Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teitittely, mitä mieltä? En 45-vuotiaana voi sietää että mua teititellään

Vierailija
02.07.2023 |

mutta huomaan kyllä että itsekin teitittelen selkeästi vanhempia eli arviolta yli seitsemänkymppisiä

Kommentit (125)

Vierailija
81/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ymmärrettävästi vierastivat kommenttiani teitittelystä ihotautilääkärissä käynnin yhteydessä.  Joskus hoitosuhteen jatkuminen alkua pidemmälle saattaa olla pienestä kiinni.  Alkukontakti on kuitenkin tärkeä juttu.  Riisut siinä paitasi ja koet, että lääkäri puhuu sinusta monikossa, eli ihottumasi & sinä=te, minkälaisen asian kanssa te tulitte vastaanotolle? Laitetaan nyt vielä vähän sarkasmia huumorilla,  Ihottumani tuli koska haluaa tietää miksi on päätynyt tämän ihmisen selkään.  Minä tulin koska haluan tietää onko jostain vakavasta kyse 🥹.

Olisitte iloinen, että lääkäri ylipäätään puhuu ja ymmärtää suomea. Täällä pääkaupunkiseudulla sujuvaa suomea puhuva lääkäri alkaa olla luksusta.

Jännä, egyptiläinen silmälääkärini puhuu erinomaista suomea, ja teitittelee, oikea vanhanajan herrasmies on hän. <3

Vierailija
82/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut ymmärrettävästi vierastivat kommenttiani teitittelystä ihotautilääkärissä käynnin yhteydessä.  Joskus hoitosuhteen jatkuminen alkua pidemmälle saattaa olla pienestä kiinni.  Alkukontakti on kuitenkin tärkeä juttu.  Riisut siinä paitasi ja koet, että lääkäri puhuu sinusta monikossa, eli ihottumasi & sinä=te, minkälaisen asian kanssa te tulitte vastaanotolle? Laitetaan nyt vielä vähän sarkasmia huumorilla,  Ihottumani tuli koska haluaa tietää miksi on päätynyt tämän ihmisen selkään.  Minä tulin koska haluan tietää onko jostain vakavasta kyse 🥹.

Olisitte iloinen, että lääkäri ylipäätään puhuu ja ymmärtää suomea. Täällä pääkaupunkiseudulla sujuvaa suomea puhuva lääkäri alkaa olla luksusta.

Jännä, egyptiläinen silmälääkärini puhuu erinomaista suomea, ja teitittelee, oikea vanhanajan herrasmies on hän. <3

Poikkeus vahvistaa säännön, vai mitä? Olette saanut poikkeuksellista luksuspalvelua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Teitittely ei kuulu "hyviin tapoihin" vaan on jämähtämistä 1800-luvulle.

Tulkaa hyvät ihmiset jo 2020-luvulle ja lopettakaa ihmisten passiivis-agressiivinen pilkkaaminen "ikälopuiksi vanhoiksi lumpuiksi" teitittelyn avulla.

Suomessa on jo vuosikymmenten ajan eletty ns. samalla tasolla kaikkien ihmisten kanssa eli ei luokkayhteiskuntia eikä pokkurointia ikäluokan mukaan. Tahallinen toisen loukkaaminen ja haukkuminen vanhukseksi ei kuulu millään tavalla enää 2020-luvulle! 

Teitittelijät voitaisiin laittaa näytille museoon, koska elävät selvästikin väärällä vuosisadalla ;)

Virossa teititellään tavallisesti kaikkia vähänkin vieraampia ihmisiä, ventovieraita käytännössä aina. Asiakaspalvelutilanteessa teititellään usein myös asiakkaana olevia teinejä, esimerkiksi n. 12-13-vuotiaasta alkaen.

Ei teitittely tarkoita vanhuksena pitämistä, vaan se on kunnioittava, kohtelias puhuttelumuoto.

