Kuka hoitaa yksineläjän hautaamisen ja muut asiat?
Ystäväni kuoli yllättäen. Hän odotteli muutaman vuoden kuluttua koittavaa eläkettä innoissaan, koska halusi päästä harrastuksensa pariin ilman työaikojen rajoituksia.
Ystäväni on hyvin järjestelmällinen ja kauaskatseinen, mutta en ole varma siitä, onko hän valmistautunut äkilliseen kuolemaansa. Hänen ainoat sukulaisensa ovat hyvin vanhat vanhemmat.
Kuka hoitaa vainajan hautaamisen ja muut asiat, jollei järjestelyjä ole olemassa? Otetaan keksityksi esimerkiksi vaikka ihminen, jolla on elämäntyönään vanhat moottoripyörät ja iso verstas täynnä työkaluja niitä varten. Mitä niille tapahtuu? Kääriikö joku huutokauppias voitot taskuihinsa vai onko mahdollista, että omaisuus hoituu hänen vanhempiensa hyväksi, kuten kuuluisikin?
Kommentit (258)
Vain eläkkeellä olevat veteraanit saa ilmaisen kodin siivouksen, muut ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa kun tuttavapiirissä on monia yksineläjiä joiden vanhemmat ovat kuolleet, eikä lapsia ole eikä sisaruksia. Kuka hoitaa perunkirjoitukset, hautajaiset ja asunnon tyhjennyksen?
Tai kuka hoitaa vielä elossa olevan ihmisen asioita, kun ei niihin itse enää pysty ja omaisia/läheisiä ei ole? Tämä kysymys tulee aina mieleen kun kuulee sen mainoksen jossa mainostetaan edunvalvontavaltakirjan tekemistä.
Sitä siinä ei kerrota, että mistä sellaisen ihmisen saa. Jonkun kai ne pakolliset on pakko vielä silloinkin hoitaa, mutta entäs kun ei enää itse kykene?
No tämäkin! Kuka kuskaa labraan ja ruokakauppaan yms.
Kaupasta tilataan ruoka kotiin ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Entäs kun kännykkä/läppäri sanoo sopparinsa irti niin millä yhteydellä sitten tilataan ruokaa kotiovelle tai ostetaan uutta kännykkää/läppäriä? Tai kuka tulee käyttämään ihan fyysisillä ostoksilla kun omin voimin ei sinnekään pääse?
Vierailija kirjoitti:
Vain eläkkeellä olevat veteraanit saa ilmaisen kodin siivouksen, muut ei.
Ei muuten varmasti enää ole montaa kotonaan asuvaa suomalaissotaveteraania eli ilmankos tuollainen ilmaispalvelu on myönnetty..
Parikymppisenä rintamalla vuonna -45 jolloin vika sota loppui niin siltikin on jo liki 100-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minuakin kiinnostaa kun tuttavapiirissä on monia yksineläjiä joiden vanhemmat ovat kuolleet, eikä lapsia ole eikä sisaruksia. Kuka hoitaa perunkirjoitukset, hautajaiset ja asunnon tyhjennyksen?
Tai kuka hoitaa vielä elossa olevan ihmisen asioita, kun ei niihin itse enää pysty ja omaisia/läheisiä ei ole? Tämä kysymys tulee aina mieleen kun kuulee sen mainoksen jossa mainostetaan edunvalvontavaltakirjan tekemistä.
Sitä siinä ei kerrota, että mistä sellaisen ihmisen saa. Jonkun kai ne pakolliset on pakko vielä silloinkin hoitaa, mutta entäs kun ei enää itse kykene?
Sosiaalitoimeen yhteys. Huoli-ilmoituksen voi tehdä ja he järjestävät edunvalvojan.
Voiko huoli-ilmoituksen tehdä itse itsestään? Ja siis niin hyvissä ajoin, että vielä ymmärtää tarvitsevansa jonain päivänä apua ja on vielä kykenevä sitä apua hakemaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämäkin! Kuka kuskaa labraan ja ruokakauppaan yms.
Kaupasta tilataan ruoka kotiin ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.
Voiko sieltä tilata punalaputettua ruokaa? Ja miten tuohon kuljetusmaksuun olisi varaa, kun nytkään ei saa kauppamatka maksaa mitään eli siellä täytyy käydä kävellen ja nimenomaan etsiä punalappu-ruokaa sekä kiertää tarjousten perässä?
Kysymys: Mikset sinä ota vetovastuuta?
