Auttaako jollakin laihtumiseen se, että syö paljon aamulla ja aamupäivällä?
Minä yritin eilen syödä paljon aamulla ja aamupäivällä mutta nälkä tuli iltapäivällä kyllä sitten ihan samaan malliin ellei pahempana. Kauanko tätä pitää yrittää että lähtee toimimaan? Pelottaa paljonko kerään kiloja odotellessa että toimii... Paino myös hiukan nousi eilisestä, mutta toki yhden päivän perusteella ei voi kauheasti sanoa mutta tämä ei rohkaise jatkamaan tätä kokeilua.
Luontaisesti ajattelisin itse, että jos en ole lähdössä töihin enkä mihinkään treenaamaan aamulla, niin silloin ei kannata syödä runsaasti aamulla. Onko tämä väärin ajateltu? Pitääkö syödä paljon aamulla ja aamupäivällä, vaikka viettäisi rokulipäivää koko päivän kotona?
Kommentit (136)
Itsellä auttoi se, että kevensin aamupalaa, välillä juon vain teetä aamulla.
Illalla sitten en syö mitään klo 19 jälkeen, eli siinä tulee monen tunnin puolipäiväpaasto, kun laskee yönkin siihen mukaan.
Niiden ei pidä laihduttaa, jotka ovat normaalipainoisia.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana syödä tosi tukeva ja energiapitoinen aamiainen jo seitsemän aikaan aamulla. Se on oikeastaan mun päivän pääateria. Lounasta en syö ikinä, vaan seuraavaksi välipalan ja päivällisen. Illalla en syö mitään, koska olen tanssija. Näin mun paino on pysynyt mitoissa 170 cm/48 kg koko mun aikuisiän ajan:)
Miksi et syö illalla mitään siitä syystä, että olet tanssija?
Kyllä jokainen tuntemani tanssija syö illalla, ja näytöksetkinhän on usein illalla ja niiden jälkeen todellakin syödään!
Vierailija kirjoitti:
Olen testannut tuota, eikä toimi.
Päin vastoin.Kun elimistö tottuu suuriin annoksiin, se alkaa vaatia aina vain suurempia, tai nälkä ei muka lähde. Tai nupin sisällähän se ongelma on.
Näinhän se on, mitä isommin syöt niin sitä isommin keho sitä vaatii. Siinä on pakko käydä läpi jonkinasteinen kituutusjakso jossa syö selvästi vähemmän. Aluksi tuntuu ikävälle, mutta sitten siihen tottuu eikä lopulta tarvitse enää niin isoja annoksia.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkä helvetissä paljon syöminen mihinkään aikaan voisi auttaa laihtumisessa?
Ei voikaan, mutta palstan laihduttajat haluavat syödä PALJON. Ei mitään väliä, mitä se ruoka on kunhan se on vähäkalorista ja sillä saa TÄYTTÄÄ vatsan.
Ei ne laihdu.
Ainoa tapa miten tuollainen ajatus voisi toimia olisi se, että sitten illalla ei enää syötäisi ollenkaan ja tulisi pidempi paastopätkä yön yli.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen testannut tuota, eikä toimi.
Päin vastoin.Kun elimistö tottuu suuriin annoksiin, se alkaa vaatia aina vain suurempia, tai nälkä ei muka lähde. Tai nupin sisällähän se ongelma on.
Näinhän se on, mitä isommin syöt niin sitä isommin keho sitä vaatii. Siinä on pakko käydä läpi jonkinasteinen kituutusjakso jossa syö selvästi vähemmän. Aluksi tuntuu ikävälle, mutta sitten siihen tottuu eikä lopulta tarvitse enää niin isoja annoksia.
Ei tarvii kituuttaa kun alkaa syömään ruokaa, joka pitää kylläisenä vähällä määrällä.
syön illalla päivä menee muutamalla hedelmällä ja painoni on pudonnut ja unen laatu parantunut.
