Ymmärtäväthän työttömät että mistä ne teidän tukirahat tulee ja mitä se maksaa tälle yhteiskunnalle?
Ymmärtäväthän työttömät että se yhteiskunnan raha joka teille maksetaan tukina otetaan verotuksen muodossa pois työssäkäyviltä lapsiperheiltä ja se verotettu raha on pois työssäkäyvien kulutuksesta ja lapsilta?
Kommentit (519)
Ap ei edes ymmärrä, että se rahoitetaan työttömyysvakuutusmaksuista, eikä veroista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö tyhmänä työttömiä?
Mä olen maksanymut veroja palkasta 30v. Nyt työttömänä maksan veroja työttömyyskassan päivärahasta.työttömät ovat oikeasti ahkeria veronmaksajia 😃 jos annat mulle 100e ja maksan siitä takaisin 20e olenko oikeasti se joka maksoi?
Kyllä. Sinä saat ne rahat valtiolta ja maksat sen 20€ kunnalle jossa asut joka kustantaa sillä esim. koulut. Ja kun sillä lopulla 80 eurolla ostat kaupasta jotain, maksat 10-24% veroja valtiolle, ja loppuraha menee yrittäjälle joka maksaa sillä rahalla, myymänsä tuotteet, vuokrat, sähköt, vedet, vakuutukset, palkat jne. Ja taas on ihmisillä työpaikat joissa tienata palkkaa ja maksaa siitä veroja.
Jos et tätä ymmärrä, olet tyhmä. Ihme jos olet työpaikan saanut aikoinaan.
Miksi et kysy eläkeläisiltä että ymmärtävätkö HE mistä eläkkeet tulevat ja mitä ne yhteiskunnalle maksavat? Summa on moninkertainen työttömien tukiin verrattuna.
Vierailija kirjoitti:
Katsoppa tukien osuus budjetista ja tule sitten uudemman kerran kertomaan.
Työttömyyspäivärahaa ei makseta budjetista, vaan työttömyysvakuutusmaksuista.
Valtion budjetti on mielenkiintoinen. Tuloista suurin osa on kierrätettyä valtion rahaa, ei siis aitoa tuloa. Aitoa tuloa olisi se, joka tulee valtion ulkopuolelta, viennistä, sijoitustuotoista, yhtiöiden osingoista ja ulkomailta tulevista verokertymistä. Mutta nyt lasketaan verokertymää, joka suurilta osin koostuu valtion työntekijöiden palkkakertymästä maksetuista veroista, jonka alkuperä on saman tilin kredit puolella. Raha kiertää, eikä lisäänny. Miten lisätä valtion muita tuloja kuin kierrätettyjä verotuloja. Nokian aikana olikin hieman eri tilanne...
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos jokainen työtön joutuisi hankkimaan elättäjänsä itse, niinkuin työssäkäyvä työpaikkansa? Olisiko kiva mennä naapurin Jormalta anelemaan, että maksatko minunkin ruuat kun olen työtön? Jos tuki ei kiertäisi valtion verojen kautta, niin näin se toimisi. Olisipas ilo katsoa työttömät kerjäämässä. Nyt se Jorma maksaa pakolla sen naapurinsa työttömän elämisen. Oksettaa tämä sosiaalihuoltovaltio.
Kuule. Jorma maksaa hyvin, hyvin pienen osan sen naapurin työttömyysetuudesta. Ja mitä jos Jorma itse jää huomenna työttömäksi ja naapuri pääsee töihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuottavaa työtä on valtiolla vain vähän. Sama se maksaako Kela rahan tukien muodossa vai Armeijan Esikunta palkan muodossa. Ainut vaan, että työ, jota valtiolle tehdään mahdollistaa elämisen täällä. Työtön ja työttömän selkä sohvassa ei tuota mitään. Tai työllistäähön hän Kelan työntekijöitä. Tavallaan työllistäjä hänkin.
Terve
Itse tein 30 vuotta töitä ja 20 vuotta vapaaehtoistyötä eri järjestöille 20 vuotta. Nyt olen työtön. Ap olet itse työtön, etkä taatusti ole tuottanut yhteiskunnalle niin paljon, kuin minä.Terveisin työtön
P. S Tekidin vapaaehtoistyötä edelleenkin, mutta kun ei voi, kun Kela ja TE- toimisto katsoo sen työksi.Millä rahalla elit kun teit vapaaehtoistyötä?
