Työttömät mitä sanotte kyselijöille siitä mitä teette?
Sukujuhlat tulossa ja ahdistaa jo etukäteen kyselyt siitä mitä teen. Oon niin väsynyt halveksuviin ja vähätteleviin kommentteihin. En mitenkään itsekään tunne oloani hyväksi pitkästä työttömyydestä, enkä kaipaa päälle vielä muilta asiasta kommentointia. Miksi muutenkin tarvii ihmiset lokeroida ja määritellä työn tai sen mukaan mitä "tekee". Mikä olis hyvä vastaus noille kyselijöille? Mitä voisin sanoa kun joku kysyy mitä kuuluu tai mitä teet nykyään?
Kommentit (80)
Luulevat minun olevan töissä enkä korjaa heidän käsityksiään.
Sanon rehellisesti että olen loinen eikä työt nappaa.
Tyhmiin kysymyksiin moukille ei kannata vaivautua vastaamaan mitään. 👍
Sanon vain, että olen TÄLLÄ HETKELLÄ työtön.
"Olen tällä hetkellä työtön"
Kas näin helppoa se on.
Suomessa on satoja tuhansia työttömiä. Ei siinä ole mitään ihmeellistä, jos jossain vaiheessa elämäänsä on työttömänä. Suurin osa aikuisista on.
Vierailija kirjoitti:
Kerran juttelin erään uuden ihmisen kanssa ja halusin tietää, mitä hän tekee. Ihan ystävällismielisesti vaan jutustelin, ei ollut tarkoitus ahdistella. Itsekin olen ollut työtön, niin tiedän, että se voi olla nolo asia joillekin.
- Oletko missä töissä?
- Työtön.
- Jaa jaa, millä alalla olet ollut aiemmin?
- En millään.
- Ootkos aiemmin opiskellut jotain?
- En.
- No mutta, sinulla on varmasti suunnitelmia tulevaisuuden varalle?
- Ei ole mitään.Oli aika pysäyttävä keskustelu.
No kyllähän tuo hieman ahdistelulta vaikuttaa. Jo ekan kysymyksen jälkeen olisit voinut lopettaa mutta jatkoit ja jatkoit. Varsinkin tuo viimeinen kysymys on jo hyvin kaukana "ystävällismielisestä jutustelusta".
Ihan oikeasti ihmiset... Voisitteko vaan kysyä mitä kuuluu.
Sanoisin että mitäs se sulle kuuluu mitä kukin tekee.
Sanon että olen omaishoitaja. Olen myös työtön ja olen kertonut sen kerran ja toiste en kerro. Mulle sanottiin että yleensä ihmiset käy töissä. Se oli eka ja vika kerta kun suostun sanomaan asian ääneen.
Ap voit hyvin keksiä mitä haluat. Toinen vaihtoehto on laittaa luu kurkkuun. Se ei ehkä ole hyvä vaihtoehto. Ei ketään tarvitse nöyryyttää.
Vierailija kirjoitti:
Kerran juttelin erään uuden ihmisen kanssa ja halusin tietää, mitä hän tekee. Ihan ystävällismielisesti vaan jutustelin, ei ollut tarkoitus ahdistella. Itsekin olen ollut työtön, niin tiedän, että se voi olla nolo asia joillekin.
- Oletko missä töissä?
- Työtön.
- Jaa jaa, millä alalla olet ollut aiemmin?
- En millään.
- Ootkos aiemmin opiskellut jotain?
- En.
- No mutta, sinulla on varmasti suunnitelmia tulevaisuuden varalle?
- Ei ole mitään.Oli aika pysäyttävä keskustelu.
tää oli hauska (tavallaan)!
Voihan sitä kertoa oman ammattinsa. Minä yleensä esitän kysymyksen: "Minkä alan hommia sä teet työksesi?" Sitten henkilö voi vastata ammattinsa. Yksinkertaista.
Vierailija kirjoitti:
Oikeestikö ihmiset vähättelee, vai olisko se vaan teidän omassa päässä?
Mua ainakin kysyjänä nolottaisia ihan kauheesti, jos selviäisi, ettei vastapuoli ole töissä tai jos yrittäisi keksiä kiertoilmauksia tai muuten näkis, että kysymys oli vastaajalle nolo.
Voit olla ihan rauhassa nolo sillä se ei haittaa yhtään ihmistä jolta utelet.
Uskallan väittää että uteliaat ihmiset ärsyyntyy kun eivät saa vastausta.
Tiedän ihmisiä jotka ei vastaa mihinkään uteluihin vaan ovat ihan hiljaa. Ihan sama mitä asia koskee. Kyllä se hiljaisuus viestittää ihmiselle että naama kiinni.
Sanon etten tee mitään tai että kotirouvailen. Toisaalta en mä ole työkkärin asiakaskaan niin kai sit "virallisestikin" kotirouva.
Mulle eräs vanhus vittuilee epäsuorasti työttömyydestäni. Haukkuu jotain tietämäänsä henkilöä työttömyydestä ja kotona turhaa makaavasta, mutta rivien väleistä luen miten on kohdistettu minulle. Olen työkyvytön työtön, mutta sillä ei merkitystä. 14:sta vuosi menee tekemättä tuntiakaan töitä. Eläkettä en saanut.
Kerron että olen nyt työtön. Kyllä ihmiset ymmärtää. Ei kannata ottaa paineita. Jatkaa vaan juttelua muusta.
Vierailija kirjoitti:
Sano että se on salaisuus.
"En voi puhua siitä"...hmm, vieraan vallan agentti tai jotain jännää ydinfyysikkotouhua!
Aikoinaan yks kaveri tapaili jenkkimiestä joka ei koskaan kertonut mitä teki, ja aina välillä katosi, varmaan kävi vakoilemassa itänaapurissa (oli siis viel neuvostoaikaa).
Mun yksi sukulainen on työnvälttelijä ja mä en edes viitsi kysyä häneltä silloin kun ehkä kerran vuodessa näemme, että mitä hommia hän tekee nyt, kun tiedän vastauksen jo etukäteen.
Multa ei kysellä. Tutut tietävät ja en tunne sukulaisia.