Teitittely, mitä mieltä? En 45-vuotiaana voi sietää että mua teititellään
mutta huomaan kyllä että itsekin teitittelen selkeästi vanhempia eli arviolta yli seitsemänkymppisiä
Kommentit (125)
Asiakaspalvelijat, jotka teitittelevät, ovat väärällä alalla. Purkavat tympääntymisensä asiakkaisiin ja sisimmässään nauttivat, kun saavat teitittelyllä pahoitettua asiakkaidensa mielen antamalla ymmärtää heidän olevan niin iäkkäitä, että toinen jalka on jo haudassa
Tätä ketjua lukiessani ei voi kuin ihmetellä, miten jotkut voivat tukea tällaista kiusaamiskulttuuria???
Jos on minun vuoroni jonossa ja asiakaspalvelija kysyy:
"Mitä Teille tulisi?"
Vilkaisen pikaisesti takanani olevaa jonoa ja kysyn sen jälkeen hämmästyneenä aspalta:
"Meille?!! Voisitko palvella yhden asiakkaan kerrallaan?"
Minä aina yllätyn, kun teititellään (olen samanikäinen kuin ap), mutta muuten on ihan sama. Monia asiakaspalvelijoita on ehkä ohjeistettu ylhäältäpäin, että asiakkaita tulee teititellä. Ja kun itse oli parikymppinen, niin kaikki tuntuivat iäkkäiltä. Itse en mielelläni teitittele, koska teen sen kuitenkin kieliopillisesti väärin. Jos se ei kuulu arkikieleen, niin se on yllättävän vaikeaa.
Vierailija kirjoitti:
Teitittely on törkein sanallinen loukkaus, mitä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa voi tehdä toista ihmistä kohtaan. Ainoastaan vanhuksia teititellään, joten on todellakin törkeää antaa ymmärtää, että keskustelukumppani tai asiakas on ikäloppu.
Poikkeuksena saksankielisissä maissa teitittely on hyväksyttävää, koska siellä kuuluu kulttuuriin. Tosin näissäkin maissa on kuihtumassa pois nuorempien keskuudessa.
Sitten kun kasvat aikuiseksi, tulet huomaamaan, että on paljon törkeämpiäkin sanallisia loukkauksia kuin teitittely. Sellaisia, jotka saattavat johtaa jopa käräjille asti.
Vierailija kirjoitti:
Ette näköjään saa suutanne auki. Jokaisessa asiakaspalvelutilanteessa (vakuutusyhtiö, pankki jne.) teitittelevät aina sen yhden kerran. Sanon vaan että minua ei sitten teititellä joten ollaan sen jälkeen yleensä sää ja mää.
Saman voisi sanoa myös kohteliaasti mutta nykyään ollaan niin töykeitä, vissiin se 80-luvun väärin ymmärretty vapaa kasvatus syynä.
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti jotkut ovat allergisia hyville tavoille.
Ei kannata mennä ainakaan Saksaan tai Viroon. Siellä teititellään.
Joidenkin ei kannata mennä minnekään ulkomaille. siellä on nimittäin vielä käytöstavat kunniassa, liekö missään samanlaista junttilandiaa kuin Suomessa. No, olen kuullut, että Kiinassa kotiapulaiset ovat töykeitä ja eivät ymmärrä asemaansa. Kommentoivat työnantajan vaatteita ja painoa, sinne voisivat nämä täkäläiset juntit mennä.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä Teille tulisi?"
Vilkaisen pikaisesti takanani olevaa jonoa ja kysyn sen jälkeen hämmästyneenä aspalta:
Moukka!
Onpa tämä ketju surullista luettavaa. Mielestäni teitittely on kaunis tapa, enkä erityisesti yhdistä sitä ihmisen ikään: teitittelen ylipäätään tuntemattomia ihmisiä, jos tilanne on hiukankaan muodollisempi.
Vierailija kirjoitti:
"Mitä Teille tulisi?"
Olet siis moukka. Ilmeisesti persu?
Miksi mua teititellään AINA esimerkiksi aspojen toimesta, vaikka mulla ei ole ikää kuin 23 vuotta ja näytän täsmälleen ikäiseltäni:(
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Henkilökohtaisesti ihan sama, sinutellaanko vai teititelläänkö mua. Teitittelystä tulee asiakaspalvelutilanteessa vähemmän tungetteleva olo.
Se, mikä mua häiritsi, varsinkin alle kolmikymppisenä, oli se, että mua puhuteltiin tädiksi (en ole täti). Tädistä tulee mieleen permanentattu viiskymppinen naisihminen. Olen kohta nelkyt, ei häiritse tuokaan enää niin paljon.
...
Niin sehän vasta on iholle tuloa. Täti :D, luuli sua sukulaisekseen.
Oletpa typerä. Täti ja setä eivät aina tarkoita sukulaisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Mitä Teille tulisi?"
Olet siis moukka. Ilmeisesti persu?
Älä viitsi. Äänestin persuja mutta teitittelen sujuvasti ja pidän sitä kohteliaana käytöksenä.
Eri
Täällä sanotaan, ettei edes yhdeksänkymppisiä tarvitsisi teititellä.
