Te jotka olette eläneet vaikka 70-luvulla niin osattiinko silloin odottaa tulevaisuuden asioita?
Siis asioita joita ei vielä ollut tullut niin "kaipasiko" niitä kuitenkin jotenkin ja tiesi että sieltä ne pian tulee? Osasiko silloin tietää etukäteen millaisia asioita 80- ja 90-luvulla tulee tarjolle vaikka musiikissa ja elämäntyylissä?
Kommentit (781)
Seuraavia tulevaisuuden asioita ei ainakaan uskottu tulevan:
- sosialismi vain hyvin vähämerkityksinen kuriositeetti hallintomallina
- pandemia, johon ei oikeastaan ole mitään lääkettä ja vain huonoja rokotteita
- luteet ja täit länsimaissa
- kaikki tavarat, usein myös kalliimmat tehdään kiinassa
- vanhanaikainen suurimittainen bäng bäng -sota euroopassa ja jatkuu näköjään pitkään
- mitään varsinaisia avaruusmatkoja ei ole tehty 50 vuoteen
- armoton WOKE-paska, sitä olisi mahdotonta edes selittää vanhan ajan selväjärkiselle ihmiselle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valituissa paloissa kerrottiin 80-luvulla tulevista keksinnöistä, jotkut niistä toteutuivat, kuten seinänkokoiset televisiot. Kun sähköhammasharja oli juuri tullut, ei setuntunut kovin tarpeelliselta. Ihan olin jo tyytyväinen kakkeen mitä silloin oli. David Wilkerson osasi Näky kirjassa ennustaa tai profetoida tulevaisuutta. Paljolti niitä asioita näkeekin toteutuneen.
Tuosta Näky-kirjasta tuli mieleen. Hän profetoi 50v sitten, että jopa kirkon johto alkaa kannattamaan homosuhteita. Se oli itselleni todellinen järkytys silloin 70-luvulla enkä suostunut uskomaan. Siihen aikaan tyyliin kaikki olivat sitä mieltä, että sairastahan se on.. Nyt näemme että sekin näky on toteutunut.
Kannattamaan? Missä kirkossa sitä kannatetaan?
NL ja itä-euroopan maat ja toiminta oli naurunaihe meillä 70-luvulla.
näköpuhelin oli joskus 70-80-luvun taitteessa ruotsalaisessa lastenohjelmassa
/0-luvulla uskovaiset pelotteli Jeesuksen toisella tulemisella. Oletko valmis Jeesus tulee. Maailmanlopustakin puhuttiin paljon mutta yhä olemme täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei, mistä semmoista olisi voinut tietää.
Esitin asian ehkä huonosti. Mutta mun on vaikea kuvitella että jos ei ole ollut vielä vaikka Madonnaa ja Indiana Jonesia tai Tähtien sotaakaan niin kai on tuntenut että jotakin puuttuu ja varmaan lähiaikoina nuo keksitään? Koska sen jälkeen noilla on ollut niin iso osa nuorisokulttuurissa.
Hah! Mistäkö olisi voinut arvata ja odottaa? No vaikka siitä, että oli ollut Elvis ja Marilyn Monroe.
Voi lapsikullat, maailma ei ole todellakaan ollut mustavalkoinen valokuva entisaikoinakaan.
Uskovaiset tarjoili vahvasti maailmanloppua.
Vierailija kirjoitti:
Tähtien sota elokuvaa pidettiin lapsellisena vaikka olimme oikeassa iässä?
Mikähän se ns. oikea ikä on... näköjään K11/9 ikäraja, tai K12 vuonna 1977, ja Suomessa ensiesitys 16.12.1977, meikäläinen reilut 3v tuolloin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valituissa paloissa kerrottiin 80-luvulla tulevista keksinnöistä, jotkut niistä toteutuivat, kuten seinänkokoiset televisiot. Kun sähköhammasharja oli juuri tullut, ei setuntunut kovin tarpeelliselta. Ihan olin jo tyytyväinen kakkeen mitä silloin oli. David Wilkerson osasi Näky kirjassa ennustaa tai profetoida tulevaisuutta. Paljolti niitä asioita näkeekin toteutuneen.
Tuosta Näky-kirjasta tuli mieleen. Hän profetoi 50v sitten, että jopa kirkon johto alkaa kannattamaan homosuhteita. Se oli itselleni todellinen järkytys silloin 70-luvulla enkä suostunut uskomaan. Siihen aikaan tyyliin kaikki olivat sitä mieltä, että sairastahan se on.. Nyt näemme että sekin näky on toteutunut.
Kannattamaan? Missä kirkossa sitä kannatetaan?
Valtion eli evankelisluterilaisessa kirkossa nyt ainakin. Vihkivät homopareja avioliittoonkin. Onko muuta kysyttävää vai maksatko kuuliaisesti kirkollisveroa (ainoa joka valtion kanssa voi veroa periä) edelleenkin? Yrittäjänä en pääse tuostakaan eroon sitten millään vaan pakko sekin on maksaa.
Öljykriisi oli 1970-luvun leimallisin piirre. Tiedettiin, että öljy loppuu 20 vuodessa, joten 2000-luvulla ei ole autoja, koska bensiiniä ei saa mistään.
Sitä elettiin sitä päivää ja aikaa. Silloin oli omat murheensa ja ilonsakin.
Asuttiin ahtaasti eikä tilit tahtoneet riittää ihan palkkapäivään asti, vaikka miten possusta viimeisiä pennejä kaiveli.