Mun pikkuveli hoiti isämme hautausasiat.
Varmaan kunta hoitaa pakolliset jutut, jos muista ei ole apua.
Olispa joku painike mitä tarvittaessa vois painaa. Puff, olen kadonnut koti mukanani jälkiä jättämättä.
Oletko hädissäsi et jotain olis kaatumassa sun niskaan? Sun vaivoiks? Jopa sun velvollisuudeksi, Härre Gud. Voi kyynel.
Sossu toimii vain maksumiehenä, jos sukulaisia ei ole eikä vainajalla varallisuutta. Kunta hoitaa hautajaisten käytännön järjestelyt. Tällainen laki astui voimaan vuoden alussa.
Vierailija kirjoitti:
Oletko hädissäsi et jotain olis kaatumassa sun niskaan? Sun vaivoiks? Jopa sun velvollisuudeksi, Härre Gud. Voi kyynel.
Tuo tuntuu olevan monella ensimmäisenä mielessä: se, että kysyjä joko "haluaa apajille" tai yrittää välttää jotakin. Ja tyylilajina tietenkin päällekäyvä naljaileminen.
En ole kuolleen ystäväni sukulainen. Jos olisin ja asemani edellyttäisi toimenpiteitäni, hoitaisin hänet viimeiseen lepoon parhaan kykyni mukaan ja käsittelisin hänen jäämistönsä sen ansaitsemalla kunnioituksella ja hänen vanhempiensa hyväksi.
En kuitenkaan voi tehdä mitään. En myöskään odota itselleni mitään muuta kuin tiedon hänen hautapaikastaan. Esitin aloitukseni kysymykset sen vuoksi, että haluan tietää, miten tällaisissa tapauksissa toimitaan. Oman testamenttini olen tehnyt jo viime vuosituhannella.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat perivät lapsen, jos lapselta ei jää rintaperillisiä.
Niin mutta kuka hoitaa käytännön asiat kun vanhemmat ovat iäkkäitä?
Palsanmäet maksavat yhteensä euron hyvistä tavaroista.
Kuolinpesien tyhjentäminen ja siivoaminen on niin kovaa työtä, että sitä arvokasta myytävää tavaraa pitää olla oikeasti paljon ennen kuin siitä voi palkkojen, jätemaksujen yms. jälkeen maksaa edes sitä yhtä euroa. Veikkaisin, että sellaisilla yksinäisillä ihmisillä, jotka eivät ole edes testamenttia tehneet, 99 prosentilla sille firmalle pitää maksaa siitä, että he kärräävät kamat kaatopaikalle. Ne firmat saattavat sitten napata sieltä itselleen muutaman mummolataulun, jotka ehkä menevät 20 eurolla tai sitten eivät mene, mutta ei niillä itseään elätetä.
Ovatko vanhemmat kalliissa hoitolaitoksessa ? Ja hoitaako heidän asiaansa nyt sitten joku esim. seurakunnasta tms.?
Jos ovat suht järjissään, minusta ap. voisit olla heihin yhteydessä. Eikä mikään estä sinua ostamasta käypään hintaan noita elämäntyön juttuja. Sovit siitä vanhempien kanssa, toki avustaja voi olla mukana.
Ei tarvitsisi maksaa mitään suuria summia, mutta vastaavasti voisit sydämestäsi auttaa ja piristää vanhempia vuosien varrella.
Koska muutoin hoivakoti imaisee nekin tulot.
Joo, ja jos ns. alihintaan möisivät niin mielummin edesmenneen ystävälle ja omaisuuden arvostajalle kuin jollekin haaskalinnulle :).
Jos olet yhteydessä vanhempiin, ja onko esim. hautajaset ? Siellä voisi keskustella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikuinen lapseni kuoli elettyyään 20 v puolisona (ei naimisissa, eurooppalaisessa maassa). Minun piti maksaa hautajaiskulut.
En vieläkään ymmärrä.Hautauskulut menee vainajan varoista. Jos niitä ei ole, niin sosiaalitoimesta saa minimisumman, jotta pakolliset kulut voidaan maksaa. Jos haluaa jotain enemmän, niin sitten täytyy maksaa jostain muualta. Mutta sitä en sitten tiedä, että jos vainajalla on jo ihan toinen kansalaisuus, niin ei taida enää sitten kuulua Suomen valtion maksettavaksi.
