Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunnasta mitä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän

Vierailija
29.06.2023 |

Kukaan ei ole haka syntyessään, yhtään missään. Liikunta ja reippailu on sellasia asioita missä kehittyy kokoajan kun sitä tekee, oma kroppa alkaa vaatimaan sitä aina enemmän ja enemmän ja siitä alkaa tulemaan aina vain mieluisampaa.

Olen kyllästynyt kuulemaan ihmisiltä tätä "kerran koitin ja ei se ollut minun juttuni"... Niin sä koitit sitä kerran ja sulla vähän jalkoihin sattu, newsflash, niin sattu meillä kaikilla muillakin. Se on toistamista ja toistamista ja toistamista että jossain tulee hyväksi. Mikään ei tapahtu tostanoinvaan.

Kommentit (417)

Vierailija
321/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en halua liian lihaksikasta yläkroppaa (omaan makuun), siksi en nosta painoja yläkropan treenissä. Se on enemmän sellasta ylläpitotreeniä. Alakropan teen 2 krt/vkossa. Mavee, kyykkyjä ym. Tämä oli lähinnä sille PT tarkoitettu, joka täällä kommentoi. Treenaan myös muita lajeja.

Vierailija
322/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Huippukunto ei myöskään ole mitään sellaista et pitäisi verrata joihinkin fitness ihmisiin..

Vaan vaikka se et tänä vuonna sä vedät maasta 70kg. Ensi vuonna 80. 5v pääästä 110kg. Sä voit olla edelleen täysin normaali kroppainen. Mutta sä olet käyttänyt aikasi kuntosalilla tehokkaasti.

Vs se että sä vedät nyt 70 ja vuonna 2030 70kg.

Ja nyt rehellinen kysymys? Kumman vaihtoehdon sä haluaisit samalla vaivalla?

Miksi mun pitäisi naisena pystyä vetämään maasta 110kg? Miksi mun pitäisi tavoitella tuota? En mä halua liian näkyviä lihaksia koska se ei ole naisellista enkä kyllä koe mitään tarvetta sille, että saan nostettu maasta mahdollisimman paljon. 

Luulis että näin naisena tärkeintä olisi pysyä mahdollisimman pitkään siinä kunnossa ettei tule nivelkulumia tai lihas- tai luurappeumaa, osteoporoosia yms. Itselläni se on ainakin tavoite, ei joku valtavan taakan nostelu. Mitä ihmettä tämä vouhkaaminen edes on?

Jos luun tiheys on tavoitteena, niin se paranee sen mukaa, kun nostettu paino kasvaa. Sitä en oikein ymmärrä, että miksi käydä salilla säännöllisesti ilman kehittyviä tuloksia, kun kehittymiseen tarvitsee nähdä vain täysin sama vaiva? Pientä ohjelman viilausta vaan painojen noustessa.

Tätä mä olen yrittänyt sanoa sata kertaa mutta täällä on kaikki jo hyväs kunnossa ja ylläpitää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en halua liian lihaksikasta yläkroppaa (omaan makuun), siksi en nosta painoja yläkropan treenissä. Se on enemmän sellasta ylläpitotreeniä. Alakropan teen 2 krt/vkossa. Mavee, kyykkyjä ym. Tämä oli lähinnä sille PT tarkoitettu, joka täällä kommentoi. Treenaan myös muita lajeja.

Oletettavasti olet myös aika hyvässä kunnossa?

Et perinteinen 5 kg pystypunnertaja

Vierailija
324/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

90% salitreenaajista treenaa aivan liian kevyesti varsinkin naiset. Ehkä liiallisten lihasten kasvamisen pelosta ja suurin osa varmasti vaan koska eivät edes tiedä kuinka treenata oikein..

Esimerkkinä vaikka pystypunnerrus istuen ja naiset. Jos sä olet treenannut yli 2vuotta. Painat 60kg. Sun sarjapaino pitäisi olla +15kg. Harvoin jos ikinä näkee naisilla tätä.

Kyykky pitäisi olla +120% omasta painosta sarjassa.

Jotkut eivät ymmärrä sitä, ettei kaikkien kroppa kestä kuin keveillä painoilla treenaamista. Silloin treenataan esimerkiksi sellaisista syistä kuin liikkuvuus, kestävyys ja yleinen hyvinvointi ja mielenvirkeys. Oi jospa saisin vitosen joka kerta kun joku besserwisser tulee luennoimaan siitä miten minun nyt kyllä olisi lisättävä painoja...aaarrrgghh!!!

Kyllä! Ja lisään listaasi vielä tasapainon. Vanhemmiten se on erityisen tärkeää.