Luonnosta alettiin olla huolissaan ja kyllä siitä ajasta on paljon asiat parantuneetkin. Ydinasetta ja neukkuja pelättiin. Syötiin hirmu paljon vähemmän ja terveellisemmin.
Lapsista alettiin ajatella, että ovat perheissä ykkösprioriteetti.
Vierailija kirjoitti:
Sitä elettiin sitä päivää ja aikaa. Silloin oli omat murheensa ja ilonsakin.
Asuttiin ahtaasti eikä tilit tahtoneet riittää ihan palkkapäivään asti, vaikka miten possusta viimeisiä pennejä kaiveli.
Luonnosta alettiin olla huolissaan ja kyllä siitä ajasta on paljon asiat parantuneetkin. Ydinasetta ja neukkuja pelättiin. Syötiin hirmu paljon vähemmän ja terveellisemmin.
Lapsista alettiin ajatella, että ovat perheissä ykkösprioriteetti.
Asuttiin ahtaasti, mutta ei yhtä ahtaasti kuin nykyään. Ei silloin mitään miniyksiöitä rakennettu.
Olen syntynyt 80-luvun alussa eli olen nyt 40-vuotias. Vastaan luettuani koko ketjun sen vuoksi, että haluan muistuttaa että sukupolvet eivät elä sillä lailla kronologisesti että kaikki esim. 70-luvulla aikuiset tietäisivät tai välittäisivät samoista asioista.
Esim. Täällä moni mua vanhempi muistelee 80-luvulla olleen tietokoneita ja osaavat kymmensormijärjestelmän. On ollut kone jolla leikataan leipää.
Star Wars on nähty ynnä muuta. Indiana Jonesit.
Itse en ole vieläkään nähnyt Star Warsia tai Indiana Jonesia, eikä ne kiinnosta. Enkä koe mitään puutetta. Loppuelämä menee ihan hyvin niitä katsomatta. Toki ne ovat kulttuuriin laajalti vaikuttaneet ja itse muistan 2000-luvun Tomb Raidet leffat joissa oli Angelina Jolie ja ymmärsin että niissä oli Indiana Jonesista ammennettua.
Muistan itse että ATK oli uusi aine koulussa kun olin yläasteella 90-luvun lopussa ja mä ajattelin silloin, että en viitsi opetella koska tuskin tietokoneista tulee mikään iso juttu. Eli en osaa kymmensormijärjestelmää. Jonkun kommentti oli että 80-luvulla oli kaikilla tietokoneet. Itsellä ei sellaista havaintoa ja Helsingissä asuin.
Leipää leikkaava kone myös tuntematon.
Mitä tulee tämän päivän nuorisokulttuuriin ja artisteihin, en ole pysynyt niissä kärryillä. Täytyy siis muistaa sekin että jos jokin puute on ollut johon nyt on vastattu, niin en ole sitä huomioinut. Tulevaisuuden nuorisokulttuuri menee varmaan myös ohi.
Nuorena jaksaa ja ehtii ihan eri tavalla pysyä ajan hermolla. Nyt tuntuu että just oli joulu ja ens kuussa se on taas ja välissä mennyt aika on mennyt jotenkin ohi.
Kaipaatko AP sinä asioita, joita ei ole vielä keksitty? Tuntuuko, että elämästäsi puuttuu jotain?
Aavisteletko uusia musiikkityylejä esimerkiksi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
931No ei, mistä semmoista olisi voinut tietää.
Esitin asian ehkä huonosti. Mutta mun on vaikea kuvitella että jos ei ole ollut vielä vaikka Madonnaa ja Indiana Jonesia tai Tähtien sotaakaan niin kai on tuntenut että jotakin puuttuu ja varmaan lähiaikoina nuo keksitään? Koska sen jälkeen noilla on ollut niin iso osa nuorisokulttuurissa.
Ei puuttunut,kuten ei älypuhelintakaan 😄😄😄
Kyllä asuttiin ahtaammin 70- ja vielä 80-luvullakin kuin nyt. Omalta ala-asteen luokaltani n. 15 pojasta kolmen perhe asui yksiössä ja lisäksi muutaman perhe kaksiossa! Tämä Tampereen keskustan lähellä.
Tehtiin en nyt muista millä nimellä se koulutunti meni.Tehtiin piirilevy missä oli vilkkuva punainen led valo.Oli kova sana.70 luvun puolessa välissä.
Se oli sitä aikaa kun karhukoplan pappa puri piippua kiivaasti. Ja toinen joku keppi suussa nykytteli. Kaiken maailman pikku kakkosen pelle hermanni sekä Rintamäkeläisen Anttia sätkän käärimässä. Demareista silloinkaan tykätty ovat aina olleet halvinta paskaa.Demarit yhteiskunnan pahnanpohjimmainen saasta. Johon mätisäkki Märin linkittyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliittoa pidettiin silloin ikuisena. USA oli pahapahapaha.
Oli itsestään selvää että kaikki olivat valkoisia. Ei muunlaista osannut ajatella.
Toki oli joitain scifivisioita, mutta harva niistäkään on toteutunut.
Lentävät autot eivät ole yleisiä vieläkään, jne.
Ei meidän kotona ainakaan, mutta tulenkin oikeistolais-taustasta.
Kaikki tiesi, ettei kuullut asiat olleet totta, vaikka telkkarissa sanottiin. Oltiin käyty ja myyty sukkapöksyjä ja farkkuja.
Tuo on ollut hyvä opetus. Kaikkea, mitä sanotaan ei ole järkevää uskoa.
Never heard.