Te jotka olette eläneet vaikka 70-luvulla niin osattiinko silloin odottaa tulevaisuuden asioita?
Siis asioita joita ei vielä ollut tullut niin "kaipasiko" niitä kuitenkin jotenkin ja tiesi että sieltä ne pian tulee? Osasiko silloin tietää etukäteen millaisia asioita 80- ja 90-luvulla tulee tarjolle vaikka musiikissa ja elämäntyylissä?
Kommentit (781)
Vierailija kirjoitti:
Lapsuudessa 70- ja 80-luvuilla ei osannut edes arvata, että samat Paavo Väy... siis poliitikot, joista oli pilakuvia ja vitsejä kirjat ja lehdet täynnä, vaikuttaisivat politiikassa ja pyrkisivät pressaksi vielä 2020-luvulla.
Ei sen ajan poliitikoista kukaan ole enää aktiivinen, harva edes elossa. Kaikki sorsat, sundqvistit, kanerva ja ahde ovat poissa. Joku Per Stenbäck ja Kalevi Kivistö on elossa. Väykkä on ainoa joka vielä toheltaa mutta täysin omiaan. Ei todellisuudessa vaikuta politiikassa mitenkään.
1970-luvulla ei saanut kännykkään uutta laturia, kun niitä ei silloin vielä kaupassa ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Neuvostoliittoa pidettiin silloin ikuisena. USA oli pahapahapaha.
Oli itsestään selvää että kaikki olivat valkoisia. Ei muunlaista osannut ajatella.
Toki oli joitain scifivisioita, mutta harva niistäkään on toteutunut.
Lentävät autot eivät ole yleisiä vieläkään, jne.
Täh. Usa paha?
Ei ollut paha. Mielestäni USA:ta ihannoitiin. Yksi syy siihen oli nuorisokulttuuri, kuten musiikki, elokuvat ja tv-ohjelmat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee 80-luvun (olin lapsi) mietteisiin, niin haaveilin mm. leivänsiivutuskoneesta ja kotirobotista, joka siivoaisi ja tekis mun läksyt. Ja nyt noin 40 vuotta myöhemmin meillä sitten on kodeissa robotti-imuri ja läksyjen tekoon AI.
Meillä oli kotona 80-luvulla leipäkone ja leivänsiivutuskone. Molemmat menivät pois muodista aika nopeasti. Leipäkonehan palasi takaisin muotiin joitain vuosia sitten. Leivänsiivutuskoneesta en tiedä.
Meilläkin oli leivänsiivutuskone, jolla siivutimme leipää ehkä kaksi, kolme kertaa. Kone oli kiikkerä, eikä pysynyt paikoillaan, vaikka siinä oli jaloissa imukupit.
Valituissa paloissa kerrottiin 80-luvulla tulevista keksinnöistä, jotkut niistä toteutuivat, kuten seinänkokoiset televisiot. Kun sähköhammasharja oli juuri tullut, ei setuntunut kovin tarpeelliselta. Ihan olin jo tyytyväinen kakkeen mitä silloin oli. David Wilkerson osasi Näky kirjassa ennustaa tai profetoida tulevaisuutta. Paljolti niitä asioita näkeekin toteutuneen.
Kyllähän minä Faebookia jo oikeastaan suunnittelin 70-luvulla, mutta sitten ajattelin, että en halua olla ahne miljonääri, niin annoin Zuckerbergin kerätä voitot. *jalo kuin mikä*
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä tulee 80-luvun (olin lapsi) mietteisiin, niin haaveilin mm. leivänsiivutuskoneesta ja kotirobotista, joka siivoaisi ja tekis mun läksyt. Ja nyt noin 40 vuotta myöhemmin meillä sitten on kodeissa robotti-imuri ja läksyjen tekoon AI.
Meillä oli kotona 80-luvulla leipäkone ja leivänsiivutuskone. Molemmat menivät pois muodista aika nopeasti. Leipäkonehan palasi takaisin muotiin joitain vuosia sitten. Leivänsiivutuskoneesta en tiedä.
Meilläkin oli leivänsiivutuskone, jolla siivutimme leipää ehkä kaksi, kolme kertaa. Kone oli kiikkerä, eikä pysynyt paikoillaan, vaikka siinä oli jaloissa imukupit.
Meille tuli leivänsiivutuskone 80-luvulla ja äiti siivuttaa sillä vieläkin leipää.
