Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kuka hoitaa yksineläjän hautaamisen ja muut asiat?

Vierailija
23.06.2023 |

Ystäväni kuoli yllättäen. Hän odotteli muutaman vuoden kuluttua koittavaa eläkettä innoissaan, koska halusi päästä harrastuksensa pariin ilman työaikojen rajoituksia.

Ystäväni on hyvin järjestelmällinen ja kauaskatseinen, mutta en ole varma siitä, onko hän valmistautunut äkilliseen kuolemaansa. Hänen ainoat sukulaisensa ovat hyvin vanhat vanhemmat.

Kuka hoitaa vainajan hautaamisen ja muut asiat, jollei järjestelyjä ole olemassa? Otetaan keksityksi esimerkiksi vaikka ihminen, jolla on elämäntyönään vanhat moottoripyörät ja iso verstas täynnä työkaluja niitä varten. Mitä niille tapahtuu? Kääriikö joku huutokauppias voitot taskuihinsa vai onko mahdollista, että omaisuus hoituu hänen vanhempiensa hyväksi, kuten kuuluisikin?

Kommentit (258)

Vierailija
141/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen sellainen yksinäinen, suvuton jne ja tiedän, että viranomaiset hoitaa minun maalliset jäämistöt ja dokumenttibyrokratian. Olen tehnyt testamentin ja hautausohjeen ja niistä on maininta Omakannassa. Minä en halua mitään kirkonrituaaleja, koska en kuulu kirkkoon.  Ja ei mitään hautapaikkoja, ettei kenenkään tarvitse kokea huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole käynyt kastelemassa haudalla kukkia. Kirkkoon kuulumattomille on olemassa tunnustuksettomia tuhkapaikkoja ja sinne ei tarvitse edes kylttiä välttävättä laittaa. 

Vierailija
142/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vainajan kotikunta hoitaa siten miten hautaustoimilaissa säädetään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
143/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tieto ihmisen kuolemasta menee viranomaisille ja verottajalle, joka odottaa saavansa perukirjan säädetyssä ajassa. Mikäli sellaista ei tule, verottaja alkaa ottaa yhteyttä vainajan mahdollisiin sukulaisiin ja/tai hänen kanssaan viimeisinä aikoina tekemisissä olleisiin viranomaisiin. Verottaja yksinkertaisesti määrää, kenelle perunkirjoituksen järjestäminen ja hautajaisten pito lankeaa. Se voi olla vankivainajan tapauksessa vaikkapa vankilan johtaja tai sairaalan ylilääkäri tms. Mikäli henkilö on testamentannut omaisuutensa valtiolle, niin silloin valtio hoitaa kaiken. 

Vierailija
144/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytännössä kunnan sosiaalitoimi hoitaa tai jos jossakin pikkukunassa ei enää hyvinvointialueen jälkeen ole sosiaalitointa, sitten hallintotoimi. Tiedän kunnan, jossa yksinasuvan ja perillisittömän hautaamisen käytännön järjestelyt hoiti kunnan hallintojohtaja! Jos elossa on sukulaisia, jotka eivät voi hoitaa esimerkiksi ovat liian iäkkäitä, voi DVV (eli digi- ja väestötietovirasto) määrätä yleisen edunvalvonnan tai oikeusavun hoitamaan asian riippuen siitä, mitä kaikkea pitää tehdä. Pesä menee lopulta kunnalle/valtionkonttorille. He sitten tekevät omaisuudelle mitä parhaaksi näkevät; yleensä pyrkivät myymään, mutta jos tavaraa ei saada kaupaksi, kaatopaikka on sitten se oikea osoite.  

Vierailija
145/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikuinen lapseni kuoli elettyyään 20 v puolisona (ei naimisissa, eurooppalaisessa maassa). Minun piti maksaa hautajaiskulut.

En vieläkään ymmärrä.

146/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa kun tuttavapiirissä on monia yksineläjiä joiden vanhemmat ovat kuolleet, eikä lapsia ole eikä sisaruksia. Kuka hoitaa perunkirjoitukset, hautajaiset ja asunnon tyhjennyksen? 

Meillä kävi näin yhden tädin tapauksessa 2021. Ensin kysellään kaukaisiltakin sukulaisilta, olisiko halua hoitaa. Nämä kaikki toimintakykyiset olivat muuttaneet Ruotsiin 70-luvulla työn perässä.

