Mitä mieltä olette: Mummo antaa hirveästi rahaa lapsenlapsille...
Kyselen mielenkiinnosta ja asiallisesti mielipiteitänne seuraavasti tilanteesta:
Meitä on kolme sisarusta; siskoni jolla 3 lasta ja veljeni jolla 1 lapsi, minä olen lapseton. Olemme köyhästä perheestä. Äitini (jolla siis 4 lastenlasta) sai jokunen vuosi sitten pienehkön perinnön.
Perinnön saannin jälkeen hänellä on ollut tapana antaa lapsenlapsille rahakuori aina kun käyvät kylässä (joskus harvemmin me aikuiset saadaan myös pikkusumma). Mun oletus on, että noissa kuorissa on yleensä 100-200e rahaa.
Äitini on ollut leski jo yli 10 vuotta. Itse kävin melko usein aiemmin kun asuin lähempänä, mutta nykyään välimatkaa on niin paljon, että käyn harvoin. Sen sijaan sisarukseni, jotka asuvat lähempänä ovat aktivoituneet käymään varsin usein (molempien perhe ehkä 5-6 kertaa vuodessa).
Sinällään mukavaa, että käyvät ja mummolla on seuraa, mutta motiivi noille reissuille on tietysti ne rahakuoret. Ymmärrän senkin, koska kaikki me koimme köyhän lapsuuden. Haluavat toki omille lapsilleen enemmän ja parempaa.
Kysymys kuuluukin näin: Onko mielestänne reilua minua kohtaan, että perheelliset sisarukseni saavat noin isoja summia ja minä en juuri mitään? Ymmärrän, että se raha on lapsille, mutta toki kun lapsilla on omaa rahaa, niin vanhemmilla on sitten itselleen ja omiin hankintoihin enemmän (kun lapsi voi ostaa vaikka pelikoneen tai harrastusvälineen niillä omilla mummolta saaduilla rahoilla).
Asiallisia kommentteja kiitos!
Kommentit (536)
Eihän se reilua ole ja oma äiti kohtelee epätasa-arvoisesti. Eikä se yllätä, naiset ovat ihan itse olleet suurin vastustajat tasa-arvossa ja oikeudenmukaisuudessa ja asenteet siirtyvät sukupolvelta toiselle ja mitä alhaisempi koulutus, sitä heikommat mahdollisuudet muutokseen, oli sitten kysymys rahasta, perinnöistä, kotitöistä tai lastenhoidosta. Ei siitä kauaa ole, kun poikalapset olivat "parempia", kuin tyttölapset ja vanhempien rahat ja perinnöt siirtyivät pojille ja tytöt jäivät ilman.
Ja tätä tapahtuu edelleen ja se asenne näkyy tässäkin keskustelussa, kuinka alentavasti puhutaan naisesta eli ap.stä.
Meillä mummi arvosti vain lastenlapsistaan poikia ja enoni pojille annettiin rahaa ja meille tyyliin lahjaksi villasukat. Tietysti se loukkasi, kun poikaserkut leventeli rahoillaan ja syyllistyvät meitä tyttöjä, kuinka emme osaa käyttää rahaa ja ollaan tyhmiä, kun ei ollut rahaa 15v ostaa uutta mopoa tai hankkia auton ajokorttia, jonka mummo maksoi poikaserkuille, mutta ei tytöille, ihan samalla tavalla kun täällä tehdään ap.lle ja syytetään, kuinka hän on sössinyt raha-asiansa tai on laiska ja kehoitetaan tekemään ylitöitä jne.
Sama jatkui mummon kuoltua, satojen tuhansien perintö siirtyi hänen pojalleen testamentillä ja äiti ei saanut mitään, äiti ei viitsinyt hakea edes lakiosaansa, kun oli saanut kokea perheesään epäoikeuden mukaista kohtelua lapsesta lähtien ja kävi auttamassa äiti vain velvollisuudesta, eikä rakkaudesta.
Mummolle äidin apu kelpasi ja oli mummon pikkupiika lapsuudesta kuolemaan asti.
Vierailujen aikana, mummo komensi äitiäni jopa keittämään kahvit ja passaamaan enoni perhettä, jos sattui enoni tulemaan perheineen mummon luo kylään.
Asenteet ja epäoikeudenmukaisuus ei muutu hetkessä, vaan vaatii useamman sukupolven ja tietoisuuden ja sivistystä.
Kuten ap huomaat, tältä palstalta et ymmärrystä saa. Tietenkin lapsiperheet puolustelevat käytäntöä. Heistäkin olisi kivaa, jos joku jakaisi heidän lapsilleen satasia. Säästyisi omia rahoja muuhun omaan kivaan.
