Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako jollakin laihtumiseen se, että syö paljon aamulla ja aamupäivällä?

Vierailija
03.07.2023 |

Minä yritin eilen syödä paljon aamulla ja aamupäivällä mutta nälkä tuli iltapäivällä kyllä sitten ihan samaan malliin ellei pahempana. Kauanko tätä pitää yrittää että lähtee toimimaan? Pelottaa paljonko kerään kiloja odotellessa että toimii... Paino myös hiukan nousi eilisestä, mutta toki yhden päivän perusteella ei voi kauheasti sanoa mutta tämä ei rohkaise jatkamaan tätä kokeilua.

Luontaisesti ajattelisin itse, että jos en ole lähdössä töihin enkä mihinkään treenaamaan aamulla, niin silloin ei kannata syödä runsaasti aamulla. Onko tämä väärin ajateltu? Pitääkö syödä paljon aamulla ja aamupäivällä, vaikka viettäisi rokulipäivää koko päivän kotona?

Kommentit (136)

Vierailija
121/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että onkohan tuo joillekin luontaisille aamunvirkuille elohiirille tehty tuo syö "paljon aamulla" ajattelu. Jotka ovat siitä sitten samantien jonnekin maratonille lähdössä. No okei juuri ennen maratonia ei varmaan kannata syödä paljon mutta ymmärrätte...

Luulen että on! Olen aamuvirkku ja vaikka teenkin perustoimistotyötä enkä juokse aamulla maratoneja niin painotan syömiseni kuitupitoiseen aamupalaan ja varhaiseen lounaaseen. Iltapäivällä pieni välipala ja klo 17-18 kevyt illallinen, sitten loppupäivä paastoa seuraavaan aamupalaan asti. Tällä tapaa ei iske makeanhimo ja paino pysyy kurissa. Toisinpäin eli aamupaasto aiheuttaa hirveän ahmimisen illalla, en ymmärrä miksi.

Vierailija
122/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään tosiaan laihduttaessakin kehoitetaan syömään paljon. Toki pitää sitten syödä paljon kasviksia.

Oikeastaan on mielenkiintöistä kun nykyään lukee asiantuntijoiden juttuja esim Patrik Borg liittyen painonhallintaan. Tulee sellainen käsitys että ylipaino ei koskaan ole ihmisen oma vika. Tottakai on lääkkeitä ja sairauksia jotka aiheuttavat ylipainoa mutta useimmilla syöminen on kuitenkin valintoja.

Ole lähemmäs 50-vuotias ja hoikka. En halua olla ylipainoinen joten valitsen ruokani sen mukaan. En totaalikieltäydy mistään mutta herkuttelu ei kuulu jokaiseen päivään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei todellakaan. Aamupaastoaminen toimii.

Vierailija
124/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen miettinyt, että onkohan tuo joillekin luontaisille aamunvirkuille elohiirille tehty tuo syö "paljon aamulla" ajattelu. Jotka ovat siitä sitten samantien jonnekin maratonille lähdössä. No okei juuri ennen maratonia ei varmaan kannata syödä paljon mutta ymmärrätte...

Luulen että on! Olen aamuvirkku ja vaikka teenkin perustoimistotyötä enkä juokse aamulla maratoneja niin painotan syömiseni kuitupitoiseen aamupalaan ja varhaiseen lounaaseen. Iltapäivällä pieni välipala ja klo 17-18 kevyt illallinen, sitten loppupäivä paastoa seuraavaan aamupalaan asti. Tällä tapaa ei iske makeanhimo ja paino pysyy kurissa. Toisinpäin eli aamupaasto aiheuttaa hirveän ahmimisen illalla, en ymmärrä miksi.

Minä taas olen iltavirkku. Paastoan aamun ja syön runsaammin illalla. Toimii hyvin. Jos lopettaisin syömisen klo 18, en saisi unta nukkumaanmenoaikaan klo 23, kun vatsa kramppaisi nälästä. Heräisin yöllä syömään. Koettu on.

Vierailija
125/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se voisi toimia, jos syö vain vähän jotain erittäin väkalorista kuitupitoista aamusta. Parempi se luultavasti on laihdutuksen kannalta syödä mahdollisimman myöhään ensimmäinen ateria. Keho polttaa rasvaa nimenomaan kun ei syö, ja yöunien jälkeen kannattaa pidentää sitä rasvanpoltto aikaa, jos ei ole nälkä. Rasvanpoltto loppuu heti kun verensokerit nousee. Riippuhan se elämäntyylistä muutenkin ja omista tottumuksistta, mikä kenellekkin toimii.

Vierailija
126/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Treenaaja kirjoitti:

Auttaa että syö 4 tunnin välein.

Miksi tätä alapeukutetaan?

