Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3400 € bruttotuloilla en voi saada asuntolainaa

Vierailija
25.06.2023 |

Kahden lapsen äitinä. Sellainen on Suomi. Käytännössä pakko asua vuokralla, mihin menee liki tonni ja sitten voin hakea asumistukea siihen.

Kommentit (396)

Vierailija
141/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuohon boomerikeskusteluun heitän sivusta, että minun boomerivanhempani eivät ainakaan ole koskaan omistaneet mitään, vaikka eivät olleet mitään renttuja.

Minä asun pikkupaikkakunnalla rintamamiestalossa, jonka perin suoraan isovanhemmiltani. Tässä ympärilläni "boomerit" asuvat omakotitaloissa joita eivät saa myytyä, osa taloista pahasti homeessa, vaikka eivät ne loistokunnossa olevatkaan kyllä kaupaksi mene. Ainoastaan nuoremmat boomerit jaksavat enää hoitaa omakotitaloa, vanhemmat boomerit ovat jo aikaa sitten muuttaneet kerrostaloihin, vanhainkotiin tai manan majoille. Osa tyhjistä taloista toimii esim. Helsingissä asuvien jälkeläisten kesämökkeinä. Osa on tyhjillään. Yhdenkin tapauksen tiedän, missä vanhemmat tarjoavat hyväkuntoista omakotitaloa pojalleen koska eivät jaksaisi pitää sitä enää, mutta poika perheineen asuu mieluummin vuokralla keskeisemmällä alueella.

Jos totta puhutaan, se palstalla muka-kadehdittu boomerien elämä kelpaisi enää harvalle nuoremmalle ihmiselle.

Kyllä kelpais. Pistäisin homeisen mökin tasaseksi ja myisin tontin. Nyt ei ole omaisuutta kuin tuulen huuhtoma perä.

-milleniaali.

Ei täällä mene tontitkaan kaupaksi. Todennäköisesti jäisit purkukustannuksissa miinukselle.

Niinhän sitä luulis jos ei tiedä asiasta mitään.

-milleniaali talonrakentaja.

Vierailija
142/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen kahden teinin yksinhuoltaja ja mun NETTOtulot on vähän päälle neljä tonnia kuussa. Alkuvuodesta harkitsin asunnonvaihtoa ja kysyin lainalupausta valmiiksi. Mulla olisi omaa rahaa ollut nykyisen asunnon myynnistä arviolta 180 000. Sain lainalupauksen hakemalleni 100 000 eurolle saatesanoilla että se on juuri sopiva laina minun tilanteessani.

Onhan nuo minusta aika jänniä lukuja. Jos ei ole alkupääomaa ja tulot on vähän pienemmät, ei sitä lainaa tosiaan taida kovin helposti saada.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites asumisoikeusasunto, niissähän 'omistamiseen' vaadittu summa on huomattavasti pienempi?

Tosin jos täysin rehellisiä ollaan, minä en koskaan tajunnut mikä niden idea on kun kuukaudessa maksetaan kuitenkin melko lailla markkinavuokran verran. Toisaalta en ole myöskään ottanut aiheekseni perehtyä noihin, eli ehkä olen ymmärtänyt jotain täysin väärin ja ovat kuitenkin ihan OK ratkaisu.

No niissä asumisoikeusmaksut alkaa olla siellä 30 000 euron pintaan, jopa yli. Eli joutuisin siihen ottamaan lainan. Ja vastike melkeen samoissa kuin kunnan vuokra-asunnoissa. Noh, ehkä satasen tai pari voisi säästää vastikkeessa, jos ottaa jonkun vanhemman asunnon tai syrjemmästä. Mut sit taas tulis sitä lainaa vielä päälle, kun ei minulla ole tuota asumisoikeusmaksua säästössä. Varmaan ennen nää oli hyviä vaihtoehtoja, ei nykyään oikeen enää. Enkä haluaisi aspia edes nostaa tuohon, kun sitten en enää voi saada asp-tilin etuja varsinaiseen lainaan JOS sen joskus saan. Ap

Joo, ei sinulle sitten aso ole hyvä ratkaisu, jos tarvitsisit lainaa. Sen sijaan voi olla ihan pätevä ratkaisu esim henkilöille, joilla on 30 000 eur maksaa suoraan se maksu. Mutta eivät halua käyttää sitä omavastuusosuutena hemmetin isoon asuntolainaan, tai eivät edes saa sellaista. Se halvemmalle paikkakunnalla muuttaminen, jos sieltä saa työpaikan, voisi olla sinulle ihan ok.