Vierailija
325/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjetöntä yrittää vastaan hannaajia saada ymmärtämään omaa parastaan. Antaa olla!

Vierailija
326/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään tuota, että samalla vaivalla treenaa kunnolla. Sillä varmaan tarkoitetaan sitä, että kun nyt joka tapauksessa oot vaivautunu sinne paikan päälle, niin samalla vois treenata sit ihan kunnolla. Ja sitä kautta saada parempia tuloksia.

Mutta.

Se, että oikeasti treenaa nousujohteisesti vaikka 5-10 vuotta, vaatii kyllä pääkopalta aivan erilaista asennetta, kuin se kevyempi heiluttelu. Vaikka hyvin pitkän kuntosaliharjoittelun aikana olenkin aktiivisesti haastanut itseäni, niin kyllä sinne tuli mukaan pelko loukkaantumisesta ja epäonnistumisesta ja ylipäätään semmonen tietty raudanpelko, kun aina pitää mennä eteenpäin, jos haluaa kehittyä. Tässä varmasti onkin se suurin ero urheilijan ja kuntoliikkujan välillä, ja raja sille milloin aletaan ottamaan isompaa riskiä menestymisestä. Ihmisen ei tarvitse olla urheilija voidakseen hyötyä kuntosaliharjoittelusta ja kun näihin aina liittyy myös se oman pään sisältö, niin onneksi on lajeja mistä valita itselleen se mieluisin!

Mistä se isompi loukkaantumisriski tulee? Jos 200 kg mave tuntuu yhtä raskaalta kuin aloittelijana 100 kg tuntui, niin miksi loukkaantumisriski olisi isompi? Haluan siis tietää tämän aidosti, en väitä vastaan.

.

Virheet tulee esiin isoimmilla raudoilla.. Sä saatat pystyä tekee vähän huonolla asennolla vaikka mavee 150 asti. Mut jossain tulee raja vastaan.

Toinen syy on painojen kontrollointi, jos 20kg vs 40kg lähtee vaikka pystärissä kaatumaan taakse. Sun nivelet saattaa kestää sen 20 mut ei välttämättä 40

Vierailija
327/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Järjetöntä yrittää vastaan hannaajia saada ymmärtämään omaa parastaan. Antaa olla!

Joo, huomaa hyvin et aihe meni ihonalle ja kovaa... Vaikka tätä perustelee pelkkien faktojen mukaan. Mikään ei enää mene jakeluun.

Vierailija
328/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään tuota, että samalla vaivalla treenaa kunnolla. Sillä varmaan tarkoitetaan sitä, että kun nyt joka tapauksessa oot vaivautunu sinne paikan päälle, niin samalla vois treenata sit ihan kunnolla. Ja sitä kautta saada parempia tuloksia.

Mutta.

Se, että oikeasti treenaa nousujohteisesti vaikka 5-10 vuotta, vaatii kyllä pääkopalta aivan erilaista asennetta, kuin se kevyempi heiluttelu. Vaikka hyvin pitkän kuntosaliharjoittelun aikana olenkin aktiivisesti haastanut itseäni, niin kyllä sinne tuli mukaan pelko loukkaantumisesta ja epäonnistumisesta ja ylipäätään semmonen tietty raudanpelko, kun aina pitää mennä eteenpäin, jos haluaa kehittyä. Tässä varmasti onkin se suurin ero urheilijan ja kuntoliikkujan välillä, ja raja sille milloin aletaan ottamaan isompaa riskiä menestymisestä. Ihmisen ei tarvitse olla urheilija voidakseen hyötyä kuntosaliharjoittelusta ja kun näihin aina liittyy myös se oman pään sisältö, niin onneksi on lajeja mistä valita itselleen se mieluisin!

Mistä se isompi loukkaantumisriski tulee? Jos 200 kg mave tuntuu yhtä raskaalta kuin aloittelijana 100 kg tuntui, niin miksi loukkaantumisriski olisi isompi? Haluan siis tietää tämän aidosti, en väitä vastaan.

Tää jäi vielä pois ku kiireessä kirjoittaa. Sul saattaa nivelissä olla synnynnäisiä vikoja/ kulumia ym ja ne ei välttämättä tulisi esiin pikku painoilla...

Vierailija
329/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

30v aikana olen nähnyt 2 naista ketkä on selkeästi omanneet mielettömän hyvät geenit. Toinen niittää palkintoja fitness lavoilla edelleen, toinen teki lapsia.

Yhteistä näillä naisilla hyvän rakenteen, itsekurin ja geenien lisäksi oli kivunsieto..

En olisi pystynyt itse tekemään niitä jalkatreenejä mitä nää veti viikosta toiseen.

