Onko 40-vuotiaalla enää mahdollisuuksia päästä kiinni omistusasuntoon? Laina-ajat ovat nykyään 30 vuotta ja tulee kysymys ehtiikö lainaa maksaa ennen eläköitymistä tai työkyvyttömyyttä? :(
Harmittaa, kun olen polttanut vuokriin jo neljännesmiljoonan ja näen miten kovasti ajoissa ostaneet tutut ovat nostaneet elintasoaan.
Mutta ikää on jo 40 vuotta (ehkä siksi tämäkin kriisi) ja mietin miten pankit suhtautuvat näin vanhaan lainanhakijaan? :O Alle 30 vuoden laina-ajalla en saa täältä päin asuntoa.
Kommentit (34)
Siis oot 40v eikö sulla ole säästöjä 10-20% lainan summasta ?
Mitä hemmettiä olet elämässäsi tehnyt.
30 vuoden laina-aikaa et todennäköisesti saa. Kaverille tuossa iässä kitistiin jo 20 vuodesta, toki se sentään myönnettiin.
Missä asut ja minkälaista asuntoa etsit? Pienemmissä kaupungeissa on paljon hyviä kaksioita-kolmioita alle 100 tuhannella. Sen maksamiseen ei 30 vuotta tarvita! Onko sinulla puolisoa?
Laina-aika on niin pitkä millaisen itse ottaa.
Mut kannattaa ottaa pidempi ja maksella vaan nopeammin pois, on mahdollisuus sit maksaa sitä pientä lyhennystä jos tulee joku kriisi. Jos valkkaa tiukan maksuaikataulun joutuu hakemaan lyhennysvapaata hädän tullen.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmettä? Ostin oman asunnon 21 vuotiaana ..
No hyvä sulle, liittyy miten?
Vierailija kirjoitti:
38 vee eikä säästöjä. Palkkatulot 3500e/k ~. Ei siitä säästöjä jää tällä ostovoimalla. Perintöä on tulossa noin 150k-160k sentäs, joten siitä saa osan omakotitaloon laitettua ja osan jemmaan.
Puolisosta ei ole iloa, jos hän ei itse tienaa mitään. Tämmöisenä rumana miehenä kouluttautuneisiin naisiin ei ole mahista enkä ala ketään elättämään.
Vierailija kirjoitti:
Pitää ostaa vanha asunto ja lyhemmällä laina-ajalla.
Mitä se hyödyttää kun siihen vanhaan asuntoon tulee ties mitä isoja remontteja ja sitten joutuu ottamaan remonttilainaa vaikkei olisi varaa?
Kyllä mikäli pystyy työllistymään muualle kuin isompiin kaupunkeihin tai pääkaupunkiseudulle. Muualla on ihan taajamissa talon ja ja asuntoja alkaen 10000 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että olen maksanut itselleni enkä vuokraa kollekin muulle..kauan sitten ollut velaton
Vierailija kirjoitti:
Ap:sta en tiedä, itse olen tehnyt matalapalkkatöitä.
Olen saman ikäinen ja en näe enää mitään hyötyä asunnon ostosta. En ehtisi hyötymään siitä rahallisesti mitenkään. Sama maksaa vuokraa. Sama rahallinen tilanne eläkeläisenä kuitenkin, koska asuntoa tuskin olisin ehtinyt maksaa.
Nyt vain huolettomampaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
että olen maksanut itselleni enkä vuokraa kollekin muulle..kauan sitten ollut velaton
Ja tulit sitte ihan vaan vittuilemaan?
Vierailija kirjoitti:
Jep, Kajaanin Otanmäestä saa halpoja asuntoja.
Muuta ajattelutapaa,asu vaikka 15 vuotta ja myy pois.Eihän sitä tarvi loppuunmaksaa,ehtii siinäkin ajassa jo kertyä varallisuutta.Ehdit maksaa puolet lainasta ja hyvässä lykyssä arvonnousu kymmeniä prosentteja.
Omistusasunto kannattaa ostaa heti opintojen alkaessa nuorena.