Asoasuntoja haukkuvat yleensä onnistuvat kertomaan aika epärealistisen kuuloisia esimerkkejä, kuinka vanhan ja huonon sijainnin aso-asunnon kk-vastike on paljon suurempi kuin heidän uuden, isomman, upean sijainnin omistusasunnon laina, korko ja yhtiövastike.

Vierailija
144/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajan tilanne on aika tiukka kaikilla tuloilla. Tuskin noista tuloista paljon jää lainan lyhennyksien maksamiseen.

Just tän takia boomerit hankki sen omistusasunnon ENNEN lasten hankintaa. Boomereita haukutaan ja nauretaan, mutta heillä on sen verran ollut maalaisjärkeä että ovat osanneet ennakoida ja katsoa pidemmälle kuin seuraava vkl.

70 luvulla ja 80 luvulla tilanne oli vähän toinen kuin nyt. Palkalla sai hieman enemmän. Nyt ei saa mitään muuta kuin vuokran maksettua.

No ei tietenkään saa, jos vääntää penskat ja jää "sinkuksi" eli suomeksi sanottuna eroaa. Ei se ollut sen helpompaa ennenkään.

Me muutettiin uuteen kerrostalokolmioon 70-luvulla. Ei siinä silloinkaan mitään yksinhuoltajaperheitä asunut.

Vierailija
145/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä vaikeaa asuntolainan saaminen jo pari vuotta sitten. Meillä on bruttotulot yhdessä yli 4000e. Lapsia kaksi. Silti useampi pankki kieltäytyi lainaamasta, VAIKKA meillä oli asp.

Op lainasi ilman mitään mussutuksia. Lainaa otettiin vain se asp maksimi, eli ei puhuta edes siinä mielessä suurista summista. Ja kohteetkin oli ihan isosta kaupungista, ei mistään takahikiältä.

Koskaan ei oikein selvinnyt, miksi meidän bruttotulot ei riittäneet pankeille. Eikä sitä jaksa edes selvittää enää, kun saatiin se laina ja rahaa menee useita satasia vähemmän kuin vuokraan menisi.

Syy on 90-luvun lamassa. Silloin luvattiin, että tilanne, jossa ihmiset eivät enää pystyisi maksamaan velkojaan pankeille ja menettäisivät omaisuutensa, ei voisi enää toistua.

Vierailija
146/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse olen kahden teinin yksinhuoltaja ja mun NETTOtulot on vähän päälle neljä tonnia kuussa. Alkuvuodesta harkitsin asunnonvaihtoa ja kysyin lainalupausta valmiiksi. Mulla olisi omaa rahaa ollut nykyisen asunnon myynnistä arviolta 180 000. Sain lainalupauksen hakemalleni 100 000 eurolle saatesanoilla että se on juuri sopiva laina minun tilanteessani.

Onhan nuo minusta aika jänniä lukuja. Jos ei ole alkupääomaa ja tulot on vähän pienemmät, ei sitä lainaa tosiaan taida kovin helposti saada.

Ajat ovat muuttuneet. 2010 saatiin aviopuolisoina yht.200 000 lainaa, omaa rahoitusta 0 euroa. Tulot yht. 5000 netto. Mutta korot olivat alle nollan pitkään. Kävi hirveä munkki isoimman hankinnan suhteen, että saatiin laina, korot matalalla, myytiin pois hankintahintaai isommalla hinnalla pois

Vierailija
147/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites asumisoikeusasunto, niissähän 'omistamiseen' vaadittu summa on huomattavasti pienempi?

Tosin jos täysin rehellisiä ollaan, minä en koskaan tajunnut mikä niden idea on kun kuukaudessa maksetaan kuitenkin melko lailla markkinavuokran verran. Toisaalta en ole myöskään ottanut aiheekseni perehtyä noihin, eli ehkä olen ymmärtänyt jotain täysin väärin ja ovat kuitenkin ihan OK ratkaisu.

