Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

3400 € bruttotuloilla en voi saada asuntolainaa

Vierailija
25.06.2023 |

Kahden lapsen äitinä. Sellainen on Suomi. Käytännössä pakko asua vuokralla, mihin menee liki tonni ja sitten voin hakea asumistukea siihen.

Kommentit (396)

Vierailija
101/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa. Bruttotuloni ovat tuota samaa luokkaa, laina heltisi ihan ensiyrittämällä. Tosin olen siitä hyvässä asemassa, että tilillä oli säästössä jo reilusti yli 50 000 e, joten pankissa ei tarvinnut keskustella siitä, miten kuvittelen maksavani lainan takaisin, jos en ole vuosiin saanut säästöön oikeastaan mitään.

Vierailija
102/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia sanotaan "ok boomer"

Milleniaalina en ikinä anna kunnioitusta boomereille minkälaisen suomen rakensivat meille.

Ja vanhempani olivat boomereita. köyhiä. mutta silti minua rikkaampia.

Haloo. Lainaa ei anna boomerit eikä Suomi, vaan pankit.

Halloota halloota. Kuka on tehnyt suomesta sellaisen että palkalla ei elä?! Hallooo?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä vaikeaa asuntolainan saaminen jo pari vuotta sitten. Meillä on bruttotulot yhdessä yli 4000e. Lapsia kaksi. Silti useampi pankki kieltäytyi lainaamasta, VAIKKA meillä oli asp.

Op lainasi ilman mitään mussutuksia. Lainaa otettiin vain se asp maksimi, eli ei puhuta edes siinä mielessä suurista summista. Ja kohteetkin oli ihan isosta kaupungista, ei mistään takahikiältä.

Koskaan ei oikein selvinnyt, miksi meidän bruttotulot ei riittäneet pankeille. Eikä sitä jaksa edes selvittää enää, kun saatiin se laina ja rahaa menee useita satasia vähemmän kuin vuokraan menisi.

Minulla myös asp-tili.

Seuraavaksi kokeilemaan pikku paikkakuntien pankkeja, niitä vähiä mitä on. Olen valmis muuttamaan omistusasunnon saadakseni. Ei täällä Etelä-Suomessa voi enää asua, kun vuokrat on järjettömiä. Onneksi omalla ammatilla työllistyy missä vaan. Ap

Imatralta saa asuntoja 15 000 eurolla.

Vierailija
104/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankit on vekkuleita laitoksia.

Halusin rakentaa ihan tavallisen uuden omakotitalon kasvavaan kehyskuntaan kehä3 liepeille pari vuotta sitten.

Budjetti reilu 300 tonnia.

Omarahoitusosuus 60 000€.

Asuntolainaa kerrostaloasumisesta oli pitemmällä ajalta maksettu samankokoista lainaa eli maksuhistoria ja kyky kunnossa.

Nettotulot yht. n. 5500€/kk, vakityöt molemmilla, vajaa kymmenen vuotta oltu kumpikin työsuhteissamme, eli mielestämme vakavaraisia maksajia.

Handelsbanken ei vastannut ollenkaan.

Nordea sanoi että ette saa minkäänlaista ellei ole sata tonnia omaa rahaa.

Danskebankista eivät taas tienneet paljonko omaa rahaa olisi tullut olla.

S pankki sanoi ettei lähde rahoittamaan mitään kehä3 ulkopuolelle.

Säästöpankki ja OP Helsingistä tarjosivat jollain 4% korolla, vaikka elettiin negatiivisen euriborin aikaa.

Yleinen suhtautuminen oli todella nuiva.

Lopetin sitten kyselyn pääkaupunkiseudun pankeilta ja kysyin pienempien paikkakuntien konttoreista samat asiat.

Jokainen tarjosi mielellään, kilpailutettiin lainat ja saatiin 1,2% kokonaiskorolla (tod. Vuosikorko) laina, sisältäen korkosuojauksen 10 vuodeksi.

M41

Montako lasta? Montako autoa? Jotain jätät nyt kertomatta, kuvio ei muuten täsmää. Meneekö rahaa pelaamiseen?

Pointti ei ole tässä lasten tai autojen määrä, vaan se, että samoilla lähtötiedoilla toinen pankki ei edes vastaa ja toiset pankit kilpailevat miltei kiljuen.

M41

Vierailija
105/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli kyllä vaikeaa asuntolainan saaminen jo pari vuotta sitten. Meillä on bruttotulot yhdessä yli 4000e. Lapsia kaksi. Silti useampi pankki kieltäytyi lainaamasta, VAIKKA meillä oli asp.

