Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka hoitaa yksineläjän hautaamisen ja muut asiat?

Vierailija
23.06.2023 |

Ystäväni kuoli yllättäen. Hän odotteli muutaman vuoden kuluttua koittavaa eläkettä innoissaan, koska halusi päästä harrastuksensa pariin ilman työaikojen rajoituksia.

Ystäväni on hyvin järjestelmällinen ja kauaskatseinen, mutta en ole varma siitä, onko hän valmistautunut äkilliseen kuolemaansa. Hänen ainoat sukulaisensa ovat hyvin vanhat vanhemmat.

Kuka hoitaa vainajan hautaamisen ja muut asiat, jollei järjestelyjä ole olemassa? Otetaan keksityksi esimerkiksi vaikka ihminen, jolla on elämäntyönään vanhat moottoripyörät ja iso verstas täynnä työkaluja niitä varten. Mitä niille tapahtuu? Kääriikö joku huutokauppias voitot taskuihinsa vai onko mahdollista, että omaisuus hoituu hänen vanhempiensa hyväksi, kuten kuuluisikin?

Kommentit (258)

Vierailija
181/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton sinkku ja olen ilmoittanut lähimmäksi omaisekseni ystäväni, jolle olen myös kertonut, miten haluan hautajaiset järjestettävän. Omaisuuden olen testamentannut seurakunnalle.

Hyvänen aika. Tee se testamenntti ystävällesi eikä ahneelle seurakunnalle, joka ei ole susta todellisuudessa välittänyt pätkääkään. YSTÄVÄT ON KULTAA VARSINKIN JOS JÄRJESTÄÄ SUT HAUTAAN YM. Kato nyt esimerkiksi piispojen palkkaa. Huh, huh.

Vierailija
182/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunta hoitaa ja valtio perii. Käytännössä valtio ei noita pikkuperintöjä pyri pitämään joten AP tässä on sun tilaisuus - perintö voidaan luovuttaa hyvin läheiselle henkilölle esim avopuolisolle tai käyttää vainajalle tärkeään asiaan. Köy kiinni!

Vaikka vainaja löytyisi katuojasta vailla mitään omaisuutta ja ilman yhtäkään läheistä, tuttua tai sukulaista - kuten usein käy - pidetään siunaustilaisuus aina. Paikalla on aina yleisöä ja virsi lauletaan aina. Uskoisin että muissa uskontokunnissa sama.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen lapseton sinkku ja olen ilmoittanut lähimmäksi omaisekseni ystäväni, jolle olen myös kertonut, miten haluan hautajaiset järjestettävän. Omaisuuden olen testamentannut seurakunnalle.

Hyvänen aika. Tee se testamenntti ystävällesi eikä ahneelle seurakunnalle, joka ei ole susta todellisuudessa välittänyt pätkääkään. YSTÄVÄT ON KULTAA VARSINKIN JOS JÄRJESTÄÄ SUT HAUTAAN YM. Kato nyt esimerkiksi piispojen palkkaa. Huh, huh.

Mistä sä tiedät vaikka tää ihminen olisi kuinka paljon ollut seurakunnan kanssa tekemisissä ja seurakunta hänelle arvokas ja hyvä yhteisö?

Ja jos haluaa, että joku hänen hautaansa hoitaa, silloin kannattaa siitä sopia nimenomaan seurakunnan kanssa, koska ystävää ei voi siihen velvoittaa. Seurakunnan voi. Monet testamenttaa seurakunnalle juuri sen takia, että SRK sitten huolehtii haudasta. Ystävä voi vaikka sairastua tai kuolla, jolloin kukaan ei siitä haudasta enää huolehdi.

Testamenttiin voi vielä laittaa määräyksen, mihin tarkoitukseen SRK testamentin varat käyttää ja SRK on velvollinen sen toteuttamaan.

Vierailija
184/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa kun tuttavapiirissä on monia yksineläjiä joiden vanhemmat ovat kuolleet, eikä lapsia ole eikä sisaruksia. Kuka hoitaa perunkirjoitukset, hautajaiset ja asunnon tyhjennyksen? 

Tai kuka hoitaa vielä elossa olevan ihmisen asioita, kun ei niihin itse enää pysty ja omaisia/läheisiä ei ole? Tämä kysymys tulee aina mieleen kun kuulee sen mainoksen jossa mainostetaan edunvalvontavaltakirjan tekemistä.