No niissä asumisoikeusmaksut alkaa olla siellä 30 000 euron pintaan, jopa yli. Eli joutuisin siihen ottamaan lainan. Ja vastike melkeen samoissa kuin kunnan vuokra-asunnoissa. Noh, ehkä satasen tai pari voisi säästää vastikkeessa, jos ottaa jonkun vanhemman asunnon tai syrjemmästä. Mut sit taas tulis sitä lainaa vielä päälle, kun ei minulla ole tuota asumisoikeusmaksua säästössä. Varmaan ennen nää oli hyviä vaihtoehtoja, ei nykyään oikeen enää. Enkä haluaisi aspia edes nostaa tuohon, kun sitten en enää voi saada asp-tilin etuja varsinaiseen lainaan JOS sen joskus saan. Ap

Joo, ei sinulle sitten aso ole hyvä ratkaisu, jos tarvitsisit lainaa. Sen sijaan voi olla ihan pätevä ratkaisu esim henkilöille, joilla on 30 000 eur maksaa suoraan se maksu. Mutta eivät halua käyttää sitä omavastuusosuutena hemmetin isoon asuntolainaan, tai eivät edes saa sellaista. Se halvemmalle paikkakunnalla muuttaminen, jos sieltä saa työpaikan, voisi olla sinulle ihan ok.

Asoasuntoja haukkuvat yleensä onnistuvat kertomaan aika epärealistisen kuuloisia esimerkkejä, kuinka vanhan ja huonon sijainnin aso-asunnon kk-vastike on paljon suurempi kuin heidän uuden, isomman, upean sijainnin omistusasunnon laina, korko ja yhtiövastike.

Aso on vain ekstrakallis vuokra-asunto. Ei muuta.

Vierailija
148/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuohon boomerikeskusteluun heitän sivusta, että minun boomerivanhempani eivät ainakaan ole koskaan omistaneet mitään, vaikka eivät olleet mitään renttuja.

Minä asun pikkupaikkakunnalla rintamamiestalossa, jonka perin suoraan isovanhemmiltani. Tässä ympärilläni "boomerit" asuvat omakotitaloissa joita eivät saa myytyä, osa taloista pahasti homeessa, vaikka eivät ne loistokunnossa olevatkaan kyllä kaupaksi mene. Ainoastaan nuoremmat boomerit jaksavat enää hoitaa omakotitaloa, vanhemmat boomerit ovat jo aikaa sitten muuttaneet kerrostaloihin, vanhainkotiin tai manan majoille. Osa tyhjistä taloista toimii esim. Helsingissä asuvien jälkeläisten kesämökkeinä. Osa on tyhjillään. Yhdenkin tapauksen tiedän, missä vanhemmat tarjoavat hyväkuntoista omakotitaloa pojalleen koska eivät jaksaisi pitää sitä enää, mutta poika perheineen asuu mieluummin vuokralla keskeisemmällä alueella.

Jos totta puhutaan, se palstalla muka-kadehdittu boomerien elämä kelpaisi enää harvalle nuoremmalle ihmiselle.

Kyllä kelpais. Pistäisin homeisen mökin tasaseksi ja myisin tontin. Nyt ei ole omaisuutta kuin tuulen huuhtoma perä.

-milleniaali.

Ei täällä mene tontitkaan kaupaksi. Todennäköisesti jäisit purkukustannuksissa miinukselle.

No tule sitten hyvä ihminen tänne, täältä saat halvalla. Parin viime vuoden aikana on pari hometaloa tästä läheltä pakkohuutokaupattukin parilla tonnilla. Siitä vaan kunnostamaan sitten.

Täällä on muuten suurin osa taloista vuokratonteilla, minunkin.

Vierailija
149/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä vaikeaa asuntolainan saaminen jo pari vuotta sitten. Meillä on bruttotulot yhdessä yli 4000e. Lapsia kaksi. Silti useampi pankki kieltäytyi lainaamasta, VAIKKA meillä oli asp.

Op lainasi ilman mitään mussutuksia. Lainaa otettiin vain se asp maksimi, eli ei puhuta edes siinä mielessä suurista summista. Ja kohteetkin oli ihan isosta kaupungista, ei mistään takahikiältä.