Niin, no mulla esimerkiksi tuntoaisti kivun suhteen katoaa tietyssä pisteessä, kun treeni on tarpeeksi kovaa. Sen jälkeen sitä mikrovauriota tulee, jos ei lopeta ja vaste on toki hyvä, kun kroppa alkaa kompensoimaan. t. Se nainen jonka kirjoitusta kommentoit.

Mun neljästä lapsesta nuorin on näemmä perinyt mun geenit, vahva kuin härkä jo vauvasta. muut 3 ovat perineet isänsä hoikan olemuksen ja toki kaikki liikunnallisesti lahjakkaita, kuten vanhempansa.

Jep. 99% ihmisistä ei pysty edes vetämään kipuaistin takia failureen. Vaan jäävät aina siihen turvalliseen alueeseen. Toinen asia on psyyke tää tulee kanssa melko nopeasti kaikilla vastaan.

Mä treenasin joskus ton toisen geneettisen friikin kanssa hänen jalkatreeninsä. Ei vaan pystynyt, tajusin lähti kertaalleen.

Olette ihan oma rotu

Failure ei kyt ole mikään välttämättömyys kehittymiselle. Jos markkinoit tehokasta treeniä tuolla ja kivulla, en kyllä yhtään ihmettele, jos sun salilla käyvistä asiakkaista ihmiset ei halua "treenata tehokkaasti".

Mitä sä edes kehittymisellä tarkoitat? Onko sun salilla käyvistä suurin osa muka oikeasti sellaisia, jotka ei saa vuosikausien aikana mitään kehitystä irti treeneistä? En usko. Vaikka sä katsot niiden sun asiakkaiden treenien olevan sun mielestä liian kevyitä, ihmiset voi kuitenkin edetä hitaasti. Kun jatkuvasti jaksat muistuttaa, että suomalaiset on niin huonokuntoisia, että sen kunnon ylläpitäminen ei ole kannattavaa, niin sun kannattaa muistaa, että nuo huonokuntoiset ei edes tule sinne salille.

Mitä tulee noihin lopettajiin, ihmiset voi lopettaa saliteenaamisen ihan muistakin syistä, kuin siksi ettei kehitystä tule. Ihan vaan siksi, että se ei ole miellyttävä tapa treenata. Ei ihmiset nyt vaan tykkää kaikesta. Minä en esimerkiksi tajua lenkkeilyä, mun mielestä se on vaan ympäriinsä juoksemista, enkä näe sitä aikani arvoisena.

Pääasia, että ihmiset liikkuis edes jotenkin.

Ei olekkaan mikään välttämättömyys. Mut kertoo paljon ihmisestä. Jos sä pystyt oikeasti vetää failureen. Niiin sä treenaat varmasti jokaisen treenin hyvin..

Enkä tietenkään vedä kuntoilijoille failure treenejä 😂. Tuossa keskustelussa puhuttiin 2 erittäin lahjakkaasta naisesta...

Kehittyminen tarkoittaa sitä että sarja painot nousee, tai keho muokkautuu.

Ihan älyttömän paljon on jengiä ketkä ei ole kehittyneet missään sen ekan 6kk jälkeen.

Ja sit on nämä ketkä on treenanneet jo vuosia ja mitään ei tapahdu.. sarjapainot on luokkaa aloittelija ja kroppa ei muutu yhtään.

Mitä se haittaa, jos se kroppa ei muutu? Entä jos ne sarjapainot nouseekin vasta vuoden päästä? Mitä haittaa on siinä, jos ihminen pysyy aloittelijatasolla ja se ei häntä itseään vaivaa? Mä nään pääosin jengiä, jotka tekee hyviä ja oikeitakin asioita salilla, vaikka kehitys on tosi hidasta. Osa näistä ihmisistä treenaa salilla vaan välillä, ja muulloin tekee muita juttuja.

Mulla on kokemusta tavoitteellisesta treenaamisesta, enkä ole lainkaan varma, että oliko se näin jälkikäteen kaiken sen vaivan arvosta. Mukavaa se ei ollut, eikä todellakaan addiktoivaa, enkä saanut siitä mitään irti.

Vierailija
330/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuo peetee ei oikeasti ole personal trainer. Ei tuollainen osaa ihmisiä tsempata ja auttaa. Omaa ähkyään vain ähisee.

Ei ihmiset tarvi tsemppausta. He tsemppaavat siitä kun joka kk tulee kehitystä. Tää pitää mielenkiinnon yllä

Tottakai ihmiset tarvii kannustusta. Se, että tulosta näkyy 6kk:n kuluttua, on aika pitkä aika odottaa.

