Liikunnasta mitä ihmiset eivät tunnu ymmärtävän
Kukaan ei ole haka syntyessään, yhtään missään. Liikunta ja reippailu on sellasia asioita missä kehittyy kokoajan kun sitä tekee, oma kroppa alkaa vaatimaan sitä aina enemmän ja enemmän ja siitä alkaa tulemaan aina vain mieluisampaa.
Olen kyllästynyt kuulemaan ihmisiltä tätä "kerran koitin ja ei se ollut minun juttuni"... Niin sä koitit sitä kerran ja sulla vähän jalkoihin sattu, newsflash, niin sattu meillä kaikilla muillakin. Se on toistamista ja toistamista ja toistamista että jossain tulee hyväksi. Mikään ei tapahtu tostanoinvaan.
Kommentit (417)
Haha ei jeesus mikä keskustelu 😂
Ite oon treenaannu eli voimaharjoitellut eli bodannut 28v. Ja täytyy sanoa että oikeassahan Peetee on.
Salilla suurin osa treenaajista istuu lähinnä puhelin kourassa. Puoli tuntia istutaa ja näplätään puhelinta ja tehdään yksi käsienheiluttelusarja. Siinä vaiheessa kun painot alkaa painamaan niin ne lasketaan pois ja otetaan taas puhelin käteen.
No onko tästä sitten mitään terveydellisiä hyötyä? Eipä juuri. Saman "harjoittelun" voisi suorittaa vaikka kotisohvalla. Tämän kaltainen harjoittelu ei edistä terveyttä eikä lihaskuntoa. Toisaalta jos joku käy heiluttelemassa käsiä salilla vaikka vain sen takia että saa omaa rauhaa tai pääsee pakoon puolisoa tjsp niin ei se minua haittaa. Mutta se haittaa että nämä mikkihiiret monesti varaa jonku laitteen ja sitten siinä istutaan se puoli tuntia josta "treeniä" on n. 25s.
Lisään tåhän sen että todellakin heille jotka käyvät salilla ja haluavat edistyä se pelkkä käyminen ei riitä vaan sen treenin pitää oikeasti olla hastavaa. Ne toistot mitkä kehittää tulee sen jälkeen kun on ensin tehdy NS. Päätyyn asti. Kaikki muu on alkulämmittelyä.
Ja lisään vielä senkin että todellakaan naisten ei kannata pelätä että tulee "liikaa lihasmassaa". Keskiverto mies saa koko treeniuransa aikana n. 5-10kg puhdasta lihasmassaa. Eli miehistä ainoastaan ne jotka ovat geneettisesti äärimmäisen lahjakkaita tulevat ikinä ns. "Kaapeksi" ilman aineita. Raija 55v joka alkaa kuntoilemaan saa ehkä Max 1kg puhdasta lihasta koko loppuelämänsä aikana aivan sama miten tahansa kovaa treenaa.
Ja jatkan vielä että itse asiassa tämä "salilla käyminen" käymisen vuoksi voi jopa huonoimmillaan huonontaa terveyttä koska helposti voi tulla vääristynyt mielikuva siitä oman kuntoilun tehokkuudesta. Tyyliin "pitää syödä kun kuntoilee" ja sitten helposti syödään yli vaikka se treeni poltti oikeasti yhtä paljon kaloreita kuin sohvalla piereskely ja nänän kaivaminen.
Näinhän se juurikin on, tekosyiden keksijöitä on monia. Jokainen vastuullinen ja itselleen rehellinen ihminen pitää huolta omasta terveydestään.
Peetee kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Dnbdnd kirjoitti:
90% salitreenaajista treenaa aivan liian kevyesti varsinkin naiset. Ehkä liiallisten lihasten kasvamisen pelosta ja suurin osa varmasti vaan koska eivät edes tiedä kuinka treenata oikein..
Esimerkkinä vaikka pystypunnerrus istuen ja naiset. Jos sä olet treenannut yli 2vuotta. Painat 60kg. Sun sarjapaino pitäisi olla +15kg. Harvoin jos ikinä näkee naisilla tätä.
Kyykky pitäisi olla +120% omasta painosta sarjassa.
Jotkut eivät ymmärrä sitä, ettei kaikkien kroppa kestä kuin keveillä painoilla treenaamista. Silloin treenataan esimerkiksi sellaisista syistä kuin liikkuvuus, kestävyys ja yleinen hyvinvointi ja mielenvirkeys. Oi jospa saisin vitosen joka kerta kun joku besserwisser tulee luennoimaan siitä miten minun nyt kyllä olisi lisättävä painoja...aaarrrgghh!!!
