Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...
Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:
Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.
Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.
Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).
Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.
Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).
Asiallisia kommentteja kiitos!
Kommentit (536)
Me käydään äidin kanssa vuosittain yhdessä matkoilla. Matkailu on jotain jota hän jäi kaipaamaan isän kuoltua. Pidän tätä sijoituksena äitini hyvinvointiin omalta kannaltani, mutta toisaalta matka on minulle maksuton. Samoilla rahoilla kuin äitini lahjoittaa lapsenlapsilleen vuodessa, hän kattaa reissumme kustannukset. Itselläni ei ole lapsia, joten tämä jako on sopinut minulle hyvin. Sisaruksille ollut myös hyvä ratkaisu, he kun eivät pystyisi lähtemään äidin kanssa reissuun lastenhoidollisista syistä johtuen.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua. Omien lasten isovanhemmat muistavat kaikkia lapsiaan tasapuolisesti, sitäkin, joka tienaa 200 000€ vuodessa. Kyse on heille periaatteesta, ei sinänsä siitä kellä on rahaa ja kellä ei. Lapsille annetaan samat summat, ja jos yhdelle lapsenlapselle annetaan niin muillekin annetaan pl. työ jonka lapsenlapsi tekee, ja siitä maksettu palkka. Lähellä asuvat lapsenlapset saavat enemmän näitä töitä tehdäkseen, joten saavat myös enemmän rahaa, ja sekin on vain reilua.
Tämä siis miehen puolelta, omat vanhempani antavat kaiken sisarukselleni ja hänen lapsilleen (siis kirjaimelliseti kaiken, antoivat juuri äidin polkupyörän ja isän auton heille) enkä minä saa mitään, ja näin on ollut jo yli 40 vuotta. Ei ole reilua, mutta onneksi ei tarvi olla tekemisissä tuollaisten kanssa.
No mutta eikös ap:n äitikin muista kaikkia lapsenlapsia ihan tasapuolisesti? Lapsilleen hän ei ilmeisesti näitä rahakuoria jakele, joten missä epäreiluus?
Alkaa ihan oksettaa kun lukee näitä.. En ole ikinä pitänyt kirjanpitoa mitä sisarusteni lapset saa vanhemmiltani. Ajatteleppa ap sitäkin että siirrän lisäksi sisarusteni lapsille joka kk rahaa heidän säästötileille ja annan rahaa kun tulevat käymään. Kummilapsille vielä vähän extraa.
Omia kun minulla ei ole eikä tule niin olen ajatellut, että mukava auttaa. En tiennyt että velkakirjaa pitäisi kirjoittaa ja udella paljon vanhempani antavat lapsille rahaa että tiedän sitten tasata perinnönjaossa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minun vanhempani maksavat aika paljon kuluja/vaatteita ja muuta veljeni lapsille.
Välillä kai se vähän kismittää, mutta meillä on mieheni kanssa paremmat tulot kuin veljelläni.
Ymmärrän kyllä, että vanhempani haluavat auttaa. Mutta ei mene nallekarkit tasan.
Miksi tuo kismittää, jos teillä on asiat hyvin? Olen iloinen veljesi puolesta, jos hän nyt saa apua.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta itselläni on hieman samankaltainen tilanne, eli vanhemmat maksavat siskon perheen kuluja ja ostavat lapsille vaatteita yms. tavaraa aivan jatkuvasti. Erikoista tässä on se, että sisko ja miehensä ovat molemmat töissä, asuntolaina on maksettu pois eikä muutakaan velkaa ole. Kaiken järjen mukaan heillä pitäisi olla käyttörahaa vähintäänkin kohtuullisesti asumis- yms. kulujen jälkeenkin. Silti ainakaan puheiden mukaan ei ole varaa juuri mihinkään...
Me käymme töissä, asuntolaina on maksettu, kaksi lasta.
Ihan kaikki menee, lapset ovat kalliita. Meillä on onneksi heillä sairauskuluvakuurukset mutta ne ei korvaa mm silmälääkäriä eikä -laseja, eikä oiontoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ihmetyttää nää kommentit, joissa vähätellään noita rahasummia. "Eihän se nyt oo mitään jos satasen silloin ja toisen tällöin". Miten varakasta porukkaa täällä oikein keskustelee vai ettekö osaa laskea?
En tiedä kauanko ap:n äidin perinnön saannista on aikaa, mutta jos siitä on vaikka 3 vuotta, niin kolmen lapsen perhe on netonnut 10800e (laskettu 200e/kuori, 6 vierailua vuodessa), ja yhden lapsen perhekin 3600e. Minusta nuo on aika hurjia summia!
Perhe ei ole saanut euroakaan, lapset ovat saaneet ja lapsen lahjaksi saama raha on hänen omaansa, ei vanhempien, joten vanhemmat eivät saa käyttää sitä esim. ostaakseen perheelle ulkomaanmatkan.
