Ymmärtäväthän työttömät että mistä ne teidän tukirahat tulee ja mitä se maksaa tälle yhteiskunnalle?
Ymmärtäväthän työttömät että se yhteiskunnan raha joka teille maksetaan tukina otetaan verotuksen muodossa pois työssäkäyviltä lapsiperheiltä ja se verotettu raha on pois työssäkäyvien kulutuksesta ja lapsilta?
Kommentit (519)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei edes ymmärrä, että se rahoitetaan työttömyysvakuutusmaksuista, eikä veroista.
Ai siis työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki myös?
Työttömän saama sosiaaliturva on työttömyyspäiväraha, joka tulee kassaan maksetuista ansiosidonnaisista työttömyysvakuutusmaksuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos jokainen työtön joutuisi hankkimaan elättäjänsä itse, niinkuin työssäkäyvä työpaikkansa? Olisiko kiva mennä naapurin Jormalta anelemaan, että maksatko minunkin ruuat kun olen työtön? Jos tuki ei kiertäisi valtion verojen kautta, niin näin se toimisi. Olisipas ilo katsoa työttömät kerjäämässä. Nyt se Jorma maksaa pakolla sen naapurinsa työttömän elämisen. Oksettaa tämä sosiaalihuoltovaltio.
Kuule. Jorma maksaa hyvin, hyvin pienen osan sen naapurin työttömyysetuudesta. Ja mitä jos Jorma itse jää huomenna työttömäksi ja naapuri pääsee töihin?
Kuule Jorma on yrittäjä palkkatyön ohessa. Melko ahkera kaveri. Jormalle työttömyys ei ole vaihtoehto.
Entä jos Jorma ajaa hirvikolarin ja menettää työkykynsä?
Silloin hän ei ole enää työtön vaan työkyvytön. Jorma maksaisi työkyvyttömälle kyllä sosiaaliturvaa mielellään ihan työkykyisenäkin, muttei laiskalle työttömälle kotisohvalleen.
Jorman veroista ei makseta centtiäkään yhdellekkään työttömälle yhtään mitään.
Ymmärtäväthän kaikki nyt mitä tarkoittaa elää yhteiskunnassa jossa kodittomuusongelma ei ole kaikkialla näkyvissä, myös eläkeläisten on turvallista käydä yksin ruokakaupassa, ei ole vaarallisia slummikortteleita joihin sijoitetaan ainoastaan huonompiosaisia joiden keskuudessa ongelmat kasautuvat ja joista tehdään hyökkäyksiä rikkaimpien ryöstämiseksi tai ihan vaan kiusaksi.
Ihminen on siitä jännä otus, että se ottaa sitten väkisin muilta jos kärsii ja itsellä ei ole enää mitään mitä menettää. Tämä nähdään päivittäin maailmalla. Ja kun tämä tehdään yhtä aikaa isolle osalle jo valmiiksi huonosti pärjäävälle ihmiselle, niin he voivat koota voimansa. Paljon toki on myös keskinäistä nahistelua joissa sitten täysin sivulliset päätyvät välillä tulilinjalle
Ymmärrän hyvin ja olen kiitollinen siitä, että Suomessa on tällainen verotusmalli.
Olen myös kiitollinen siitä yhteisvastuullisuudesta, että verotuksen myötä ei tarvitse katsoa kodittomia, päihteiden käyttäjiä ja mielenterveysongelmaisia kadulla laumoina makaamassa ja kerjäämässä kuten suuressa osaa maailmaa. Suomalaisilla
on sydämen sivistystä ymmärtää tämä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ei edes ymmärrä, että se rahoitetaan työttömyysvakuutusmaksuista, eikä veroista.
Ai siis työmarkkinatuki, asumistuki ja toimeentulotuki myös?
Työttömien osuus asumistuesta ja toimeentululotuesta oli vuonna 2016 n. 1,1 mrd. Verokertymä noin 80 mrd. Maksamistasi veroista siis 1,1/80 = 1,4 % olisi mennyt noihin. Olet varmastikin hyvin kiinnostunut, mihin se 98,6 % meni, jos olet puolestatoista prosentista olet kiinnostunut.