Kun ei ollut halukkkaita, niin kunnan sosiaalityöntekijät hoitivat homman.

Kuka tällaista haluaa hoitaa? Hirveä työ ja vaiva ilman mitään korvausta ja sitten vielä epäillään, että olet varastanut jotain jne. En suostuisi mistään hinnasta. Omat vanhemmat eri asia toki.

🇺🇦🇮🇱

Vierailija
147/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei kaiffari, ainakin meidän taloyhtiössä roskikset tyhjennetään säännöllisesti, mites teillä?

Vierailija
148/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tungen tähän ketjuun esittämään aiheeseen liittyvän lisäkysymyksen: jos perunkirjan hoitaa perinnönsaaja niin entäpä siinä tapauksessa että perinnönsaaja on alaikäinen? Määrätäänkö tällöin edunvalvoja hoitamaan asia, samoin hautajaiset? Eli jos joku yksinhuoltaja kuolee? Vai onko yksinhuoltajan muut sukulaiset velvolliset hoitamaan asioita vaikkeivat perillisiä olisi?

Vierailija
149/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luuletko pääseväsi apajille?

HÖLMÖ!

Vierailija
150/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tungen tähän ketjuun esittämään aiheeseen liittyvän lisäkysymyksen: jos perunkirjan hoitaa perinnönsaaja niin entäpä siinä tapauksessa että perinnönsaaja on alaikäinen? Määrätäänkö tällöin edunvalvoja hoitamaan asia, samoin hautajaiset? Eli jos joku yksinhuoltaja kuolee? Vai onko yksinhuoltajan muut sukulaiset velvolliset hoitamaan asioita vaikkeivat perillisiä olisi?

Digi- ja väestötietovirasto määrää edunvalvojan hoitamaan ns. "erityistehtävän", joka on tuo perunkirja ja hautaaminen. 

Vierailija
151/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikuinen lapseni kuoli elettyyään 20 v puolisona (ei naimisissa, eurooppalaisessa maassa). Minun piti maksaa hautajaiskulut.

En vieläkään ymmärrä.

Hautauskulut menee vainajan varoista. Jos niitä ei ole, niin sosiaalitoimesta saa minimisumman, jotta pakolliset kulut voidaan maksaa. Jos haluaa jotain enemmän, niin sitten täytyy maksaa jostain muualta. Mutta sitä en sitten tiedä, että jos vainajalla on jo ihan toinen kansalaisuus, niin ei taida enää sitten kuulua Suomen valtion maksettavaksi.

Vierailija
152/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen sellainen yksinäinen, suvuton jne ja tiedän, että viranomaiset hoitaa minun maalliset jäämistöt ja dokumenttibyrokratian. Olen tehnyt testamentin ja hautausohjeen ja niistä on maininta Omakannassa. Minä en halua mitään kirkonrituaaleja, koska en kuulu kirkkoon.  Ja ei mitään hautapaikkoja, ettei kenenkään tarvitse kokea huonoa omaatuntoa siitä, ettei ole käynyt kastelemassa haudalla kukkia. Kirkkoon kuulumattomille on olemassa tunnustuksettomia tuhkapaikkoja ja sinne ei tarvitse edes kylttiä välttävättä laittaa. 

Upeeta.  Näin just mäkin olen ajatellu vaikka on (kiireisiä, ulkomailla asuva) lapsia. Muistelkoon sydämessään ja ajatuksissaan. Itsekkään en halua käydä vamhempieni haudalla joka on myös kaukana, eikä minullaole edes autoa. Muistokynttilät jouluna ym   poltan parvekkeen pöydällä tunteella.

Vierailija
153/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lapseton sinkku ja olen ilmoittanut lähimmäksi omaisekseni ystäväni, jolle olen myös kertonut, miten haluan hautajaiset järjestettävän. Omaisuuden olen testamentannut seurakunnalle.

Vierailija
154/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En vieläkään ymmärrä.

Tietysti. Sinä olit hänen lähin omaisensa, ellei hän ole virallisesti avioitunut. Jos hän olisi ollut rikas, olisit myös perinyt hänen omaisuutensa. Nyt meni niin päin, että jouduit maksumieheksi.

Vierailija
155/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä Suomessa JOKU hoitaa.Ruumiita ei näy katujenvarsilla.