Sitä siinä ei kerrota, että mistä sellaisen ihmisen saa. Jonkun kai ne pakolliset on pakko vielä silloinkin hoitaa, mutta entäs kun ei enää itse kykene?

No tämäkin! Kuka kuskaa labraan ja ruokakauppaan yms.

Kaupasta tilataan ruoka kotiin ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Entäs kun kännykkä/läppäri sanoo sopparinsa irti niin millä yhteydellä sitten tilataan ruokaa kotiovelle tai ostetaan uutta kännykkää/läppäriä? Tai kuka tulee käyttämään ihan fyysisillä ostoksilla kun omin voimin ei sinnekään pääse?

Niinpä. Kyllä sitä ihmiskättä ja aivoja aina loppuviimeksi tarvitaan, ei mikään ilman ihmistä toimi.

Apua voi hakea seurakunnan diakoniatyöntekijöiltä, erilaisten yhteisöjen ystäväpalvelusta ja tietysti kunnalta. Eiköhän tällainen täysin yksin oleva ihminen sitten jo pääse johonkin palvelukotiin tai vastaavaan, missä on henkilökuntaa sitä varten.

Vierailija
185/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunnalle kun antaa niin on taattu taivaspaikka.

Vierailija
186/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain eläkkeellä olevat veteraanit saa ilmaisen kodin siivouksen, muut ei.

Ei muuten varmasti enää ole montaa kotonaan asuvaa suomalaissotaveteraania eli ilmankos tuollainen ilmaispalvelu on myönnetty..

Parikymppisenä rintamalla vuonna -45 jolloin vika sota loppui niin siltikin on jo liki 100-vuotias. 

Tämä ilmainen siivous ja muut ilmaiset palvelut veteraaneille on olleet olemassa jo kymmenet vuodet, jolloin veteraanit on olleet vielä ihan elossa ja hyvinkin runsaslukuisina.

Äitini kävi jo 70-vuotiaana veteraaniliiton kuntoutuksissa monet kerrat, vaikka ei ollut mitään kuntoutettavaakaan, oli hyvin terve ja reipas, mutta tykkäsi käydä kun se oli ilmaista ja siellä oli aina kuulemma hauskaa. Tanssia rytkyttelivätkin joka ilta.

Ja kaiken kustansi veteraaniliitto.

Vierailija
187/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talonmies kompostoi.

No eiköhän joku sosiaaliviranomainen hoida.

Vierailija
188/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksineläjälle lähin omainen on viranomainen. Hän hoitaa hautaamisen ja muut asiat.

Vierailija
189/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

uskoisin sosiaalipuolen hoitavan asian viime kädessä

Mutta miten? Kuka on se, joka lopulta menee vainajan asuntoon, katselee ympärilleen ja päättää esimerkiksi sen, mitä irtaimistolle tehdään? Sosiaalityöntekijä? Muuttofirma? Jonkun jobbarikaveri?

Sosiaalipuoli varmasti käytännössä järjestää jonkun asuntojen tyhjennykseen erikoistuneen jobbarin tyhjentämään. Eiköhän siinä sovita, että urakka on edullinen tai ilmainen peräti ja arvoesineet voi pitää maksuna, jos niitä löytyy.

Näin myös toimittu yksinäisten sukulaisten tapauksessa meidän suvussa, jos joku sukulainen järjestänyt. Ehkä sinne tarkoituksella jätetään jotain arvokasta maksuksi. Voi olla kultakoruja tai uudehkoa elektroniikkaa ja kodinkoneita.

Jos jotakuta sukulaista kiinnostaa enemmän, niin kyllä silloin mahdolliset arvoesineet kerätään omaan talteen ja siivotaan itse.

Kuolinpesästä ei saa ottaa tulitikkuakaan ennen kuin pesänselvitys on tehty. Jos omaisuudesta on tehty testamentti, niin yksikään jobbari ei saa siitä päältä kerätä yhtään mitään palkaksi. Varmaan näitä kaikessa hiljaisuudessa tapahtuu, mutta siksi kannattaakin merkitä testamenttiinsa esim. korut sille ja sille, että jos niitä ei sitten jossain vaiheessa löydykään, niin kysellään siltä jobbarilta, että missäs ne on. Sama koskee sukulaisia, eli mihinkään ei saa koskea, koska jos huomataan, että jotain puuttuu, niin sitten on kusessa.