Vierailija kirjoitti:
Työttömätkin maksavat tuista veroja. Kyllä ne tietää. Mistä tämä luulo että tuet ovat verottomia?
Työttömät maksavat korkeintaan sen 20 % veroja tuistaan (ellei ole mitään vähennyksiä ja teillähän ei ole) joten taskusta toiseen ne teidän "veroeurot" siirretään joten mikä siinä on ongelma?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömätkin maksavat tuista veroja. Kyllä ne tietää. Mistä tämä luulo että tuet ovat verottomia?
Työttömät maksavat korkeintaan sen 20 % veroja tuistaan (ellei ole mitään vähennyksiä ja teillähän ei ole) joten taskusta toiseen ne teidän "veroeurot" siirretään joten mikä siinä on ongelma?
Samalla tavalla menee kaikkien kunnan ja valtion töissä olevilla. Mikä siinä on ongelma?
Palkastani vähennetään työttömyysvakuutusmaksu. Mihin se menee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli arvaa kumpi tulee halvemmaksi valtiolle valtion virkamiehen palkan maksaminen vai työttömän tukien maksu? Jos työtön saa vaikkapa 1100 e ja aloittelevan valtion virkamiehen lähtöpalkka on vaikkapa esim. 2500 e/kk, Kumpi siis tulee halvemmaksi maksaa 1100 e/kk vai 2500 e/kk?
Valtion virkamies on kuluttanut yliopistossa 5-15 vuotta, valtion rahoja.
Kaikki Suomessa opiskelleet ovat, jopa se amisjannu.
Amisjannu ei ole ollut yliopistossa.
Amisjannun koukutus maksaa ihan samalla tavalla kuin yliopistokoulutus,ja se maksetaan verorahoista. Vai luuletko että amiskohen rahoitus tulee yksisarvisilta? Moni amiskoulutus on suhteessa kalliimpaa,kuin yliopistokoulutus.
Voi voi. Tuli oikein paha mieli, kun työssäkäyvällä on vähemmän rahaa ostaa väkeviä viinoja, kallis pelikonsoli ja pelejä lapsille ja ainoastaan varaa kahteen ulkomaanmatkaan vuodessa. Osakkeitakaan ei voi ostaa niin paljon kuin mieli tekisi. Kurjaa elämää.
T. Verorahoilla elävä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katsoppa tukien osuus budjetista ja tule sitten uudemman kerran kertomaan.
Pysäyttävä tutkimustulos: Työttömyys maksaa Suomelle 10,8 miljardia euroa vuodessa - monet valmennukset ja tuet turhia
Haluaisin tietää kuinka paljon näistä 10 miljardista tulee työttömiin kohdistetuista toimenpiteistä. Ei tuo ainakaan tuista tule. Itse olen tällaisessa toimenpiteessä, ihan ok mulle, mutta ei siitä kenellekään mitään hyötyä ole. Veronmaksajien piikki näyttää olevan auki näiden suhteen.
Tällä hetkellä en ymmärrä, mutta voisin harkita ymmärtäväni, jos hallituksen tavoitteet olisivat edes toisin päin. 2 mrd. leikkauksia ja 4 mrd toimia, joilla saadaan valtiolle lisätuloja. Sen jälkeen kun ideologiset leikkaukset on toteutettu, joudutaan taas ottamaan lisää velkaa, jotta saadaan korjattua se mitä korjattavissa on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pysäyttävä tutkimustulos: Työttömyys maksaa Suomelle 10,8 miljardia euroa vuodessa - monet valmennukset ja tuet turhia
Haluaisin tietää kuinka paljon näistä 10 miljardista tulee työttömiin kohdistetuista toimenpiteistä. Ei tuo ainakaan tuista tule. Itse olen tällaisessa toimenpiteessä, ihan ok mulle, mutta ei siitä kenellekään mitään hyötyä ole. Veronmaksajien piikki näyttää olevan auki näiden suhteen.
