Teen osa-aikatyötä ja saan asumistukea, sekä soviteltua työmarkkinatukea. Voisiko joku selittää, miten olen kannustinloukussa?
Työmarkkinatuki pienenee sitä myötä, mitä enemmän saan palkkaa, mutta työ kuitenkin kannattaa, sillä siltikin jää enemmän käteen mitä enemmän töitä teen ja yritän tehdä niin paljon kuin pystyn ja töitä saan. Mikä tässä on sitä kannustinloukkua? Jos taas nuo tuet poistetaan, niin eihän minun ole mitään järkeä tehdä enää ollenkaan töitä, kun en palkallani pärjää. Ainut mikä siinä tilanteessa on kannattavaa ja pakollista, on jättäytyä kokonaan toimeentulotuelle.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla täysin sama tilanne. Olen vakituisessa osa-aikatyössä. Teen sen päälle sijaisuuksia, mutta en kyllä enää pärjää, jos soviteltu päiväraha ja asumistuki poistetaan. En ole onnistunut saamaan kokopäivätyötä. Sitten kai pitää irtisanoutua vakityöstä ja jäädä kokonaan tukien varaan.
Palkkani 50-prosenttisesta työstä on 900 e, soviteltu päiväraha pari sataa ja asumistuki 100 e eli ei näillä tuloilla ole rikastumaan päässyt tähänkään asti.
no myyt sen asuntosi kun kerran et pysty maksamaan. Mikä tässä on epänormalia? Jos sulla ei ole varaa asua jossain sinä muutat halvempaan paikkaan. Tavallaan ihan hyväkin.Miksi ihmeessä valtion pitäisi kustantaa omistusasunnoista yhtään mitään kenellekkään? Sekin on syrjintää niitä kohtaan joilla ei ole sitä omistusasuntoa, ja syynä yleensä vain on ettei ole kukaan rikas sukulainen taa¨'nnut heille lainaa/antanut rahaa heille nuorena. Toisille on.
Myyt asuntosi? Mistä sinä tiedät miten tuon kommentin kirjoittaja asuu? Tuntuu että tässä keskustelussa vain pyritään trollaamaan osa-aikatöitä tekeviä ja työttömiä. Omaa pahaa oloa puretaan johonkin, asiasta ei niin väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset tekevät osa-aikatöitä ja nostavat lopun aikaa tukia pärjätäkseen? Ymmärrän tämän siinä tapauksessa, että taustalla on esim. sairaus, joka estää kokopäiväisen työskentelyn, mutta muussa tapauksessa kuulostaa siltä, että 50% työviikko on mukavampaa kun on enempi aikaa lorvia kotona ja silti rahaa tulee tukiautomaatista niin että pärjää hyvin. Tässä tapauksessa tukien lopettaminen johtaa siihen, että ihmisen on työskenneltävä normaali täysi työviikko, jotta saa elämiseen riittävästi rahaa. Niin kuin meidän muidenkin, jotka ei tukia nostele.
Eli olet sitä mieltä tässä aivan suoraan, että työttömän on väärin ottaa vastaan osa-aikatyötä.
En vaan, että hän voisi samantien ottaa niitä osa-aikatöitä vaikka kaksi, jotta siitä saisi kokoaikaisen elannon. Olen itsekin näin joutunut tekemään aikoinaan ennen kuin sain täysiaikaisen työpaikan.
Itse en ole vielä löytänyt sitä toista työnantajaa, jolle käy, että jollakin viikolla en pääse ollenkaan, jollakin viikolla yhtenä päivänä, jollakin viikolla parina päivänä muutamaksi tunniksi jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmiset tekevät osa-aikatöitä ja nostavat lopun aikaa tukia pärjätäkseen? Ymmärrän tämän siinä tapauksessa, että taustalla on esim. sairaus, joka estää kokopäiväisen työskentelyn, mutta muussa tapauksessa kuulostaa siltä, että 50% työviikko on mukavampaa kun on enempi aikaa lorvia kotona ja silti rahaa tulee tukiautomaatista niin että pärjää hyvin. Tässä tapauksessa tukien lopettaminen johtaa siihen, että ihmisen on työskenneltävä normaali täysi työviikko, jotta saa elämiseen riittävästi rahaa. Niin kuin meidän muidenkin, jotka ei tukia nostele.