Sen sijaan minä ymmärrän sinua. Jos oma äitini alkaisi jakamaan rahaa tuosta vain ympäriinsä, selvittäisin tarkkaan mistä on kyse. Jos epäilisin muistisairautta, veisin hänet lääkäriin.
Jos ihminen on järjissään, ei rahan jakamiseen voi, tarvitse eikä pysty puuttumaan. Keskustelisin kuitenkin äitini kanssa avoimesti siitä, miltä tilanne minusta tuntuisi. Rauhallisesti ja ystävällisesti hänen näkemyksiään kuunnellen.
Vierailija kirjoitti:
Kuten ap huomaat, tältä palstalta et ymmärrystä saa. Tietenkin lapsiperheet puolustelevat käytäntöä. Heistäkin olisi kivaa, jos joku jakaisi heidän lapsilleen satasia. Säästyisi omia rahoja muuhun omaan kivaan.
Sen sijaan minä ymmärrän sinua. Jos oma äitini alkaisi jakamaan rahaa tuosta vain ympäriinsä, selvittäisin tarkkaan mistä on kyse. Jos epäilisin muistisairautta, veisin hänet lääkäriin.
Jos ihminen on järjissään, ei rahan jakamiseen voi, tarvitse eikä pysty puuttumaan. Keskustelisin kuitenkin äitini kanssa avoimesti siitä, miltä tilanne minusta tuntuisi. Rauhallisesti ja ystävällisesti hänen näkemyksiään kuunnellen.
Miten se on sulta pois, jos mummo haluaa tukea lastenlapsiaan??
Vai perinnön sulamisestako olet huolissasi...
Jos omat lapset tulisivat mummon luota aina satasia mukanaan, puuttuisin itse tilanteeseen. En hyväksyisi. Mummolta ei kuulu ottaa joka vierailun päätteeksi rahaa vastaan.
Mä en enää käy kotona auttelemassa koska mä en saa mitään, mut mun sisarukset saa. Niin mun sisarukset siis auttakoon. Mut ups, ne on laiskoja eikä auta. Muahhahhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se on sulta pois, jos mummo haluaa tukea lastenlapsiaan??
Vai perinnön sulamisestako olet huolissasi...
Se kuuluisa luetun ymmärtäminen. Nyt keskustellaan reiluudesta ja oikeudenmukaisuudesta, eikä suinkaan, onko se joltakin pois.
Yhtähyvin voitaisiin kysyä, onko reilua ja oikeudenmukaista esim. työelämässä, jos työssä on kaksi siivoojaa ja yritys antaa vain toiselle siivoojalle 1000€ lahjakortin joululahjaksi ja toiselle ei mitään. Onko se reilua ja oikeudenmukaista?
Tai taloyhtiössä, jos yhteen huoneistoon/asuntoon tehdään 30.000€ keittiöremppa viimeisen trendien mukaan ja muiden asuntoihin ei. Yhtähyvin voidaan kysyä, onko se reilua ja oikeudenmukaista?
Yleensä hyvin kasvatetut lapset ymmärtävät jo hyvin pienenä, oikean ja väärän eron ja mikä on reilua tai mikä ei ja sitä samaa voisi odottaa aikuisilta.
Vierailija kirjoitti:
Jos omat lapset tulisivat mummon luota aina satasia mukanaan, puuttuisin itse tilanteeseen. En hyväksyisi. Mummolta ei kuulu ottaa joka vierailun päätteeksi rahaa vastaan.
Tämä. Ja millainen moraali on vanhemmalla, joka antavat lapsensa ottaa mummolta rahaa 100-200€ vierailujen yhteydessä? Minusta se on vanhemmilta hyväksikäyttöä.
Omassa lapsuudessa vanhemmat olivat tarkkoja, kun isovanhemmat antoivat rahaa, oli ne vaikka lahjaksi ja sai olla enintään 10-50mk.
Omille lapsillani maksimimäärä on 10-20€, vaikka toinen lapsi jo teini-ikäinen. Ei tulisi edes mieleen rahastaa mummolta noin suuria summia kuin 200€. Monelle se on kahden työpäivän palkka ja mummon eläkkeestä 20%.
Ap. tapauksessa rahalahjoissa ei ole mitään järkeä.
Jotain suhteellisuuden tajua pitäisi olla myös vanhemmilla. Ja millaiseen rahan käyttöön lapsensa kasvattaa.
Mummu antaa rahaa lastenlapsille, ei lapsilleen. Joten ap on naurettava kun on tästä pahastunut, sisarukset eivät saa enemmän kuin hän. 100 € tai jopa 200 € kuulostaa kertalahjoituksena paljolta, ellei summaa ole tarkoituksena jakaa kaikkien lastenlasten kesken.