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä, mutta tältähän ne nykyiset suositukset kuulostavat. Että syödä saa. Ja se pitää painottaa aamuun/alku päivään. Tarkoitin itse kyllä ehkä sitä, että siis suuremman osan siitä mitä päivässä syö, niin syö päivän alkupuolella. Että joillakin tämä toimii. Itselläni kyllä taas vaihteeksi paino vain nousi eilisestä, vaikka söin vain terveellisesti, jonkinlainen kestonälkä oli jäänyt päälle siitä yhdestä iltanapostelusta. Sellainen pakokauhu päällä itsellä kyllä nyt että en muuta aio kokeilla, kuin että en tänään syö mitään. En ymmärrä, kun ei pitäisi mitään hormonaalistakaan olla. Söin ehkä liikaa pähkinöitä nälkääni, ja paistoin munia liian runsaassa rasvassa. Salaatissa liikaa öljyä ja salaatinkastiketta. Jonkun verran meni pastaa mitä lapsi ei syönyt. Ja banaaneja joita yritin tarjota lapselle mutta ei syönyt. Ehkä ne banaanit kuitenkin pitää laskea mukaan kaloreihin, vaikka onkin hedelmä ja luonnontuote.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minäkään ymmärrä, mutta tältähän ne nykyiset suositukset kuulostavat. Että syödä saa. Ja se pitää painottaa aamuun/alku päivään. Tarkoitin itse kyllä ehkä sitä, että siis suuremman osan siitä mitä päivässä syö, niin syö päivän alkupuolella. Että joillakin tämä toimii. Itselläni kyllä taas vaihteeksi paino vain nousi eilisestä, vaikka söin vain terveellisesti, jonkinlainen kestonälkä oli jäänyt päälle siitä yhdestä iltanapostelusta. Sellainen pakokauhu päällä itsellä kyllä nyt että en muuta aio kokeilla, kuin että en tänään syö mitään. En ymmärrä, kun ei pitäisi mitään hormonaalistakaan olla. Söin ehkä liikaa pähkinöitä nälkääni, ja paistoin munia liian runsaassa rasvassa. Salaatissa liikaa öljyä ja salaatinkastiketta. Jonkun verran meni pastaa mitä lapsi ei syönyt. Ja banaaneja joita yritin tarjota lapselle mutta ei syönyt. Ehkä ne banaanit kuitenkin pitää laskea mukaan kaloreihin, vaikka onkin hedelmä ja luonnontuote.
Joo, sun mielestä sokeria ei tarvitse laskea päivän kaloreihin? Mielenkiintoista :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, sun mielestä sokeria ei tarvitse laskea päivän kaloreihin? Mielenkiintoista :)
Älä kiusaa häntä. Ei se ole ihan kartalla ravinnosta. Suree kun on syönyt kananmunia ja rasvaa luullen, että oikea ravinto häntä paisuttaa. Pastaa ja banaania on kyllä sitten surematta syönyt, vaikka sokeri on pahin lihottaja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä kiusaa häntä. Ei se ole ihan kartalla ravinnosta. Suree kun on syönyt kananmunia ja rasvaa luullen, että oikea ravinto häntä paisuttaa. Pastaa ja banaania on kyllä sitten surematta syönyt, vaikka sokeri on pahin lihottaja.
Kyllä varmaan aika moni ihminen tässä maailmassa on elämässään jonain päivänä syönyt pari banaania, salaattia, hiukan nuudeleitakin, ehkä jopa pähkinöitä ja öljyä, ilman että on lihonut. En jaksa uskoa että tuossa kalorit menivät kovin korkealle kuitenkaan.
Ei mulla ainakaan. Tuntuu, että mitä useammin syö, sen nälkäisempi on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä varmaan aika moni ihminen tässä maailmassa on elämässään jonain päivänä syönyt pari banaania, salaattia, hiukan nuudeleitakin, ehkä jopa pähkinöitä ja öljyä, ilman että on lihonut. En jaksa uskoa että tuossa kalorit menivät kovin korkealle kuitenkaan.
En maininnutkaan kaloreita, koska ne eivät ratkaise tuossa vertailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyvä syödä lämmin ateria aina samaan aikaan, myöhemmin jotain pientä jos vielä nälkä. Näin koettu on kiistatta haittaa epäsäännöllisestä syömisestä, ei pelkästään huomion kiinnittämisestä siihen.
Ei ihan avautunut sun viesti. Säännöllinen syöminen on tietty ok ja jokainen määritelköön itselleen sopivan säännöllisyyden.
No vaikka vuorotyöläiselle sopii että syö iltapuolella, eikä aamuyöllä.
En kyllä kokeile uudestaan tätä "syömistä aikaisin enemmän" enää vähään aikaan. Sekoitti pakan ihan kunnolla, ja toi lisää kiloja pudotettavaksi muutamaksi päiväksi. Vaikka tuon muka pitäisi tuoda enemmän kylläisyyttä, että kun syö aamulla ja lounaalla paljon, niin sitten ei ole illalla nälkä eikä tarvetta napostella. Mä en ymmärrä. Miten joku runsas lounas nyt muka pitäisi nälkää nukkumaanmenoon asti, jos menee nukkumaan suht myöhään? En edes teoriassa ymmärrä. Paljon loogisempi olisi vaikka runsas päivällinen viiden-kuuden aikaan, niin se nyt ehkä ehtii pitämään sitä nälkää sinne yhteentoista asti. Enkä nyt tarkoita mitään hullun runsasta, mutta että se päivän the ruoka.