Op lainasi ilman mitään mussutuksia. Lainaa otettiin vain se asp maksimi, eli ei puhuta edes siinä mielessä suurista summista. Ja kohteetkin oli ihan isosta kaupungista, ei mistään takahikiältä.

Koskaan ei oikein selvinnyt, miksi meidän bruttotulot ei riittäneet pankeille. Eikä sitä jaksa edes selvittää enää, kun saatiin se laina ja rahaa menee useita satasia vähemmän kuin vuokraan menisi.

Minulla myös asp-tili.

Seuraavaksi kokeilemaan pikku paikkakuntien pankkeja, niitä vähiä mitä on. Olen valmis muuttamaan omistusasunnon saadakseni. Ei täällä Etelä-Suomessa voi enää asua, kun vuokrat on järjettömiä. Onneksi omalla ammatilla työllistyy missä vaan. Ap

Huvikseni katsoin Oikotietä: Valkeakoskelta saa rempatun kolmion alle 60 000 e.

Vierailija
106/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites asumisoikeusasunto, niissähän 'omistamiseen' vaadittu summa on huomattavasti pienempi?

Tosin jos täysin rehellisiä ollaan, minä en koskaan tajunnut mikä niden idea on kun kuukaudessa maksetaan kuitenkin melko lailla markkinavuokran verran. Toisaalta en ole myöskään ottanut aiheekseni perehtyä noihin, eli ehkä olen ymmärtänyt jotain täysin väärin ja ovat kuitenkin ihan OK ratkaisu.

Vierailija
107/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pankit on vekkuleita laitoksia.

Halusin rakentaa ihan tavallisen uuden omakotitalon kasvavaan kehyskuntaan kehä3 liepeille pari vuotta sitten.

Budjetti reilu 300 tonnia.

Omarahoitusosuus 60 000€.

Asuntolainaa kerrostaloasumisesta oli pitemmällä ajalta maksettu samankokoista lainaa eli maksuhistoria ja kyky kunnossa.

Nettotulot yht. n. 5500€/kk, vakityöt molemmilla, vajaa kymmenen vuotta oltu kumpikin työsuhteissamme, eli mielestämme vakavaraisia maksajia.

Handelsbanken ei vastannut ollenkaan.

Nordea sanoi että ette saa minkäänlaista ellei ole sata tonnia omaa rahaa.

Danskebankista eivät taas tienneet paljonko omaa rahaa olisi tullut olla.

S pankki sanoi ettei lähde rahoittamaan mitään kehä3 ulkopuolelle.

Säästöpankki ja OP Helsingistä tarjosivat jollain 4% korolla, vaikka elettiin negatiivisen euriborin aikaa.

Yleinen suhtautuminen oli todella nuiva.

Lopetin sitten kyselyn pääkaupunkiseudun pankeilta ja kysyin pienempien paikkakuntien konttoreista samat asiat.

Jokainen tarjosi mielellään, kilpailutettiin lainat ja saatiin 1,2% kokonaiskorolla (tod. Vuosikorko) laina, sisältäen korkosuojauksen 10 vuodeksi.

M41

Montako lasta? Montako autoa? Jotain jätät nyt kertomatta, kuvio ei muuten täsmää. Meneekö rahaa pelaamiseen?

Pointti ei ole tässä lasten tai autojen määrä, vaan se, että samoilla lähtötiedoilla toinen pankki ei edes vastaa ja toiset pankit kilpailevat miltei kiljuen.

M41

Raksalainan tekeminen on työlästä, samassa ajassa tekee kolme tavallista lainaa. Toisilla on varaa valita asiakkaat.

Vierailija
108/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut erota lasten isästä.

Ai rahan takia ois pitäny olla sen kusipäämulkun kanssa.

Erehdyksiä sattuu, osasi teeskennellä ja mä' hölmö uskoin!

Ja peräti kaksi kakaraa sen kanssa väänsit. Sellainen erehdys.

Tyhmyydestä sakotetaan.

Ikävää että sinunkin vanhemmiltasi unohtui ehkäisy.

Ei se ole ollenkaan ikävää. Hyvää elämää vietämme kaikki, vanhempani, minä ja lapseni. Mutta meillä onkin järki päässä.

Vierailija
109/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös asp-tili.

Kunnollista ei saa. Parikkalasta saa jo hyviä taloja kolmellakympillä. 70 tonnia riittää jo todella hyvään ja remontoituun. Imatralla hyvä putkirempattu kolmio on 30 tuhatta. Kaksiot vain vähän halvempia.

Vierailija
110/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös asp-tili.

