Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liikunnasta mitä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän

Vierailija
29.06.2023 |

Kukaan ei ole haka syntyessään, yhtään missään. Liikunta ja reippailu on sellasia asioita missä kehittyy kokoajan kun sitä tekee, oma kroppa alkaa vaatimaan sitä aina enemmän ja enemmän ja siitä alkaa tulemaan aina vain mieluisampaa.

Olen kyllästynyt kuulemaan ihmisiltä tätä "kerran koitin ja ei se ollut minun juttuni"... Niin sä koitit sitä kerran ja sulla vähän jalkoihin sattu, newsflash, niin sattu meillä kaikilla muillakin. Se on toistamista ja toistamista ja toistamista että jossain tulee hyväksi. Mikään ei tapahtu tostanoinvaan.

Kommentit (417)

Vierailija
301/417 |
29.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tuo peetee ei oikeasti ole personal trainer. Ei tuollainen osaa ihmisiä tsempata ja auttaa. Omaa ähkyään vain ähisee.

Vierailija
302/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

30v aikana olen nähnyt 2 naista ketkä on selkeästi omanneet mielettömän hyvät geenit. Toinen niittää palkintoja fitness lavoilla edelleen, toinen teki lapsia.

Yhteistä näillä naisilla hyvän rakenteen, itsekurin ja geenien lisäksi oli kivunsieto..

En olisi pystynyt itse tekemään niitä jalkatreenejä mitä nää veti viikosta toiseen.

Niin, no mulla esimerkiksi tuntoaisti kivun suhteen katoaa tietyssä pisteessä, kun treeni on tarpeeksi kovaa. Sen jälkeen sitä mikrovauriota tulee, jos ei lopeta ja vaste on toki hyvä, kun kroppa alkaa kompensoimaan. t. Se nainen jonka kirjoitusta kommentoit.

Mun neljästä lapsesta nuorin on näemmä perinyt mun geenit, vahva kuin härkä jo vauvasta. muut 3 ovat perineet isänsä hoikan olemuksen ja toki kaikki liikunnallisesti lahjakkaita, kuten vanhempansa.

Jep. 99% ihmisistä ei pysty edes vetämään kipuaistin takia failureen. Vaan jäävät aina siihen turvalliseen alueeseen. Toinen asia on psyyke tää tulee kanssa melko nopeasti kaikilla vastaan.

Mä treenasin joskus ton toisen geneettisen friikin kanssa hänen jalkatreeninsä. Ei vaan pystynyt, tajusin lähti kertaalleen.

Olette ihan oma rotu

Failure ei kyt ole mikään välttämättömyys kehittymiselle. Jos markkinoit tehokasta treeniä tuolla ja kivulla, en kyllä yhtään ihmettele, jos sun salilla käyvistä asiakkaista ihmiset ei halua "treenata tehokkaasti".

Mitä sä edes kehittymisellä tarkoitat? Onko sun salilla käyvistä suurin osa muka oikeasti sellaisia, jotka ei saa vuosikausien aikana mitään kehitystä irti treeneistä? En usko. Vaikka sä katsot niiden sun asiakkaiden treenien olevan sun mielestä liian kevyitä, ihmiset voi kuitenkin edetä hitaasti. Kun jatkuvasti jaksat muistuttaa, että suomalaiset on niin huonokuntoisia, että sen kunnon ylläpitäminen ei ole kannattavaa, niin sun kannattaa muistaa, että nuo huonokuntoiset ei edes tule sinne salille.

Mitä tulee noihin lopettajiin, ihmiset voi lopettaa saliteenaamisen ihan muistakin syistä, kuin siksi ettei kehitystä tule. Ihan vaan siksi, että se ei ole miellyttävä tapa treenata. Ei ihmiset nyt vaan tykkää kaikesta. Minä en esimerkiksi tajua lenkkeilyä, mun mielestä se on vaan ympäriinsä juoksemista, enkä näe sitä aikani arvoisena.

Pääasia, että ihmiset liikkuis edes jotenkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauankohan sitä pitäisi tehdä, että kroppa alkaa vaatimaan ja siinä tulee hyväksi?