Vierailija
156/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minuakin kiinnostaa kun tuttavapiirissä on monia yksineläjiä joiden vanhemmat ovat kuolleet, eikä lapsia ole eikä sisaruksia. Kuka hoitaa perunkirjoitukset, hautajaiset ja asunnon tyhjennyksen? 

Tai kuka hoitaa vielä elossa olevan ihmisen asioita, kun ei niihin itse enää pysty ja omaisia/läheisiä ei ole? Tämä kysymys tulee aina mieleen kun kuulee sen mainoksen jossa mainostetaan edunvalvontavaltakirjan tekemistä.

Sitä siinä ei kerrota, että mistä sellaisen ihmisen saa. Jonkun kai ne pakolliset on pakko vielä silloinkin hoitaa, mutta entäs kun ei enää itse kykene?

No tämäkin! Kuka kuskaa labraan ja ruokakauppaan yms.

Kaupasta tilataan ruoka kotiin ja kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Vierailija
157/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai kuka hoitaa vielä elossa olevan ihmisen asioita, kun ei niihin itse enää pysty ja omaisia/läheisiä ei ole? Tämä kysymys tulee aina mieleen kun kuulee sen mainoksen jossa mainostetaan edunvalvontavaltakirjan tekemistä.

Sitä siinä ei kerrota, että mistä sellaisen ihmisen saa. Jonkun kai ne pakolliset on pakko vielä silloinkin hoitaa, mutta entäs kun ei enää itse kykene?

Sosiaalitoimeen yhteys. Huoli-ilmoituksen voi tehdä ja he järjestävät edunvalvojan.

Vierailija
158/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela-taksi ja vammaispalvelu esim. Yhteiskunta kustantaa avustajan ja mahdollisen kotisairaanhoidon, kun ei kotona enää pärjää ihminen sijoitetaan laitokseen. Ei tämä mikään uusi asia ole.

Ei eläkeläinen saa avustajaa paitsi jos on ollut jo ennen eläkeikää joku vamma ja avustaja.

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Kelataksi vie labraan ja kaupasta tilataan ruoat, kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Lämmin ruoka voidaan tuoda kotiin, mutta se maksaa noin 200 esim. https://yle.fi/a/74-20012826

Vierailija
159/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kela-taksi ja vammaispalvelu esim. Yhteiskunta kustantaa avustajan ja mahdollisen kotisairaanhoidon, kun ei kotona enää pärjää ihminen sijoitetaan laitokseen. Ei tämä mikään uusi asia ole.

Ei eläkeläinen saa avustajaa paitsi jos on ollut jo ennen eläkeikää joku vamma ja avustaja.

Eläkeläisiä on miljoona kuusisataa tuhatta.

Kelataksi vie labraan ja kaupasta tilataan ruoat, kauppa ottaa kotiinkuljetusmaksun.

Lämmin ruoka voidaan tuoda kotiin, mutta se maksaa noin 200 esim. https://yle.fi/a/74-20012826

Kotihoitaja voi käydä antamassa lääkkeet, aamupalaa ja auttaa esim. aamupesuissa. Maksu menee eläkkeen suuruuden mukaan. Kotihoitaja käy 2-3 kertaa päivässä ja on 10 minuuttia kerralla.

Kodin siivous ostetaan yksityiseltä siivousyritykseltä. Moni kaupunki ei myönnä enää palveluseteliä eläkeläiselle kodin siivoukseen esim. https://www.aamulehti.fi/tampere/art-2000009278732.html.

Jos eläke on 1000 euroa niin ei mene veroa eli ei saa verovähennystäkään kodin siivouksen ostosta. Eli omasta eläkkeestä maksetaan, eläkeläinen saa kyllä alv alennuksen.

Vierailija
160/258 |
26.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vanhemmat perivät lapsen, jos lapselta ei jää rintaperillisiä.

Niin mutta kuka hoitaa käytännön asiat kun vanhemmat ovat iäkkäitä? 

Sosiaalityöntekijä ottaa asian hoitaakseen, jos vanhemmilla ei ole puhtia siihen.

Varmasti, mutta kenen puhdin varassa se sosiaalityöntekijän mukaan saaminen on? Ei ne ajatustenlukijoitakaan taida olla, koska muutenhan näiden hoitaessa asioita ei lapsia jätettäisi kelvottomien vanhempien armoille kuolemaan ja sitten seliteltäisi, ettei olisi voinut ikinä uskoa eikä arvata.