Suurimmalla osalla syy ei ole fyysinen vaan psyykkinen. Tiedätkö et esim minä nään sun treeneistä välittömästi onko sulla mitään hajuakaan mitä teet.
Sinä et näe kun ei näe edes fysioterapeutti. Toivo vaan ettet tule just mulle selostamaan.
bodari 45v kirjoitti:
Ja jatkan vielä että itse asiassa tämä "salilla käyminen" käymisen vuoksi voi jopa huonoimmillaan huonontaa terveyttä koska helposti voi tulla vääristynyt mielikuva siitä oman kuntoilun tehokkuudesta. Tyyliin "pitää syödä kun kuntoilee" ja sitten helposti syödään yli vaikka se treeni poltti oikeasti yhtä paljon kaloreita kuin sohvalla piereskely ja nänän kaivaminen.
No jep. Netistä tai kaverilta otetaan salitreeni ja treenaavan ihmisen ruokavalio..
Sit toteutetaan tuota ruokavaliota sen perusteella et nyt kulutettiin salilla 3-400kcl. Ja todellisuus käsienheiluttelulla onkin 50-100.
bodari 45v kirjoitti:
Haha ei jeesus mikä keskustelu 😂
Ite oon treenaannu eli voimaharjoitellut eli bodannut 28v. Ja täytyy sanoa että oikeassahan Peetee on.
Salilla suurin osa treenaajista istuu lähinnä puhelin kourassa. Puoli tuntia istutaa ja näplätään puhelinta ja tehdään yksi käsienheiluttelusarja. Siinä vaiheessa kun painot alkaa painamaan niin ne lasketaan pois ja otetaan taas puhelin käteen.
No onko tästä sitten mitään terveydellisiä hyötyä? Eipä juuri. Saman "harjoittelun" voisi suorittaa vaikka kotisohvalla. Tämän kaltainen harjoittelu ei edistä terveyttä eikä lihaskuntoa. Toisaalta jos joku käy heiluttelemassa käsiä salilla vaikka vain sen takia että saa omaa rauhaa tai pääsee pakoon puolisoa tjsp niin ei se minua haittaa. Mutta se haittaa että nämä mikkihiiret monesti varaa jonku laitteen ja sitten siinä istutaan se puoli tuntia josta "treeniä" on n. 25s.
Lisään tåhän sen että todellakin heille jotka käyvät salilla ja haluavat edistyä se pelkkä käyminen ei riitä vaan sen treenin pitää oikeasti olla hastavaa. Ne toistot mitkä kehittää tulee sen jälkeen kun on ensin tehdy NS. Päätyyn asti. Kaikki muu on alkulämmittelyä.
Ja lisään vielä senkin että todellakaan naisten ei kannata pelätä että tulee "liikaa lihasmassaa". Keskiverto mies saa koko treeniuransa aikana n. 5-10kg puhdasta lihasmassaa. Eli miehistä ainoastaan ne jotka ovat geneettisesti äärimmäisen lahjakkaita tulevat ikinä ns. "Kaapeksi" ilman aineita. Raija 55v joka alkaa kuntoilemaan saa ehkä Max 1kg puhdasta lihasta koko loppuelämänsä aikana aivan sama miten tahansa kovaa treenaa.
Tää on hyvä kirjoitus, vähän brutaali mut täysin totta.. Jos oikeasti halutaan kehittyä paljon sit se treeni ei ole aina kivaa..
Mut suurin osa näistä kännykän räplääjistä se kondis on niin surkea et jo ihan pienillä muutoksilla saisi tilanteen edes vähän paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjetöntä yrittää vastaan hannaajia saada ymmärtämään omaa parastaan. Antaa olla!
Joo, huomaa hyvin et aihe meni ihonalle ja kovaa... Vaikka tätä perustelee pelkkien faktojen mukaan. Mikään ei enää mene jakeluun.
Koska tuo tyyppi tarkastelee tätä asiaa ihan hemmetin kapeakatseisesti. Joo, progressiivinen treeni on hyvästä. Voima on hyvästä. Lihasmassan kehittäminen/ylläpitäminen/lihaskadon hidastaminen on hyvästä. Hyvä aerobinen kunto on hyvästä. Näitä asioita kukaan ei täällä olekaan kieltämässä.