Suomessa on oma kulttuurinsa. Suomessa teitittelyä ei ole harrastettu vuosikymmeniin ja sitä käytetään lähinnä piilov****ilun merkeissä. Halutaan pilkata toista, jos hän sattuu olemaan vanhempi kuin itse. En tunne yhtäkään suomalaista, joka ei loukkaantuisi teitittelystä, jos se tapahtuu Suomessa. Sen sijaan matkatessa esim. Saksassa kukaan ei loukkaannu, koska siellä teititellään myös nuoria ihmisiä ja siellä tähän ei sisälly iän vuoksi kiusaamista.

Kyllä mua on teititelleet minua huomattavasti vanhemmat aspat jo silloin, kuin olin nuorempi. 

Vierailija
84/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä sanotaan, ettei edes yhdeksänkymppisiä tarvitsisi teititellä.

Se onkin surullista, kun joskus liekö 90-luvulla, tehtiin tällainen päätös kuin jossain kommarivaltiossa, että nyt kaikki sinuttelevat toisiaan, niin sairaaloissa ja vanhainkodeissa vanhuksille ilmoitettiin ylhäältäpäin, että meillä sitten kaikki sinuttelevat toisiaan. Siinä ei vanhuksella ollut mitään valtaa toivoa kuinka häntä puhutellaan. Vaikka olit ollut koko aikuisikäsi vähänkin vieraammille rouva Virtanen, niin nyt joku hoitaja vain ilmoitti, että sä oot Alma vaan, tykkää tai ole tykkäämättä. Jos ei se ole tökeröä ja epäkohteliasta en tiedä mikä on. Vanhukselle näytettiin paikkansa:"Et ole minkään arvoinen, sinä et ole enää mikään henkilö, jota tarvitsisi kunnioittaa, olet vain hoitotoimenpiteiden kohde!".

Tätä olen miettinyt kyllä paljon, että esimerkiksi englanninkielisissä maissa mitä ilmeisemmin vieraita aikuisia puhutellaan Ms/Mrs/Mr alkuisesti (esim. opettajia ja appivanhempia aluksi) ja se kuulostaakin tosi luontevalta. Mutta puhutteleppa Suomessa opettajaa Neiti Nöttöseksi. Todella kiusallisen kuuloista. Toisaalta pelkän etunimen käyttökään ei liene yleistä. Opettaja on vaan opettaja. Onko Suomessa rouvittelu/herroittelu ollut kuinka yleistä?

Te- pronominin käyttö taas on mulle ainakin luontevaa.

Vierailija
85/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku mölöpää jaksaa vääntää teitittelyn kiusaamiseksi. Tuskin ketään esim. asiakaspalvelijaa jaksaa kiinnostaa ryhtyä kiusaamaan ja piilov. . .maan yhtään kenellekään asiakkaalle syyttä suotta. Miten, siis miten tuonkin asian saa väännettyä noin nurin päin. Ihan kipeä tyyppi.

Vierailija
86/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelystä tulee kiusaantunut olo, koska itse en koe olevani mitenkään asiakaspalvelija "yläpuolella". Jos mahdollista niin menen jatkossa paikkaan jossa asiat voi hoitaa vähän rennommin.

Vierailija
87/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En toki loukkaannu teitittelystä, mutta vähän kyllä kiusaannun. Ilahdun, kun nuoret asiakaspalvelijat luontevasti sinuttelevat. Itse teitittelen vain selkeästi itseäni vanhempia (ja ehkä tasavallan presidenttiä). Mummo 75 v.

Vierailija
88/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En teitittele ketään enkä ymmärrä miksi kukaan teitittelisi minuakaan. Olen 54v. Enkä ole myöskään rouva. Rouvaa käytetään ystävien kesken kun leikillä piruillaan toisillemme että mitä se rouva x nyt tekee/sanoo ym.

Vierailija
89/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely on törkein sanallinen loukkaus, mitä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa voi tehdä toista ihmistä kohtaan. Ainoastaan vanhuksia teititellään, joten on todellakin törkeää antaa ymmärtää, että keskustelukumppani tai asiakas on ikäloppu.