Vapaaehtoistyöt ovat mahdollisia vain työssä oleville. Kun on töissä voi tehdä vapaaehtoistyötä. Ei kukaan tule palkasta mitään vaatimaan. Työtön jos tekee vapaaehtoistyötä, se katsotaan töiden teoksi tai esteeksi työmarkkinoilla olemiselle. Tämä aika vähennetään korvauksista, takautuvasti. Eli on istuttava sohvalla.
Mitenkäs kun työtön jää eläkkeelle eikä ole koskaan maksanut eläkettä? Voiko työtön eläköityä vai meneekö suoraan sossuluukulle? Eläkeläiset ovat maksaneet eläkettään joka palkasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos jokainen työtön joutuisi hankkimaan elättäjänsä itse, niinkuin työssäkäyvä työpaikkansa? Olisiko kiva mennä naapurin Jormalta anelemaan, että maksatko minunkin ruuat kun olen työtön? Jos tuki ei kiertäisi valtion verojen kautta, niin näin se toimisi. Olisipas ilo katsoa työttömät kerjäämässä. Nyt se Jorma maksaa pakolla sen naapurinsa työttömän elämisen. Oksettaa tämä sosiaalihuoltovaltio.
Kuule. Jorma maksaa hyvin, hyvin pienen osan sen naapurin työttömyysetuudesta. Ja mitä jos Jorma itse jää huomenna työttömäksi ja naapuri pääsee töihin?
Kuule Jorma on yrittäjä palkkatyön ohessa. Melko ahkera kaveri. Jormalle työttömyys ei ole vaihtoehto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuule Jorma on yrittäjä palkkatyön ohessa. Melko ahkera kaveri. Jormalle työttömyys ei ole vaihtoehto.
Entä jos Jorma ajaa hirvikolarin ja menettää työkykynsä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pidätkö tyhmänä työttömiä?
Mä olen maksanymut veroja palkasta 30v. Nyt työttömänä maksan veroja työttömyyskassan päivärahasta.työttömät ovat oikeasti ahkeria veronmaksajia 😃 jos annat mulle 100e ja maksan siitä takaisin 20e olenko oikeasti se joka maksoi?
Kyllä. Sinä saat ne rahat valtiolta ja maksat sen 20€ kunnalle jossa asut joka kustantaa sillä esim. koulut. Ja kun sillä lopulla 80 eurolla ostat kaupasta jotain, maksat 10-24% veroja valtiolle, ja loppuraha menee yrittäjälle joka maksaa sillä rahalla, myymänsä tuotteet, vuokrat, sähköt, vedet, vakuutukset, palkat jne. Ja taas on ihmisillä työpaikat joissa tienata palkkaa ja maksaa siitä veroja.
Jos et tätä ymmärrä, olet tyhmä. Ihme jos olet työpaikan saanut aikoinaan.
Minäkin tällä palstalla kerran kommentoin maksavani veroja työttömyyspäivärahoistani ja joku yliopistopelle laittoi nauruemojin ja aikoi oikein kertoa yliopistolla kuinka työttömät on niin tyhmiä että kuvittelevat maksavansa veroja. No siinäpä näppärä konsti tehdä "ammatillinen itsemrha" tai sanotaanko "koulutuksellinen itsemrha". Toivottavasti oli vasta ensimmäisen vuoden opiskelija niin ehti vielä oppia asiasta enemmän. Jo pelkästään vauvapalstaa kommentoiva ja lukeva ei ehkä ole paras meriitti yliopistossa opiskelevalle.
Oletko sinä ap sellainen "keha ri"?
Vierailija kirjoitti:
Huoh, suurin osa suomalaisista on rasite hautaan saakka vaikka miten laskisi. Se ei vielä riitä, että käy töissä vaan pitää kuulua siihen noin 10% jotka on niitä nettomaksajia.
- Mieluummin rehellistä pohjasakkaa kuin itseään kusettavaa keskiluokkaa.
Eikä se nettomaksajuuskaan ole yksiselitteistä. Yhtäällä hyötyjä, toisaalla haittoja.
