Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko 40-vuotiaalla enää mahdollisuuksia päästä kiinni omistusasuntoon? Laina-ajat ovat nykyään 30 vuotta ja tulee kysymys ehtiikö lainaa maksaa ennen eläköitymistä tai työkyvyttömyyttä? :(

Kyllä harmittaa vietävästi
29.06.2023 |

Harmittaa, kun olen polttanut vuokriin jo neljännesmiljoonan ja näen miten kovasti ajoissa ostaneet tutut ovat nostaneet elintasoaan.

Mutta ikää on jo 40 vuotta (ehkä siksi tämäkin kriisi) ja mietin miten pankit suhtautuvat näin vanhaan lainanhakijaan? :O Alle 30 vuoden laina-ajalla en saa täältä päin asuntoa.

Kommentit (140)

Vierailija
121/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä voi rakennella ja laskeskella kaikenlaisia tekosyitä sille, ettei sido rahojaan minnekään kun ne tuottavat periaatteessa enemmän jossain muualla. Käytännössä useimmat sitten matkustelevat ja shoppailevat rahansa menemään eivätkä oikeasti sijoita niihin optimaalisiin olkiukkoihinsa juuri mitään.

Vierailija
122/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mikäli pystyy työllistymään muualle kuin isompiin kaupunkeihin tai pääkaupunkiseudulle. Muualla on ihan taajamissa talon ja ja asuntoja alkaen 10000 euroa.

Nimenomaan, se sijainti! Esim Kotkassa irtoaa 20 000 ja vähemmälläkin kolmioista lähtien asunto. Mieti missä asut, järjetöntä ottaa tuhottomasti velkaa. Itse olin 39v kun ostin rivitalokaksion, 53 000 hintaa, nyt maksettu. Tosin vuosi oli 2000. Lainaehdot varmaan erilaiset tänään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma on aina oma, eikä niitä remontteja tarvitse pelätä kun niitä niin harvoin tulee. Taloyhtiön etuina kulut jakautuvat kaikille osakkaille, vähällä pääsee. Terv. 26v rivitalossa, 246e vastike/kk, hyvin hoidettu taloyhtiö.

Vierailija
124/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun lapset olivat n 10 v, muutettiin isoon kerrostaloasuntoon, jokaiselle lapselle oma makkari.

Nyt kaikki ovat muuttaneet pois kotoa. Ekasta tehtiin vierahuone / työhuone, tokasta mulle työhuone ja kolmas on nyt lasten rojuhuone.

Fiksuahan olisi muuttaa pienempään, mutta yhtiövastike on alle 100 e ja koti on rempattu mieleiseksi. 

Jos ostat isomman asunnon, ei siinä ikuisuuksia tarvi asua

Vierailija
125/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun sijoittaa sen lainansaamiseen vaadittavan asunnon käsirahan ja on varaa lisäksi säästää lainanlyhennys+vastike-vuorka erotuskin. Jo 10-15 vuoden päästä on yleenä varaa ostaa vaikka kaksi asuntoa ilman velka, mutta halpenevien asuntojen ostamisessa ei välttämättä ole mitään järkeä. 

Vierailija
126/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet 40 vuotta ollut vapaa. Nyt haluat kahlita itsesi kiinni. Et voi enää elää vapaasti, koska pankki vaatii joka kk omansa. Tottuisitko siihen? Mitä jos menee työt, mitä jos joutuu töihin muualle?

Mitä väliä sillä on vaatiiko rahoja pankki vai vuokranantaja? Ihan samalla tavalla vuokralla asuessa on maksettava joka kuukausi tietty summa ulkopuoliselle taholle. 

Siis etkö oikeasti näe eroa siinä, laitatko rahaa rahastoon 500 e vai maksat sillä bensaa? 

Puhuin pankista ja vuokrantantajasta, en rahastosta ja bensasta. Eli mikä ero on siinä, maksanko 500€/kk pankille vai maksanko 500€/kk Satolle? Kummassakaan tapauksessa minä en saa minkään laista tuottoa rahoilleni. 

Ai. Minä laskin tuotoksi sen, että sain asua ilmaiseksi lähes 10 vuotta. 