Mitä ihmettä sä pt:nä oikein teet, jos et tsemppaa? Annat vaan negatiivista palautetta?

Vierailija
331/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuo peetee ei oikeasti ole personal trainer. Ei tuollainen osaa ihmisiä tsempata ja auttaa. Omaa ähkyään vain ähisee.

Ei ihmiset tarvi tsemppausta. He tsemppaavat siitä kun joka kk tulee kehitystä. Tää pitää mielenkiinnon yllä

Tottakai ihmiset tarvii kannustusta. Se, että tulosta näkyy 6kk:n kuluttua, on aika pitkä aika odottaa.

Mitä ihmettä sä pt:nä oikein teet, jos et tsemppaa? Annat vaan negatiivista palautetta?

Mistä ihmeestä tää 6kk tuli 😂...

Asiakkaan toiveista riippuen sitä kehitystä nähdään varsinkin alussa viikoittain kun tehdään asiat oikein.

Vierailija
332/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

En ymmärrä kuinka järjettömän vaikea asia tämä on ymmärtää... Yksikään teistä ei ole osannut sanoa mitä järkeä on käydä vuodesta toiseen salilla saavuttamatta terveyshyötyjä, jotka saisi erittäin pienellä panostuksella..

Ja lukihäiriöisille sadannen kerran. Nyt puhutaan 20-40v terveistä ihmisistä.

Varmaan siksi, kun mä en ainakaan jaa sun näkemystä siitä, etteikö mukavuusalueella liikkumisestakin olisi terveyshyötyjä. Kaikki liikkuminen on aina positiivista. Terveyshyöty on sekin, että se kunto ei laske.

Ja mitä tarkoitat terveellä ihmisellä? Suomessa on ihan tolkuttoman paljon ihmisiä, joilla on diagnosoimattomia mielenterveysongelmia, stressiä yms. juurikin tuossa ikäluokassa. Se, että jaksaa ylipäätään lähteä liikkeelle on jo epämukavuusalueelle menemistä.

Vierailija
333/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

En ymmärrä kuinka järjettömän vaikea asia tämä on ymmärtää... Yksikään teistä ei ole osannut sanoa mitä järkeä on käydä vuodesta toiseen salilla saavuttamatta terveyshyötyjä, jotka saisi erittäin pienellä panostuksella..

Varmaan siksi, kun mä en ainakaan jaa sun näkemystä siitä, etteikö mukavuusalueella liikkumisestakin olisi terveyshyötyjä. Kaikki liikkuminen on aina positiivista. Terveyshyöty on sekin, että se kunto ei laske.

Ja mitä tarkoitat terveellä ihmisellä? Suomessa on ihan tolkuttoman paljon ihmisiä, joilla on diagnosoimattomia mielenterveysongelmia, stressiä yms. juurikin tuossa ikäluokassa. Se, että jaksaa ylipäätään lähteä liikkeelle on jo epämukavuusalueelle menemistä.

Kun sä voit kehittyä siellä mukavuus alueellakin.. Kunhan sä edes joskus nostat sarjapainoja.

Leikitään ajatuksella. Sä menet salille ekaa kertaa tänään teet 3 sarjaa pystypunnerrusta.

Sä teet aina samaa 5v päästä. Onko tuo sama sarja enää yhtä raskas kuin aloittaessa?

Progressio on mennyt väärinpäin ja se sun treeni on mennyt niin keveäksi ettei siitä enää tule terveys hyötyjä.

Vierailija
334/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, huomaa hyvin et aihe meni ihonalle ja kovaa... Vaikka tätä perustelee pelkkien faktojen mukaan. Mikään ei enää mene jakeluun.

Koska tuo tyyppi tarkastelee tätä asiaa ihan hemmetin kapeakatseisesti. Joo, progressiivinen treeni on hyvästä. Voima on hyvästä. Lihasmassan kehittäminen/ylläpitäminen/lihaskadon hidastaminen on hyvästä. Hyvä aerobinen kunto on hyvästä. Näitä asioita kukaan ei täällä olekaan kieltämässä.

Fakta on se, että isolle osalle ihmisistä liikunta on pakkopullaa, tuli kehitystä tai ei. Sitä on vaan tehtävä terveyden vuoksi, mutta ei siitä kiksejä saa. Se on epämukavaa ja tylsää. Ja mitä enemmän on muita epämukavia ja energiaa vieviä asioita elämässä, sitä vähemmän sitä haluaa tehdä.