Fakta on se, että isolle osalle ihmisistä liikunta on pakkopullaa, tuli kehitystä tai ei. Sitä on vaan tehtävä terveyden vuoksi, mutta ei siitä kiksejä saa. Se on epämukavaa ja tylsää. Ja mitä enemmän on muita epämukavia ja energiaa vieviä asioita elämässä, sitä vähemmän sitä haluaa tehdä.
Fyysinen kehitys ja fyysisten taitojen paraneminen ei ole kaikille mikään automaattinen motivaattori. Se riippuu aivan täysin siitä, minne se sijoittuu kunkin henkilökohtaisella arvoasteikolla suhteessa muihin tavoitteisiin ja toiveisiin. Se aika ja vaiva, jonka fyysisen kehityksen eteen laittaa, on pois muiden asioiden tavoittelusta ja oppimisesta.
.Tuo tyyppi katselee tätä ammattilaisen näkökulmasta ilman loukkaantumisen aiheuttamaa tunnemyrskyä. Vastailee teidän kysymyksiin asiallisesti. Kun taas te lähinnä yritätte keksiä tekosyitä toiminnallenne.
Toinen pt
Mulla tää kävi juoksuharrastuksessa..... Se oli ensiksi täyttä tuskaa ja en halunnut jatkaa sitä ollenkaan... Jalat kipuilivat ja kerran revähti nivusetkin.... Mutta mä vaan jatkoin koska huomasin sen auttavan omaan jaksamiseen ja tiesin kehittyväni jos jatkan... No nyt olen juossut muutamia vuosia ja mitään ongelmia ei enää ole, päinvastoin mun kroppa janoaa hölkälle lähtemistä. Pysyy kunnossa ja se euforian määrä juoksun jälkeen on ihan kiva lisä myös.
Totta. Olen lapsesta saakka vihannut liikkumista ja olen nykyään ns. laiha läski. Tykkään kävellä päivittäin, joten kävelen sitten kilometrikaupalla, kun se on ainoa laji, joka ei tuota pahaa oloa.
Sehän on vähän kaikessa elämässä se hyvä kliseinen sanonta "ei kipua, ei hyötyä" mikä pitää hyvin paikkansa... Jos haluaa jotain hyvää, siitä on usein maksettava hinta.
Luoja kun täällä menee monelta peeteen pointti yli niin että heilahtaa. Peeteelle ja kaikille muillekin se ja sama, millaisia koirankeksejä kukakin vuodesta toiseen heiluttelee. Se ei silti kumoa sitä tieteellistä faktaa, että juuri mitään fyysistä hyötyä siitä ei ole.
Usein moni menee siihen vipuun, että kun esim. 5kg painoilla tehtävä 15 toiston sarja tuntuu poltteena, niin se on itselle sopivan kova taso. Todellisuudessa kyky olisi tehdä vaikka tupla painolla sama määrä. Miksi? Pienilläkin painoinoilla lihaksesta kulutetaan energiaa ja se väsyy. Tämä ei kuitenkaan pakota lihasta kehittymään mitenkään. Suosittelen kokeilemaan, saatatte yllättyä. Itseasiassa isommilla painoilla treenaaminen on miellyttävämpää ja helpompaa saada työ oikeille lihaksille.
Vierailija kirjoitti:
Luoja kun täällä menee monelta peeteen pointti yli niin että heilahtaa. Peeteelle ja kaikille muillekin se ja sama, millaisia koirankeksejä kukakin vuodesta toiseen heiluttelee. Se ei silti kumoa sitä tieteellistä faktaa, että juuri mitään fyysistä hyötyä siitä ei ole.
Usein moni menee siihen vipuun, että kun esim. 5kg painoilla tehtävä 15 toiston sarja tuntuu poltteena, niin se on itselle sopivan kova taso. Todellisuudessa kyky olisi tehdä vaikka tupla painolla sama määrä. Miksi? Pienilläkin painoinoilla lihaksesta kulutetaan energiaa ja se väsyy. Tämä ei kuitenkaan pakota lihasta kehittymään mitenkään. Suosittelen kokeilemaan, saatatte yllättyä. Itseasiassa isommilla painoilla treenaaminen on miellyttävämpää ja helpompaa saada työ oikeille lihaksille.
Totta tämäkin.
Yks helpoimmista esimerkeistä jossa liian keveä kuorma menee väärille lihaksille.
Ylätalja, äärettömän yleinen virhe "jumppaajilla" kuorma on niin pieni että se voidaan vetää pelkillä käsillä.
Hyväkuntoin keskiverto nainen vetää tässä sarjaa +50kg.
