3400 € bruttotuloilla en voi saada asuntolainaa
Kahden lapsen äitinä. Sellainen on Suomi. Käytännössä pakko asua vuokralla, mihin menee liki tonni ja sitten voin hakea asumistukea siihen.
Kommentit (396)
Aloittaja laskenut tuloihinsa myös elarit ja lapsilisät.
Mulla viime vuonna otettu laina Nordeassa. Vaativat omarahoitusosuutta/vakuutta 25%. Op ja S-pankki vaativat 30%. Eli aloittajan omarahoitusosuudella olisi ollut mahdollista saada 50-60 tonnin asunto.
Aloittajalla ei ole varaa maksaa edes vuokraansa itse vaan saa siihen asumistukea. En minäkään antaisi lainaa.
Eikö nykyään saa valtion takausta asuntolainaan? Ostin asunnon 2005 ilman mitään säästöjä ja sain valtion takauksen.
Vierailija kirjoitti:
Mulla viime vuonna otettu laina Nordeassa. Vaativat omarahoitusosuutta/vakuutta 25%. Op ja S-pankki vaativat 30%. Eli aloittajan omarahoitusosuudella olisi ollut mahdollista saada 50-60 tonnin asunto.
Aloittajalla ei ole varaa maksaa edes vuokraansa itse vaan saa siihen asumistukea. En minäkään antaisi lainaa.
No, pienillä paikkakunnilla irtoaa kämppä 50-60000 euroon.
Vierailija kirjoitti:
Osta sen hintainen asunto mihin saat lainaa.
Asuisitko itse 70-luvun homeisessa kuutiossa narkkarien keskellä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voisiko lisävakuudet auttaa? Meillä vanhempien antama vakuus laitettiin vakuudeksi vain murtoosaan lainasta, jolloin heidän riski jäi tosi pieneksi. Tällaisen vakuuden voisi saada ihan kaveriltakin, jos on kuitenkin hoitanut raha-asiat hyvin
Siinä vasta varma tapa pilata ystävyyssuhde 😂
Miksi, jos ei sössi asioitaan?
Kyllä ne asiat on sössitty jo siinä vaiheessa, kun kaveria pyydetään lainaa takaamaan. Ei ikinä, typerääkin typerämpi idea.
Jaa. Mun mies pyysi ja sai kaveriltaan takauksen yrityksen osakkuutta varten tarvittuun lainaan. Maksoi sen pian pois ja myöhemmin kaverikin tuli osakkaaksi kyseiseen yritykseen. Hyvin menee molemmilla 😄
Vierailija kirjoitti:
Pankit on vekkuleita laitoksia.
Halusin rakentaa ihan tavallisen uuden omakotitalon kasvavaan kehyskuntaan kehä3 liepeille pari vuotta sitten.Budjetti reilu 300 tonnia.
Omarahoitusosuus 60 000€.Asuntolainaa kerrostaloasumisesta oli pitemmällä ajalta maksettu samankokoista lainaa eli maksuhistoria ja kyky kunnossa.
Nettotulot yht. n. 5500€/kk, vakityöt molemmilla, vajaa kymmenen vuotta oltu kumpikin työsuhteissamme, eli mielestämme vakavaraisia maksajia.
Handelsbanken ei vastannut ollenkaan.
Nordea sanoi että ette saa minkäänlaista ellei ole sata tonnia omaa rahaa.
Danskebankista eivät taas tienneet paljonko omaa rahaa olisi tullut olla.
S pankki sanoi ettei lähde rahoittamaan mitään kehä3 ulkopuolelle.
Säästöpankki ja OP Helsingistä tarjosivat jollain 4% korolla, vaikka elettiin negatiivisen euriborin aikaa.Yleinen suhtautuminen oli todella nuiva.
Lopetin sitten kyselyn pääkaupunkiseudun pankeilta ja kysyin pienempien paikkakuntien konttoreista samat asiat.
Jokainen tarjosi mielellään, kilpailutettiin lainat ja saatiin 1,2% kokonaiskorolla (tod. Vuosikorko) laina, sisältäen korkosuojauksen 10 vuodeksi.
M41
Montako lasta? Montako autoa? Jotain jätät nyt kertomatta, kuvio ei muuten täsmää. Meneekö rahaa pelaamiseen?
