Hyvää arkiruokaa, johon ei tule lihaa?
Olen surkea ruuanlaittaja. Paistan loistavia naudanlihapihvejä ja teen hyvän lohikeiton ja myös lasagnea osaan laittaa. Meillä on nyt yhteisestä päätöksestä vähennetty lihan syöntiä. Miehen lähisuvussa suolistosyöpää ja onhan se meidän lihansyönti ollut liioiteltua. Minusta tuntuu, etten keksi hyviä ruokia, joissa ei ole lihaa tai kalaa. Pinaattikeitto ei maistu millekään. Eilen tein vegepitsaa, joka oli kuivaa. Tänään kiristettiin grillissä makkarat ja maissit ja foliossa perunat ranskankerma-sipulitäytteellä. Lupasin laittaa huomenna jotain hyvää ja kasvispitoista. Ei tule mitään mieleen. Kerro hyviä vinkkejä, jotka maistuu! Arkiruokaa lähinnä kyselen, en mitään kallista ja juhlavaa.
Kommentit (237)
Lasagnea, mutta lihan tilalle grillivihanneksia, herkkusieniä, kesäkurpitsaa ym.
Munakoisosta melanzane alla parmiggiano tms. En jaksa tarkistaa oikeaa kirjoitusasua, mutta googlella löytyy.
Kaikkea ns kotiruokaa voi syödä eikä ne lihota kunhan annoskoot on sopivia.
Herkkuja voi myös syödä eikä ne lihota kunhan niitä ei syö kovinkaan usein.
Itse laihduin ihan vain pienentämällä annoskokoja ja herkkuja syön vain kerran viikossa. Viikolla syön todella terveellisesti mutta viikonloppuisin syön sitten vähän mitä sattuu mutta silti paino tippui.
En ole himoliikkuja vaan liikunnan saan pääosin hyötyliikunnasta arjessa.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko kala ja kana ok?
Ei, jos pitää olla lihatonta.
Tehtiin just savulohikiusausta. Pieni paketti savulohta, perunasuikaleita (iso pss pakaste jos haluaa päästä helpolla) . 6 dl kuohukermaa, suolaa. Siihen punajuurisalaattia ja vihersalaattia, fetaa, ananasta, oliiveja.. mistä tykkää? Tosi hyvää ja helppoa ennenkaikkea.
Eikä sitä iänikuista lihaa, nakkeja, ym..
Varmasti hyvää myös broilerista.
Vierailija kirjoitti:
Siis onko kala ja kana ok?
Kyllä, kala on ok. Sitä syödään noin kaksi kertaa viikossa. Siihen en tarvitse reseptiä. Broileria syödään hyvin harvoin. Ei oikein kumpikaan taideta pitää sen rakenteesta ja suutuntumasta. Joskus olen kokeillut broilerin jauhelihaa, tehnyt tavallaan jauhelihakeiton tai täytettyihin cannelloneihin laittanut. En tosin ole mestari niissä cannelloneissakaan, aina joko liian suolaista tai liian vetistä tai ylikypsää. Lasagnessa olen hyvä, mutta siihen minusta kuuluu liha.
-ap
Linssikeitto on helppo ja maukas. Samoin hernekeitto, sekaan voi heittää tofua, soijarouhetta tai vaikka härkistä. Wokit.
Linssikeitto oli hyvää ja kivaa vaihtelua. Pinaattilettuja? Kannattaa myös tutkia esimerkiksi kreikkalaisia reseptejä .. käyttävät paljon kasviksia ruuanlaitossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasvissosekeitto.
Tuota en ole ikinä ymmärtänyt. Ihmiset ensin keittää ylikypsäksi hyvät kasvikset ja sitten musertaa soossiksi. Ihan pilallehan ne menee sosekeitossa.
Ei kaiken ruoan tarvitse olla "al dente", ja ravinteet säilyvät keitossa paremmin kuin muulla tavoin kypsennettäessä.
Meidän perheessä tykätään kesäkurpitsasta tehdyistä pikkupizzoista. Samaan uuniin voi laittaa tulemaan mäiskyperunat tai ihan vaan perunasiivuja jotka voitelee oliiviöljyllä ja mauataa savupaprikalla. Pikkupizzoihib tulee sama oliiviöljyvoitelu, pyreetä, fetaa ja juustoraastetta.
Kesäkeitto koskenlaskijajuustolla
"kanakeitto" tofusta. Tofu laitetaan paperiin ja painon alle ja pienen kuvamisen jälkeen revitään. Ei erota kanasta. Yllätti, kun sain tarkat neuvot.
- Aloo gobi: https://www.k-ruoka.fi/reseptit/aloo-gobi-eli-intialainen-peruna-kukkak…
- Inkivääri-kookos-linssipata: https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis-padat-ja-laatikot/inkivaari-koo…
- Bataatti-linssipata: https://www.soppa365.fi/reseptit/kasvis-padat-ja-laatikot/lempea-bataat…
Laita isoon uunivuokaan perunalohkoja, paprikaa, kirsikkatomaattia ja punasipulia. Valmistuksen loppuvaiheessa lisää kokonainen fetaköntti vuuan keskelle, timjamia, tilliä... Kermaviilikastiketta siihen kaveriksi ja ääntä kohti.