Merkkaanpa ihan piruuttani tähän mun valmennuksessa olleen keskiverto lahjoilla varustetun äiti ihmisen tuloksia.
Ikää 33v ei aiempaa urheilutaustaa.
Tuli salille koska ? Halusi paremman perseen.
3v käynnistyi toukokuussa , ollut mun valmennuksessa 12 ensimmäistä treeni kuukauttaan.
Penkkipunnerrus 20kg -> 40kg
Jalkakyykky 30kg-> 72.5kg
Maastaveto 30kg-> 112.5kg
Ylätalja 20kg->. 55kg.
Kulmasoutu käsipainoilla 12kg-> 30 kg.
Pystypunnerrus 8kg -> 15kg.
Hack ym laitteilla tehtäviä toistoja en laita koska paino on aina laitekohtainen..
Tämä nainen ei ole tehnyt ainuttakaan treeniä oikeasti loppuun kertaakaan.
Hän käy 3x viikossa salilla. Tekee ohjelmat suhteellisen kovaa, ei kuitenkaan lähellekään failurea. Pitelee välillä viikon taukoja ym.
Tuossa on nyt taso mihin jokainen 20-40v nainen pääsee mikäli on terve 1-5vuodessa . Tuo on myös taso jolla on saavutettu merkittävät terveyshyödyt.. Taso jolla tämä henkilö tulee olemaan seuraavat 20v hyvinkin pienellä panostuksella.
Ja kiinnostavin kysymys mites se perse? On kasvanut ja näyttää erittäin hyvältä.
Lisään vielä tähän se on ihan sun oma valinta mitä sä haluat. Jos sä haluat 5v päästä olla edelleen samassa kunnossa ilman terveyshyötyjä.. Ihan vapaasti. Voit jatkaa sitä käsien heiluttelua.
Ei ole multa pois vaan sulta.
Kommenttina niille, jotka väittää ettei pt voi nähdä onko jollakulla hajuakaan siitä mitä/miten pitäis treenata.
Jos sun fyssari en näe sitä, niin on kyl huono fyssari. Ite oon ohjannu tuhansia ihmisiä ryhmäliikuntatunneilla ja kuntosaleilla viimeisten 20 vuoden aikana ja kyllä sen näkee, kuka on kujalla ja kuka ei. Fyssarit näkee vielä herkemmin. Ainakin mun fyssari.
Vierailija kirjoitti:
Tästä ketjusta kyllä näkee miksi läski jää läskiksi :D Me kaikki tunnetaan/tiedetään paljon läskejä, ja eikö vain, että nämä läskit ovat vuodesta toiseen läskejä :D Läski mielummin keksii selityksiä, kuin tekisi asialle jotain, tai kuuntelisi mitään neuvoja. Koska kun joku edes mainitsee treenin, niin siitä läskille tulee jo hikinäppyjä :D
Ennen sairautta olin erittäin liikunnallinen ja aktiivinen. Sairauden mukana tuli 30 kiloa ja vaikeuksia liikkua. Tällä palstalla kerrotaan että lskit ovat laiskoja, mässäilevät ym. No kohta nuo kilot ovat jo poissa kun sairauskin on saatu paremmalle tolalle ja minä jatkan elämääni niin kuin ennen, terveysruokaa syöden ja liikuntaa ahmien. Sinä sen sijaan jäät tänne palstalle huutelemaan lskivihaasi kun et muuhunkaan pysty.
terv. -25 kg
Vierailija kirjoitti:
Fjfjfj kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet harjoitellut hyvin ja järkevästi etkä siltikkään pärjää yritä vielä kerran vielä paremmin ja järkevämmin ja etkä siltikkään pärjää niin lopeta ja vaihda lajia.Ellei sitten tee rakkaudesta lajiin jotain niin se on eri asia.
Pitäisi pärjätä missä? Pätemisessä salilla viereiselle treenaajalle tai ohittelemalla lenkkipolulla?
Miksi sä kulutat aikaa ja energiaa siellä salilla tekemällä höpö höpö treenejä. Kun samalla vaivalla voisit oikeasti olla huippu kunnossa?
Jonka hyödyt ovat kiistattomia.
Kun luette tätä ketjua, niin olkaa tietoisia siitä, että tämä aihe vetää niitä "keskustelijoita", jotka ovat itse hyvin syvällä salikulttuurissa. Itse tuossa kulttuurissa myös mukana jo vuosikymmeniä olleena olen todennut, että saliväessä on yliedustettuna erilaiset persoonallisuushäiriöt, lähinnä narsismi. Aika monelle (varsinkin nuorille miehille) salilla käyminen ja varsinkin kilpabodaukseen asti menevä treenaaminen on keino peittää heikkoa itsetuntoa. Osalle sali on kilpakenttä ja joillekin sotatanner. Kuka on kovin?
