Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Auttaako jollakin laihtumiseen se, että syö paljon aamulla ja aamupäivällä?

Vierailija
03.07.2023 |

Minä yritin eilen syödä paljon aamulla ja aamupäivällä mutta nälkä tuli iltapäivällä kyllä sitten ihan samaan malliin ellei pahempana. Kauanko tätä pitää yrittää että lähtee toimimaan? Pelottaa paljonko kerään kiloja odotellessa että toimii... Paino myös hiukan nousi eilisestä, mutta toki yhden päivän perusteella ei voi kauheasti sanoa mutta tämä ei rohkaise jatkamaan tätä kokeilua.

Luontaisesti ajattelisin itse, että jos en ole lähdössä töihin enkä mihinkään treenaamaan aamulla, niin silloin ei kannata syödä runsaasti aamulla. Onko tämä väärin ajateltu? Pitääkö syödä paljon aamulla ja aamupäivällä, vaikka viettäisi rokulipäivää koko päivän kotona?

Kommentit (136)

Vierailija
81/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuonna 2019 on julkaistu kaksi meta-analyysiiä, joissa selvitettiin aamiaisen ja lihavuuden välistä yhteyttä.

Toisessa aamiaisen väliin jättäneiden lasten ja nuorten liikalihavuuden riski oli poikkileikkaustutkimuksissa 43 % suurempi kuin niillä, jotka söivät aamiaista säännöllisesti, mutta kohorttitutkimuksissa ei havaittu merkittävää yhteyttä.

Laajemmassa väestöpohjassa tehdyssä meta-analyysissa havaittiin, että aamiaisen väliin jättäminen liittyy ylipainoon/lihavuuteen, ja aamiaisen väliin jättäminen lisää ylipainon/lihavuuden riskiä. Kohorttitutkimusten ja poikkileikkaustutkimusten tulokset olivat tässä yhdenmukaisia. Tuloksissa ei ollut merkittävää eroa eri iän, sukupuolen, alueiden ja taloudellisten olosuhteiden välillä.

Miten oli tutkittu?

Mitä tarkoitat? Nää oli siis meta-analyyseja molemmat.

Löytyy kun etsit vaikka Google scholarista, siellä on sitten erikseen eritelty kriteerit mukaan hyväksytyille tutkimuksille ja niiden laadunarviointi.

Näytönaste on tietysti yleisesti korkeatasoinen meta-analyyseissä ja myös rajoitteet tuodaan näissä selkeästi esiin.

Jos ei millään löydy ja aidosti kiinnostaa aiheesta keskustella, voin linkata julkaisut tänne illemmalla.

Vierailija
82/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön 4-5xpv, keskimäärin 1300kcal/pv. Paljon saa tuohon syödä. Jaan tuon 1300 4-5 osaan. Liikun säännöllisesti ja työssä liikkuminen vaihtelevaa. Laihdun n. 2kg/kk. Kun pääsen tavoitteeseen, voin hieman nostaa kcal määrää, jotta paino pysyy.

Listaatko ihan mitä esimerkiksi eilen söit tuolla kalorimäärällä, kiitos? Itselläni suunnilleen sama kalorimäärä ja syön kaksi kertaa päivässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön ja olen aina syönyt ison aamiaisen, tiedä sitten onko sillä mitään tekemistä sen kanssa että oon koko ikäni ollut hoikka. Muuten ei ole ruokarytmistä tietoakaan ja kiskon pizzaa, suklaata ja siideriäkin😊

Mitä muuta teet? Näin kesälomalla en itse ainakaan saa itseäni repäistyä mitenkään erityisen aikaisin liikkeelle, paremminkin usein vasta iltapäivästä tai illasta, niin siksi tuntuu ihan turhalta syödä aamulla paljon.

Mitä muuta teen? En mitään erityistä, kotona olen about aina mutta nousen siis aina aikaisin, ulkoilen koiran kanssa, en siis harrasta esim mitään urheilua. Rytmi vaan on se että aamuisin aina maistuu ruoka, muuten välttämättä ei ollenkaan. 

Vierailija
84/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ohje, että pitäisi syödä aamulla ja päivällä paljon, ei varmasti kuitenkaan tarkoita mitään älytöntä mässäilyä. Päivän kokonaiskalorit ei silti saa nousta liian korkeiksi, jos on tarkoitis laihtua. Tuo ohje tarkoittaa mun tulkinnan mukaan vaan sitä, että se mitä päivän aikana syödään, pitää jakaa aamu- ja päiväpainotteisesti. Js on tottunut syömään valtavasti, voi tuo paljon olla silti oman mittapuun mukaan vähän.

Tyhjällä vatsalla nukkumaan niin kilot karisee kuin huomaamatta. Jos ei saa nälältä nukuttua, voi ottaa vaikka palan leipää ilman päällisiä ja ison lasin vettä.

Tyhjällä vatsalla nukkumaan mutta syö leivän ??

Vierailija
85/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tärkeämpää on katsoa mitä syö. Testasin aikanaan yhden nettivalmennuksen diettiä ja sai kyllä syödä ihan älyttömiä määriä. Ei mainannut saada kaikkea edes syödyksi. Mutta lähti kyllä painoa kilon viikossa sen dietin aikana.