Ainoa, mitä jaksan säännöllisesti tehdä on työmatkapyöräily ja sekin vain siksi, että auton omistaminen on kallista ja jotain liikuntaa pitää harrastaa. Huvikseen mua ei kiinnosta pyöräillä.

Nimim. monia lajeja kokeillut, niitä pitkään harrastanut, missään en ole hyväksi kehittynyt ja aina se innostus vaan loppuu.

Säännöllisesti+6 kk. Niin addiktio alkaa kehittyä. Suomes tää on pyörällä aika haastavaa..

Tohon viimeiseen lauseeseen, ei sun tarvi kehittyä hyväksi. Sä kilpailet ainoastaan itseäsi vastaan. Ja sen kilpailun sä voitat jos jaksat vaan tehdä.

Säännöllisesti 8v, ei mitään addiktiota. Lopettaminen kävi aika helposti itseasiassa.

Miten pyöräily on Suomessa haastavaa? Pyöräilen työmatkat kesät talvet, mutta en edelleenkään siksi, että mulla olisi siihen addiktio tai, että se olisi erityisen kivaa. Kyllä se on käytännön sanelema pakko.

Mutta, kun mä en halua kilpailla joka asiassa, edes itseäni vastaan? Tässä kun lähenee neljääkymppiä, on tullut huomattua, että ihan joka asiaan ei resurssit riitä.

Vierailija
304/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selailin keskustelua ja ai että olen onnellinen, kun on mahdollisuus tehdä treeniä kotona. Ei ole ketään ulkopuolista kyyläämässä ja arvostelemassa mun tekemisiä.

Olen muuten eri mieltä tuosta, että kerran kokeilemalla ei muka voisi tietää, ettei jokin laji ole oma juttu. Kyllä voi tietää. Mulle omat lajini tuntuivat heti ensimmäisestä treenistä kivalta, mutta olen kokeillut myös joitain lajeja, joita olen inhonnut välittömästi ja päättänyt, ettei enää ikinä. Uskon että kyse on omista vahvuuksista. Tiettyyn lajiin on luontaisesti paremmat edellytykset ja siksi se tuntuu heti hyvältä.

Vierailija
305/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuntoa voi nostaa muuallakin kuin salilla. Tätä ei aina ymmärretä.

Vierailija
306/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

30v aikana olen nähnyt 2 naista ketkä on selkeästi omanneet mielettömän hyvät geenit. Toinen niittää palkintoja fitness lavoilla edelleen, toinen teki lapsia.

Yhteistä näillä naisilla hyvän rakenteen, itsekurin ja geenien lisäksi oli kivunsieto..

En olisi pystynyt itse tekemään niitä jalkatreenejä mitä nää veti viikosta toiseen.

Niin, no mulla esimerkiksi tuntoaisti kivun suhteen katoaa tietyssä pisteessä, kun treeni on tarpeeksi kovaa. Sen jälkeen sitä mikrovauriota tulee, jos ei lopeta ja vaste on toki hyvä, kun kroppa alkaa kompensoimaan. t. Se nainen jonka kirjoitusta kommentoit.

Mun neljästä lapsesta nuorin on näemmä perinyt mun geenit, vahva kuin härkä jo vauvasta. muut 3 ovat perineet isänsä hoikan olemuksen ja toki kaikki liikunnallisesti lahjakkaita, kuten vanhempansa.

Jep. 99% ihmisistä ei pysty edes vetämään kipuaistin takia failureen. Vaan jäävät aina siihen turvalliseen alueeseen. Toinen asia on psyyke tää tulee kanssa melko nopeasti kaikilla vastaan.

Mä treenasin joskus ton toisen geneettisen friikin kanssa hänen jalkatreeninsä. Ei vaan pystynyt, tajusin lähti kertaalleen.

Olette ihan oma rotu

Failure ei kyt ole mikään välttämättömyys kehittymiselle. Jos markkinoit tehokasta treeniä tuolla ja kivulla, en kyllä yhtään ihmettele, jos sun salilla käyvistä asiakkaista ihmiset ei halua "treenata tehokkaasti".