Jos hoitoalalla töissä, niin töitä riitää. EKHVA vinkuu työvoimapulaa mutta eri asia on, onko vakituisia paikkoja.

Vierailija
111/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nythän on varmaan varoittava tilanne asuntolainoituksessa. Moni ei ole kyennyt maksamaan lainojaan, kun ne maksuttomat kuukaudet on käytetty. yhtiörahoitteisissa lainoissa on käytetty.

Ehkä kannattaisi hakea lainaa tosi halpaan asuntoon, ja kun se asunto  on maksettu, niin toimisi pääomana seuraavaan asuntoon. Ehkä jopa pienempään, kun lapset kasvavat  ja menevät opiskelemaan.

Tietysti on vaikea tietää, miten asuntojen arvo missäkin muuttuu.

Korkotasokin vaikuttaa paljon lainanmaksukykyihin.

Sinänsä ihan järkevä tavoite ap-lla-  olisiko sinulla mahdollisuus muuttaa halvempaan vuokra-asuntoon, että pääomaa kertyisi nopeammin? Vuokratessa ei tarvitse huolehtia mahdollisesta asunnon arvon alenemisesta.

Asutaan kunnan vuokraamassa kolmiossa, halvempaan jos halajaa niin sit pitäisi muuttaa yksiöön tai kaksioon. Se on vähän hankala yhtälö kahden teinin kanssa.

Mutta alan kyselemään lainaa muualta, myös muutto pienempään kuntaan kävisi. Toki asia ratkeaa itsellään 10 vuoden sisään, kun lapset oletettavasti muuttaa omilleen. Mutta toki mitä aiemmin saisi asuntolainan ja pääsisi lyhentämään sitä, sen parempi.

Ja tuohon puolisoasiaan mitä joku vinoili. Minulla on miesystävä, mutta ei aiota muuttaa yhteen ennenkuin minun lapset on omillaan. Hänellä on jo yksi velaton asunto ja nyt makselee toista.

Vierailija
112/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämän takia sanotaan "ok boomer"

Milleniaalina en ikinä anna kunnioitusta boomereille minkälaisen suomen rakensivat meille.

Ja vanhempani olivat boomereita. köyhiä. mutta silti minua rikkaampia.

Haloo. Lainaa ei anna boomerit eikä Suomi, vaan pankit.

Halloota halloota. Kuka on tehnyt suomesta sellaisen että palkalla ei elä?! Hallooo?

Ihan hyvin eletään, jos ei sössi.

Vierailija
113/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi kannattanut erota lasten isästä.

Ai rahan takia ois pitäny olla sen kusipäämulkun kanssa.

Erehdyksiä sattuu, osasi teeskennellä ja mä' hölmö uskoin!

Ja peräti kaksi kakaraa sen kanssa väänsit. Sellainen erehdys.

Tyhmyydestä sakotetaan.

Ei ollut minun vastaus tuo aiempi.

Minä en eronnut lasten isästä vaan hän minusta. Jos sillä on mitään väliä.

Minusta turha syyllistää ihmisiä tuilla elämisestä jne, kun ei tässä yhteiskunnassa mitenkään tueta eteenpäin menemistä. Miksi kukaan yh edes viittisi yrittää mitään, jos keskituloisen palkalla ja hyvillä säästöillä ei saa edes 100 000 lainaa, että sais maksaa itselleen kämpän, eikä asuntosijoittajille? Sitä ei kukaan kyseenalaista, onko minulla laittaa tonni vuokraan joka kuukausi. Ap

Miksi pitäisi saada lainaa? Mikä olettamus suomalaisella on, että pienellä säästöllä saa lainaa? Mikä olettamus suomalaisella on, että omistusasunto pitää saada? Ikäänkuin omistusasuminen olisi joku kansalaisoikeus. Omistusasumisella ei todellakaan yritetä eteenpäin, vaan se on niin suuri riski jokaiselle osapuolelle, että me jätetään miehen kanssa yli 300 000€:n vuosituloilla tekemättä. Asutaan mielummin vuokralla pienessä asunnossa. Asunnon omistaminen ei tuo asujalle yhtään mitään.

5000€ tulee alle puolessa vuodessa säästettyä ja jos et saa säästöön siinä ajassa niin kannattaa pariin otteeseen miettiä, että onko sulla varaa omistusasuntoon. Sä olet yksinhuoltajana aivan käsittämätön riski pankille ja mä en pankkina ainakaan lainaisi noilla tuloilla ja tuolla asetelmalla senttiäkään.

Vierailija
114/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös asp-tili.

