Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teitittely, mitä mieltä? En 45-vuotiaana voi sietää että mua teititellään

Vierailija
02.07.2023 |

mutta huomaan kyllä että itsekin teitittelen selkeästi vanhempia eli arviolta yli seitsemänkymppisiä

Kommentit (125)

Vierailija
41/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee tunne että on vanha täti jo nuorena ja objekti jos joku sanoo TE. Wanhaa Aikaa. Sinuttelu ei käy myös laatuun sinä sanalla tai nimellä. Jos sanoo vain yleiskielellä Oletko ja Haluatko, vaikka osa kokee kai senkin sinutteluksi.

Pakko kysyä, että nukkuiko tämän kirjoittaja äidinkielen tunneilla. Sanat Oletko ja Haluatko ovat nimenomaan sinuttelumuotoa.

Vierailija
42/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittelen töissä ja pidän siitä, että minua teititellään. Pidän etäisyyden sekä asiakkaisiin että asioihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittelen töissä ja pidän siitä, että minua teititellään. Pidän etäisyyden sekä asiakkaisiin että asioihin.

*aspoihin

Vierailija
44/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väitän, että se henkilö, joka sinua teitittelee, ei todellakaan mieti kuka olet ja minkä ikäinen. Osalle se on rutiinia ja olisi kohtuutonta vaatia, että juuri sinun kohdallasi toisen pitäisi pysähtyä miettimään mitä sinä tahdot ja odotat. Muut siinä sitten odottavat saadaanko sinut tyydytettyä oikealla puhuttelutavalla. Kasva aikuiseksi. Maailmassa tapahtuu aivan kaikenlaisia kohtaamisia ja pitää sisällään melkoisen määrän erilaisia ihmisiä.

Vierailija
45/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakko todeta, että pienet on ihmisen murheet, jos teitittelystä hermostuu.

Mutta niinhän se on, että kaikesta saa ongelman, kun oikein kovasti ponnistelee.

Vierailija
46/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Henkilökohtaisesti ihan sama, sinutellaanko vai teititelläänkö mua. Teitittelystä tulee asiakaspalvelutilanteessa vähemmän tungetteleva olo.

Se, mikä mua häiritsi, varsinkin alle kolmikymppisenä, oli se, että mua puhuteltiin tädiksi (en ole täti). Tädistä tulee mieleen permanentattu viiskymppinen naisihminen. Olen kohta nelkyt, ei häiritse tuokaan enää niin paljon.

Vierailija
47/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse pidä teitittelyä kohteliaisuutena, ennemminkin epäkohteliaisuutena.  Et kuulu joukkoon fiilis tulee, mikäli teititellään.  En itse osaa teititellä ketään koska tunnen nimittelyn teennäisenä.  Puolisoni meni ihottuman takia lääkäriin ja lääkäri oli teititellyt, hän ei suostunut menemään samalle lääkäriasemalle uudelleen.  Harmitti kun olin suositellut yhtä ihotautilääkäriä josta olin usein lukenut lehtijuttuja. Arvostus häntä kohtaan oli suuri.  Mutta oli sitten kuitenkin ottanut sen vaihtoehdon jolle ajanvarauksessa löytyi aika. 

Vierailija
48/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Henkilökohtaisesti ihan sama, sinutellaanko vai teititelläänkö mua. Teitittelystä tulee asiakaspalvelutilanteessa vähemmän tungetteleva olo.

Se, mikä mua häiritsi, varsinkin alle kolmikymppisenä, oli se, että mua puhuteltiin tädiksi (en ole täti). Tädistä tulee mieleen permanentattu viiskymppinen naisihminen. Olen kohta nelkyt, ei häiritse tuokaan enää niin paljon.

...                                                                                                                                                        

Niin sehän vasta on iholle tuloa.  Täti :D, luuli sua sukulaisekseen. 

Vierailija
49/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alat olla äkäilevä vanhus, joka on kaikesta kiukkuinen. Estrogeenihoito auttaa joillekin naisoletetuille.

Vierailija
50/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Armeijassa teititellään, pojitellaan, käytetään sukunimeä tai sitten on perkele. "alokas te"  "poika älkää pyörikö rivissä"  "kuka perkele lupas ampua"

Vierailija
51/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rehellisesti sanoen en varmaan edes huomaisi jos joku teitittelee, ellemme sitten juttele todella pitkään.

Vierailija
52/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ymmärrettävästi vierastivat kommenttiani teitittelystä ihotautilääkärissä käynnin yhteydessä.  Joskus hoitosuhteen jatkuminen alkua pidemmälle saattaa olla pienestä kiinni.  Alkukontakti on kuitenkin tärkeä juttu.  Riisut siinä paitasi ja koet, että lääkäri puhuu sinusta monikossa, eli ihottumasi & sinä=te, minkälaisen asian kanssa te tulitte vastaanotolle? Laitetaan nyt vielä vähän sarkasmia huumorilla,  Ihottumani tuli koska haluaa tietää miksi on päätynyt tämän ihmisen selkään.  Minä tulin koska haluan tietää onko jostain vakavasta kyse 🥹.