Onneksi minulta ei jää mitään arvokasta, senkus taistelette ikea-mukeista ja muusta roskasta ihan vapaasti.

Vierailija
190/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yleensä lapset tai vanhemmat. En tiedä onko sisaruksilla tällaista velvollisuutta. Viime kädessä kunnan sosiaalitoimi. Valtio saa perinnön, jos jää perittävää.

Ystäväni ainoat sukulaiset ovat hyvin vanhat vanhemmat, hekin asuvat kaukana. Perintöjärjestyshän on selvä juttu, mutta kyse on nyt siitä, kuka hoitaa vainajan asiat. Kuka käytännössä pääsee hänen tietokoneelleen, pankkitileilleen, verstaaseensa ja alun alkaen asuntoonsa, jollei tätä ole sovittu etukäteen?

ap

No ne vanhemmat siitä päättävät sitten. He antavat esim. pankin lakimiehen hoitaa kaiken. Vain tällä on sitten pääsy vainajan tileille ja yleensä mihinkään.

OK. Kaikki siis kuitenkin kulkee vanhempien kautta. Ystäväni on pitkään hoitanut vanhempiensakin asioita, joten tilanne on aivan uusi. Heillä lienee kaukaisempia sukulaisia, jotka voivat auttaa.

Minua surettaa ystäväni "verstas", joka on ollut hänen silmäteränsä vuosikymmeniä. Ei kai tässä voi muuta kuin toivoa, että se jotenkin päätyisi kokonaisena samanlaisen harrastajan käsiin.

ap

Mitä väliä vestaalla, et kovin hyvin tunne tätä ystävääsi kun sureksit vain verstasta.

Kaltaisesi ei ehkä kannattaisi kommentoida aloituksiin, joita et selkeästi ymmärrä.

Vierailija
191/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Seurakunta ei hoida kuin vasta sitten, kun Se Joku joka hoitaa kaiken, varaa hautajaiset ja hautapaikan. Ei meillä ole valtuuksia - eikä muuten ainakaan kaupungissa kertakaikkiaan olisi joutilasta henkilöä irrottaa siihen.

Entä siinä tapauksessa, että vainaja ei kuulu kirkkoon?

Me tehdään ne hautajaiset vain jos niitä pyydetään meiltä. Ei tietenkään tehdä jos ei pyydetä. Tai jos pyydetään mutta tulee ilmi että vainajan tahdon vastaista. Poltetaan jos pyydetään ja hautapaikan saa aina toki.

Ai vainajako pyytää? No ei. siis ihan oikeasti: minkä lapun täytän että varmistan kuolemani jälkeisen polttohautauksen?

Kirjoitat hautaustoiveesi testamenttiisi. Jos haluaa huolehtia omista hautausjärjestelyistään, niin hautaustoimistossa voi etukäteen valita mieluisensa arkun ja uurnan. Haluttaessa hautaustoimisto järjestää myös vainajalle vaatteet, arkun, arkkuunlaiton ja kuljetuksen seurakunnan tiloihin kylmäsäilytykseen. Hautaustoimisto tekee näitä paljon muutenkin, sillä omaisilla ei useinkaan ole halua ja/tai voimia huolehtia näistä asioista. Hautaustoimistoon voi tehdä näistä asioista sopimuksen ihan eläessäänkin.

Testamenttiin ei kannata kirjoittaa hautaustoiveitaan. Yleensä ihminen haudataan ensin ja sitten aletaan kaivelemaan muita papereita. Voi olla, että ei mene ihan vainajan toiveiden mukaisesti, jos noin meneteltäisiin.

Vierailija
192/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa kun tuttavapiirissä on monia yksineläjiä joiden vanhemmat ovat kuolleet, eikä lapsia ole eikä sisaruksia. Kuka hoitaa perunkirjoitukset, hautajaiset ja asunnon tyhjennyksen? 

Tai kuka hoitaa vielä elossa olevan ihmisen asioita, kun ei niihin itse enää pysty ja omaisia/läheisiä ei ole? Tämä kysymys tulee aina mieleen kun kuulee sen mainoksen jossa mainostetaan edunvalvontavaltakirjan tekemistä.