Koskaan ei oikein selvinnyt, miksi meidän bruttotulot ei riittäneet pankeille. Eikä sitä jaksa edes selvittää enää, kun saatiin se laina ja rahaa menee useita satasia vähemmän kuin vuokraan menisi.

Vaikka yhteen lasketut tulonne ovatkin yli 4000€ / kuukausi, niin eihän se olisi kuin 2000-2400€ per naama. Nettona tuo tekee alle 2000€ per naama. Lisäksi pankki laskee elämiseen menevät kustannukset. Nelihenkisenä perheenä se olisi pankin laskukaavalla ruokakustannukset ovat 850 - 1000 euron luokkaa kuukaudelle. 

Ja maininta OP:n maksimi ASP:lle on aika epätarkka. Paikkakunnasta riippuen se voi olla mitä tahansa 180 000 - 300 000 euron välillä. Sanoit, että kohteet ovat isosta kaupungista eivätkä krhm, "perähikiältä", joten hintataso taitaa olla siellä 200 000 euron tietämillä? Se on aika iso summa palkan suuruuteen nähden, joten en ihmettele jos pankit eivät ole olleet kovin innokkaita myöntämään lainaa.

Vierailija
150/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut erota lasten isästä.

Ai rahan takia ois pitäny olla sen kusipäämulkun kanssa.

Erehdyksiä sattuu, osasi teeskennellä ja mä' hölmö uskoin!

Ja peräti kaksi kakaraa sen kanssa väänsit. Sellainen erehdys.

Tyhmyydestä sakotetaan.

Ei ollut minun vastaus tuo aiempi.

Minä en eronnut lasten isästä vaan hän minusta. Jos sillä on mitään väliä.

Minusta turha syyllistää ihmisiä tuilla elämisestä jne, kun ei tässä yhteiskunnassa mitenkään tueta eteenpäin menemistä. Miksi kukaan yh edes viittisi yrittää mitään, jos keskituloisen palkalla ja hyvillä säästöillä ei saa edes 100 000 lainaa, että sais maksaa itselleen kämpän, eikä asuntosijoittajille? Sitä ei kukaan kyseenalaista, onko minulla laittaa tonni vuokraan joka kuukausi. Ap

Ei asuntolainan ottaminen ole ainoa keino mennä eteenpäin elämässä. Ihan hyvin voi asua vuokralla ja sijoittaa silti. Etenkin nyt kun korot ovat korkealla niin jos saisit lainaa niin korko on 5%. Voi olla että on edullisempaa asua vuokralla kuin lyhentää lainaa ja maksaa korot ja yhtiövastikkeet.

Sadantonnin lainasta pitää 5% koroilla maksaa 416e/kk pelkkää korkoa.

Vierailija
151/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

-milleniaali.

No tule sitten hyvä ihminen tänne, täältä saat halvalla. Parin viime vuoden aikana on pari hometaloa tästä läheltä pakkohuutokaupattukin parilla tonnilla. Siitä vaan kunnostamaan sitten.

Täällä on muuten suurin osa taloista vuokratonteilla, minunkin.

Ja en tajua miksi tuota millenniaalisuuttasi noin korostat. Minäkin olen millenniaali, olen vain perinyt isovanhemmiltani katon pään päälle, mutta käytännössä mitään muuta arvoa tällä talolla ei ole.

Vierailija
152/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuntolainaa pitäisi miettiä jo alaikäisenä. 16-vuotiaana säästää kesätyörahat jne. Niin minä tein. Mahdollisimman vähän lainaa.

Vierailija
153/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en uskaltanut hankkia lapsia ennenkuin opinnot olivat takana ja pari vuotta työkokemusta sekä tiukasti säästettynä käsiraha omistusasunnon ostoon. Laskin, että mikäli tulisi ero miehen kanssa saisin ostettua oman yksiön, jossa asua pienen lapsen kanssa kahden ja kun lapsi tulisi kouluikään olisi mahdollista ostaa kaksio, jossa taas onnistuu helposti yhden lapsen kanssa asuminen.

Eroa ei onneksi ole tullut.