Eri maissa on erilaiset lainsäädännöt. Harvassa maassa voi niin vapaasti heittäytyä valtion huollettavaksi kuin meidän pohjoismaisessa hyvinvointivaltiossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat perivät lapsen, jos lapselta ei jää rintaperillisiä.
Niin mutta kuka hoitaa käytännön asiat kun vanhemmat ovat iäkkäitä?
Sosiaalityöntekijä ottaa asian hoitaakseen, jos vanhemmilla ei ole puhtia siihen.
Varmasti, mutta kenen puhdin varassa se sosiaalityöntekijän mukaan saaminen on? Ei ne ajatustenlukijoitakaan taida olla, koska muutenhan näiden hoitaessa asioita ei lapsia jätettäisi kelvottomien vanhempien armoille kuolemaan ja sitten seliteltäisi, ettei olisi voinut ikinä uskoa eikä arvata.
No kyllä viimeistään sen kylmiön omistaja alkaa jossain vaiheessa kiinnostumaan, että koska saisi jääkaappiinsa taas tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yleensä lapset tai vanhemmat. En tiedä onko sisaruksilla tällaista velvollisuutta. Viime kädessä kunnan sosiaalitoimi. Valtio saa perinnön, jos jää perittävää.
Perunkirjoituksesta huolehtii se, joka on perillinen. Jos on vain iäkkäät vanhemmat, se on näiden vanhempien kuitenkin huolehdittava. Eli hommaavat lakimiehen tmv. sen tekemään. Jos ne on jo niin huonokuntoisia, ettei siihenkään pysty, hautaustoimisto tai SRK tai vanhusten asioiden hoitaja ottaa sossuun yhteyden. Kyllä aina tavalla tai toisella asia järjestyy.
Jos ei ole yhtään perillistä, perintö menee valtiolle. Valtio sitten kaikesta huolehtiikin.
Sisarukset on perillisiä, jos ei ole elossa olevaa vanhempaa tai lapsia tai lapsenlapsia tai näiden lapsia.
Suljin testamentilla sisarukseni pois.
Onpahan juttua!
Kerrankin hyvä ja asiallinen aloitus. MUTTA, tämä joutavanpäiväinen sakki sai tästäkin tehtyä silkkaa soopaa.
Yhtään ihan oikeata neuvoa tai tietoa ei ole, olisin kiinnostunut, koska tilanteeni on paljon ap:n kaltainen.
Miksi ihmeessä te
ilkeät, työttömät, finninaamaiset, huonosti kirjoittavat, katkerat persaukiset otatte kantaa asiaan, jota ette edes ymmärrä. Voivatko suomalaiset olla todella noin pöhköjä? VOIVAT ja ovatkin. Jos et voi purkaa katkeruuttasi muualla kuin näillä palstoilla, lopeta Herran tähden. Olet vastenmielinen!.
Ap soita sossuun ja selvitä tilanne. Iäkäs vanhempi voi hoitaa kaikki jos järki ja jalat toimii ja jos ei toimi niin sossu auttaa teitä.
Juuri hoidin äidin asiat niin kyllä se on raskas homma ja pankkiin ei enää mennä vaan kaikki tehdään sähköisesti.
Äitini kuoli lokakuussa.
Niin ja tietokoneen sisältöön, pilvipalveluiden tiedostoihin yms. ei kyllä pääse kukaan, jos on salasanalla kaikki asiallisesti suojattu. Jollei yksineläjä ole elinaikanaan tehnyt tähän liittyviä toimia. Googlella esim. voi laittaa automaattiviestin haluamalleen henkilöille, jos ei tietyn ajanjakson kuluttua ole kertaakaan tililleen kirjautunut. Siinä voi sitten joitain toimintaohjeita hyville ystävilleen ja luotetuille ehkä tiedottaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapseton sinkku ja olen ilmoittanut lähimmäksi omaisekseni ystäväni, jolle olen myös kertonut, miten haluan hautajaiset järjestettävän. Omaisuuden olen testamentannut seurakunnalle.
Hyvänen aika. Tee se testamenntti ystävällesi eikä ahneelle seurakunnalle, joka ei ole susta todellisuudessa välittänyt pätkääkään. YSTÄVÄT ON KULTAA VARSINKIN JOS JÄRJESTÄÄ SUT HAUTAAN YM. Kato nyt esimerkiksi piispojen palkkaa. Huh, huh.
Entäpä jos tämä ystäväsi kuolee ennen sinua? Kukaan ei tiedä lähtöjärjestystä.