Ap tietysti on vapaa kokemaan tilanteen epäreiluna. Mitä se ei ole, mutta tunne on ap:lle todellinen. Mahdotonta sitä on muuttaa ulkopuolelta.
Tässä tämän päivän joidenkin lapsellisten itsekkyydestä
Kyllä tuo kateudelta kuulostaa. Ap:llä on tiukkaa taloudellisesti ja lisärahalle on käyttöä. Sisarukset lapsineen käyvät mummolla useammin ja saavat rahaa. Myös ap haluaisi rahaa, mutta ei halua käydä useammin. Lisäksi on lapsuudesta katkeruutta ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Ap ei voi hyvin. Hän tarvitsisi keskusteluapua selvittääkseen omat tunnelukkonsa. Lasten kasvattaminen maksaa paljon. Ei muutamalla satasella joskus rikastu. Ap pitäisi suunnitella omaa talouttaan paremmin ja säästää, jos jotain extraa haluaa. Toki pienistä tuloista on vaikea säästää. Onko tuossa taas kyse siitä, että kokee jäävänsä paitsi. Kokee ettei tule rakastetuksi samalla tavalla.
Monissa perheissä, suvuissa muistamiset sun muut jakautuvat epätasaisesti. Itse täytyy löytää asioihin suhtautumistapa jonka kanssa pärjää. Täytyy myös löytää rajansa ja pitää niistä kiinni. Itse jokainen säätelee mihin saakka auttaa ja milloin. Jokainen toimii omantuntonsa ja resurssiensa mukaan. Aina voi jäädä kiinni katkeruuteen tai voi päättää ettei noin ainakaan itse toimi. Oma onnensa on parempi löytää omasta elämästään ja elää omien varojensa mukaan mahdollisimman hyvää elämää.Vähäänkin voi olla tyytyväinen, jos arvonsa muodostaa realiteettien mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä tuo kateudelta kuulostaa. Ap:llä on tiukkaa taloudellisesti ja lisärahalle on käyttöä. Sisarukset lapsineen käyvät mummolla useammin ja saavat rahaa. Myös ap haluaisi rahaa, mutta ei halua käydä useammin. Lisäksi on lapsuudesta katkeruutta ja epäoikeudenmukaisuuden tunnetta. Ap ei voi hyvin. Hän tarvitsisi keskusteluapua selvittääkseen omat tunnelukkonsa. Lasten kasvattaminen maksaa paljon. Ei muutamalla satasella joskus rikastu. Ap pitäisi suunnitella omaa talouttaan paremmin ja säästää, jos jotain extraa haluaa. Toki pienistä tuloista on vaikea säästää. Onko tuossa taas kyse siitä, että kokee jäävänsä paitsi. Kokee ettei tule rakastetuksi samalla tavalla.
Kälyni on näitä, jotka laskee, että jokainen mun lapsille ostettu tikkari on hänen tulevasta perinnöstään pois. Ei yhtään ota onkeensa, että veljensä lapset ovat erillisiä ihmisiä. Kauhean kateellinen on, aivan naurettavaa. Eniten huvittaa siksi, kun käly on erittäin hyvätuloinen. Mutta kai se on ahneus, joka hänellä on ongelmana. Anoppi kyllä antaisi lapsille enemmänkin, mutta "lahjoituksilla" yrittää kontrolloida esim ajankäyttöämme, joten kieltäydymme näistä.
Vierailija kirjoitti:
Tässä tämän päivän joidenkin lapsellisten itsekkyydestä
Järkyttäviä rosvoja lapsiperheelliset. Kaikki kupataan muilta mitä irti vaan saa. Ei niitä edes hävetä.
Mitäs et onnistunut jatkamaan sukua
Valitettavasti tasapuolista ei ole elämä. Sanoisin että hyväksy tilanteesi tai toisena vaihtoehtona valita verottajalle että lahjaveroa ei makseta, niin saat edes osan rahoista verotulojen kautta vaikka katuvalaistukseen.
Jos mummo haluaa muistaa tasapuolisesti lastenlapsiaan, niin ei siinä pitäisi aikuisilla olla nokan koputtamista. Hän on aikoinaan kuluttanut omaisuuden omiin lapsiinsa, nyt hän haluaa nauttia seuraavasta sukupolvesta ilman vastuuta. Siitä olisin huolissani, jos mummo suosisi vain yhtä lastenlasta tai ei haluaisi olla lastenlasten elämässä juuri lainkaan. Mummon on rahat, ei sinun tai sisarustesi.