Mitä sä edes kehittymisellä tarkoitat? Onko sun salilla käyvistä suurin osa muka oikeasti sellaisia, jotka ei saa vuosikausien aikana mitään kehitystä irti treeneistä? En usko. Vaikka sä katsot niiden sun asiakkaiden treenien olevan sun mielestä liian kevyitä, ihmiset voi kuitenkin edetä hitaasti. Kun jatkuvasti jaksat muistuttaa, että suomalaiset on niin huonokuntoisia, että sen kunnon ylläpitäminen ei ole kannattavaa, niin sun kannattaa muistaa, että nuo huonokuntoiset ei edes tule sinne salille.

Mitä tulee noihin lopettajiin, ihmiset voi lopettaa saliteenaamisen ihan muistakin syistä, kuin siksi ettei kehitystä tule. Ihan vaan siksi, että se ei ole miellyttävä tapa treenata. Ei ihmiset nyt vaan tykkää kaikesta. Minä en esimerkiksi tajua lenkkeilyä, mun mielestä se on vaan ympäriinsä juoksemista, enkä näe sitä aikani arvoisena.

Pääasia, että ihmiset liikkuis edes jotenkin.

Ei olekkaan mikään välttämättömyys. Mut kertoo paljon ihmisestä. Jos sä pystyt oikeasti vetää failureen. Niiin sä treenaat varmasti jokaisen treenin hyvin..

Enkä tietenkään vedä kuntoilijoille failure treenejä 😂. Tuossa keskustelussa puhuttiin 2 erittäin lahjakkaasta naisesta...

Kehittyminen tarkoittaa sitä että sarja painot nousee, tai keho muokkautuu.

Ihan älyttömän paljon on jengiä ketkä ei ole kehittyneet missään sen ekan 6kk jälkeen.

Ja sit on nämä ketkä on treenanneet jo vuosia ja mitään ei tapahdu.. sarjapainot on luokkaa aloittelija ja kroppa ei muutu yhtään.

Vierailija
307/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tuo peetee ei oikeasti ole personal trainer. Ei tuollainen osaa ihmisiä tsempata ja auttaa. Omaa ähkyään vain ähisee.

Ei ihmiset tarvi tsemppausta. He tsemppaavat siitä kun joka kk tulee kehitystä. Tää pitää mielenkiinnon yllä

Vierailija
308/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ihmiset tarvi tsemppausta. He tsemppaavat siitä kun joka kk tulee kehitystä. Tää pitää mielenkiinnon yllä

Miksi pitäisi kehittyä jatkuvasti? Oon sen ikäinen, että kunnon ylläpito entisellä tasolla on ihan hyvä suoritus jo itsessään. Taidat olla failure pt:nä.

Vierailija
309/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi kehittyä jatkuvasti? Oon sen ikäinen, että kunnon ylläpito entisellä tasolla on ihan hyvä suoritus jo itsessään. Taidat olla failure pt:nä.

Sun suurin failure on varmaan lukemisen ymmärtäminen. Montakohan kertaa tässä on sanottu ettei puhuta vanhoista ihmisistä..

Eikö siitä jos on hyväkuntoinen ylläpito riittää hyvin.

Vierailija
310/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä kuinka järjettömän vaikea asia tämä on ymmärtää... Yksikään teistä ei ole osannut sanoa mitä järkeä on käydä vuodesta toiseen salilla saavuttamatta terveyshyötyjä, jotka saisi erittäin pienellä panostuksella..

Ja lukihäiriöisille sadannen kerran. Nyt puhutaan 20-40v terveistä ihmisistä.

Vierailija
311/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun suurin failure on varmaan lukemisen ymmärtäminen. Montakohan kertaa tässä on sanottu ettei puhuta vanhoista ihmisistä..

Mikä se raja sitten on, jolloin ihminen on hyväkuntoinen? Huippu-urheilijan taso?

Vierailija
312/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä se raja sitten on, jolloin ihminen on hyväkuntoinen? Huippu-urheilijan taso?

Tämäkin on selitetty miljoona kertaa. .