Mä olen nyt syönyt tämän viikon omad-systeemillä, jota olen aiemmin kokeillut siinä onnistumatta. Tällä kertaa erona se, että syön päivän ainoan aterian klo 9-10 aikaan aamulla ja sen päälle vielä kuppi kahvia. Aiemmin yritin paastota päivän ja syödä vasta illemmalla, ei sopinut mulle yhtään. Loppupäivän juon vettä. Aterian pyrin koostamaan niin, että siinä olisi paljon kasviksia, riittävästi rasvaa ja proteiinia.
Käytännössähän olen ollut koko elämäni dieetillä mutta koskaan syömättömyys ei ole tuntunut näin helpolta. Päivänä 2 oli iltapäivällä nälkä koska ateria oli liian pieni, sen jälkeen on vain ollut ohimeneviä napostelunhimoja.
Esimerkkiaterioitani:
-2 pkt tofua, 500 g pakastevihanneksia ja purkkicurrykastike
-kesärullia (tofua, varhaiskaalia, kurkkua, korianteria) maapähkinävoikastikedipillä
-tex me -salaatti (jauhelihaa, varhaiskaalia, puolikas paprika, kevätsipulia, juustoraastetta, majoneesia, kurkkua, korianteri) + jälkiruoaksi 150 g rahkaa ja banaani smoothiena
Vierailija kirjoitti:
Mä olen nyt syönyt tämän viikon omad-systeemillä, jota olen aiemmin kokeillut siinä onnistumatta. Tällä kertaa erona se, että syön päivän ainoan aterian klo 9-10 aikaan aamulla ja sen päälle vielä kuppi kahvia. Aiemmin yritin paastota päivän ja syödä vasta illemmalla, ei sopinut mulle yhtään. Loppupäivän juon vettä. Aterian pyrin koostamaan niin, että siinä olisi paljon kasviksia, riittävästi rasvaa ja proteiinia.
Käytännössähän olen ollut koko elämäni dieetillä mutta koskaan syömättömyys ei ole tuntunut näin helpolta. Päivänä 2 oli iltapäivällä nälkä koska ateria oli liian pieni, sen jälkeen on vain ollut ohimeneviä napostelunhimoja.
Esimerkkiaterioitani:
-kesärullia (tofua, varhaiskaalia, kurkkua, korianteria) maapähkinävoikastikedipillä
-tex me -salaatti (jauhelihaa, varhaiskaalia, puolikas paprika, kevätsipulia, juustoraastetta, majoneesia, kurkkua, korianteri) + jälkiruoaksi 150 g rahkaa ja banaani smoothiena
Hyvä että sulla toimii :) mä varmaan nukkuisin koko päivän, jos aloittaisin kahdella tofupaketilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tapana syödä tosi tukeva ja energiapitoinen aamiainen jo seitsemän aikaan aamulla. Se on oikeastaan mun päivän pääateria. Lounasta en syö ikinä, vaan seuraavaksi välipalan ja päivällisen. Illalla en syö mitään, koska olen tanssija. Näin mun paino on pysynyt mitoissa 170 cm/48 kg koko mun aikuisiän ajan:)
Miksi et syö illalla mitään siitä syystä, että olet tanssija?
Kyllä jokainen tuntemani tanssija syö illalla, ja näytöksetkinhän on usein illalla ja niiden jälkeen todellakin syödään!
Siis täh?!! En ole koskaan kuullut mitään yhtä hullua. Eli tankkaisin itseni näytöksen jälkeen mahdollisimman täyteen ja menisin sitten vatsa pinkeänä nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkkiaterioitani:
-tex me -salaatti (jauhelihaa, varhaiskaalia, puolikas paprika, kevätsipulia, juustoraastetta, majoneesia, kurkkua, korianteri) + jälkiruoaksi 150 g rahkaa ja banaani smoothienaHyvä että sulla toimii :) mä varmaan nukkuisin koko päivän, jos aloittaisin kahdella tofupaketilla.
Olen aika hyvä syömään, mutta pakko myöntää että tuon aterian kanssa teki tiukkaa 😂 onneksi etätöissä voi istua rauhassa maha pullottaen. Hiilareita en varsinaisesti laske mutta en aterialle niitä erikseen lisääkään, joten väsymystä ei ole tullut.
Mutta tuntuu että siinä se juju tässä onkin, jos ateria on riittävän suuri ja ravitseva, se pitää itsellä nälkää koko päivän. Jos taas syön pitkin päivää, on koko ajan nälkä ja mietin vain että mitä sitä söisi ja tuleeko syötyä liikaa tms..