Eli olet sitä mieltä tässä aivan suoraan, että työttömän on väärin ottaa vastaan osa-aikatyötä.
En vaan, että hän voisi samantien ottaa niitä osa-aikatöitä vaikka kaksi, jotta siitä saisi kokoaikaisen elannon. Olen itsekin näin joutunut tekemään aikoinaan ennen kuin sain täysiaikaisen työpaikan.
Itse en ole vielä löytänyt sitä toista työnantajaa, jolle käy, että jollakin viikolla en pääse ollenkaan, jollakin viikolla yhtenä päivänä, jollakin viikolla parina päivänä muutamaksi tunniksi jne.
Aikoinaan olin vuokrafirmojen kautta juuri tuolla tavalla töissä, ei ollut ongelmaa. Ja myöhemmin tein kahta osa-aikaista työtä niin että yhteinen työaika oli sen 40h/vko ja siinä oli molempien työnantajien kanssa sovittu tietyt päivät, esim. toisessa paikassa ma-ke ja toisessa to-pe, ei mitään ongelmia. Että kokisin tämän lähinnä neuvottelu- ja aikataulutuskysymyksenä, jossa toki joutuu näkemään sen eteen hieman enemmän vaivaa että asiat toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpa erikoista. Itse olen aina saanut sovittua että olen paikassa x töissä esim ma-ke ja to-pe toisessa. Toki jos hakee sekä k-ryhmälle että s-ryhmälle ei varmaan onnistukaan.
Kauppa + kahvila/leffateatteri/mikä tahansa muu kuin kauppa on taas ollut aina helppo neuvotella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoaikatyötä ei ole kaikille tarjolla. Uskokaa se jo hyvät ihmiset. Älkää leimatko osa-aikatöitä tekeviä kotona lorvijoiksi. Se ei ole totta. Teen osa-aikatöitä ja kyllä, tekisin enemmän kuin mielelläni kokoaikatyötä.
Ps. Olen tehnyt elämässäni myös kokoaikatyötä. N52Näin just. Esimerkiksi kaupan alalla ei ole tarjota mitään muuta kuin osa-aikatyötä! Mullakin lukee työsopimuksessa 20 h/ vko. Toteutuneet työtunnit vaihtelee kaikkea väliltä minimi 20 h - yli 40 h. Mutta en kyllä nostele tukia silti, että turha tuntea kateutta kotona "makoilusta". Kokoaikatyö olisi toki kiva ja toisia vakautta elämään, mutta eipä nyt sellaista ole tarjolla. Kaikki kun ei edes asu kaupungeissa tai isojen keskusten läheisyydessä, jossa valinnanvaraa ehkä jo on.
Sitten pitää miettiä saisiko lisätienestiä jostain muualta. Ystäväni esim tekee tarroja ja saa sillä pientä lisätuloa. Toinen tekee vauvanvaatteita ja leluja. Hän käsittääkseni pystyisi tekemään tuosta ihan ammatinkin halutessaan, koska on hyvässä maineessa.
Jos ei ole käsityöläinen, niin somealustoille vain sisältöä tuottamaan. Esim omista harrastuksista tai kiinnostuksen kohteista. Joku muu on varmasti samoista asioista kiinnostunut.
Sama tilanne kuin ap:lla. En edes ole laskenut, mikä taloudellisesti kannattaa ja mikä ei - en jäisi himaan vaikka tulot työnteosta laskisivat. Ensi syksynä onneksi paremmat tuntimäärät :-) Kartutan vapaa-ajalla kielitaitoa, koska sillä työnsaantimahikset paranevat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla täysin sama tilanne. Olen vakituisessa osa-aikatyössä. Teen sen päälle sijaisuuksia, mutta en kyllä enää pärjää, jos soviteltu päiväraha ja asumistuki poistetaan. En ole onnistunut saamaan kokopäivätyötä. Sitten kai pitää irtisanoutua vakityöstä ja jäädä kokonaan tukien varaan.