Poikkeuksena saksankielisissä maissa teitittely on hyväksyttävää, koska siellä kuuluu kulttuuriin. Tosin näissäkin maissa on kuihtumassa pois nuorempien keskuudessa.

Saksankieliset maat eivät sijaitse Pohjoismaissa, joten ne eivät ole poikkeus pohjoismaista puhuttelukäytännöistä vaan oman alueensa normaalin kulttuurin normaaleja edustajia. Saksankielisissä maissa on edelleen vahva pääsääntö, että ennestään tuntemattomat aikuiset teitittelevät toisiaan (eli puhuttelevat monikon kolmannessa persoonassa).

Poliisia sinutteleva hallintoalamainen saa Saksassa sakot (ja Ranskassa helposti, tosin muulla tekosyyllä, myös pamppua ja putkaa) virkavallan halventamisesta. Toiseen suuntaan sinuttelu on Ranskassa normaalia alamaisten nöyryyttämistä, Saksassa poliisi saisi siitä vähintään nuhtelut sopimattomasta käyttäytymisestä.

Muutosta on tapahtunut saksankielisissä maissa sikäli, että jos nuorilla aikuisilla on keskenään jokin yhdistävä tekijä, sen "turvin" siirrytään sinutteluun hyvinkin nopeasti. Eivätkä keski-ikäisetkään työtoverit enää yleisesti teitittele toisiaan työuran loppuun asti, vaan sopiva aihe virallisten sinunkauppojen tekemiseen löytyy nopeammin kuin muutama vuosikymmen sitten.

Vierailija
90/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten joku mölöpää jaksaa vääntää teitittelyn kiusaamiseksi. Tuskin ketään esim. asiakaspalvelijaa jaksaa kiinnostaa ryhtyä kiusaamaan ja piilov. . .maan yhtään kenellekään asiakkaalle syyttä suotta. Miten, siis miten tuonkin asian saa väännettyä noin nurin päin. Ihan kipeä tyyppi.

Vaikuttaa tyypiltä, jolle vittuilu ei tuota pienintäkään vaikeutta sinuttelemallakaan.

Vierailija
91/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittelystä tulee kiusaantunut olo, koska itse en koe olevani mitenkään asiakaspalvelija "yläpuolella". Jos mahdollista niin menen jatkossa paikkaan jossa asiat voi hoitaa vähän rennommin.

Hei,

tiesitkö että voit itse vaikuttaa siihen miten sinua puhutellaan? Kyllä, totta se on!

Voit sanoa teitittelevälle vaikka näin: "Jos sulle sopii, niin sinutellaan mieluummin."

Puheella voi tehdä näinkin ihmeellisiä asioita!

Vierailija
92/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se onkin surullista, kun joskus liekö 90-luvulla, tehtiin tällainen päätös kuin jossain kommarivaltiossa, että nyt kaikki sinuttelevat toisiaan, niin sairaaloissa ja vanhainkodeissa vanhuksille ilmoitettiin ylhäältäpäin, että meillä sitten kaikki sinuttelevat toisiaan. Siinä ei vanhuksella ollut mitään valtaa toivoa kuinka häntä puhutellaan. Vaikka olit ollut koko aikuisikäsi vähänkin vieraammille rouva Virtanen, niin nyt joku hoitaja vain ilmoitti, että sä oot Alma vaan, tykkää tai ole tykkäämättä. Jos ei se ole tökeröä ja epäkohteliasta en tiedä mikä on. Vanhukselle näytettiin paikkansa:"Et ole minkään arvoinen, sinä et ole enää mikään henkilö, jota tarvitsisi kunnioittaa, olet vain hoitotoimenpiteiden kohde!".

Tätä terveydenhuolto on kaikkia kohtaan ihan iästä ja puhuttelutavasta riippumatta.