Toki ymmärrän, että asuntomarkkina on nyt eri, kun Great Reset ja Agenda 2030 haluaa muotoilla maailman uudelleen. 

Vierailija
127/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä neuvottelet sen laina-ajan.

Jos et pysty 20v maksamaan niin ei kannata ottaa lainaa edes nuorena. 

Vierailija
128/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Böndeltä saat 9k e kerrostaloasunnon

Vierailija
129/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Böndeltä saat 9k e kerrostaloasunnon

Kevyesti. Ostaisin itse sijoitukseen, mutta mistä löytää luotettava vuokralainen, sitä pohdin.

Vierailija
130/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitää ostaa vanha asunto ja lyhemmällä laina-ajalla.

Tämä mahdollisuus on, ja kannattaa käyttää.Jos olet remonttitaitoinen, ei lopputulos uudesta häpeä!

Vierailija
131/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat sai kuusikymppisinå 300000€ 50 vuoden bullet-lainaksi - siis sellaiseksi, josta ei makseta kuin korot koko 50 vuoden ajan ja sitten lopuksi pääoma koko könttäsumma kerralla. Toki pankki tiesi, että on omaisuutta, josta tuon voi sitten aikanaan periä vaikka pakkohuutokaupalla ja suunnitelma oli myös, että itse asiassa se laina maksetaan jo parin vuoden päästä jonkun sijoituksen kotiutuksella.

Mutta siis ikä ei sinånsä ole se juttu - ei ollut mun vanhempien eikä ole sun kohdallla - vaan kokonaisuus ja se, millainen a ja b suunnitelma sulla on lainan maksamiseksi.

Mun vanhemmat taas myivät 60 kymppisinä reilun 300000 talonsa ja muuttivat vuokra-asuntoon ( uusi kerrostalo, neljän huoneen kämppä hyvällä sijainnilla). Sijoittivat talonmyyntirahat ja maksavat vuokran sijoitusten tuotolla, jää kuulemma ylikin. Eikä tarvinnut kotiuttaa aiempia sijoituksia. Eli ihan hölmöä vanhemmiltasi kotiuttaa sijoitukset ja kiinnittää ne seiniin. 

Vuokra-asunto on silloin ihan ok silloin kun voisi ostaa asunnon ilman lainaa. Varattoman kannattaa kerätä varallisuutta lyhentämällä asuntolainaa. Edellytyäen, että paikkakunta on sellainen, jossa asunnon arvo nousee tai edes säilyy. Muuttotappiopaikkakunnalla asunnot on niin halpoja, että silloun varakkaankin kannattaa ostaa oma vuokrauksen sijaan. Varsinkin jos jää loppuelämäkseen asuntoon.

Vierailija
132/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me ostettiin nuorina pk seudulta ja kohta maksettu, mutta remonttien vuoksi aika plusmiinusnolla tilanne, verrattuna jos oltaisiin vuokrattu. Ehkä jopa sijoittamalla olisi ollut parempi vuokrata.

Toisaalta, en usko että oltaisiin oltu varsinkaan nuorempana niin pitkäjänteisiä, että tosiaan oltaisiin maltettu niin paljon sijoittaa, kun taas asuntolainaa on pakko lyhentää. On myös lähipiirissä näkynyt sellaista, että monta kertaa joutuu muuttamaan muutaman vuoden sisällä, kun aina vuokranantaja päättääkin myydä tai muuttaa itse siihen asuntoon. Eli sitä huolta ja vaivaa ei ole ainakaan ollut. 

Vierailija
133/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omistusasunto kannattaa ostaa heti opintojen alkaessa nuorena.

No ei kannata jos ei ole satavarma että jää pysyvästi paikkakunnalle.

Vierailija
134/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä? Hänhän on 40 vuotta.

Vierailija
135/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omistusasuminen tulee yllättävänkin paljon vuokralla asumista kalliimmaksi siinä kohtaa kun naapuri sammuu suihkuun ja vedet tulevat sinun kämpäääsi. Noin esimrkiksi. 

Tosin kustannukset jakautuvat koko taloyhtiölle ja lankeavat osakkaille osakemäärän perusteella. Ellei sitten taloyhtiön vakuutus korvaa remonttikustannuksia, jotka sitten vakuutusyhtiö perii sammujalta.