Mikä nettivalmennus? 

Fitfarmin kolmen viikon ilmaissetti. 

Vierailija
86/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut joskus viikon verran, että syön aamupalalla kaurapuuroa, leivän, kinkkusiivun, juustosiivun, kananmunan ja pari kuppia kahvia. Tulos viikossa + 3 kg lisää painoa.

Normiaamu on 1 ruispala, kaksi ohuenohutta palvikinkkusiivua, yksi juustosiivu ja 2 dl kahvia, 

lounasta en syö, n. klo 17:00 normiannos kotiruokaa ja illalla vielä pari leipää kinkulla ja juustolla ja 2 dl kahvia.

Ei tuollakaan laihdu, olen 35 kg ylipainoinen.

No ei kai tuollaisella syömisellä mitään laihdu.

Vierailija
87/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten auttaa, että syö vähän. Aina.

Kuinka vähän? Joka kerta kun kerron syöväni 1200 kcal päivässä (enkä laihdu), kukaan ei sano kuinka paljon tuosta pitää vielä vähentää. Sanotaan paremminkin että syön liian vähän mutta jos syön enemmän, lihon.

Vierailija
88/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen kokeillut joskus viikon verran, että syön aamupalalla kaurapuuroa, leivän, kinkkusiivun, juustosiivun, kananmunan ja pari kuppia kahvia. Tulos viikossa + 3 kg lisää painoa.

Normiaamu on 1 ruispala, kaksi ohuenohutta palvikinkkusiivua, yksi juustosiivu ja 2 dl kahvia, 

lounasta en syö, n. klo 17:00 normiannos kotiruokaa ja illalla vielä pari leipää kinkulla ja juustolla ja 2 dl kahvia.

Ei tuollakaan laihdu, olen 35 kg ylipainoinen.

No ei kai tuollaisella syömisellä mitään laihdu.

Mikä hänellä tuossa on väärin? Minä syön aika samalla tavalla.

Vierailija
89/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rokulipäivä kotona"

Lisäksi keskustelusi pyörii ruoan ja syömisen ympärille.

Unohda laihtuminen ja hyväksy se, että tuolla asenteella tulet lihomaan vain lisää.

Olen laihtunut koko ajan, joskin hitaasti. Olen pudottanut kahden vuoden aikana 13 kg. Ajattelin vain että jos tahtia voisi jotenkin nopeuttaa tällä ateriarytmihommalla. Yritän vain ymmärtää sen logiikkaa. Pitäisi syödä 3-4 tunnin välein, silti päivälliseksi vain linnun annos ja kuuden jälkeen ei mitään. Kyllähän tuolla menolla nälkä vinkuu yhdentoista maissa illalla. No saahan se vinkuakin mikäs siinä, mutta kun samat tyypit näytätkö puhuvat että "laihdu ilman nälkää". Minusta on helpompaa ottaa se nälkä ja pätkäpaasto systeemi aamulla aamupäivällä ja olla illalla kylläinen.

Suosittelen pätkäpaastoa aamuun jos tuntuu jotenkin monimutkaiselta toteuttaa tuota aamupala, lounas jne. rytmiä. Itse en tätäkään orjallisesti noudata vaan välillä syön kyllä jo aamullakin jotain. Mutta pärjään yleensä tällä hyvin ja parasta on se kun illalla velvollisuuksien jälkeen saa syödä kunnolla ja rauhassa. Inhoan ruoan hotkimista joksi se menee jos pitää aamupala napsia ennen töitä.

Otan tyroksiinin vain mustan kahvin kanssa ja olen siihen jo tottunut. Illalla on myös helppo treenata kun lounaskin on kevyt ja välipalana on ollut karjanpiirakka ja/tai hedelmä. Kilpirauhasen vajaatoiminnan kanssa tämä on itselleni toimivin rytmi jolla laihduinkin reippaasti ja voiden hyvin.

Vierailija
90/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni painon jojoilu loppui ja paino asettui sopivaksi, kun lopetin syömisestä obsessoinnin. Aloin kuunnella kehoa ja syön kun on nälkä. Tämä on johtanut minut italialaistyyppiseen ateriarytmiin, eli juon aamulla kahvia ja mehua, iltapäivällä jotain pientä tyyliin leipää ja jugurtti, päivän pääateria illalla klo 19 jälkeen. Iltasyöminen on parasta ja ei vaivaa jatkuva nälkä päivällä!

171/62

Mitä/minkälaisia mehuja juot aamuisin? Haluaisin kokeilla tuota samaa tapaa. Pariisissa matkustaessani söin aika lailla noin ja voin hyvin.

Vierailija
91/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka vähän? Joka kerta kun kerron syöväni 1200 kcal päivässä (enkä laihdu), kukaan ei sano kuinka paljon tuosta pitää vielä vähentää. Sanotaan paremminkin että syön liian vähän mutta jos syön enemmän, lihon.