Palkkani 50-prosenttisesta työstä on 900 e, soviteltu päiväraha pari sataa ja asumistuki 100 e eli ei näillä tuloilla ole rikastumaan päässyt tähänkään asti.
no myyt sen asuntosi kun kerran et pysty maksamaan. Mikä tässä on epänormalia? Jos sulla ei ole varaa asua jossain sinä muutat halvempaan paikkaan. Tavallaan ihan hyväkin.Miksi ihmeessä valtion pitäisi kustantaa omistusasunnoista yhtään mitään kenellekkään? Sekin on syrjintää niitä kohtaan joilla ei ole sitä omistusasuntoa, ja syynä yleensä vain on ettei ole kukaan rikas sukulainen taa¨'nnut heille lainaa/antanut rahaa heille nuorena. Toisille on.
Myyt asuntosi? Mistä sinä tiedät miten tuon kommentin kirjoittaja asuu? Tuntuu että tässä keskustelussa vain pyritään trollaamaan osa-aikatöitä tekeviä ja työttömiä. Omaa pahaa oloa puretaan johonkin, asiasta ei niin väliä.
Luultavasti osa noista trollaajista on itsekin tukien varassa. On surullista ja järkyttävääkin, että he silti haluavat luoda negatiivista mielikuvaa työttömistä ja edesauttaa kurjistavaa politiikkaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein olen ymmärtänyt tätä ehdotusta, niin kuka enää jatkossa rupeaa tekemään osa-aikatöitä?! Kaupan kassat, henkilökohtaiset avustajat, provisiopalkkaiset työtehtävät, puhelinmyynti ym ym. on lukuisia muitakin.
Tämä vaikuttaa paljon muuhunkin kuin vain osa-aikatyötä tekevään yksilöön. Myös niihin yrityksiin, jotka työllistävät osa-aikaisesti. Suomi nousuun vaan ja yrittäjyys kunniaan.
Onko totta että on kannattavampaa olla siis kokonaan työtön, hakea niitä kokopäivätyöpaikkoja, joihin hakee kymmeniä/satoja muitakin kuin tehdä osa-aikatyötä???. Nostaa täyttä määrää työttömyyspäivärahaa kuin osittaisesti soviteltua.
Eikö oikeasti muuta systeemiä ole keksitty / keksitä tällaiseen kannustinloukun purkamiseen.
Oikaiskaa jos olen ymmärtänyt tämän ihan väärin.
Tavoitteena on ajaa ihmiset perustulon varaan, joka tehdään vastikkeelliseksi.
Eli sitten tehdään noita duuneja, jotta on oikeutettu perustuloon.Missä on puhuttu perustulosta? Linkkiä, kiitos.
Millainen vastikkeellisuus?
Yleistulo-termiä taisi Orpo-poika käyttää. Katso stm:n ja vm:n sivuilta.
Sosiaaliturva uudistuksen alla ainakin löytyy infoa.Työnnä sosiaaliturvauudistus perseeseesi
Poistatatko kohta ketjun, kun ihmiset alkaa tajuta mikä on UBI (universal basic income) eli perustulo jota ajaa EU?
Jaa. Suomessahan kokeiltiin sitä. Se perustulon määrä oli 560€. Silläkö pitäisi niinkun elää ja maksaa kaikki? :D
Huutista
Odottakaa nyt rauhassa että ne muutokset edes tehdään ja minkälaisina ne tehdään. Tämähän on vasta suunnitelma, mitään varsinaisia päätöksiä ei ole vielä tehty eikä se lopullinen versio siten ole vielä kenenkään tiedossa mutta silti vaan manataan miten nyt ainakaan ei työnteko kannata!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos oikein olen ymmärtänyt tätä ehdotusta, niin kuka enää jatkossa rupeaa tekemään osa-aikatöitä?! Kaupan kassat, henkilökohtaiset avustajat, provisiopalkkaiset työtehtävät, puhelinmyynti ym ym. on lukuisia muitakin.