Sitä siinä ei kerrota, että mistä sellaisen ihmisen saa. Jonkun kai ne pakolliset on pakko vielä silloinkin hoitaa, mutta entäs kun ei enää itse kykene?

Virkaedunvalvoja hoitaa, jos ei ole tehnyt edunvalvontavaltakirjaa, eikä ole muutakaan edunvalvojaa.

Edunvalvontavaltakirjassa saa itse valita, kenet/ketkä haluaa asioitaan hoitamaan ja siinä voi määrätä/antamaan lupa tehdä kaikenlaista omaisuudella, kuten vaikka antamaan lapsenlapsille rahalahjoja tietyin ajoin tai myymään asunnon pois ilman luvan hakemista viranomaisilta. Eikä tarvitse myöskään raportoida kaikkea viranomaisille. Edunvalvontavaltakirjassa kannattaa olla useampia mainittuna, että on toinen hoitamaan, kun se ensisijainen ei pystykään enää asioita hoitamaan.

Mistä ihmeestä kumpuaa tämä kuvitelma, että kaikilla olisi elämässään oikein useampiakin ihmisiä, joille antaa edunvalvontavaltakirja? Sitä saa olla tyytyväinen jos on edes sitä yhtä ja monilla ei ole sitäkään.

Ja hoitaako tämä virkaedunvalvoja sitten nämä ketjussa jo mainitut labrassa ja kaupassa käyttämiset?

Tämä kohtalo koskettaa monia lapsettomia. Kannattaa miettiä etukäteen olisiko tuttavapiirissä ketään jolle voisi testamentata omaisuutensa asioidenhoitoa vastaan. Kummilapsi kenties? Joku joka kävisi kaupassa ja kenties avustelisi käytännön asioissa.

Vierailija
193/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sossu hoitaa hautausasiat myös siinä tapauksessa, jos omaiset eivät oman terveydentilansa vuoksi kykene itse hoitamaan niitä lainkaan. Tietenkin jonkun vain pitää saada tieto sinne sossuun asiasta. Muuten se tulee ilmi viimeistään siinä vaiheessa, kun ruumis on ollut ruumishuoneella puoli vuotta eikä kukaan ole haudannut. Silloin terveydenhuolto ottaa sossuun yhteyttä.

Vierailija
194/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalitoimi, jos ei ystävien keskuudesta löydy vapaaehtoisia. Yksineläjän kannattaisi hoitaa nämä asiat kuntoon mm testamentti. Minun kummini hoiti asiat kuntoon jo eläissään, testamenttasi irtaimiston ja asunnon. Sopi hautaisten hoitajan. Hyvin harva vaivautuu hoitamaan asioita etukäteen, etenkin nuorehkot ja terveet.

Vierailija
195/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuttavapariskunta osti pilkkahinnalla kiinteistön, joka oli myynnissä huutokauppa-sivustolla. Kaupunki myi kiinteistöä, joka oli tullut sille juurikin ihmiseltä jolla ei ollut yhtään perillistä.Oli seissyt tyhjillään jo kauan.

Mietittiin sitten, että mitä tapahtuu näiden ihmisten jälkeensä jättämälle irtaimistolle? Aivan kuten aloittajakin mietti, että miten käy ystävän verstaalle ja harrastustoiminnasta jääneille tavaroille? Meneekö ne roskalavalle, vai mitä? Kuka niistä huolehtii?

Ikäväähän tuo on ajatella että rakkaan harrastuksen myötä kerätyt tavarat menevät roskalavalle, ei ystävä varmasti olisi sitä halunnut.

Vierailija
196/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sossu hoitaa

Joskus on vuosia  kuollut ollut voitu löytää asunnossa.  -

Vierailija
197/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko pääseväsi apajille?

Saisit hävetä!!

Vierailija
198/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

JOS EI OLE MUUTA SUKUA KUIN IÄKKÄÄT VANHEMMAT:  Käykö heillä kotihoito? Jos käy, hoitajat voivat viedä asian sos. toimistoon ja hautaus yritykseen hoidettavaksi. 

Jos vanhemmat ovat esim. hoitokodissa, niin hoitokodin työntekijät ...  Heidän edunvalvojansa hoitaa asiaa. Jos edunvalvojaa ei vielä ole määrätty, kannattaa se sopia tai yleinen edunvalvoja hoitaa asiaa.