Sun kannattais panostaa ruuan sisältöön ja makrojen suhteisiin. Ei ole tervettä sun syömiset nyt, jos et voi syödä enempää kaloreita. Ei elimistö toimi ilman ravinteita ja tarpeellista määrää energiaa. Ja kun se ei toimi, niin painonhallintakaan ei toimi.

Menee nykyisin vähän liiallisuuksiin toi kaloreihin kyttääminen.

Vierailija
92/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä syödä lämmin ateria aina samaan aikaan, myöhemmin jotain pientä jos vielä nälkä. Näin koettu on kiistatta haittaa epäsäännöllisestä syömisestä, ei pelkästään huomion kiinnittämisestä siihen.

Vierailija
93/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hyvä syödä lämmin ateria aina samaan aikaan, myöhemmin jotain pientä jos vielä nälkä. Näin koettu on kiistatta haittaa epäsäännöllisestä syömisestä, ei pelkästään huomion kiinnittämisestä siihen.

Ei ihan avautunut sun viesti. Säännöllinen syöminen on tietty ok ja jokainen määritelköön itselleen sopivan säännöllisyyden.

Vierailija
94/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun kannattais panostaa ruuan sisältöön ja makrojen suhteisiin. Ei ole tervettä sun syömiset nyt, jos et voi syödä enempää kaloreita. Ei elimistö toimi ilman ravinteita ja tarpeellista määrää energiaa. Ja kun se ei toimi, niin painonhallintakaan ei toimi.

Mutta kun aina on se yksi ainoa totuus että pitää SYÖDÄ VÄHEMMÄN niin laihtuu. Kuinka paljon vähemmän minä voin syödä että laihdun ja se on vielä terveellistä? Tähän haluan vastauksen.

Vierailija
95/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä terveyskeskuksessa vastaus on aina ollut se että syön liikaa ja kukaan ei osaa minullekaan sanoa mitä ja minkä verran voin syödä että laihtuisin.

Vierailija
96/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimii klo 15.00 jälkeen ei muruakaan ja klo 20. 00 nukkumaan - aamulla klo 5-6 ylos. Toimii.

Vierailija
97/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rokulipäivä kotona"

Lisäksi keskustelusi pyörii ruoan ja syömisen ympärille.

Unohda laihtuminen ja hyväksy se, että tuolla asenteella tulet lihomaan vain lisää.

Olen laihtunut koko ajan, joskin hitaasti. Olen pudottanut kahden vuoden aikana 13 kg. Ajattelin vain että jos tahtia voisi jotenkin nopeuttaa tällä ateriarytmihommalla. Yritän vain ymmärtää sen logiikkaa. Pitäisi syödä 3-4 tunnin välein, silti päivälliseksi vain linnun annos ja kuuden jälkeen ei mitään. Kyllähän tuolla menolla nälkä vinkuu yhdentoista maissa illalla. No saahan se vinkuakin mikäs siinä, mutta kun samat tyypit näytätkö puhuvat että "laihdu ilman nälkää". Minusta on helpompaa ottaa se nälkä ja pätkäpaasto systeemi aamulla aamupäivällä ja olla illalla kylläinen.

Turha sitä on muihin verrata, pidä kiinni sinulle parhaiten sopivasta ateriarytmistä. Jos se on iltapainotteinen, niin sitten se on. Kokonaiskalorit kuitenkin ratkaisevat. Itselle sopii parhaiten, että syön aamupalan ja tukevan lounaan, iltaa koden voi sitten keventää syömisiä. En suinkaan ole syömättä lounaasta eteenpäin, mutta päivälliseksi riittää esim salaatti tai tukeva voileipä, siihen vielä iltapala, jotta jaksaa yön yli ilman kovaa nälkää. Olen normaalipainoinen, mutta haluaisin muutaman kilon tiputtaa. Ja kyllä, välillä on nälkä. Yritän kuitenkin totuttaa itseni pienempiin aterioihin. Iän myötä painonhallinta on koko ajan vaikeampaa, vaikka mielestäni liikun jopa enemmän kuin vaikka kymmenen vuotta nuorempana.

Vierailija
98/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuntele itseäsi, älä turhaan noudata jollekin muulle sopivaa ohjetta jos se ei sinulle sovi.

Moni hoikka tai normaalivartaloinen ihminen ei edes syö aamupalaa, ja syö tuhdimman aterian juurikin illalla (vaikka joitakin se voi ilmeisesti lihottaa).

Vierailija
99/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tapana syödä tosi tukeva ja energiapitoinen aamiainen jo seitsemän aikaan aamulla. Se on oikeastaan mun päivän pääateria. Lounasta en syö ikinä, vaan seuraavaksi välipalan ja päivällisen. Illalla en syö mitään, koska olen tanssija. Näin mun paino on pysynyt mitoissa 170 cm/48 kg koko mun aikuisiän ajan:)

Vierailija
100/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aamulla syö 2 kananmunaa, ei muuta. Vissyä voi juoda töissä. Aterialla salaattia ja lihaa. Iltapäivällä töistä päästyä ottaa yhden oluen ja pienen leivän. Taatusti laihtuu, ainakin omalla kohdallani.