Vierailija kirjoitti:
Elatithan loppuu kun lapset on aikuisia, joten pankki varmasti asian huomioi laskelmissaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No, pienillä paikkakunnilla irtoaa kämppä 50-60000 euroon.
Ja palkka kylän ainoassa kampaamossa n 500-600 e kk
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kannattanut erota lasten isästä.
Ai rahan takia ois pitäny olla sen kusipäämulkun kanssa.
Erehdyksiä sattuu, osasi teeskennellä ja mä' hölmö uskoin!
Ja peräti kaksi kakaraa sen kanssa väänsit. Sellainen erehdys.
Tyhmyydestä sakotetaan.Ei ollut minun vastaus tuo aiempi.
Minä en eronnut lasten isästä vaan hän minusta. Jos sillä on mitään väliä.
Minusta turha syyllistää ihmisiä tuilla elämisestä jne, kun ei tässä yhteiskunnassa mitenkään tueta eteenpäin menemistä. Miksi kukaan yh edes viittisi yrittää mitään, jos keskituloisen palkalla ja hyvillä säästöillä ei saa edes 100 000 lainaa, että sais maksaa itselleen kämpän, eikä asuntosijoittajille? Sitä ei kukaan kyseenalaista, onko minulla laittaa tonni vuokraan joka kuukausi. Ap
Miksei se asunto käynyt vakuudesta?
Pankit ei oo mitään hyväntekeväisyyslaitoksia vaan tekevät bisnestä. Punnitsevat riskit tosi tarkkaan.
Ikävä kyllä pankit huomio ne kaksi lasta aika isona menoeränä. Sinkku, jolla on brutto 3400€ ja riittävästi omia säästöjä, saisi kyllä asuntolainan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pankit on vekkuleita laitoksia.
Halusin rakentaa ihan tavallisen uuden omakotitalon kasvavaan kehyskuntaan kehä3 liepeille pari vuotta sitten.Budjetti reilu 300 tonnia.
Omarahoitusosuus 60 000€.Asuntolainaa kerrostaloasumisesta oli pitemmällä ajalta maksettu samankokoista lainaa eli maksuhistoria ja kyky kunnossa.
Nettotulot yht. n. 5500€/kk, vakityöt molemmilla, vajaa kymmenen vuotta oltu kumpikin työsuhteissamme, eli mielestämme vakavaraisia maksajia.
Handelsbanken ei vastannut ollenkaan.
Nordea sanoi että ette saa minkäänlaista ellei ole sata tonnia omaa rahaa.
Danskebankista eivät taas tienneet paljonko omaa rahaa olisi tullut olla.
S pankki sanoi ettei lähde rahoittamaan mitään kehä3 ulkopuolelle.
Säästöpankki ja OP Helsingistä tarjosivat jollain 4% korolla, vaikka elettiin negatiivisen euriborin aikaa.Yleinen suhtautuminen oli todella nuiva.
Lopetin sitten kyselyn pääkaupunkiseudun pankeilta ja kysyin pienempien paikkakuntien konttoreista samat asiat.
Jokainen tarjosi mielellään, kilpailutettiin lainat ja saatiin 1,2% kokonaiskorolla (tod. Vuosikorko) laina, sisältäen korkosuojauksen 10 vuodeksi.
M41
Montako lasta? Montako autoa? Jotain jätät nyt kertomatta, kuvio ei muuten täsmää. Meneekö rahaa pelaamiseen?
Jos ikää on esim 40 v ja asunnon hinta Helsingissä 400000 niin lainaa ei todellakaan heru. Ja tuo on HALPA asunto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osta sen hintainen asunto mihin saat lainaa.
Asuisitko itse 70-luvun homeisessa kuutiossa narkkarien keskellä
Halvempaa on asua vaikka pikkupaikkakunnalla omakotitalossa. Ap:hän saa töitä omien sanojensa mukaan mistä vaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko alkupääomaa riittävästi?
15 000€.
Lisäksi mulla on tilillä 5000€ hätäkassa. Ap
Ihmettelenpä kyllä sillä minun bruttotuloni oli 2400 ja sain silti talolainan yksin. Ja kokonaan koska alkupääomaa ei 13- vuotta sitten tarvinnut olla. Ja nytkin sain remppalaina 20 00 siihen päälle vielä, bruttotulot tosin 500 nousseet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olisi kannattanut erota lasten isästä.