Ihan hyvä ja normaali välihän tuo on. Verensokeri ei ehdi päästä liian matalaksi, jolloin taas tulisi niitä mielitekoja ja syö liikaa ja huonosti. Normaali ateriarytmi mulla ollut aina: aamupala klo.7, lounas klo.11, välipala klo.14, päivällinen klo.17 ja iltapala klo.21. Ruokamäärät ei ole suuria ja esim. iltapaka saattaa olla vaikka vain kuppi vihreää teetä, jos ei enää mikään muu maistu. Keho tarvitsee myös runsaasti vettä, mitä enemmän painaa, sitä enemmän tarvitsee.

Sinulle painonpudottaja: Vaihda iso ruokalautanen pienempään, korvaa makeat marjoilla ja hedelmillä, jos salaatti ja kasvikset tökkii niin tee niistä smoothie. Liiku sen verran että saat päivittäin kalorivajetta ja painonpudotuksen sekä kehon aktivoitumaan.

Mulla takana 2 vuoden painonpudotus 107 kilosta 68 kiloon. Vihaan liikuntaa mutta ostin kotiin steppilaudan ja painot sekä vastuskuminauhat. Telkkaria katsellessa tulee askellertua ja nostettua painoja - hyöty ja huvi samassa. Tsemppiä sinulle!

Vierailija
127/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta tuntuisi orjuuttavalta syödä 5 kertaa päivässä siksikin, että tuntuu että pitäisi koko ajan olla kotona ja miettiä mitä seuraavaksi kokkaa ja saisi olla koko ajan ruoanlaittohommissa ja niiden siivoamishommissa. Kesällä varsinkin pitää saada olla pitkässä reissussa pois kotoa koko päivä, lähes.

Vierailija
128/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Treenaaja kirjoitti:

Ihan hyvä ja normaali välihän tuo on. Verensokeri ei ehdi päästä liian matalaksi, jolloin taas tulisi niitä mielitekoja ja syö liikaa ja huonosti. Normaali ateriarytmi mulla ollut aina: aamupala klo.7, lounas klo.11, välipala klo.14, päivällinen klo.17 ja iltapala klo.21. Ruokamäärät ei ole suuria ja esim. iltapaka saattaa olla vaikka vain kuppi vihreää teetä, jos ei enää mikään muu maistu. Keho tarvitsee myös runsaasti vettä, mitä enemmän painaa, sitä enemmän tarvitsee.

Sinulle painonpudottaja: Vaihda iso ruokalautanen pienempään, korvaa makeat marjoilla ja hedelmillä, jos salaatti ja kasvikset tökkii niin tee niistä smoothie. Liiku sen verran että saat päivittäin kalorivajetta ja painonpudotuksen sekä kehon aktivoitumaan.

Mulla takana 2 vuoden painonpudotus 107 kilosta 68 kiloon. Vihaan liikuntaa mutta ostin kotiin steppilaudan ja painot sekä vastuskuminauhat. Telkkaria katsellessa tulee askellertua ja nostettua painoja - hyöty ja huvi samassa. Tsemppiä sinulle!

No höpö höpö nyt taas

Vierailija
129/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa italialaisia tai ranskalaisia, eivät juuri aamiaista ja silti ovat hoikempia kuin suomalaiset.

Sitkeässä elää tämä myytti. Tilastojen mukaan ranskalaisista on obeeseja (BMI 30 tai yli) 21,6 %, suomalaisista 22,2 % ja espanjalaisista 23,8 %.

Ja italialaisista 19,9 %.

The 2020 edition of the Obepi-Roche studies by the Ligue Contre l'Obésité showed that almost half the French population were people with excess weight, with 17% being obese (BMI 30 kg/m2) and 2% suffering from severe and complex obesity (BMI 40 kg/m2).

Suomi ylipainoisten osuus väestöstä 60.3 % vuosi 2020.

https://www.terveytemme.fi/finsote/2020/html/fs_overweight_bmi25_cr.html

Tässä on vaan se ongelma, että ylipainon raja BMI 25 ei perustu mihinkään. Se on täysin keinotekoinen. Todelliset ylipainon ongelmat alkaa tulla vasta kun mennään yli 30. Omakin bmi on 26 ja sitä joskus lääkärille pahoittelin, että pitäisi laihduttaa. Vilkaisi mua ja sanoi, ettei todellakaan tarvi. (Juoksen maratoneja, joten olen keski-ikäiseksi ihan hyvässä kunnossa, vaikka muutama ylikilo onkin. Olen myös pitkä, mikä tunnetusti vääristää bmi:n). Mulla on hämärä muistikuva, että se olisi ollutkin joskus ylempänä, mutta varma en ole tästä).

Vierailija
130/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta ison aamupalan syöminen ei ole mikään itseisarvo. Tee niin, jos se toimii sinulle. Testaile. Nämä ovat niin yksilöllisiä asioita, vaikka perusohjeet toimivatkin monella.

