Miksi olet köyhä?
Mikä oli se hetki tai sarja niitä, jotka ajoivat sinut köyhyyteen? Miten pääset pois köyhyydestä?
Kommentit (135)
Vierailija kirjoitti:
työelämän pika-evoluutio: ne duunit, joihin meikä ennen kelpasi, ovat joko kadonneet tai sitten niihin palkatuksi tulemisen vaatimukset ovat lisääntyneet aina siihen asti että eno putosi veneestä. Ihan samana ihmisenä olin ennen kelpoisa, jopa ahkeraksi mainittu, vaan nykyään en edes perustasolle pääse.
Tai sitten niihin hommiin etsitään ulkomaalaisia työntekijöitä höpöttäen Suomen työvoimapulasta. Toki myös hoitoalallakin tätä tehdään eikä työnkuva välttämättä vastaa ulkomaalaisen hoitajan koulutusta, vaan työ onkin sitten avustaja. Ei kyse ole työvoimapulasta, vaan heikosta palkkauksesta, jolla ei välttämättömiä asioita saa katettua yksikään ihminen. Ei suomalainen helposti alistu orjan asemaan. Sen takia noille aloille etsitään työntekijöitä ulkomailta, kun eivät osaa pitää puoliaan.
Koko elämäni olen ollut pienipalkkaisissa kokopäivähommissa. Aina on tilinauha alkanut ykkösellä kaikkine ikälisineenkin. Mitään omaisuutta ei ole kertynyt, mutta ei ole kertynyt velkaakaan vaan kädestä suuhun on menty.
elämässä tapahtuneen asian takia,
raha menetti merkityksensä.
rahallisesti olen köyhä , mutta muuten erittäin rikas.
parempi näin
Koska olen ollut koko elämäni aivan hiton tyhmä. Ja nyt ftuttaa.
Nuorena joillakin voi olla sairauksia. Ja jos on pieni raha, voi olla nääntynyt keski-iässäkin. Et heikentämällä saa voimakkaita ihmisiä. Ja myös voi olla kiusattuja ja yritetty nöyryyttää ihmisiä, huono tulos. Realismia.
Terveysongelmien takia. Terveys pitäisi saada kuntoon.
Vierailija kirjoitti:
En usko köyhyyden tai edes lapsuuden yksinhuoltajan kasvattamana olevan syytä ja seurausta huono-osaisuuteeni, sillä onhan vanhimmat sisareni hankkineet ammattikoulusta ammatit hoitoalalta ja kolmas lukenut yliopistossa, hankkineet talon ja perustaneet perheen. Elämään kuuluu matkustamista ja työssä käymistä, josta itse saan vain haaveilla. Syynä on enemmänkin lapsuudessa saadut diagnoosit, jotka ovat vaihdelleet matkan varrella. Tämän hetkisiä diagnoosejani ovat autismin kirjo ja laaja-alaiset oppimisvaikeudet. On ihan tutkittua, että oppimisvaikeudet lisäävät riskiä syrjäytymiseen ja köyhyyteen riippuen siitä, millaisista oppimisvaikeuksista puhutaan. Minun tapauksessa ne on nimenomaan laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.
On niin inhottavaa olla perheessä se ainoa, joka on jäänyt kaikesta, vaikka olen opiskellut kahta tutkintoa: ravintola-ala ja liiketoiminta ok arvosanoin. Kokemukseni palkkatöistä ulottuvat ensimmäiseen kesätyöhön päivähoid
Tämä on tabu eikä sitä saa sanoa, että laaja-alaiset oppimisvaikeudet joksi heikkomahjaisuutta kutsutaan, vaikuttaa paljonkin elämässä pärjäämiseen. Se näkyy juurikin köyhyytenä.
Epäonnistuminen yrittäjänä ja omavelkaiset takaukset ajoivat ulosottoon. Vielä vajaa vuosi ja kaikki on maksettu. Sitten köyhyys helpottaa.
Siksi koska veitte minulta lapset, elämän ja ruoankin pöydästä.
Oliko vielä jotakin epäselvää asiassa? Asian voi vahvistaa lasteni isä joka huostaa lapsia ja sosiaalityöntekijä joka aloitti tämän mielivaltaisen toimen kristallipallonsa kanssa etänä.
Minulla köyhyyteen johti kierre. Ensin kotiäitinä käytännössä ilman rahaa. Sitten kun menin töihin, tunsin ansaitsevan vaatteita, kampaamoa yms. ja otin sitä varten velkaa. Alkoi välit menemään miehen kanssa ja otin ahdistuksissani lisää velkaa, kun miehen palkkaa keppihevosena käyttäen sitä sai. No nyt oon eronnut, eikä ositusrahat kattaneet läheskään velkoja. Plus että huonoa oloa on vieläkin pitänyt paikata ostelemalla. Syön mm. ravintoloissa kun olen niin uupunut etten jaksa tehdä ruokaa. 60000 velkaa ja palkka ei riitä kuukausittaisiin menoihin. Toistaiseksi olen saanut pidettyä pään pinnalla myymällä tavaroitani, mutta jos ei ihmeitä tapahdu, niin jossain vaiheessa päädyn ulosottoon. No, ei ole mitään ulosmitattavaa siinä vaiheessa. Ainut pelastus voisi olla että omat vanhempani kuolisivat pian ja saisin perinnön. Mutta luultavasti käy niin että vaan isä kuolee, saan perintöä ilman käyttöoikeutta ja veronmaksuvelvollisuudella. Sehän tästä vielä puuttuu 😂
Työsuhde loppui ja tuli karenssia. Eipä siihen muuta tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko köyhyyden tai edes lapsuuden yksinhuoltajan kasvattamana olevan syytä ja seurausta huono-osaisuuteeni, sillä onhan vanhimmat sisareni hankkineet ammattikoulusta ammatit hoitoalalta ja kolmas lukenut yliopistossa, hankkineet talon ja perustaneet perheen. Elämään kuuluu matkustamista ja työssä käymistä, josta itse saan vain haaveilla. Syynä on enemmänkin lapsuudessa saadut diagnoosit, jotka ovat vaihdelleet matkan varrella. Tämän hetkisiä diagnoosejani ovat autismin kirjo ja laaja-alaiset oppimisvaikeudet. On ihan tutkittua, että oppimisvaikeudet lisäävät riskiä syrjäytymiseen ja köyhyyteen riippuen siitä, millaisista oppimisvaikeuksista puhutaan. Minun tapauksessa ne on nimenomaan laaja-alaisia oppimisvaikeuksia.