Tämä vaikuttaa paljon muuhunkin kuin vain osa-aikatyötä tekevään yksilöön. Myös niihin yrityksiin, jotka työllistävät osa-aikaisesti. Suomi nousuun vaan ja yrittäjyys kunniaan.
Onko totta että on kannattavampaa olla siis kokonaan työtön, hakea niitä kokopäivätyöpaikkoja, joihin hakee kymmeniä/satoja muitakin kuin tehdä osa-aikatyötä???. Nostaa täyttä määrää työttömyyspäivärahaa kuin osittaisesti soviteltua.
Eikö oikeasti muuta systeemiä ole keksitty / keksitä tällaiseen kannustinloukun purkamiseen.
Oikaiskaa jos olen ymmärtänyt tämän ihan väärin.
Tavoitteena on ajaa ihmiset perustulon varaan, joka tehdään vastikkeelliseksi.
Eli sitten tehdään noita duuneja, jotta on oikeutettu perustuloon.Missä on puhuttu perustulosta? Linkkiä, kiitos.
Millainen vastikkeellisuus?
Yleistulo-termiä taisi Orpo-poika käyttää. Katso stm:n ja vm:n sivuilta.
Sosiaaliturva uudistuksen alla ainakin löytyy infoa.Työnnä sosiaaliturvauudistus perseeseesi
Poistatatko kohta ketjun, kun ihmiset alkaa tajuta mikä on UBI (universal basic income) eli perustulo jota ajaa EU?
Jaa. Suomessahan kokeiltiin sitä. Se perustulon määrä oli 560€. Silläkö pitäisi niinkun elää ja maksaa kaikki? :D
Huutista
Ei toki sinä yliksen laiskimus. Sen päälle pitää tehdä töitä joko jollekin työnantajalle tai sitten itsensä työllistämällä.
Ahkerille perustulo on 100% vain mahdollisuus. Laskureille toki rangaistus.
Nämä jotka kysyvät että no mistäs niitä töitä sitten saa, niin mm. tyomarkkinatori.fi:stä. Sieltä löytää myös osa-aikatyötä, jos sellainen on jo mutta tarvitsisi saada toinen.
Vierailija kirjoitti:
Odottakaa nyt rauhassa että ne muutokset edes tehdään ja minkälaisina ne tehdään. Tämähän on vasta suunnitelma, mitään varsinaisia päätöksiä ei ole vielä tehty eikä se lopullinen versio siten ole vielä kenenkään tiedossa mutta silti vaan manataan miten nyt ainakaan ei työnteko kannata!
Eiku nyt kuorossa huudetaan miten paska hallitus on, vaikka se ei ole vielä toimintaansa edes ehtinyt kunnolla aloittaa. Ja siis ulinaa on tulossa sillä varmaksi voi sanoa, että tuet ei ainakaan nouse tällä hallituskaudella. Saattaa jopa käydä niin, että työn tekemisestä tehdään kannattavampaa kuin nyt. Ja sekös vasta vasemmistolaista päähän ottaa.
Ihanaa kun kauhea älämölö nyt, kun tuista leikataan ja työttömästä se on epäreilua. Onko käynyt mielessä, että työntekijöistä saattaa olla epäreilua, että heiltä viedään veroina ym maksuina hirveät rahasummat vain, että osa kansasta saa elää tuilla ja laittaa vielä lapsensa ilmaiseksi hoitoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokoaikatyötä ei ole kaikille tarjolla. Uskokaa se jo hyvät ihmiset. Älkää leimatko osa-aikatöitä tekeviä kotona lorvijoiksi. Se ei ole totta. Teen osa-aikatöitä ja kyllä, tekisin enemmän kuin mielelläni kokoaikatyötä.