On se silti rahaa sille yhdelle tämän isoäidin lapsen perheelle. Ja siten pois kaikilta niiltä muilta. Jos puhuttaisiin rahastoista varsinaisen rahan sijaan, olisiko se selvempää?
Jos jokainen noista lapsenlapsista saa rahastoon 50 euroa kuukaudessa, jakautuu isoäidin lahjoitukset seuraavasti:Perhe 1: 1800 euroa / vuosi
Perhe 2: 600 euroa / vuosi
Perhe 3: 0 euroa / vuosi
Edelleen kirkkain silmin olette sitä mieltä, että tämä jako on kaikin puolin reilu ja tasa-arvoinen?
Lahjat ja lahjanomaiset asiat huomioidaan perinnönjaossa, eli viimeistään siinä kohtaa tämä kysymys tulee vaikuttamaan merkittävästi.
Kyllä, tuo on reilua ja tasapuolista, koska perheet eivät saa euroakaan, jokainen lapsenlapsi saa saman summan. Lapset omistavat lahjaksi saamansa rahat, vanhemmilla ei ole niihin mitään oikeutta.
Lahjoja ei oteta huomioon perinnönjaossa, jos niistä ei ole tarvinnut maksaa veroa eikä ole erikseen tehty lahjakirjaa, jonka mukaan lahja on ennakkoperintö. Tavanomaiset syntymäpäivä- ja joululahjat eivät ole ennakkoperintöä.
Jos lapsi saa lahjaksi 50 e, se ei ole lahja perheelle. Vai oikeastiko laskette, että kun ylioppilas saa 2000 euron arvosta rahalahjoja, niin se raha on perheelle, ei tuoreelle ylioppilaalle?
Ongelma on siinä että nyt ei puhuta mistään yksittäisistä tapahtumista kuten vaikka yo-juhlat, vaan ihan jatkuvasta rahanjaosta.
Verrataan seuraavaan tilanteeseen. Isoäiti ei lahjoita kenellekään mitään, ja varallisuus jaetaan kaikki hänen kuoltuaan (RIP).
Miten meneekään jako? Ei siinä huomioida lastenlapsia, vaan henkilön omat lapset perivät 1:1:1. Testamentilla voi toki tehdä muutoksia.
Kaikki ne eurot mitkä ennen isoäidin kuolemaa valuvat lastenlasten omistuksiin ovat pois henkilöiltä, joilla on vähiten tai ei lainkaan lastenlapsia. Ei se niitä haittaa, jotka kuuluvat tässä 'voittajiin'.
Tosi aggressiivisia kirjoituksia täällä. Raha-asiat on aina hankalia. Ei tiedetä AP:n ikää, jos on vaikka parikymppinen opiskelija, niin ei sitä omaa rahaa vielä ole niin paljon. Ja todellisuudessa tosi monet saa avustusta vanhemmiltaan, siitä ei koskaan puhuta, koska suomalaiset tykkäävät leikkiä niin niin niin itsenäisiä. Todellisuudessa vanhemmat auttaa asuntolainoissa, autojen hankinnoissa, ajokorteissa, vuokrissa, vaikka missä. Häälahjat voi olla isoja, niiden avulla sitten hankitaan lisää omaisuutta. Ja niin edelleen. AP ei mielestäni kyllä mitenkään sanonut, etteikö lapset ansaitsisi apua, vaan ehkä enemmän, että voisiko hänkin saada vähän tukea. En ymmärrä tätä vihan määrää täällä. Monilla on isot perinnöt tulossa, niin elelevät nyt leveästi velaksi, koska niilla sitten maksellaan lainat pois. Ihan uskomatonsa tekopyhyyttä täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos "Maija" aiemman keskustelun mukaisesti jakaisi kaikki säästönsä niin, että yhden perheen lapsi saisi 25 000 euroa, ja toisen perheen kolme lasta yhteensä 75 0000, siinä missä kolmannen lapsen perhe (lapsenlapseton perhe) jäisi nollaan euroon, onko tämä sinusta hyväksyttävää?
Ja vaikka sinun mielestäsi olisikin, olen siinä uskossa että Suomen lain mukaan se tulee perintökäsittelyssä huomioitavaksi, ja siellä se ei enää ole sopiva jako.
Juu, perinnönjaossa kun ap on kertonut kirjekuorista ja niiden arvioidun rahamäärän, hän saa vihdoin oikeutta ja hänelle määrätään tuota summaa vastaava isompi perintöosa. Noinhan se menee ja oikeus tapahtuu ;)
Näin sen kuuluu mennä. Se voiko sitä todistaa on toinen asia. Mutta tämä on se ainoa tasa-arvoinen jako; mummo jakaa rahaa jokaiselle omalle lapselleen tasaisesti. Oman lapsensa sijaan mummo voi antaa rahaa lapsensa lapsille, se on sitten pois siltä omalta lapselta ja vastausten perusteella ymmärtäisin että tämä on kaikin puolin ihan hyväksyttävää.