Ai rahan takia ois pitäny olla sen kusipäämulkun kanssa.
Erehdyksiä sattuu, osasi teeskennellä ja mä' hölmö uskoin!
Ja peräti kaksi kakaraa sen kanssa väänsit. Sellainen erehdys.
Tyhmyydestä sakotetaan.
Ikävää että sinunkin vanhemmiltasi unohtui ehkäisy.
Ihan tuohon boomerikeskusteluun heitän sivusta, että minun boomerivanhempani eivät ainakaan ole koskaan omistaneet mitään, vaikka eivät olleet mitään renttuja.
Minä asun pikkupaikkakunnalla rintamamiestalossa, jonka perin suoraan isovanhemmiltani. Tässä ympärilläni "boomerit" asuvat omakotitaloissa joita eivät saa myytyä, osa taloista pahasti homeessa, vaikka eivät ne loistokunnossa olevatkaan kyllä kaupaksi mene. Ainoastaan nuoremmat boomerit jaksavat enää hoitaa omakotitaloa, vanhemmat boomerit ovat jo aikaa sitten muuttaneet kerrostaloihin, vanhainkotiin tai manan majoille. Osa tyhjistä taloista toimii esim. Helsingissä asuvien jälkeläisten kesämökkeinä. Osa on tyhjillään. Yhdenkin tapauksen tiedän, missä vanhemmat tarjoavat hyväkuntoista omakotitaloa pojalleen koska eivät jaksaisi pitää sitä enää, mutta poika perheineen asuu mieluummin vuokralla keskeisemmällä alueella.
Jos totta puhutaan, se palstalla muka-kadehdittu boomerien elämä kelpaisi enää harvalle nuoremmalle ihmiselle.
Nythän on varmaan varoittava tilanne asuntolainoituksessa. Moni ei ole kyennyt maksamaan lainojaan, kun ne maksuttomat kuukaudet on käytetty. yhtiörahoitteisissa lainoissa on käytetty.
Ehkä kannattaisi hakea lainaa tosi halpaan asuntoon, ja kun se asunto on maksettu, niin toimisi pääomana seuraavaan asuntoon. Ehkä jopa pienempään, kun lapset kasvavat ja menevät opiskelemaan.
Tietysti on vaikea tietää, miten asuntojen arvo missäkin muuttuu.
Korkotasokin vaikuttaa paljon lainanmaksukykyihin.
Sinänsä ihan järkevä tavoite ap-lla- olisiko sinulla mahdollisuus muuttaa halvempaan vuokra-asuntoon, että pääomaa kertyisi nopeammin? Vuokratessa ei tarvitse huolehtia mahdollisesta asunnon arvon alenemisesta.
Vierailija kirjoitti:
En ole laskenut. Elareita en saa. Lapsilisät tulee tuohon päälle. Minulla on varaa maksaa vuokra, asumistukea minun tuloilla saa n. 40€/kk.
Noi luvut voi ihan itse syöttää kelan laskuriin jos ei usko.
Ja sinä olet yh?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksinhuoltajan tilanne on aika tiukka kaikilla tuloilla. Tuskin noista tuloista paljon jää lainan lyhennyksien maksamiseen.
Just tän takia boomerit hankki sen omistusasunnon ENNEN lasten hankintaa. Boomereita haukutaan ja nauretaan, mutta heillä on sen verran ollut maalaisjärkeä että ovat osanneet ennakoida ja katsoa pidemmälle kuin seuraava vkl.
Niin mekin tehtiin, vaikka ollaan synnytty 70-luvun lopussa. Varmaan boomeri-vanhemmilta opittu tuo. Eihän miltään omaisuutta ehdi kerty edes, jos sen kartuttamisen aloittaa vasta keski-ikäisenä.
Vähän vaikeeta yksineläjänä kartuttaa omaisuutta. Kaikki raha menee opintolainaan vuokraan ja menoihin..😬🤣🤣
Vähennä vähemmän tärkeitä menoja.
Ja mahdolliset remonttivastikkeet mitä nykyään on monissa taloyhtiöissä. Itse maksan näitä kaikkia ja vuokralla asuessa olisi lähes puolet halvempaa! Ja sepäs vasta kaduttaakin.