Toinen lapsi tuli kun esikoinen meni kouluun. Tällöin varallisuuteni oli kertynyt niin, että minulla olisi ollut varaa yh:na tilavan kaksioon ja jopa kolmioon tietyiltä alueilta pk-seudulla.

Vierailija
154/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä sakotetaan.

Ei ollut minun vastaus tuo aiempi.

Minä en eronnut lasten isästä vaan hän minusta. Jos sillä on mitään väliä.

Minusta turha syyllistää ihmisiä tuilla elämisestä jne, kun ei tässä yhteiskunnassa mitenkään tueta eteenpäin menemistä. Miksi kukaan yh edes viittisi yrittää mitään, jos keskituloisen palkalla ja hyvillä säästöillä ei saa edes 100 000 lainaa, että sais maksaa itselleen kämpän, eikä asuntosijoittajille? Sitä ei kukaan kyseenalaista, onko minulla laittaa tonni vuokraan joka kuukausi. Ap

Ei asuntolainan ottaminen ole ainoa keino mennä eteenpäin elämässä. Ihan hyvin voi asua vuokralla ja sijoittaa silti. Etenkin nyt kun korot ovat korkealla niin jos saisit lainaa niin korko on 5%. Voi olla että on edullisempaa asua vuokralla kuin lyhentää lainaa ja maksaa korot ja yhtiövastikkeet.

Sadantonnin lainasta pitää 5% koroilla maksaa 416e/kk pelkkää korkoa.

Vuokralla asuminen voi todella olla edullisempaa lyhyellä tähtäimellä, mutta jos otetaan huomioon koko aikuisiän elinkaariodotus, niin se ei sitä ole. Vanhuuseläkkeellä tulot putoavat roimasti, eikä silloin enää saa asuntolainaa. Mutta jos asunto on jo oma, niin menot ovat pienemmät kuin vuokralla.

Vierailija
155/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Asuntolainaa pitäisi miettiä jo alaikäisenä. 16-vuotiaana säästää kesätyörahat jne. Niin minä tein. Mahdollisimman vähän lainaa.

Ja ajoittaa ensiasunnon osto tai asunnon vaihto hintojen laskuvaiheeseen

Vierailija
156/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aso on vain ekstrakallis vuokra-asunto. Ei muuta.

Naapurit on vähän parempaa tasoa kuin jossain kunnan vuokratalossa. Eikä tarvitse pelätä, että joutuu muuttamaan pois. Lisäksi aso-asuntoihin voi tehdä helpommin muutoksia kuin vuokra-asuntoihin ja osa näistä muutoksista on sellaisia, jotka nostaa sitä takaisinmaksettavaa aso-maksua. 

Jotkut aso-yhtiöt on kyllä huonosti hoidettuja. Riippuu aika paljon siitä, minkä toimijan kautta se aso on. Mutta onhan niitä myös huonosti hoidettuja omistusasuntoyhtiöitä. Ihmettelen kyllä, että asuntokaupoilla tuijotetaan niin tarkkaan jotain parkettia ja kaakeleita, kun se yhtiön tilinpäätös olisi se, mikä pitäisi käydä täikammalla läpi.

Vierailija
157/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuokratontti on typerintä mitä voi olla.

Vierailija
158/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyhmyydestä sakotetaan.

Suomessa on aika vaisu syntyvyys,

Olemme myös onnellisuuden piikkipaikalla.

Vierailija
159/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajan tilanne on aika tiukka kaikilla tuloilla. Tuskin noista tuloista paljon jää lainan lyhennyksien maksamiseen.

Just tän takia boomerit hankki sen omistusasunnon ENNEN lasten hankintaa. Boomereita haukutaan ja nauretaan, mutta heillä on sen verran ollut maalaisjärkeä että ovat osanneet ennakoida ja katsoa pidemmälle kuin seuraava vkl.

70 luvulla ja 80 luvulla tilanne oli vähän toinen kuin nyt. Palkalla sai hieman enemmän. Nyt ei saa mitään muuta kuin vuokran maksettua.

Kyllä, sillä palkalla sai myös maksaa yli 10% korkoa asuntolainalle.

Vierailija
160/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ehtoja kiristetty,kyllä minä noilla tuloilla lainaa sain.Nykyiset korot voi tietty vaikuttaa asiaan.