Kuuluu tai ei, mutta silloin tällöin käsiin annetut kirjekuoret eivät tule vaikuttamaan perinnönjakoon, joten en mehustelisi tuolla...
Onko täällä näin rahanahneita lapsiperheitä vai kuinka? Olette ilmeisesti kaikki sitä mieltä että on hyvinkin sopivaa jakaa isovanhempien varallisuus lastenlapsille, ja jos joku nyt ei ole sattunut tekemään niitä lapsenlapsia niin sitten se on voi voi. Minä en haluaisi olla noin ilkeä omille sisaruksilleni, onneksi ei tarvitsekaan.
En ole sitä mieltä, että olisi reilua. Ap:ta on vain täysin turhaa innostaa uskomaan siihen, että tilanne tasoittuisi perinnönjaossa. Niin ei tule käymään, jos kyse on käteisenä annetuista rahoista. Ikävä kyllä asialle ei voi tehdä mitään. Surullisinta tässä ei ole mielestäni se, että ap ei saa rahaa, vaan se, että äidin ja lasten suhde on ilmeisestikin huono. Minun äitini pyrki aina tasapuolisuuteen meidän lasten kanssa silloin, kun hän vielä avusti meitä rahallisesti. Käymme kaikki usein hänen luonaan ja soittelemme. Hän on ihana ja lämmin ihminen.
Voi jeesus että ihminen voi olla kateellinen
Kuka tommosia rahoja jaksaa laskea, oikeesti
Eipä sekään olisi reilua, jos vanhempi antaisi sille lapsettomalle lapselleen ison summan rahaa, mutta lapsia hankkineiden osuus menisi suoraan lapsille. Vanhemmilla kun ei ole mitään oikeutta niitä lapsen rahoja käyttää. Reiluinta olisi, että sekä lapset että lapsenlapset saisi rahaa, tai että lapsenlapset ei saa ollenkaan vaan vanhemmat saa antaa osastaan heille jos haluaa (ja käytännössähän ne rahat varmaan lapsiin menisikin).
Aapeellä on joku lapsuuden trauma siitä, ettei ole saanut riittävästi rakkautta vanhemmiltaan, sisarkateutta ym.
Muuten ei voi ymmärtää, että aikuinen ihminen laskee, paljonko isovanhemmat antavat karkkirahaa lastenlapsilleen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole reilua. Omien lasten isovanhemmat muistavat kaikkia lapsiaan tasapuolisesti, sitäkin, joka tienaa 200 000€ vuodessa. Kyse on heille periaatteesta, ei sinänsä siitä kellä on rahaa ja kellä ei. Lapsille annetaan samat summat, ja jos yhdelle lapsenlapselle annetaan niin muillekin annetaan pl. työ jonka lapsenlapsi tekee, ja siitä maksettu palkka. Lähellä asuvat lapsenlapset saavat enemmän näitä töitä tehdäkseen, joten saavat myös enemmän rahaa, ja sekin on vain reilua.
Tämä siis miehen puolelta, omat vanhempani antavat kaiken sisarukselleni ja hänen lapsilleen (siis kirjaimelliseti kaiken, antoivat juuri äidin polkupyörän ja isän auton heille) enkä minä saa mitään, ja näin on ollut jo yli 40 vuotta. Ei ole reilua, mutta onneksi ei tarvi olla tekemisissä tuollaisten kanssa.
No mutta eikös ap:n äitikin muista kaikkia lapsenlapsia ihan tasapuolisesti? Lapsilleen hän ei ilmeisesti näitä rahakuoria jakele, joten missä epäreiluus?
Missä epäreiluus, tosiaan. Olen yllättynyt suomalaisten lapsiperheiden solidaarisuudesta tänään. "Meille kaikki ja muille nolla" on ihan ykköskommentti.
Vierailija kirjoitti:
Aapeellä on joku lapsuuden trauma siitä, ettei ole saanut riittävästi rakkautta vanhemmiltaan, sisarkateutta ym.
Muuten ei voi ymmärtää, että aikuinen ihminen laskee, paljonko isovanhemmat antavat karkkirahaa lastenlapsilleen
200x6 on 1200 e vuodessa. Sillä saa jo ihan kiitettävän määrän karkkia. Toivottavasti on hampulilekurin laskuunkin säästössä pikkuisen rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Eipä sekään olisi reilua, jos vanhempi antaisi sille lapsettomalle lapselleen ison summan rahaa, mutta lapsia hankkineiden osuus menisi suoraan lapsille. Vanhemmilla kun ei ole mitään oikeutta niitä lapsen rahoja käyttää. Reiluinta olisi, että sekä lapset että lapsenlapset saisi rahaa, tai että lapsenlapset ei saa ollenkaan vaan vanhemmat saa antaa osastaan heille jos haluaa (ja käytännössähän ne rahat varmaan lapsiin menisikin).