Vierailija
53/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee tunne että on vanha täti jo nuorena ja objekti jos joku sanoo TE. Wanhaa Aikaa. Sinuttelu ei käy myös laatuun sinä sanalla tai nimellä. Jos sanoo vain yleiskielellä Oletko ja Haluatko, vaikka osa kokee kai senkin sinutteluksi.

Pakko kysyä, että nukkuiko tämän kirjoittaja äidinkielen tunneilla. Sanat Oletko ja Haluatko ovat nimenomaan sinuttelumuotoa.

Tämä on totta, mutta itse ymmärsin kirjoittajan tarkoittavan, ettei käytä sanaa "sinä", vaikka muuten puhuukin sinä-muodossa. Siinä on nimittäin valtava ero. On tökeröä, jos täysin outo aspa sanoo vaikka "mitäs sulle?" Mutta on ihan hyvä, jos sama aspa kysyy "mitä haluaisit?" Vielä parempi "Voinko auttaa?/Voinko tuoda jotain?" Olen ollut itse aspana, enkä puhutellut sinuksi muuta kuin tuttuja. Välttelin sekä teitittelyä että selvää sinuttelua, mutta jos tuli juteltua enemmän, niin sinuttelin yleensä. Vierastan teitittelyä itse ja edesmennyt mummoni suuttui, jos joku häntä teititteli. Muutaman vanhuksen kohdalla silti teitittely tuli kuin automaattisesti.

Vierailija
54/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti jotkut ovat allergisia hyville tavoille.

Ei kannata mennä ainakaan Saksaan tai Viroon. Siellä teititellään.

Vierailija
55/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surkeaksi on mennyt ihmisten ymmärrys käytöstavoista, jos teitittelyn kokee loukkaavaksi. No, tuloksen tästä näkee tuolla ulkona. . .

Vierailija
56/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En itse pidä teitittelyä kohteliaisuutena, ennemminkin epäkohteliaisuutena.  Et kuulu joukkoon fiilis tulee, mikäli teititellään.  En itse osaa teititellä ketään koska tunnen nimittelyn teennäisenä.  Puolisoni meni ihottuman takia lääkäriin ja lääkäri oli teititellyt, hän ei suostunut menemään samalle lääkäriasemalle uudelleen.  Harmitti kun olin suositellut yhtä ihotautilääkäriä josta olin usein lukenut lehtijuttuja. Arvostus häntä kohtaan oli suuri.  Mutta oli sitten kuitenkin ottanut sen vaihtoehdon jolle ajanvarauksessa löytyi aika. 

Sama, en pidä, että mua teititellään ja en teitittele ketään, olen 51-vuotias. Käyttäydyn muuten kohteliaasti, vaikken teitittele, se on vanhanaikaista mielestäni ja saa olon tuntumaan vanhalta.

Vierailija
57/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely kuuluu esim. asiakaspalveluun ja yleisiin tapoihin eri kulttuureissa. Mutta jopa on joku senkin keksinyt vääntää koskemaan juuri vain itseään ja pahoittaa siitä mielensä. Voi voi

Vierailija
58/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tykkää ja mielestäni kuuluu vain vanhuksia teititellä. 45-v. ei kuulu siihen luokkaan.

Se nyt on ihan sama mitä sä tykkäät, tapa on tapa ja pysyy.

Vierailija
59/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teitittely ei kuulu "hyviin tapoihin" vaan on jämähtämistä 1800-luvulle.

Tulkaa hyvät ihmiset jo 2020-luvulle ja lopettakaa ihmisten passiivis-agressiivinen pilkkaaminen "ikälopuiksi vanhoiksi lumpuiksi" teitittelyn avulla.

Suomessa on jo vuosikymmenten ajan eletty ns. samalla tasolla kaikkien ihmisten kanssa eli ei luokkayhteiskuntia eikä pokkurointia ikäluokan mukaan. Tahallinen toisen loukkaaminen ja haukkuminen vanhukseksi ei kuulu millään tavalla enää 2020-luvulle! 

Teitittelijät voitaisiin laittaa näytille museoon, koska elävät selvästikin väärällä vuosisadalla ;)

Vierailija
60/125 |
03.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Teitittely ei kuulu "hyviin tapoihin" vaan on jämähtämistä 1800-luvulle.

Tulkaa hyvät ihmiset jo 2020-luvulle ja lopettakaa ihmisten passiivis-agressiivinen pilkkaaminen "ikälopuiksi vanhoiksi lumpuiksi" teitittelyn avulla.

Suomessa on jo vuosikymmenten ajan eletty ns. samalla tasolla kaikkien ihmisten kanssa eli ei luokkayhteiskuntia eikä pokkurointia ikäluokan mukaan. Tahallinen toisen loukkaaminen ja haukkuminen vanhukseksi ei kuulu millään tavalla enää 2020-luvulle! 

Teitittelijät voitaisiin laittaa näytille museoon, koska elävät selvästikin väärällä vuosisadalla ;)

Virossa teititellään tavallisesti kaikkia vähänkin vieraampia ihmisiä, ventovieraita käytännössä aina. Asiakaspalvelutilanteessa teititellään usein myös asiakkaana olevia teinejä, esimerkiksi n. 12-13-vuotiaasta alkaen.

Ei teitittely tarkoita vanhuksena pitämistä, vaan se on kunnioittava, kohtelias puhuttelumuoto.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yksi