Se taso normi kuntoilijalle on vaikka se että sä käytät 30% sun potentiaalista.. nyt tuolla on ihmisiä ketkä käyttävät 10%> sun ei tosiaan tarvitse olla urheilija.

Vierailija
313/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida olla ihan niin mustavalkoinen juttu.

Itse treenasin kuntosalilla 8-vuotta 4-6 kertaa viikossa. Useampi pt on ehtinyt olla, ja oma kunto lähenteli parhaimmillaan bikini fitness-luokkaa. Koko tämän ajan myös itse työskentelin kuntosalilla ja työskentelen edelleen, joten perus salitreenin ohella on tullut kokeiltua kaikkia mahdollisia oheislajeja.

En silti saa treenaamisesta mitään. En ole koskaan saanut, tai ymmärtänyt treenin jälkeistä endorfiiniryöppyä/hyvän olon tunnetta. Treenaaminen on minulle kuin hampaiden pesu, asia mikä nyt vaan kuuluu tehdä. Koskaan ei varsinaisesti tee mieli treenata.

Ja kyllä, alalla työskentelevänä suosittelen treenaamista ihan kaikille. Moni siihen jääkin koukkuun, ja usein tällaisten ihmisten on vaikea ymmärtää, mikseivät kaikki sitä tee. Minä kyllä ymmärrän. Uskon että tämä puoli on puhdasta aivokemiaa, esimerkiksi meidän koko suvussa ei ole yhtään urheilullista henkilöä, siis minun lisäksi. Vaikeaa on kyllä laskea itsensä urheilulliseksi tämän puutteen vuoksi, vaikka ulkoinen habitus muuta viestiikin. Meidän suvussa kaikki ovat sen sijaan jonkinsortin taiteilijoita/muusikoita, taiteen luominen on itsellenikin se asia mistä saan hyvän olon tunteen.

Meitä ihmisiä nyt vaan on erilaisia, vaikkei se poista fyysisen huollon tärkeyttä.

Vierailija
314/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On liikunnallista lahjakkuutta ja lahjattomuutta. Saa olla aika tuittupäinen tyyppi, että lahjattomuudesta huolimatta innostuu jostain.

Vierailija
315/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peeteeee kirjoitti:

En ymmärrä kuinka järjettömän vaikea asia tämä on ymmärtää... Yksikään teistä ei ole osannut sanoa mitä järkeä on käydä vuodesta toiseen salilla saavuttamatta terveyshyötyjä, jotka saisi erittäin pienellä panostuksella..

Ja lukihäiriöisille sadannen kerran. Nyt puhutaan 20-40v terveistä ihmisistä.

Kerro asiakkaillesi ettei ole järkeä niin lakkaavat tuhlaamasta rahojaan.

Vierailija
316/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Dnbdnd kirjoitti:

90% salitreenaajista treenaa aivan liian kevyesti varsinkin naiset. Ehkä liiallisten lihasten kasvamisen pelosta ja suurin osa varmasti vaan koska eivät edes tiedä kuinka treenata oikein..

Esimerkkinä vaikka pystypunnerrus istuen ja naiset. Jos sä olet treenannut yli 2vuotta. Painat 60kg. Sun sarjapaino pitäisi olla +15kg. Harvoin jos ikinä näkee naisilla tätä.

Kyykky pitäisi olla +120% omasta painosta sarjassa.

Sä et sitä määritä minkälaisilla painoilla kukin tekee. Usein näkee, että miehet tekee liian isoilla painoilla, repien ja hajottaen paikkansa.

Voi tehdä pienemmilläkin painoilla ja useilla toistoilla. Joillakin se salilla käyminen on kunnon ja lihasten ylläpitoa, ei mitään tavoitteellista. On esim. selkävaivaisia jotka ovat saaneet avun salilla käymisestä kun lihaskunto paranee. Tavoite pitää se yllä eikä kasvattaa massaa.

1-5 toistoa on ihan normaalia voimatreeniä, joka on turvallista kenelle vaan terveelle, jolla on tekniikka vähintään kohtalaisesti hallinnassa. Useampi toisto, siis 8-12 on sitten enemmän lihasten kasvattamiseen tarkoitettu, josta kirjoitit vähän hassusti, että sillä ei ole tarkoitus kasvattaa massaa. Raskaammat painot nimenomaan kasvattavat massaa vähemmän.