Vuonna 1964 Hesarissa oli Kari Suomalaisen pilapiirros, jossa ranskalainen viihdetaiteilija Maurice Chevalier "valloittaa yleisönsä vielä 76-vuotiaana. Pystyvätkö Beatlesit tekemään saman yhtä vanhoina - mitä arvelette?"
Maurice Chevalier piti jäähyväiskiertueensa 79-80-vuotiaana ja kuoli ollessaan 83-vuotias. Beatlesin vanhin jäsen Ringo Starr on kaksi viikkoa vanhempi kuin Chevalier oli kuollessaan, ja on juuri parhaillaan Yhdysvaltain kiertueella.
Vierailija kirjoitti:
Valituissa paloissa kerrottiin 80-luvulla tulevista keksinnöistä, jotkut niistä toteutuivat, kuten seinänkokoiset televisiot. Kun sähköhammasharja oli juuri tullut, ei setuntunut kovin tarpeelliselta. Ihan olin jo tyytyväinen kakkeen mitä silloin oli. David Wilkerson osasi Näky kirjassa ennustaa tai profetoida tulevaisuutta. Paljolti niitä asioita näkeekin toteutuneen.
Tuosta Näky-kirjasta tuli mieleen. Hän profetoi 50v sitten, että jopa kirkon johto alkaa kannattamaan homosuhteita. Se oli itselleni todellinen järkytys silloin 70-luvulla enkä suostunut uskomaan. Siihen aikaan tyyliin kaikki olivat sitä mieltä, että sairastahan se on.. Nyt näemme että sekin näky on toteutunut.
Kuulehan kysyjä, minä kävin jo 1970 laskettelemassa milloin Rukalla, milloin Saariselällä ja useissa eteläisemmän Suomen kohteissa mm. Puijolla, Heinävedellä jne. 1970.luvulla käytiin myös Italiassa, Itävallassa, Sveitsissä jne
Väyrynen on siirtynyt EK:n leiriin. 0mpahan päätynyt voittajan leiriin. Kansan puolelle ei ole.
napp-
Johonkin vuoteen 1976 vielä pitkälti vanhaan malliin ja saturday fever elokuva jo toi vauhdilla uutta aikaa ja punk uudisti pitkälti jo musiikin vaikutteineen melko nykyaikaan.
Tähtien sota elokuvaa pidettiin lapsellisena vaikka olimme oikeassa iässä?
Vierailija kirjoitti:
No ei, mistä semmoista olisi voinut tietää.
Mikään ei ole niin vaikeaa kuin ennustaminen - varsinkin tulevaisuuden ennustaminen.
Vierailija kirjoitti:
Oli itsestään selvää että kaikki olivat valkoisia. Ei muunlaista osannut ajatella.
Isäni oli aikoinaan puolustamassa Suomea NL vastaan, meillä ei saanut puhua NL mitään se oli kuin kirosana. Ei ostettu NL autoja ja äiti inhosi niiden takapajuisten ihmispolojen elintapoja ym. Meillä ihailtiin Amerikkaa ja sieltä katottiin telkkaohjelmat, muoti ym. Vanhempieni katse ja ihailu oli länteen päin ja olen siitä ylpeä että olivat jo silloin niin fiksuja.
Vierailija kirjoitti:
Kuulehan kysyjä, minä kävin jo 1970 laskettelemassa milloin Rukalla, milloin Saariselällä ja useissa eteläisemmän Suomen kohteissa mm. Puijolla, Heinävedellä jne. 1970.luvulla käytiin myös Italiassa, Itävallassa, Sveitsissä jne
Heinävedellä?!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh. Usa paha?
Ei ollut paha. Mielestäni USA:ta ihannoitiin. Yksi syy siihen oli nuorisokulttuuri, kuten musiikki, elokuvat ja tv-ohjelmat.
Meillä myös ihailtiin USA:aa ja itänaapurin sotaisuutta, epäluotettavuutta ja arvaamattomuutta ei katottu hyvällä. USA oli parempi ja samoin ajattelen minäkin nyt.
Aika kultaa muistot, elämä oli paljon seesteisempää ja yksinkertaisempaa 70-luvulla. Elintaso oli tietenkin alempi, mutta tasa-arvoisempi. Kaikilla ei ollut edes lankapuhelinta, puhelinkopit olivat yleinen näky. Viikonlopuissa oli oma hieno tunnelmansa. Kaupat menivät lauantaisin kiinni iltapäivällä ja sunnuntai oli juhlapäivä.
Tähtien sota elokuva lähti kiertoon 1977. Silloin tuntui että lentävät autot tulevat 2000 mennessä. Vielä odotellaan...