Teitittely, mitä mieltä? En 45-vuotiaana voi sietää että mua teititellään
mutta huomaan kyllä että itsekin teitittelen selkeästi vanhempia eli arviolta yli seitsemänkymppisiä
Kommentit (125)
Ei kannata vetää hernettä nenään siitä, jos joku yrittää olla ystävällinen ja kohtelias sinua kohtaan -vaikka se kuinka kömpelösti onnistuisikin. Lähtöajatus on hyvä, joten kiinnitä huomio siihen.
Ei ehkä kaikesta kannata tehdä ongelmaa.
Minulle käy molemmat. On joskus samassa puheessa sekä teititelty että sinuteltu.
Vierailija kirjoitti:
Sinuttelu on tungettelevaa. Jos ei tunneta niin älä sinuttele kun lähestyt. En ole kaverisi.
Tämä. Mäkään en tykkää jos vieraat sinuttelee mua. Jos ei mun mulkaisusta tajua teititellä niin sanon sen kyllä sitten suoraan.
Kyllä ihmiset ovat nykyjään outoja. Mitään ei saa sanoa. On ilmeisesti kaksi vaihtoehtoa:
A) ei kommunikoi kenenkään kanssa yhtään mitään.
B) nimittelee kaikkia ihan miten huvittaa, vaikka ämmiksi ja huo**ksi. Ja sylkee naamalle jos ruvetaan valittamaan.
Teitittely on törkein sanallinen loukkaus, mitä Suomessa ja muissa Pohjoismaissa voi tehdä toista ihmistä kohtaan. Ainoastaan vanhuksia teititellään, joten on todellakin törkeää antaa ymmärtää, että keskustelukumppani tai asiakas on ikäloppu.
Poikkeuksena saksankielisissä maissa teitittely on hyväksyttävää, koska siellä kuuluu kulttuuriin. Tosin näissäkin maissa on kuihtumassa pois nuorempien keskuudessa.
Ärsyttävää se on mutta itse voisin kokeilla teititellä takaisin.
Teitittelyn viesti ei todellakaan ole, että teititeltävää pidettäisiin ikäloppuna. Harmi, jos jotkut tulkitsevat puheen tapakoodiston näin virheellisesti, haitaksi itselleen ja muille.
Vierailija kirjoitti:
Ärsyttävää se on mutta itse voisin kokeilla teititellä takaisin.
Ööh, miksi?
Jos se kerran ärsyttää, miksi et sinuttele takaisin, ja pyydä toistakin sinuttelemaan?
Onhan 45-vuotias jo iäkäs. Naisten osalta on jo hedelmällisyyskin mennyttä ,eli nainen on ns. "hag"-kaliiberia. Vanha eukko.
Teitittelyllä osoitetaan että kunnioittaa ja arvostaa toista, ei sillä ole iän kanssa mitään tekemistä.
Olen yli 70 v. ja pidän sinuttelusta, mutta ymmärrän, että palvelutilanteessa moni kokee teitittelyn kohteliaammaksi. Asemansa puolesta pitäisi esim. presidenttiä teititellä ja ehkäpä muitakin korkea-arvoisia henkilöitä. Ainakin voisi toimittaja ennen haastattelua mainita, jos sovittu sinuttelusta.
Nuoret kokevat epävarmuutta tässä asiassa ja siksi heille pitää sanoa, että sinuttelu sopii.
Kyllä minä teitittelen enkä pahasti vaikka joku tekee samaa myös minulle. Olen aika paljon asiakastyössä. Minusta se on hyvä tapa.
Ette näköjään saa suutanne auki. Jokaisessa asiakaspalvelutilanteessa (vakuutusyhtiö, pankki jne.) teitittelevät aina sen yhden kerran. Sanon vaan että minua ei sitten teititellä joten ollaan sen jälkeen yleensä sää ja mää.
Teitittelystä loukkaantuminen on juntein asia, jonka tiedän. Teitittelijä yrittää olla kohtelias, arvostakaa ja käyttäytykää itse samalla tavalla. Kuten edellä on neuvottu, sinuttelun ehdottaminen on mahdollista, jos olet se ylempiarvoinen tilanteessa.
Oon hotellin vastaanotossa töissä. Teitittelen aina ihmisiä iästä riippumatta. Mitä pahaa siinä on?
Ap on outo. Teitittely kuuluu hyviin käytöstapoihin.
Mä en tykkää jos vieraat sinuttelee. Erityisesti asiakaspalvelijat yms viranomaiset. Jos ei osaa teititellä, niin puhuu sitten niin, että ei sano sinä sanaa ollenkaan.
En liitä sitä ikään vaan siihen, että me ei olla kavereita. Sinuttelu on liian tuttavallista ja iholle tunkemista. Ja jos kyseessä on myyjä, niin vaihdan kauppaa.
Olen asunut Saksassa 10 vuotta, ja täällä teitittely on arkipäivää. En oikein osaa enää edes sinutella ketään kun teitittely on paljon tavallisempaa.
Suomessa käydessä on hankalaa kun teitittely on vähän outoa mutta sinutelu tuntuu epäkohteliaalta. En tiedä miten siellä normaalisti puhutaan vieraille ihmisille.
Jos olen vaikka kassajonossa ja minulla on paljon ostoksia, ja perässä olevalla vain vähän ja haluan päästää hänet edelleni, teitittelen jos henkilö näyttää vanhemmalta kuin 40v. Olen itse 30-vuotias. Sama julkisessa liikenteessä jos tarjoan paikkaa jollekin. Myyjiä teitittelen jos he teitittelevät minua, se on helpompi kun he itse aloittavat keskustelun.
Teitittely ei ole mikään loukkaus vaan yritän olla kohtelias. Sinuttelu tuntuu liian tuttavalliselta. Varmaan puhuisin eri tavalla jos asuisin Suomessa.
On muitakin maita kuin Saksa, jossa teitittely kuuluu kulttuuriin. Ainakin Ranskassa, Italiassa ja Venäjällä teitittely on edelleen voimissaan.
Ja englannin kielessäkin teititellään edelleen. Sinuttelun merkkinä juttukaverista käytetään pelkkää etu- tai lempinimeä, teititellessä Mr./Mrs./Miss tai mahdollinen titteli Doctor/Professor jne + sukunimi.
Suomessa Tasavallan Presidenttiä ei ikinä sinutella julkisesti, vaikka yksityisesti oltaisiin läheiset kaverukset.
Rakastan teitittelyä ja toivoisin, että se tulisi takaisin.
Viranomaiset ja palveluhenkilökunta eivät ole minun ystäviäni, emmekä ole tasavertaisia ja teitittelyllä tämä pidetään mielessä. Viranomaiset on yläpuolella ja palveluhenkilökunta alempana, koska asiakas on aina oikeassa. Teitittelyllä annetaan tilaa, ei tungeta iholle, annetaan arvoa ihmisille ja heidän työlleen.
Kaikkein eniten teitittelystä vihastuu omasta mielestään tosi nuorekkaat, tosi rennot ja mutkattomat kaikkien kaverit. Heillä on aina herne nenässä, koska he kuvittelevat teitittelijän pitävän heitä ikäloppuina. Siihen loppuu myös rentous ja mutkattomuus. Alkaa piikittely 'meistä' ja muuta iänikuista.