Vierailija kirjoitti:
Linssikeitto on helppo ja maukas. Samoin hernekeitto, sekaan voi heittää tofua, soijarouhetta tai vaikka härkistä. Wokit.
Hernekeitto ei tarvitse proteiinilisää, koska herneet ovat proteiinipitoisia jo itsessään. Jotain kasvista laittaisin sekaan, kuten esim. porkkanaa.
soijarouhe on hyvää, mutta sitä pitää opetella käyttämään. Jos sen tekee väärin, niin taitaa maistua lähinnä kalanruoalta. Pusseissa on ohjeet niiden käyttöönn, mutta suosittelen kokeilemaan erilaisia käyttäapoja itse ohjeenkin ulkopuolelta.
minulla on ehkä 5 erilaista tapaa valmistaa soijarouheruokia ja lukemattomia tapoja maustaa ne, josta syystä en niitä jaksa tähän kirjoittaa. soijarouheessa (minun mielestäni!) tärkeinä on sen maustaminen. Se nimittäin on keitettynä aika mautonta ja liikaa keitettynä limaista, mutta oikein maustettuna siihen saa halutessaan paljonkin makuja. Sitä on helppo käyttää, mutta oikeasti vie aika paljon aikaa oppia omat makukombot. Itse pidän enemmän tummasta soijarouheesta, en tiedä miksi, koska se on ihan sama tuote kuin vaalea soijarouhe sillä erotuksella, että tumma soijarouhe on värjättyä. Mutta kuitenkin aina siinä tummassa on erilainen suutuntuma. En ole vielä onnistunut tarkkailemaan itseäni, että valmistanko tumman soijarouheen sitten jotenkin toisella tavalla, joka selittää makueron, sillä en usko väriaineen vaikuttavan asiaan. Soijasuikaleet ovat tämän hetkistä herkkuani, kun olen oppinnut niitä käyttämään.
Jos pitää lihan mausta, niin kasvisruokia kannattaa maustaa lipstikalla. Sienilläkin voi saada ruokaan lihaisaa makua. Ylipäätään erilaiset yrtit sopivat hyvin kasvisruokiin. Juureksista voi tehdä itse juurespihvejä. Nekin vaativat tiettyjä kikkoja onnistuakseen ja vain sinnikäs kokeilu näyttää ja opettaa miten itse niistä tekee parhaimmat. Sipulikin tuo lihaisaa makua ruokiin ja sipuliakin vi käyttää monella eri tavalla.
juurespihvit ja juurespullat ja juuresemurekkeet ovat omia henk. koht. kasvisruokasuosikkejani. Niihinkin voi laittaa soijarouhetta imemään juuresten vettä itseensä (ja samalla se maustuu), tai sitten tehdä ilman.
Jos lihasta ei tarvi luopua kokonaan niin homma on helppo.
Korvaa kolmasosa-puolet jauhelihasta sienillä, toimii mm lihapullissa, kastikkeissa, laatikoissa....
Laita vähän lihaa mauksi ja paljon kasviksia.
Jos on pihviä niin pieni pihvi, lisäksi vihersalaatti, höyrytetyt porkkanat, paistettua sipulia, kukkakaaligratiini. Siis monta kasvislisäkettä niin mikään ei tuu korvista.
Jos on lasagne niin laitat vaan enemmän niitä kasviksia mitä ennen laitoit mausteeksi, paprikaa, sipulia, valkosipulia, basilika sopii, päällimmäiseksi kerros tomaattia ja juustoraastetta.
Vähemmän lihaa ja lisäproteiiniksi vähän papuja, hernerouhetta tms. Näin maku ei muutu liikaa vanhaan tuttuun verrattuna.
Juustomunakas. Nopea arjen pelastaja.
Kanaa ja kasviksia uunivuokaan, tomaattimurskaa, kermaa. Uusia perunoita kyytipojaksi.
https://www.iltalehti.fi/syopa/a/200906179790298
"
Vaikka porkkana kypsyy nopeammin pilkottuna, se keittäminen kokonaisena estää paremmin tärkeiden ravintoaineiden liukenemisen keitinveteen, tutkijat muistuttavat. Pilkkominen kypsentämisen jälkeen ei enää vaikuta terveysvaikutuksiin.
Porkkanat ovat todellista terveysruokaa. Syvän torjunassa auttavien ainesosien lisäksi ne sisältävät runsaasti kuitua ja vitamiineja. Porkkanan sisältämä karoteeni muuttuu kehossa A-vitamiiniksi.
Myös porkkanan luontainen makeus säilyy paremmin, kun ne keittää kokonaisina. Tämä tarkoittaa sitä, että kokonaisena keitetty terveyspommi myös maistuu paremmalta."
https://askelterveyteen.com/porkkanan-lukuisat-ja-yllattavat-terveyshyo…