Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Auttaako jollakin laihtumiseen se, että syö paljon aamulla ja aamupäivällä?

Vierailija
03.07.2023 |

Minä yritin eilen syödä paljon aamulla ja aamupäivällä mutta nälkä tuli iltapäivällä kyllä sitten ihan samaan malliin ellei pahempana. Kauanko tätä pitää yrittää että lähtee toimimaan? Pelottaa paljonko kerään kiloja odotellessa että toimii... Paino myös hiukan nousi eilisestä, mutta toki yhden päivän perusteella ei voi kauheasti sanoa mutta tämä ei rohkaise jatkamaan tätä kokeilua.

Luontaisesti ajattelisin itse, että jos en ole lähdössä töihin enkä mihinkään treenaamaan aamulla, niin silloin ei kannata syödä runsaasti aamulla. Onko tämä väärin ajateltu? Pitääkö syödä paljon aamulla ja aamupäivällä, vaikka viettäisi rokulipäivää koko päivän kotona?

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paastoaminen laihduttaa, suosittelen kokeilemaan. Tosin 4 päivän putkea en kannata, rupes silmissä pimenemään.

T. Masentunut

Vierailija
42/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syö kolmen tunnin välein, oli nälkä tai ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohje, että pitäisi syödä aamulla ja päivällä paljon, ei varmasti kuitenkaan tarkoita mitään älytöntä mässäilyä. Päivän kokonaiskalorit ei silti saa nousta liian korkeiksi, jos on tarkoitis laihtua. Tuo ohje tarkoittaa mun tulkinnan mukaan vaan sitä, että se mitä päivän aikana syödään, pitää jakaa aamu- ja päiväpainotteisesti. Js on tottunut syömään valtavasti, voi tuo paljon olla silti oman mittapuun mukaan vähän.

Mun teekkarikaveri sanoi, että he syövät tukevan aamiaisen, jos ovat menossa buffettiin syömään lounaalla. Venyttää vatsan ja mahtuu suuria määriä ruokaa. Tuosta voisi päätellä jotain.

Vierailija
44/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En syö aamupalaa, mutta syön tukevan lounaan n. klo 11. Seuraavan kerran syön n. 4-5 aikaan, mutta kevyesti. Illalla ehkä kaurapuuro, voileipä ilman päällisiä tms. 

Olen ollut koko ikäni normaalipainoinen tällä ateriarytmillä. Luin jostain tutkimuksesta, että illalla syöminen voi lihottaa. 

Tietysti pääosin syy on siinä, miten kaloripitoista ruokaa syö. Kannattaa jättää turhat kalorit esim. erilaisten majoneesi- tai öljykastikkeiden muodossa kokonaan pois. Myös terveellisiksi mainostetuissa smoothieissa saattaa olla hurjasti kaloreita.

Oliiviöljyä on suotavaa laihduttajankin käyttää. Kohtuullisesti tietenkin eli pari teelusikallista salaattiin.

Vierailija
45/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ohje, että pitäisi syödä aamulla ja päivällä paljon, ei varmasti kuitenkaan tarkoita mitään älytöntä mässäilyä. Päivän kokonaiskalorit ei silti saa nousta liian korkeiksi, jos on tarkoitis laihtua. Tuo ohje tarkoittaa mun tulkinnan mukaan vaan sitä, että se mitä päivän aikana syödään, pitää jakaa aamu- ja päiväpainotteisesti. Js on tottunut syömään valtavasti, voi tuo paljon olla silti oman mittapuun mukaan vähän.

Tyhjällä vatsalla nukkumaan niin kilot karisee kuin huomaamatta. Jos ei saa nälältä nukuttua, voi ottaa vaikka palan leipää ilman päällisiä ja ison lasin vettä.

Vierailija
46/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paastoaminen laihduttaa, suosittelen kokeilemaan. Tosin 4 päivän putkea en kannata, rupes silmissä pimenemään.

T. Masentunut

Yksittäinen paastopäivä sillointällöin ei vahingoita elimistöä kuten pidemmät. Sitten vaan katsoo ettei seuraavana päivänä ahmi takaisin.

Vierailija
47/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotain salaattia on kyllä ihan masentavaa syödä jos ei saa laittaa edes salaatinkastiketta. Tuntee itsensä hevoseksi tai jänikseksi.

Mutta siis vastauksesi oli hyvä kyllä, kiitos siitä!

Sitäkin on vaan vähän vaikea ymmärtää, että miten voi syödä ilman nälkää. Minulla tulee vasta sitten illalla/iltapäivällä nälkä. Ja tyhjällä mahalla on kurja mennä nukkumaan. Mutta. Pakkohan se on uusia tapoja oppia, jos vanhat ei toimi.

Kaikki palstan pullukat, hikinauha päähän ja juoksulenkille.