Fyysinen kehitys ja fyysisten taitojen paraneminen ei ole kaikille mikään automaattinen motivaattori. Se riippuu aivan täysin siitä, minne se sijoittuu kunkin henkilökohtaisella arvoasteikolla suhteessa muihin tavoitteisiin ja toiveisiin. Se aika ja vaiva, jonka fyysisen kehityksen eteen laittaa, on pois muiden asioiden tavoittelusta ja oppimisesta.

Vierailija
335/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Kun sä voit kehittyä siellä mukavuus alueellakin.. Kunhan sä edes joskus nostat sarjapainoja.

Leikitään ajatuksella. Sä menet salille ekaa kertaa tänään teet 3 sarjaa pystypunnerrusta.

Sä teet aina samaa 5v päästä. Onko tuo sama sarja enää yhtä raskas kuin aloittaessa?

Progressio on mennyt väärinpäin ja se sun treeni on mennyt niin keveäksi ettei siitä enää tule terveys hyötyjä.

Aa, nyt ymmärrän. Sun salilla siis käy merkittävä määrä ihmisiä, jotka treenaa säännöllisesti, eikä koskaan nosta sarjapainoja? Ne on sit kaikki eksyneet sun salille. Saleilla, joilla minä käyn, noita näkyy harvakseltaan.

Alkuperäinen aloitus liittyi kyllä siihen, että liikunnasta tulee aina vain mieluisampaa, kun sitä vaan tekee tarpeeksi kauan. Mikä ei kyllä ole totta.

Vierailija
336/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Aa, nyt ymmärrän. Sun salilla siis käy merkittävä määrä ihmisiä, jotka treenaa säännöllisesti, eikä koskaan nosta sarjapainoja? Ne on sit kaikki eksyneet sun salille. Saleilla, joilla minä käyn, noita näkyy harvakseltaan.

Alkuperäinen aloitus liittyi kyllä siihen, että liikunnasta tulee aina vain mieluisampaa, kun sitä vaan tekee tarpeeksi kauan. Mikä ei kyllä ole totta.

Kyl niitä on ja paljon. Ylivoimaisesti yleisin ryhmä on +30v naiset.

Olen ottanut useasti pystypunnerruksen esimerkiksi, siinä näkee tosi harvoin naisten puskevan yli 10kg sarjoja. Jos sä teet edes siellä mukavuus alueella asioita oikein vaikka 2v. Jokaikinen terve nainen pystyy nostamaan enemmän.

En tiedä mistä tuollaisen aloituksen olet keksinyt mut väittämäsi on totta. Kaikki eivät saa liikunnasta mielihyvää.

337/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki eivät kai vain missään vaiheessa ala tykätä liikunnasta, mutta tuokin pitää paikkansa mitä ap. sanoi.

Aloitin itse vajaa vuosi sitten koordinaatio- ja tasapainoharjoituksia sisältävän liikunnan (ohjattuja treenejä), jossa on välillä vaikeitakin liikkeitä ja kuvioita. Lähdin innoissani tekemään niitä, mutta ensimmäiset kerrat lannistivat melkein täysin. Oli tosi vaikea tehdä monia liikkeitä perässä ja vielä siten, että pysyy vauhdissa mukana, kun liike aina vaihtui seuraavaan.

Jatkoin sitä, ihan vain nähdäkseni mihin rahkeeni riittävät, ja jo parin viikon päästä osasin kaikki liikkeet. Myös uusien liikkeiden omaksuminen on nykyään nopeaa. En olisi ikinä uskonut, että kehityn tälle tasolle. 

Vierailija
338/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä ihmeestä tää 6kk tuli 😂...

Asiakkaan toiveista riippuen sitä kehitystä nähdään varsinkin alussa viikoittain kun tehdään asiat oikein.

Riippuu tavoitteista. Jos tavoite on pudottaa painoa, niin se ei paljon lohduta, jos kyykkyyn tulee kahdessa viikossa 10kg lisää, mutta paino on pudonnut 200g. Esimerkiksi laihduttajien kohdalla ne oikeat tulokset tulee pitkällä aikavälillä.

Vierailija
339/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Olen ottanut useasti pystypunnerruksen esimerkiksi, siinä näkee tosi harvoin naisten puskevan yli 10kg sarjoja. Jos sä teet edes siellä mukavuus alueella asioita oikein vaikka 2v. Jokaikinen terve nainen pystyy nostamaan enemmän.

En tiedä mistä tuollaisen aloituksen olet keksinyt mut väittämäsi on totta. Kaikki eivät saa liikunnasta mielihyvää.

Sä vastailet täällä lukematta aloitusta ollenkaan?

Vierailija
340/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Sä vastailet täällä lukematta aloitusta ollenkaan?

Tässä on aloitus.

Liikunnasta mitä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kuusi yksi