93/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei,

tiesitkö että voit itse vaikuttaa siihen miten sinua puhutellaan? Kyllä, totta se on!

Voit sanoa teitittelevälle vaikka näin: "Jos sulle sopii, niin sinutellaan mieluummin."

Puheella voi tehdä näinkin ihmeellisiä asioita!

Juuri niin minulla om tapana tehdä!

Vierailija
94/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä rakastan teitittelyä! Varsinkin asiakaspalvelun sähköposteissa ja muissa viesteissä se kuuluu mielestäni aina asiaan iästä riippumatta! Maailma on teitittelemällä ja arvokkaalla kielenkäytöllä niin paljon kauniimpi paikka. Itse teitittelen automaattisesti itseäni vanhempia vieraita ihmisiä.

Vierailija
95/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely ei kuulu "hyviin tapoihin" vaan on jämähtämistä 1800-luvulle.

Tulkaa hyvät ihmiset jo 2020-luvulle ja lopettakaa ihmisten passiivis-agressiivinen pilkkaaminen "ikälopuiksi vanhoiksi lumpuiksi" teitittelyn avulla.

Suomessa on jo vuosikymmenten ajan eletty ns. samalla tasolla kaikkien ihmisten kanssa eli ei luokkayhteiskuntia eikä pokkurointia ikäluokan mukaan. Tahallinen toisen loukkaaminen ja haukkuminen vanhukseksi ei kuulu millään tavalla enää 2020-luvulle! 

Teitittelijät voitaisiin laittaa näytille museoon, koska elävät selvästikin väärällä vuosisadalla ;)

Väärin. 1800-luvulla vieraita aikuisia puhuteltiin yleensä kolmannessa persoonassa herra/rouva, mahdollinen arvonimi, sukunimi. Ja kokonaisissa lauseissa verbit taivutettiin sen mukaisesti. Ruotsissa teitittelyä pidettiin epäkohteliaampana kuin kolmanteen persoonaan perustuvat ilmaisut, joten siellä teitittely ei ehtinyt edes yleistyä ennen siirtymistä yleiseen sinutteluun.

Vierailija
96/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

1960- luvulle asti teititeltiin kaikkia, lapsia lukuunottamatta. Nuoriakin teititeltiin. Sitä ennen erityisesti Länsi- Suomessa omien vanhempien teitittely oli yleistä. Samoin esim. vaimo teititteli miestään ja mies vaimoa.

97/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Komukkavaltio oli nimeltään Ruotsi, ja sinuttelukäytännön popularisoija oli sosiaalihallituksen johtaja Bror Rexed - joka myöhemmin muutti Suomeen.

https://www.hs.fi/ihmiset/art-2000004078370.html

https://fi.wikipedia.org/wiki/Du-reformen

https://yle.fi/aihe/artikkeli/2015/10/02/teitittely-vai-sinuttelu-kuink…

98/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikalla terveydenhuollossa mun (nuoretkin) työkaverit teitittelevät asiakkaita. Mä en teitittele, vaan puhun murretta.

Kuka muka nykyaikana teitittele? Mä ymmärrän, että mun jo haudassa olevat isovanhemmat varmaan olisivat sitä mieltä, että kyllä pitää teititellä, mutta että kukaan alle 60-vuotias?

Vierailija
99/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä nykyäänkin on sellaisessa asemassa olevia ihmisiä, joita ei pidä mennä sinuttelemaan.

Vierailija
100/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Christiiina kirjoitti:

Mun työpaikalla terveydenhuollossa mun (nuoretkin) työkaverit teitittelevät asiakkaita. Mä en teitittele, vaan puhun murretta.

Kuka muka nykyaikana teitittele? Mä ymmärrän, että mun jo haudassa olevat isovanhemmat varmaan olisivat sitä mieltä, että kyllä pitää teititellä, mutta että kukaan alle 60-vuotias?

Jos on saanut kunnollisen tapakasvatuksen, niin sitten voi/osaa teititellä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän yhdeksän yhdeksän