Tuosta 10 miljardista miltei puolet on rahaa jota ei ole olemassakaan, koska siihen on laskettu verot jotka jäävät saamatta, koska työttömät eivät ole töissä. Eli verot joita työttömät maksaisivat JOS olisivat töissä. Hypoteettista rahaa siis tällä ja varmaan tulevallakin hetkellä.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos jokainen työtön joutuisi hankkimaan elättäjänsä itse, niinkuin työssäkäyvä työpaikkansa? Olisiko kiva mennä naapurin Jormalta anelemaan, että maksatko minunkin ruuat kun olen työtön? Jos tuki ei kiertäisi valtion verojen kautta, niin näin se toimisi. Olisipas ilo katsoa työttömät kerjäämässä. Nyt se Jorma maksaa pakolla sen naapurinsa työttömän elämisen. Oksettaa tämä sosiaalihuoltovaltio.
Yhä useammassa maassa, mainittakoon vaikkapa Nicaragua, Kongon demokraattinen tasavalta sekä Jamaika, tämä verotusasia on hoidettu hieman toisella tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näistäkin olisi vuodessa tullut miljoonien säästöt kun olisi kaikki lopetettu. Niistä hyötyvät vain ne kouluttajatahot, ovat ilmeisesti osaksi päättäjien omistamia koska niitä ei lopeteta. Työttömille noista ei ole koskaan ollut mitään hyötyä, ei yhtään mitään muuta kuin muutama euro enemmän tukea. Haluan ammatillista koulutusta joka on hyvälaatuista ja tuottaa tutkinnon joka auttaa työllistymisessä.
Ymmärtäähän AP, että sellaista ihmisryhmää kuin työttömät, ei ole olemassa.
On yksittäisiä ihmisiä, jotka joutuvat kohtaamaan työttömyyttä jonkin aikaa elämässään. Useimmilla se kestää vain lyhyen aikaa. Viikkoja tai kuukausia.
Nämä "työttömät sitä jatätä" -tyypit tuntuvat kuvittelevan, että osa ihmisistä on aina ja ikuisesti työttömiä ja kaikki muut ovat aina ja ikuisesti vain töissä raatamassa elättäkseen työttömien ryhmää.
Ihan kuin näillä mustavalkoisesti ajattelevilla ei olisi mitään ymmärrä oikeasta elämästä ja siitä miten tilanteet voivat muuttua ihan kenellä tahansa. Se saattaa johtua nuoruudesta tai muuten vaan kehityymättömästä ajattelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhä useammassa maassa, mainittakoon vaikkapa Nicaragua, Kongon demokraattinen tasavalta sekä Jamaika, tämä verotusasia on hoidettu hieman toisella tavalla.
Se on jännä, miten yksikään sellainen maa, jonka nimessä on sana "demokraattinen", ei ole demokraattinen. Ne ovat aina tavalla tai toisella diktatuureja.
Ymmärrän kiitos oikein hyvin, että nyt alkuvuonna olen maksanut jo yhden kuukausipalkan verran kassamaksua +pakollista työttömyysmaksua. Jatkan maksua taas syksyllä heti, kun kesän lomautus päättyy. Ymmärtäthän tämän, arvoisa aloittaja?
En olisi kovin kriittinen kaikkia ansiosidonnaista nostavia kohtaan koska iso osa heistä nostaa työttömyyskorvausta työnnantajan sanottua työsuhteen irti työntekijöistä riippumattomista syistä. Arvostelua heitä kohtaan voi esittää vasta jos on osoittaa, että ovat todella ryhtyneet työhaluttomiksi. Kun iso työnantaja irtisanoo nopeassa tahdissa satoja ihmisiä, niin siinä menee tovi jos toinenkin ennen kuin tällainen joukko pääsee kunnolla kiinni työnhakuun ja järjestämään elämäänsä eteen päin.
Entä jos hirvikolarin myötä Jorman molemmat jalat amputoidaan, mutta Kelan lääkäri on sitä mieltä että Jorma kykenee edelleen kävelemään?