On niin inhottavaa olla perheessä se ainoa, joka on jäänyt kaikesta, vaikka olen opiskellut kahta tutkintoa: ravintola-ala ja liiketoiminta ok arvosanoin. Kokemukseni palkkatöist
Tämä on tabu eikä sitä saa sanoa, että laaja-alaiset oppimisvaikeudet joksi heikkomahjaisuutta kutsutaan, vaikuttaa paljonkin elämässä pärjäämiseen. Se näkyy juurikin köyhyytenä.
ÄO on merkittävä tekijä tulevaisuuden kannalta. Toki älykkäitäkin on erilaisissa elämäntilanteissa, mutta sitten taas heikkolahjaisuus on isompi riskitekijä aikuisiän köyhyydelle. Tätä tilannetta edeaauttaa se, ettei nykyinen yhteiskunta tarjoa helppoja, avustavia töitä ilman koulutusta, joissa pärjäsi nämä terveen kirjoissa olevat heikot. Siksi olenkin tästä ihmisryhmästä huolissani, ja ÄO:ta pitäisi tutkia koululaisesta alkaen kun mietitään mistä ne oppilaan todelliset vaikeudet johtuvat. Toki näissäkin voidaan joskus mennä mönkään, jos esim. lapsen/nuoren masennusta ei tunnisteta ja laitetaan kaikki sitten matalan ÄO:n piikkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole. Miksi oletat että olisin?
Miksi imartelet itseäsi aiheetta?
AP
Miksi teet typeriä aloituksia?
On kivempi olla köyhä kuin rikas koska asioista voi nauttia. Jos olisi rikas kyllästyisin kaikkeen.
Sairastuin työkyvyttömäksi. Eikä täältä enää nousta.
Monta syytä, saisi kirjan aikaiseksi. Perintöjä en saanut yhtään.
M54
olen tehnyt pieni palkkaista työtä koko ikäni, mutta se työ on ollut minulle rakas ja työkaverit ihania. rahallisesti olen köyhä mutta muuten rikas
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ollut jo vuosia työkyvytön eikä sairauspäivärahalla paljon pröystäillä. Tilanne ei tule tästä paranemaan, päinvastoin. Oi niitä aikoja kun rahaa tuli enemmän kuin meni.
Ei ne suuret tulot, vaan...
Niin, ellet tiennyt niin sairailla menot ovat yleensä isot, ainakin minulla menee lääkkeisiin ja hoitokuluihin aivan hitosti rahaa.
Köyhyys on korvien välissä. Mulla on tällä hetkellä plus miinus nolla rahaa, mutta olen rikas. En ole veloissa ja aina kun tartten jotain tai haluan jotain oli se sitten kallista tai halpaa on rahat tulleet tavalla tai toiselle. Koskaan ei ole kauheesti ollut ylimäärästä tilillä. Ulospäin en näytä "köyhältä". En yksinkertaisesti voisi vähempää välittää rahasta. Tietenkään en kulje ympäriinsä kerjäämässä tai hakemssa sääliä ihmisitä. Monet luulevat mua superrikkaaksi, koska olen hyvin antelias. Aina kun jostain tulee rahaa annan sitä eteenpäin. Loppujen lopuksi raha ei tuo onnea. Itse mur hat yleisiä myös rikkaiden piirissä. On paljon ongelmia, joita ei rahalla ratkasta. Et saa uutta silmää tai kättä rahalla. Et saa hyvää itsetuntoa rahalla. Silti raha tuntuu olevan ainoa mikä merkitsee niin monelle meistä. Ostetaan merkkivaatetta, jotta vois kulkea ympäriinsä olemassa jotain. Anteeks vaan, mutta ihan sama.
Opintolainan nostaminen opiskeluaikoina, koska se on tuloa Kelan sanojen mukaan. Työtä tehnyt puhelinmyynnissä, raha siinäkin ollut tyyliin 300 € että jee. Töitä hakenut jopa pikaruokaravintoloista, nekin kelpaavat oikein hyvin jos ei nykyisen alan töitä löydy. Jos olisin tulevaisuuteen pystyisi katsomaan ja korkojen nousu olisi ollut ennustettavissa, olisi jäänyt ottamatta koko opintolaina, aivan sama vaikka se olisi tarkoittanut muutaman vuoden kituuttamista ja ilman kesätöitä olemista. Vielä sentään luottotiedot tallessa. En ihmettele, miksi jotkut naiset päätyvät niihin huo raushommiin, vaikken pidä minään unelmien työnä. Itsellä ei kantti moiseen riittäisi.