Kunnollista ei saa. Parikkalasta saa jo hyviä taloja kolmellakympillä. 70 tonnia riittää jo todella hyvään ja remontoituun. Imatralla hyvä putkirempattu kolmio on 30 tuhatta. Kaksiot vain vähän halvempia.

Vähenee väestö koko ajan ja sitä myöten työpaikat. Lappeenrantaan 30 min ajomatka mootyoritoetä. Ei sielläkään kylvetä työpaikoissa.

Vierailija
115/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sulla muita velkoja?

Vierailija
116/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites asumisoikeusasunto, niissähän 'omistamiseen' vaadittu summa on huomattavasti pienempi?

Tosin jos täysin rehellisiä ollaan, minä en koskaan tajunnut mikä niden idea on kun kuukaudessa maksetaan kuitenkin melko lailla markkinavuokran verran. Toisaalta en ole myöskään ottanut aiheekseni perehtyä noihin, eli ehkä olen ymmärtänyt jotain täysin väärin ja ovat kuitenkin ihan OK ratkaisu.

No niissä asumisoikeusmaksut alkaa olla siellä 30 000 euron pintaan, jopa yli. Eli joutuisin siihen ottamaan lainan. Ja vastike melkeen samoissa kuin kunnan vuokra-asunnoissa. Noh, ehkä satasen tai pari voisi säästää vastikkeessa, jos ottaa jonkun vanhemman asunnon tai syrjemmästä. Mut sit taas tulis sitä lainaa vielä päälle, kun ei minulla ole tuota asumisoikeusmaksua säästössä. Varmaan ennen nää oli hyviä vaihtoehtoja, ei nykyään oikeen enää. Enkä haluaisi aspia edes nostaa tuohon, kun sitten en enää voi saada asp-tilin etuja varsinaiseen lainaan JOS sen joskus saan. Ap

Vierailija
117/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun kerran olet hoitoalalla, niin muuta halvempaan paikkaan. Lainaa ei välttämättä irtoa sen helpommin, mutta ainakin hinnat on halvemmat.

Samoin palkka sitten pienempi🤦

Vierailija
118/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos on menneisyydessä ollut opiskelija niin ei saa minkäänlaista lainaa ei edes kahta tonnia

Olin raksalla töissä. Tienasin hikisen 2000€ neton. Alalla vaadittiin ajokorttia ja autoa. En saanut pankista lainaa ajokorttia varten. Olisi varmaan pitänyt muuttaa viroon asumaan ja käydä suomessa töissä...

Vierailija
119/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksinhuoltajan tilanne on aika tiukka kaikilla tuloilla. Tuskin noista tuloista paljon jää lainan lyhennyksien maksamiseen.

Just tän takia boomerit hankki sen omistusasunnon ENNEN lasten hankintaa. Boomereita haukutaan ja nauretaan, mutta heillä on sen verran ollut maalaisjärkeä että ovat osanneet ennakoida ja katsoa pidemmälle kuin seuraava vkl.

70 luvulla ja 80 luvulla tilanne oli vähän toinen kuin nyt. Palkalla sai hieman enemmän. Nyt ei saa mitään muuta kuin vuokran maksettua.

Vierailija
120/396 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan tuohon boomerikeskusteluun heitän sivusta, että minun boomerivanhempani eivät ainakaan ole koskaan omistaneet mitään, vaikka eivät olleet mitään renttuja.

Minä asun pikkupaikkakunnalla rintamamiestalossa, jonka perin suoraan isovanhemmiltani. Tässä ympärilläni "boomerit" asuvat omakotitaloissa joita eivät saa myytyä, osa taloista pahasti homeessa, vaikka eivät ne loistokunnossa olevatkaan kyllä kaupaksi mene. Ainoastaan nuoremmat boomerit jaksavat enää hoitaa omakotitaloa, vanhemmat boomerit ovat jo aikaa sitten muuttaneet kerrostaloihin, vanhainkotiin tai manan majoille. Osa tyhjistä taloista toimii esim. Helsingissä asuvien jälkeläisten kesämökkeinä. Osa on tyhjillään. Yhdenkin tapauksen tiedän, missä vanhemmat tarjoavat hyväkuntoista omakotitaloa pojalleen koska eivät jaksaisi pitää sitä enää, mutta poika perheineen asuu mieluummin vuokralla keskeisemmällä alueella.

Jos totta puhutaan, se palstalla muka-kadehdittu boomerien elämä kelpaisi enää harvalle nuoremmalle ihmiselle.

Kyllä kelpais. Pistäisin homeisen mökin tasaseksi ja myisin tontin. Nyt ei ole omaisuutta kuin tuulen huuhtoma perä.

-milleniaali.