Minä en usein syö aamupalaa herättyäni, juon vain kahvin. Minulla tulisi turhaan isommat kokonaiskalorit päivän aikana jos söisin aamulla ison aamiaisen, tätä olen testannut pitkään ja todennut todeksi. Olen huomannut että se, mitä aamulla syön, ei vaikuta juuri mitenkään siihen kuinka nälkäinen olen iltapäivällä tai kuinka paljon syön illemmalla.

Itse en aina syö aamupalaa koska en halua syödä silloin kun minulla ei ole nälkä/en halua ruokaa (kellon mukaan syöminen oman kehon signaalit ohittaen on lapsuudenkodistani opittu tapa josta haluan eroon), MUTTA syön usein melko aikaisen lounaan ihan hyvällä ruokahalulla. Eli heräämisen jälkeen minulla ehtii tulla sopiva nälkä muutamassa tunnissa.

Tämä toimii minulla ja auttaa kontrolloimaan syömistäni ilman suurta vaivaa. Ennen isompia aamupaloja syödessä, illalla olin aina nälkäinen koska olin "tuhlannut" kalorit aamupalalla tavan vuoksi vaikka ei ollut edes nälkäinen. 

Vierailija
131/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä. Minulla tulee myös nälkä ihan yhtä lailla, vaikka söisin paljon aamulla ja nälkä vain ns. kasvaa syödessä.

Vierailija
132/136 |
06.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Treenaaja kirjoitti:

No höpö höpö nyt taas

Kerro mitä höpö höpöä tuossa oli? Sä meinaat että 40kg lähti höpö höpöllä vai? Ruoka- ja unirytmi kuntoon. Paljon vettä. Mikään muu mulla ei ole muuttunut kuin ruoan määrä ja laatu. Kun olen syönyt säännöllisesti ei tee mieli makeisia eikä suolaisia mässyjä. Ihan yhtä paljon olen liikkunut kuin aiemminkin mutta energiaa saanut liikaa. Eikä ruokailuja varten tarvitse kotona olla hellan äärellä. Kassiin mukaan hedelmiä, pähkinöitä, juureksia.

Vierailija
133/136 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä luulen että tuo usein ja vähän syöminen, samoin kuin "aikaisin päivästä" sopii niille, jotka ovat hyvin aktiivisia ja energisiä ja sillä tavalla onnekkaita geeniensä kanssa, että heillä on helppo ja hyvä elämänhallinta. Jos ei ole elämänhallintataitoja ja on vakavaa ylipainoa, niin silloin on varmaan helpompi tämä että syödään harvoin aterioita, joissa on paljon proteiinia ja rasvaa, niin että ne vievät nälän tyyliin loppupäiväksi. Ja pidetään paastoa niin kauan kuin pystytään, sitten taas tukeva ateria. Vähän tällainen Atkin's meininki. Vaikka toki Atkins sopii myös niille joilla on hyvä elämänhallinta, jos heidän kropalleen sopii.

Vierailija
134/136 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön vasta 10-12 aamulla välillä eli olen syömättä n. 16 tuntia. Pysyy paino kurissa.

Vierailija
135/136 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä luulen että tuo usein ja vähän syöminen, samoin kuin "aikaisin päivästä" sopii niille, jotka ovat hyvin aktiivisia ja energisiä ja sillä tavalla onnekkaita geeniensä kanssa, että heillä on helppo ja hyvä elämänhallinta. Jos ei ole elämänhallintataitoja ja on vakavaa ylipainoa, niin silloin on varmaan helpompi tämä että syödään harvoin aterioita, joissa on paljon proteiinia ja rasvaa, niin että ne vievät nälän tyyliin loppupäiväksi. Ja pidetään paastoa niin kauan kuin pystytään, sitten taas tukeva ateria. Vähän tällainen Atkin's meininki. Vaikka toki Atkins sopii myös niille joilla on hyvä elämänhallinta, jos heidän kropalleen sopii.

No just joo :)

Vierailija
136/136 |
09.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii! Heti herättyä runsaasti vettä ja viherjauheella ryyditetty proteiinipirtelö (rasvaton, sokeriton) naamariin. Kuitu- ja kasvispitoinen (+oliiviöljyä) aamiainen tunnin parin päästä. Siitä parin kolmen tunnin päästä pähkinöitä ja marjoja. Ja lopuksi lounas (kasviksia, papuja, avokadoa) yhden kahden maissa. Loppupäivänä ei ole nälkä: voin juoda teetä, yrttiteetä, kahvia, vettä, sokeritonta kombutchaa. Parissa viikossa tippui heti pari kolme kiloa (58kg>55-56kg) normaalipainon sisällä. Liikunnan sijoitan koko aamun proteiinijuoman jälkeen tai iltapäivään, jolloin otan kollagensport-annoksen liikunnan jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kuusi