Tämä selittää sen, miksi tulee tällaisia kiukkuisia kommentteja tyyliin "mitä v***tua siellä salilla teet jos et kasvata lihasta." Eli toisin sanoin "Kuka v***tu luulet olevas, kun et ole ajattele täsmälleen niinkuin minä, etkä ole minun narsistisen egoni jatke".
Katselkaapa netistä alan harrastajien videoita, kuunnelkaa bodcasteja yms. niin huomaatte, kuinka suvaitsematonta ja kaikkitietävää väkeä siellä pyörii, ja kuinka agressiivisella asenteella asiaoista puhutaan. Tämä näkyy jopa ammattimaisten personal trainereiden ym. puheissa kovana nokitteluna "väärin treenaavia" ja toisin ajattelevia kolleegoja kohtaan.
Eli jokainen treenatkoon miten lystää, kukin omista syistään ja omilla tavoillaan. Kukaan ei voi tietää onko viereisellä penkillä satujumppaa tekevällä ihmisellä sydänvika, nivelrikko tai mitä tahansa. Neuvotaan sitten jos joku pyytää, puututaan vaan jos on tapaturma tulossa.
Ja yritetään ymmärtää niitä, joiden mieli on paha toisten treenien takia.
No huh. En ole käynyt salilla juurikaan mutta ei minusta siinä ole narsismista kyse jos haluaa tehdä asiat oikein.
Itse kuulin jo 30 vuotta sitten juttuja että joku oli treenannut väärin ja särkenyt itsensä. Jos menisin salille niin haluaisin kunnon ohjeet. Liikun kyllä mielelläni myös ihan vaan siten teen laitteessa tai välineillä sellaisia liikkeitä mitkä tuntuu kehossani hyvältä. Mutta tykkään myös mennä eteenpäin liikuntaharrastuksissakin.
Muissakin lajeissa opetellaa tekniikkaa vuosikausia ja kehitetään sitä edelleen. Itse aloitin 4-vuotiaana baletin ja voimistelun, myöhemmin lajeja tuli lisää. Tanssissa ja esim. joogassa on tärkeää tehdä jutut oikein ettei vahingoita itseään sillä tietyt liikkeet toistuvat vuosikausia.
Osaan suodattaa lajistaan innoissaan olevan puheet niin että poimin sieltä itselleni sopivat. Olen itsekin oman lajini intoilija ja vaadin itseltäni kehitystä ja kovaa treeniä ja tekniikan hiomista mutta ymmärrän että kaikki eivät näin innokkaita ole ja haluavat vain kokea liikunnan riemua. Mutta silti kannattaa luottaa kokeeneeseen ohjaajaan.
t. laihtuva liikunnallinen ylipainoinen
Peeteeee kirjoitti:
Ja ennenkuin joku alkaa huutaa ettei kehityttymisen puute ole ongelma.
Onneksi olkoon kuulut siihen äärimmäisen pieneen porukkaan joka käy salilla täysin huvikseen. Ilman mitään vastinetta rahalle ja ajalleen
Tämän ymmärrän. Itse olen soitonopettaja yksityisessä eli kalliissa musakoulussa. Yksi lukukausi on lähemmäs 400 euroa. No oppilas käy tunneilla kerran viikossa koska se on kivaa. Ja samalla kehittyy vähäsen. Kotona oppilas ei treenaa eikä vanhemmatkaan sitä valvo. Maksetaan siis siitä että on kivaa.
Sen sijaan sellainen oppilas joka harjoittelee kotonakin ja on valmis treenaamaan muutakin kuin pelkkää kivaa saavuttaa samassa ajassa sellaisen soittotaidon että pystyy jossain vaiheessa soittamaan ja nauttimaan flowsta kunnolla vaikkapa Clair de Lunea rimpsautellen.
Totta kai kaikista ei tarvitse tulla ammattipianistia mutta kannattaisiko kuitenkin ottaa rahalle vastinetta?
Onneks on erikseen naisten salit. En jaksais näitä miehiä jotka oikeasti katselee arvioiden muiden treeniä, että jos pääsis vähän neuvomaan.
Kyl se yleensä lohduttaa. Koska tuo 10kg nousu tuntuu jo perus naisella ihan arjessa.