Vierailija
317/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Peeteeee kirjoitti:

Huippukunto ei myöskään ole mitään sellaista et pitäisi verrata joihinkin fitness ihmisiin..

Vaan vaikka se et tänä vuonna sä vedät maasta 70kg. Ensi vuonna 80. 5v pääästä 110kg. Sä voit olla edelleen täysin normaali kroppainen. Mutta sä olet käyttänyt aikasi kuntosalilla tehokkaasti.

Vs se että sä vedät nyt 70 ja vuonna 2030 70kg.

Ja nyt rehellinen kysymys? Kumman vaihtoehdon sä haluaisit samalla vaivalla?

Miksi mun pitäisi naisena pystyä vetämään maasta 110kg? Miksi mun pitäisi tavoitella tuota? En mä halua liian näkyviä lihaksia koska se ei ole naisellista enkä kyllä koe mitään tarvetta sille, että saan nostettu maasta mahdollisimman paljon. 

Luulis että näin naisena tärkeintä olisi pysyä mahdollisimman pitkään siinä kunnossa ettei tule nivelkulumia tai lihas- tai luurappeumaa, osteoporoosia yms. Itselläni se on ainakin tavoite, ei joku valtavan taakan nostelu. Mitä ihmettä tämä vouhkaaminen edes on?

Jos luun tiheys on tavoitteena, niin se paranee sen mukaa, kun nostettu paino kasvaa. Sitä en oikein ymmärrä, että miksi käydä salilla säännöllisesti ilman kehittyviä tuloksia, kun kehittymiseen tarvitsee nähdä vain täysin sama vaiva? Pientä ohjelman viilausta vaan painojen noustessa.

Vierailija
318/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Peetee kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko siis ollut nuorempana aivan huippukunnossa? Todennäköisesti et lähellekään ja voisit nykyään kehittää voimaasi yli joskus aiemmin saavutetun huipun. Ihmiset lannistuvat liikaa omasta iästään, etenkin 40 täytettyään ja se vain pahenee iän myötä. 70v voi olla erittäin hyvässä kunnossa ja voimakas.

Vierailija
319/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidankin lähteä kuntoilusalille, vaikka kuumuus siellä nyt heikentää voimia. En tee muuta kuin kyykkyä ja maastavetoa tällä kertaa, inhottavimpia liikuntoja, mutta hyödykkäimpiä.

Vierailija
320/417 |
30.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäin miettimään tuota, että samalla vaivalla treenaa kunnolla. Sillä varmaan tarkoitetaan sitä, että kun nyt joka tapauksessa oot vaivautunu sinne paikan päälle, niin samalla vois treenata sit ihan kunnolla. Ja sitä kautta saada parempia tuloksia.

Mutta.

Se, että oikeasti treenaa nousujohteisesti vaikka 5-10 vuotta, vaatii kyllä pääkopalta aivan erilaista asennetta, kuin se kevyempi heiluttelu. Vaikka hyvin pitkän kuntosaliharjoittelun aikana olenkin aktiivisesti haastanut itseäni, niin kyllä sinne tuli mukaan pelko loukkaantumisesta ja epäonnistumisesta ja ylipäätään semmonen tietty raudanpelko, kun aina pitää mennä eteenpäin, jos haluaa kehittyä. Tässä varmasti onkin se suurin ero urheilijan ja kuntoliikkujan välillä, ja raja sille milloin aletaan ottamaan isompaa riskiä menestymisestä. Ihmisen ei tarvitse olla urheilija voidakseen hyötyä kuntosaliharjoittelusta ja kun näihin aina liittyy myös se oman pään sisältö, niin onneksi on lajeja mistä valita itselleen se mieluisin!

Mistä se isompi loukkaantumisriski tulee? Jos 200 kg mave tuntuu yhtä raskaalta kuin aloittelijana 100 kg tuntui, niin miksi loukkaantumisriski olisi isompi? Haluan siis tietää tämän aidosti, en väitä vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kaksi