Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei suostu itsenäistymään yhtään

Vierailija
02.07.2023 |

Olen yrittänyt lempeästi ja välillä napakamminkin ohjata lasta (5,5-vuotias) itsenäisempään olemiseen ja tekemiseen. Hän laittaa aivan hurjasti vastaan eikä tunnu haluavan yhtään tuota, vaikka luulisi että tässä iässä ei edes kiinnostaisi enää roikkua tauotta äidin helmoissa. Hän ei viihdy yhtään päiväkodissa, itkee edelleen minun perään päivät ja jos ei itke niin istuu odottamassa koska hänet haetaan. Kotona on kuin varjo koko ajan kiinni minussa. En pääse edes kolmen minuutin suihkuun lapsen hereillä ollessa yksin. Tämä alkaa olla jo hankalaa. Koko elämän on kelvannut vain äiti, vaikka olen yrittänyt paljon, että isäkin. Ja sama tosiaan päiväkodissa, siellä ei kelpaa kukaan.

Hänellä ei ole mitään tilanteita ollut, että olisi joutunut pelkäämään menettävänsä minut. Huomiota on saanut ja saa joka päivä.

Miten saada lapsi kiinnostumaan itsenäistymisestä?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa siltä, että teillä on joku ongelma vuorovaikutuksessa. Tuleeko lapsi nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään? Onko vielä sylittelyä, hellyyttä, yhteisiä satuhetkiä tms.? Lapsi kuulostaa ahdistuneesti ja turvattomasti kiintyneeltä.

Kokeile antaa lapselle hetki jakamatonta huomiota ja hoivaa, laita vaikka munakello soimaan 10-30 minuutiksi ja sanoita lapselle, että niin kauan kuin kello tikittää on yhdessäolon aika ja, kun kello soi alkaa lapsen ja äidin oma aika. Silloin lapsi tekee itsekseen juttua x ja äiti juttua y. Harjoitelkaa pieniä hetkiä ja pikkuhiljaa. Myös suihkussa olon ajaksi voit ohjata lapsen tietyn tekemisen pariin ja sanoittaa kummankin omaa aikaa. Tsemppiä.

Vierailija
2/5 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaa siltä, että teillä on joku ongelma vuorovaikutuksessa. Tuleeko lapsi nähdyksi ja kuulluksi omana itsenään? Onko vielä sylittelyä, hellyyttä, yhteisiä satuhetkiä tms.? Lapsi kuulostaa ahdistuneesti ja turvattomasti kiintyneeltä.

Kokeile antaa lapselle hetki jakamatonta huomiota ja hoivaa, laita vaikka munakello soimaan 10-30 minuutiksi ja sanoita lapselle, että niin kauan kuin kello tikittää on yhdessäolon aika ja, kun kello soi alkaa lapsen ja äidin oma aika. Silloin lapsi tekee itsekseen juttua x ja äiti juttua y. Harjoitelkaa pieniä hetkiä ja pikkuhiljaa. Myös suihkussa olon ajaksi voit ohjata lapsen tietyn tekemisen pariin ja sanoittaa kummankin omaa aikaa. Tsemppiä.

Kiitos tsempistä. Luin ennen lapsen syntymää kirjoja kiintymyssuhteista ja yritin kaikin tavoin, että muodostuisi turvallinen kiintymystyyli. En ole koskaan uhannut hylkäämisellä, olen ollut aina saatavilla jos lapsi on tarvinnut (paitsi tietenkin kun on päiväkodissa tai isänsä kanssa ja olen muualla). Tuollaista jakamatonta huomiotani mitä kirjoitit olen joka päivä antanut koko lapsen elämän ajan. Ja edelleen annan. On hellyyttä, syliä, satuhetkiä ja ihan vain yhdessäoloa ilman häiriöitä. Ei riitä kellossa tunnit antaa niitä tämän enempää kuin jo annan. Kun välillä on muutakin tehtävä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut lapset on vain tuollaisia

Vierailija
4/5 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiinnostuu sitten kun kiinnostui. Ehkä on introvertti.

Vierailija
5/5 |
02.07.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oletko harkinnut työntäväsi kanelitangon hänen peräaukostaan sisään?

Sun kynnet pitäis repiä pihdeillä pois

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kahdeksan viisi