Miten tuo tulotaso saavutetaan? On niin monia palkkatyön ja yrittäjyyden muotoja joista nettohyöty valtiolle jää oikeasti tappiolliseksi vaikka veroja maksettaisiinkin paljon tai jos nettohyöty ei jää negatiiviseksi, niin ainakin toiminta on moraalisesti tarkastellen vähintäänkin kyseenalaista.
Alla kaksi hypoteettista esimerkkiä.
Yrittäjä joka tuo maahan pikaruoka tarvikkeita. Hän maksaa tuloistaan kenties paljon veroja, mutta hänen liiketoimiensa seurauksena moni lihoaa ja sairastuu = vie yhteiskunnan resursseja
Tai lääkäri joka päättää hyväpalkkaisen ja rehdin vakituisen työsuhteensa sijaan rahastaa työnantajaltaan maksimit myymällä työpanostaan vain kierrättämällä keikkalääkäri yrityksen kautta. Hän tulee ahneutensa takia veronmaksajille kalliiksi ja hänen valintansa kuormittaa entisestään julkisen terveydenhuollon vakihenkilökuntaa sekä laskee julkisen terveydenhuollon kokonaistasoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos Jorma ajaa hirvikolarin ja menettää työkykynsä?
Silloin hän ei ole enää työtön vaan työkyvytön. Jorma maksaisi työkyvyttömälle kyllä sosiaaliturvaa mielellään ihan työkykyisenäkin, muttei laiskalle työttömälle kotisohvalleen.
Yhtä tyhmä jatkokysymys ap:n kysymykseen:
Jos työttömät eivät maksa veroja, niin missä on ne kaupat jotka myyvät verottomana työttömille ruokaa, vaatteita, tavaroita? Olen ensimmäinen jonossa maanantaina.
Vierailija kirjoitti:
Ap ei edes ymmärrä, että se rahoitetaan työttömyysvakuutusmaksuista, eikä veroista.
Ai siis työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki myös?
Vierailija kirjoitti:
Valtion budjetti on mielenkiintoinen. Tuloista suurin osa on kierrätettyä valtion rahaa, ei siis aitoa tuloa. Aitoa tuloa olisi se, joka tulee valtion ulkopuolelta, viennistä, sijoitustuotoista, yhtiöiden osingoista ja ulkomailta tulevista verokertymistä. Mutta nyt lasketaan verokertymää, joka suurilta osin koostuu valtion työntekijöiden palkkakertymästä maksetuista veroista, jonka alkuperä on saman tilin kredit puolella. Raha kiertää, eikä lisäänny. Miten lisätä valtion muita tuloja kuin kierrätettyjä verotuloja. Nokian aikana olikin hieman eri tilanne...
Niin. Se nimenomaan on valtion idea, kierrättää rahaa ja mahdollistaa kansalaisille palvelut. Ja mitä vientituloihin tulee, se on tärkeämpää että vienti ja tuonti on tasapainossa. Jos tuodaan, silloin maksetaan rahat ulkomaille, toki tuontitavaralla täällä tehdään bisnestä ja pyöritetään sitä verorahaa valtiolle.
Kierron nopeus on se juttu. Mitä nopeammin raha kiertää taskusta toiseen, sitä enemmän sitä on valtiolla veroina, ja sitä enemmän on valtiolla varaa laittaa sitä uudestaan kiertoon. Sama raha kiertää valtion kirstun kautta moneen kertaan vuoden aikana. Katsos kun ne rahat on nykyään vain tietokoneella olevia ykkösiä ja nollia.
Valtiolle elintärkeää on kansalaisten ostovoima. Ja nyt kun sitä supistetaan, kerrannaisvaiktukset ovat suuret, ja vievät koko maan taloutta alaspäin.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkäs kun työtön jää eläkkeelle eikä ole koskaan maksanut eläkettä? Voiko työtön eläköityä vai meneekö suoraan sossuluukulle? Eläkeläiset ovat maksaneet eläkettään joka palkasta.
Miksi luulet että työtön ei ole ikinä ollut töissä?
Eihän kommentoija väittänyt olevansa ap. Ei sillä, että ap:tä itsekään kovin järkevänä pitäisin.