Kyllä se vuokranantajakin leipoo kaikki kulut vuokralaiselle maksettavaksi, ei hän itse niitä maksa.

Vierailija
136/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän. Ite ostin asunnon 21-vuotiaana kun aloitin opinnot. Asp-lainan turvin ja pienillä kesätyösäästöillä. Kaks ekaa vuotta maksoin vain korkoa, ehdin saada opinnot hyvälle mallille ja menin osa-aikatöihin ja aloin lyhentää lainaa. Kun valmistuin, myin asunnon hyvällä voitolla ja sain siitä rahaa seuraavaan asuntoon. Vuokralla asuminen on idioottimaista, siinä tulee rakentaneeksi itselleen köyhyyden kuoppaa. Varakkaasta perheestä en ole, vaan yksinhuoltajan lapsi, yksi sisar mulla on. Kumpikaan ei saanut kotoa juuri muuta kuin hyvän kasvatuksen ja kannustusta opiskeluun. Just siks olen rahan kanssa tarkka.

Veikkaan, että en olisi 21-vuotiaana opiskelijana lainaa saanut, kun taskussa oli vain reikä.

Vierailija
137/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun vanhemmat sai kuusikymppisinå 300000€ 50 vuoden bullet-lainaksi - siis sellaiseksi, josta ei makseta kuin korot koko 50 vuoden ajan ja sitten lopuksi pääoma koko könttäsumma kerralla. Toki pankki tiesi, että on omaisuutta, josta tuon voi sitten aikanaan periä vaikka pakkohuutokaupalla ja suunnitelma oli myös, että itse asiassa se laina maksetaan jo parin vuoden päästä jonkun sijoituksen kotiutuksella.

Mutta siis ikä ei sinånsä ole se juttu - ei ollut mun vanhempien eikä ole sun kohdallla - vaan kokonaisuus ja se, millainen a ja b suunnitelma sulla on lainan maksamiseksi.

Mun vanhemmat taas myivät 60 kymppisinä reilun 300000 talonsa ja muuttivat vuokra-asuntoon ( uusi kerrostalo, neljän huoneen kämppä hyvällä sijainnilla). Sijoittivat talonmyyntirahat ja maksavat vuokran sijoitusten tuotolla, jää kuulemma ylikin. Eikä tarvinnut kotiuttaa aiempia sijoituksia. Eli ihan

Anna kun arvaan, Vanhemillasi on lisäksi todella hyvät eläkkeet ja voivat joka kuukausi laittaa 2 - 3 tonnia uusiin sijoituksiin. Vaikka matkustavat ja elävät leveästi ja maksavat teidän lastenkin vuokrat. Vai?

Vierailija
138/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuta ajattelutapaa,asu vaikka 15 vuotta ja myy pois.Eihän sitä tarvi loppuunmaksaa,ehtii siinäkin ajassa jo kertyä varallisuutta.Ehdit maksaa puolet lainasta ja hyvässä lykyssä arvonnousu kymmeniä prosentteja.

Huhhuh aika hyvältä paikalta täytyy ostaa asunto, jos 15 vuoden päästä olisi kymmenien prosenttien arvonnousu. Tuollaiselta paikalta oleva asunto siis maksaisi jo nyt aivan törkeesti ja koska AP:le ei ole säästöjä, niin ei onnistu.

Siis herätkää nyt ihmiset. Suomi alkaa tyhjentyä kiihtyvällä vauhdilla seuraavan 15-20 vuoden aikana. Asuntoja tulee jäämään tyhjilleen aivan tajuttomat määrät. Pitäiskö perustaa purkufirma...

Vierailija
139/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kannata jos ei ole satavarma että jää pysyvästi paikkakunnalle.

Aika moni ei ole satavarma ja silti asuu yhdessä ja samassa vuokrakämpässä vuosikaudet. Joku toinen uskaltaa ostaa, asuu siinä 3 vuotta ja myy pois. 

Vierailija
140/140 |
10.11.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikkia ei ole tarkoitettu asumaan omistusasunnossa. Jos sun laina-aikas on joku 30v, olet yksi niistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi seitsemän