Vierailija
199/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkaedunvalvoja hoitaa, jos ei ole tehnyt edunvalvontavaltakirjaa, eikä ole muutakaan edunvalvojaa.

Edunvalvontavaltakirjassa saa itse valita, kenet/ketkä haluaa asioitaan hoitamaan ja siinä voi määrätä/antamaan lupa tehdä kaikenlaista omaisuudella, kuten vaikka antamaan lapsenlapsille rahalahjoja tietyin ajoin tai myymään asunnon pois ilman luvan hakemista viranomaisilta. Eikä tarvitse myöskään raportoida kaikkea viranomaisille. Edunvalvontavaltakirjassa kannattaa olla useampia mainittuna, että on toinen hoitamaan, kun se ensisijainen ei pystykään enää asioita hoitamaan.

Mistä ihmeestä kumpuaa tämä kuvitelma, että kaikilla olisi elämässään oikein useampiakin ihmisiä, joille antaa edunvalvontavaltakirja? Sitä saa olla tyytyväinen jos on edes sitä yhtä ja monilla ei ole sitäkään.

Ja hoitaako tämä virkaedunvalvoja sitten nämä ketjussa jo mainitut labrassa ja kaupassa käyttämiset?

Tämä kohtalo koskettaa monia lapsettomia. Kannattaa miettiä etukäteen olisiko tuttavapiirissä ketään jolle voisi testamentata omaisuutensa asioidenhoitoa vastaan. Kummilapsi kenties? Joku joka kävisi kaupassa ja kenties avustelisi käytännön asioissa.

Ai niin kuin että tekee sopimuksen, että saat testamentissa koko omaisuuden, jos käyt mulle kaupassa ja viet terveyskeskukseen. Ei se ihan mene noin. Edunvalvontavaltuutus on ihan eri dokumentti ja se ei ole mikään kaupassakäyntisopimus, vaan se on ihan järeämpi valtuutus. Sillä valtuutuksella pystyy edunvalvoja vaikka myymään talon tai määräämään hoidosta, jos asianomainen ei pysty hoitamaan. Eikä sitä testamenttia voi allekirjoittaa todistajana sellainen, joka on jotain sen perusteella saamassa.

Loppupeleissä sitä lähöjärjestystä ei kukaan tiedä. Voihan olla, että itsellä riittää elämistä vaikka kuinka pitkään ja se "sovittu auttaja" kuolla kupsahtaa paljon aikaisemmin.

Minulla on useampikin kummilapsi, ja ne on jo isoja aikuisia, ne ei enää mitään perintöjä tarvitse. Sitä paitsi en ole nähnyt niitä varmaan pariinkymmeneen vuoteen, niin tuskin ne enää lähtisi kaupassa käymään vaikka kuinka pyytelisi.

Vierailija
200/258 |
28.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No tämäkin! Kuka kuskaa labraan ja ruokakauppaan yms.

Kaupasta tilataan ruoka kotiin ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Entäs kun kännykkä/läppäri sanoo sopparinsa irti niin millä yhteydellä sitten tilataan ruokaa kotiovelle tai ostetaan uutta kännykkää/läppäriä? Tai kuka tulee käyttämään ihan fyysisillä ostoksilla kun omin voimin ei sinnekään pääse?

Niinpä. Kyllä sitä ihmiskättä ja aivoja aina loppuviimeksi tarvitaan, ei mikään ilman ihmistä toimi.

Apua voi hakea seurakunnan diakoniatyöntekijöiltä, erilaisten yhteisöjen ystäväpalvelusta ja tietysti kunnalta. Eiköhän tällainen täysin yksin oleva ihminen sitten jo pääse johonkin palvelukotiin tai vastaavaan, missä on henkilökuntaa sitä varten.

Mutta miten sitä apua hakee jos se ainoa viestintävälinen ulkomaailmaan onkin yhtäkkiä kaput? Ja monestihan nämä nykyvehkeet laukeaakin ihan ilman ennakkovaroitusta.

Ei kai nyt oikeasti voida olettaa, että yksinäinen ja perheetön ihminen vaan tilaa kaiken netin kautta kotiovelle (harvalla siihen on varaakaan) eikä yhteiskunnalla ole mitään vastuuta mistään?