Katso miten perintö jakautuu jos testamenttia ei ole. Juurikin vain henkilön omat lapset jakavat sen omaisuuden. Yksi henkilö voi olla vastuussa vain ja ainoastaan omista lapsistaan, ja jos he ovat sittemmin tehneet lisää lapsia se on taas heidän oma asiansa.
Meillä on toisin päin. Alkoholisoitunut sisareni saa rahaa valtavat määrät (todella), minä en saa mitään, koska olen työssä käyvä. Sisareni lapseton ja asuukin vanhempieni asunnossa, kulut siis täysin nollassa. Minulla on perhe elätettävänä. Ei mene tasan nallekarkit. Minusta omille lapsille pitäisi jakaa rahaa saman verran, oli lapsia tai ei. Ymmärrän täysin ap:n mielipiteen. Omille lapsilleni tulen antamaan saman verran riippumatta lastenlasten määrästä.
Ap asuu kaukana, mutta silti tietää tarkkaan miten mummo rahojaan jakaa. Tekee myös omia oletuksia ja kateus paistaa kauas. Mummo kuitenkin saa jakaa rahaansa miten haluaa. Köyhänä ollut kolmen lapsen äiti, joten tietää lapsiperheiden tarvivan rahaa. Kiltti mummo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä minun vanhempani maksavat aika paljon kuluja/vaatteita ja muuta veljeni lapsille.
Välillä kai se vähän kismittää, mutta meillä on mieheni kanssa paremmat tulot kuin veljelläni.
Ymmärrän kyllä, että vanhempani haluavat auttaa. Mutta ei mene nallekarkit tasan.
Miksi tuo kismittää, jos teillä on asiat hyvin? Olen iloinen veljesi puolesta, jos hän nyt saa apua.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta itselläni on hieman samankaltainen tilanne, eli vanhemmat maksavat siskon perheen kuluja ja ostavat lapsille vaatteita yms. tavaraa aivan jatkuvasti. Erikoista tässä on se, että sisko ja miehensä ovat molemmat töissä, asuntolaina on maksettu pois eikä muutakaan velkaa ole. Kaiken järjen mukaan heillä pitäisi olla käyttörahaa vähintäänkin kohtuullisesti asumis- yms. kulujen jälkeenkin. Silti ainakaan puheiden mukaan ei ole varaa juuri mihinkään...
Ihan kaikki menee, lapset ovat kalliita. Meillä on onneksi heillä sairauskuluvakuurukset mutta ne ei korvaa mm silmälääkäriä eikä -laseja, eikä oiontoja.
On minullakin lapsia, eli kustannusrakenne on sikäli tuttua.
Vierailija kirjoitti:
Minusta on kylmää laskeskella noin. Isovanhemmalla on yleensä erityisiä tunteita lapsenlapsia kohtaan ja haluavat muistaa nimenomaan heitä. Ei sillä ole esim. järkevyyden kanssa tekemistä. Jotkut voivat vaikka ostaa kalliita lahjoja lapsenlapsille, vaikka oikeasti perhe tarvitsisi rahaa ruokaan. Ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On minullakin lapsia, eli kustannusrakenne on sikäli tuttua.
Miksi sitten kyselet tyhmiä.
Minä olen itse lapseton täti, vanhempamme ovat kuolleet jo aikoja sitten eikä heiltä jäänyt perintöjä. Sisaruksillani on lapsia ja kahdella heistä jo omiakin lapsia ja minä muistan heitä kaikkia rahalahjoilla ainakin jouluna, syntymä- ja muina merkkipäivinä. Sisarusten lapset tekevät joskus minulle jotain pieniä palveluja kuten tarjoavat autokyytejä ja silloin annan heille muutaman kympin "bensarahaa". Enemmänkin antaisin, mutta paljon minulla ei ole mistä antaa. Perintöjä ei minulta tule jäämään eikä sitä kukaan odotakaan ja on mukavampi antaa nyt elävänä ja kokea itsekin antamisen iloa. Minulla on tuttavia, joilla on tullut sisarustena kanssa niin pahoja riitoja vanhustensa rahoista ja perinnöistä etteivät sisarukset ole vuosikausiin olleet missään tekemisissä eikä kysymys ole edes jätin suurista rahasummista. Minä en tällaista rahan takia riitelyä ja välien katkaisemista ymmärrä. Minun mielestäni jokainen saa käyttää omat rahansa miten haluaa eikä kenenkään tarvitse jättää perintöjä edes lapsilleen .