Tunnin reipas kävely riittää aluksi. Kunnon noustessa venytetään lenkkiä pidemmäksi. Ihana tunne, kun jalat ei jonkun ajan jälkeen ole kuin lyijyä.

Vierailija
48/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse siirryin vähän aikaa sitten pätkäpaastoon. Olen normaalipainoinen, mutta paino on hilautunut viime vuosina pikkuhiljaa ylöspäin. En ennenkään syönyt juuri koskaan iltapalaa, mutta nyt jätän myös aamupalan väliin. Syön lounaalla vatsan täyteen, mutta en ahmi. Sitten syön iltapäivällä pienen välipalan (pari leipää tai kuppi mysliä maustamattomalla jugurtilla). Kuuden aikaan taas kunnon ruoka.

En käy vaaalla, mutta vaatteista huomaa miten painoa on muutamassa viikossa lähtenyt ja vaatteet istuu eri tavalla. Totuttelun jälkeen tämä on ollut aika helppoa. Olen syönyt joinakin päivinä myös herkkuja, kun on ollut juhlia tai olen käynyt jätskillä lapsen kanssa. Tavoitteena on tehdä tästä elämäntapa, jolla pysyy hoikkana ja terveenä, mutta pystyy myös nauttimaan elämästä ja satunnaisesta herkuttelusta.

Vierailija
49/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa italialaisia tai ranskalaisia, eivät juuri aamiaista ja silti ovat hoikempia kuin suomalaiset.

Sitkeässä elää tämä myytti. Tilastojen mukaan ranskalaisista on obeeseja (BMI 30 tai yli) 21,6 %, suomalaisista 22,2 % ja espanjalaisista 23,8 %.

Vierailija
50/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rokulipäivä kotona"

Lisäksi keskustelusi pyörii ruoan ja syömisen ympärille.

Unohda laihtuminen ja hyväksy se, että tuolla asenteella tulet lihomaan vain lisää.

Olen laihtunut koko ajan, joskin hitaasti. Olen pudottanut kahden vuoden aikana 13 kg. Ajattelin vain että jos tahtia voisi jotenkin nopeuttaa tällä ateriarytmihommalla. Yritän vain ymmärtää sen logiikkaa. Pitäisi syödä 3-4 tunnin välein, silti päivälliseksi vain linnun annos ja kuuden jälkeen ei mitään. Kyllähän tuolla menolla nälkä vinkuu yhdentoista maissa illalla. No saahan se vinkuakin mikäs siinä, mutta kun samat tyypit näytätkö puhuvat että "laihdu ilman nälkää". Minusta on helpompaa ottaa se nälkä ja pätkäpaasto systeemi aamulla aamupäivällä ja olla illalla kylläinen.

Hienoa, että olet noin paljon saanut painoa pudotettua. Nyt ei kannata ateriarytmiä ja määriä muuttaa. Olet löytänyt sinulle sopivan tavan laihduttaa.

Minä en koskaan syö mitään välipaloja tai ennen nukkumaan menoa. Aterialla en ikinä ota lisää tai syö ähkyksi. Olen hoikka ollut aina.

Vierailija
51/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Rokulipäivä kotona"

Lisäksi keskustelusi pyörii ruoan ja syömisen ympärille.

Unohda laihtuminen ja hyväksy se, että tuolla asenteella tulet lihomaan vain lisää.

Olen laihtunut koko ajan, joskin hitaasti. Olen pudottanut kahden vuoden aikana 13 kg. Ajattelin vain että jos tahtia voisi jotenkin nopeuttaa tällä ateriarytmihommalla. Yritän vain ymmärtää sen logiikkaa. Pitäisi syödä 3-4 tunnin välein, silti päivälliseksi vain linnun annos ja kuuden jälkeen ei mitään. Kyllähän tuolla menolla nälkä vinkuu yhdentoista maissa illalla. No saahan se vinkuakin mikäs siinä, mutta kun samat tyypit näytätkö puhuvat että "laihdu ilman nälkää". Minusta on helpompaa ottaa se nälkä ja pätkäpaasto systeemi aamulla aamupäivällä ja olla illalla kylläinen.

Jos illalla on kova nälkä, juo pieni pullo vichyvettä. Yllätyt, kuinka ne kuplat täyttää. Sitten äkkiä nukkumaan ennenkuin nälkä tulee uudelleen.

Vierailija
52/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laihtunut 25 kiloa vuodessa, nyt BMI on 20. Syön joka päivä aamiaisen tunnin tai viimeistään kahden kuluttua heräämisestä, lounaan ja illalla liikuntaharrastusten jälkeen iltapalan/kevyen päivällisen. Välissä saatan syödä omenan, porkkanan tms. Minulle aamiainen ja kevyesti syöminen illalla sopii, toiselle sopii toisenlainen rytmi. Tutkimusten mukaan painon pudottaminen ja pudotetun painon pitäminen poissa korreloi aamiaisen syömisen kanssa, mutta pääasia on, että löytää itselleen toimivan tavan ja pitää siitä kiinni.