Se onkin surullista, kun joskus liekö 90-luvulla, tehtiin tällainen päätös kuin jossain kommarivaltiossa, että nyt kaikki sinuttelevat toisiaan, niin sairaaloissa ja vanhainkodeissa vanhuksille ilmoitettiin ylhäältäpäin, että meillä sitten kaikki sinuttelevat toisiaan. Siinä ei vanhuksella ollut mitään valtaa toivoa kuinka häntä puhutellaan. Vaikka olit ollut koko aikuisikäsi vähänkin vieraammille rouva Virtanen, niin nyt joku hoitaja vain ilmoitti, että sä oot Alma vaan, tykkää tai ole tykkäämättä. Jos ei se ole tökeröä ja epäkohteliasta en tiedä mikä on. Vanhukselle näytettiin paikkansa:"Et ole minkään arvoinen, sinä et ole enää mikään henkilö, jota tarvitsisi kunnioittaa, olet vain hoitotoimenpiteiden kohde!".
Vierailija kirjoitti:
Miksi mua teititellään AINA esimerkiksi aspojen toimesta, vaikka mulla ei ole ikää kuin 23 vuotta ja näytän täsmälleen ikäiseltäni:(
Mikä onkaan ruokavaliosi, jos pärsvärkkisi näyttää jo parikymppisenä eläkeläisen naamalta ja sinua teititellään?
Vierailija kirjoitti:
Täällä sanotaan, ettei edes yhdeksänkymppisiä tarvitsisi teititellä.
Se onkin surullista, kun joskus liekö 90-luvulla, tehtiin tällainen päätös kuin jossain kommarivaltiossa, että nyt kaikki sinuttelevat toisiaan, niin sairaaloissa ja vanhainkodeissa vanhuksille ilmoitettiin ylhäältäpäin, että meillä sitten kaikki sinuttelevat toisiaan. Siinä ei vanhuksella ollut mitään valtaa toivoa kuinka häntä puhutellaan. Vaikka olit ollut koko aikuisikäsi vähänkin vieraammille rouva Virtanen, niin nyt joku hoitaja vain ilmoitti, että sä oot Alma vaan, tykkää tai ole tykkäämättä. Jos ei se ole tökeröä ja epäkohteliasta en tiedä mikä on. Vanhukselle näytettiin paikkansa:"Et ole minkään arvoinen, sinä et ole enää mikään henkilö, jota tarvitsisi kunnioittaa, olet vain hoitotoimenpiteiden kohde!".
Höh ja pöh! Teitittely kuulostaa kieltämättä hienolta, mutta ainakin kaikki mun tuntemat vanhemmat ihmiset tykkäävät tosi huonoa, jos heitä teititellään. He kokevat sen niin kuin keskustelukumppani yrittäisi rakentaa muuria kommunikointitilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä onkaan ruokavaliosi, jos pärsvärkkisi näyttää jo parikymppisenä eläkeläisen naamalta ja sinua teititellään?
Jos osaisit lukea, sulle olisi selvinnyt mun aiemmasta viestistä, että mulla on ihan ikäiseni naama. Nyt sun v^^^^ilut menivät täysin hukkaan.
Pitää ilmeisesti alkaa tehdä rikosilmoitus aina, kun joku nöyryyttää ja teitittelee, koska muutoin tätä tökeröä käytöstä ei saada loppumaan! Muistakaa teitittelijät, että tekin vanhenette joka vuosi, joten ei olisi kyllä varaa teitittelyllä riepotella ketään!
Vierailija kirjoitti:
Jotkut ymmärrettävästi vierastivat kommenttiani teitittelystä ihotautilääkärissä käynnin yhteydessä. Joskus hoitosuhteen jatkuminen alkua pidemmälle saattaa olla pienestä kiinni. Alkukontakti on kuitenkin tärkeä juttu. Riisut siinä paitasi ja koet, että lääkäri puhuu sinusta monikossa, eli ihottumasi & sinä=te, minkälaisen asian kanssa te tulitte vastaanotolle? Laitetaan nyt vielä vähän sarkasmia huumorilla, Ihottumani tuli koska haluaa tietää miksi on päätynyt tämän ihmisen selkään. Minä tulin koska haluan tietää onko jostain vakavasta kyse 🥹.
Olisitte iloinen, että lääkäri ylipäätään puhuu ja ymmärtää suomea. Täällä pääkaupunkiseudulla sujuvaa suomea puhuva lääkäri alkaa olla luksusta.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ilmeisesti alkaa tehdä rikosilmoitus aina, kun joku nöyryyttää ja teitittelee, koska muutoin tätä tökeröä käytöstä ei saada loppumaan! Muistakaa teitittelijät, että tekin vanhenette joka vuosi, joten ei olisi kyllä varaa teitittelyllä riepotella ketään!
Mitä tarkoitat, että vanhenemme? Mitä siitä? Olen yli 60 minua on teititelty lukemattomia kertoja, siitä tulee aina sellainen olo, että on tekemisissä ihmisen kanssa, jolla on edes jonkinlainen kasvatus, ei ole ihan pellossa elänyt. Ollaa niin kuin sivistysvaltiossa ikään.
Suomessa on oma kulttuurinsa. Suomessa teitittelyä ei ole harrastettu vuosikymmeniin ja sitä käytetään lähinnä piilov****ilun merkeissä. Halutaan pilkata toista, jos hän sattuu olemaan vanhempi kuin itse. En tunne yhtäkään suomalaista, joka ei loukkaantuisi teitittelystä, jos se tapahtuu Suomessa. Sen sijaan matkatessa esim. Saksassa kukaan ei loukkaannu, koska siellä teititellään myös nuoria ihmisiä ja siellä tähän ei sisälly iän vuoksi kiusaamista.