Vierailija
53/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen jättämään sokerit pois. Jugurteissakin nykyään sokerittomia vaihtoehtoja, ja toki itse voi tehdä omia maustamattomasta jugurtista ja kaupan hedelmäsoseista (+stevia). Hiilarit muutenkin minimiin. Kun keho tottuu tuohon, noin viikossa, siitä tulee vähemmän "himokas" ja sitä pystyy paremmin tunnustelemaan sen todellisia tarpeita. Eli kaipaako sitä aamupalaa ja kuinka paljon ruokaa vaaditaan kylläisyyteen jne.

Kun paino alkaa junnata paikoillaan niin 1-2 päivän mittaiset hiilariöverit, sitten takaisin ruotuun. Paino lähtee taas laskuun.

Vierailija
54/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsokaa italialaisia tai ranskalaisia, eivät juuri aamiaista ja silti ovat hoikempia kuin suomalaiset.

Sitkeässä elää tämä myytti. Tilastojen mukaan ranskalaisista on obeeseja (BMI 30 tai yli) 21,6 %, suomalaisista 22,2 % ja espanjalaisista 23,8 %.

Ja italialaisista 19,9 %.

Vierailija
55/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on luontaisesti nälkä aamupäivisin. Olen koko ajan nälissäni klo 9-14 välillä. Klo 16 jälkeen usein unohdan syödä, ja kun meen nukkumaan huomaan, etten ole syönyt.

Pitäisikö minun kuitenkin syödä yötä vasten jotain?

Ei pidä. Olet löytänyt oman rytmisi, joka sopii sinulle. Varmasti olet normaalipainoinen. Hyvä sinä!

Vierailija
56/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla on luontaisesti nälkä aamupäivisin. Olen koko ajan nälissäni klo 9-14 välillä. Klo 16 jälkeen usein unohdan syödä, ja kun meen nukkumaan huomaan, etten ole syönyt.

Pitäisikö minun kuitenkin syödä yötä vasten jotain?

Ei pidä. Olet löytänyt oman rytmisi, joka sopii sinulle. Varmasti olet normaalipainoinen. Hyvä sinä!

Kaveri on samanlainen. Hänellä ei ole nälkä iltaisin ja mulla vastaavasti ei ole nälkä aamuisin. Oltiin reissussa yhdessä ja kaveri oli aamupalalla tunnin ja minä aloin miettiä syömisiä vasta puolen päivän jälkeen. 

Eri

Vierailija
57/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suosittelen jättämään sokerit pois. Jugurteissakin nykyään sokerittomia vaihtoehtoja, ja toki itse voi tehdä omia maustamattomasta jugurtista ja kaupan hedelmäsoseista (+stevia). Hiilarit muutenkin minimiin. Kun keho tottuu tuohon, noin viikossa, siitä tulee vähemmän "himokas" ja sitä pystyy paremmin tunnustelemaan sen todellisia tarpeita. Eli kaipaako sitä aamupalaa ja kuinka paljon ruokaa vaaditaan kylläisyyteen jne.

Kun paino alkaa junnata paikoillaan niin 1-2 päivän mittaiset hiilariöverit, sitten takaisin ruotuun. Paino lähtee taas laskuun.

Sokerit nyt TIETENKIN on jätetty jo ajat sitten. Hedelmiä tosin syön, mutta herkkuja tai karkkeja en, tai jos syön niin tiedän syöväni ilman lupaa 😂 Kesällä nyt on muutama jäätelö mennyt. Vaaleaa leipä en syö enkä osta. Joskus kun ahdistaa niin on pakko saada hiilareita, mutta siihen käy kyllä ihan ruisleipäkin. Nuudeleista en ole vielä keksinyt millä ne korvaisin, kun lapsillekin maistuu niin hyvin, mutta vähän vain syön silloin kun syön. Pääasiassa olen syönyt salaatteja nyt kesällä. Päivän proteiinina yleensä kananmuna. Yksikin muna pitää kylläisenä pitkään.

Vierailija
58/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhden kerran vuorokaudessa kannattaa jättää 12 tuntia aterioiden väliin ainakin.

Vierailija
59/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen luontaisesti iltapainotteinen ja olen myös laihtunut tällä iltapainotteisella rytmilläni. Syön aika myöhään ensimmäisen kerran, mutta silloin syön kyllä kunnolla.

Vierailija
60/136 |
04.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei laihduta. Syö pieni aamupala, vähemmän päivällä ja päivän isoin monipuolinen ateria illalla. Saat mennä vatsa täynnä nukkumaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän seitsemän