Ps. Olen tehnyt elämässäni myös kokoaikatyötä. N52Näin just. Esimerkiksi kaupan alalla ei ole tarjota mitään muuta kuin osa-aikatyötä! Mullakin lukee työsopimuksessa 20 h/ vko. Toteutuneet työtunnit vaihtelee kaikkea väliltä minimi 20 h - yli 40 h. Mutta en kyllä nostele tukia silti, että turha tuntea kateutta kotona "makoilusta". Kokoaikatyö olisi toki kiva ja toisia vakautta elämään, mutta eipä nyt sellaista ole tarjolla. Kaikki kun ei edes asu kaupungeissa tai isojen keskusten läheisyydessä, jossa valinnanvaraa ehkä jo on.
Sitten pitää miettiä saisiko lisätienestiä jostain muualta. Ystäväni esim tekee tarroja ja saa sillä pientä lisätuloa. Toinen tekee vauvanvaatteita ja leluja. Hän käsittääkseni pystyisi tekemään tuosta ihan ammatinkin halutessaan, koska on hyvässä maineessa.
Jos ei ole käsityöläinen, niin somealustoille vain sisältöä tuottamaan. Esim omista harrastuksista tai kiinnostuksen kohteista. Joku muu on varmasti samoista asioista kiinnostunut.
Tuo somealustatyöskentely+tienaaminen on helpommin sanottu kuin tehty, että siitä alkaa jopa tuloja kertymään. Voi kysyä ja seurata mitä somevaikuttajat ovat mieltä. On kuulemma kovan työn takana ja sitoutumista hommaan pitää olla paljon! Mitä sanoo työkkäri tehdyistä tuntimääristä esim kevytyrittäjyyden / yrittäjyyden kautta. Taitaa mennä vähintään sivutoimiseksi yrittäjyydeksi jossa tuntiraja tehty työtä per viikko rajataan noin 5-10h/vko. Ei tuossa mitään tuloja saa ruettua kyhäämään.
Päättäjille: Ottakaa päättäjät selvää kaikesta mitä on käytäntö, miten menee asiat käytännössä ennenkuin teette päätöksiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä minullakin ongelmana. Toisen työn pitäisi olla iltatyö tai viikonloppuisin. . Pakostakin tulisi työvuoroja päällekkäin. Teen välillä kokoaikaista viikkoa. Jos menisin välillä toiseen osa-aikaiseen, saattaisin menettää toisen paikan tarjoamat isommat tuntimäärät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aikoinaan olin vuokrafirmojen kautta juuri tuolla tavalla töissä, ei ollut ongelmaa. Ja myöhemmin tein kahta osa-aikaista työtä niin että yhteinen työaika oli sen 40h/vko ja siinä oli molempien työnantajien kanssa sovittu tietyt päivät, esim. toisessa paikassa ma-ke ja toisessa to-pe, ei mitään ongelmia. Että kokisin tämän lähinnä neuvottelu- ja aikataulutuskysymyksenä, jossa toki joutuu näkemään sen eteen hieman enemmän vaivaa että asiat toimii.
Ensinnäkin nykyinen työnantaja tarjoaa viikotunteja väliltä 20-40. Olen yrittänyt neuvotella täysiä 8 h työpäiviä, tai vaikka yli, jolloin saisin kokonaisia vapaapäiviä, jolloin voisin ottaa jostain muualta noille vapaille päiville kokonaisia työpäiviä. Ei käy. Enkä ole löytänyt sitä toista työnantajaa, jolle käy, että tulen esimerkiksi aamulla muutamaksi tunniksi ennen toisen työn alkua, kun se toinen työ alkaa vaikka kello 11. Välillä on sitten viikkoja, että joka viikko on kokopäivätyön verran tunteja. En ole siis löytänyt sitä toista työnantajaa tämänkään takia, että on viikkoja, etten tulisi ollenkaan. Mulla on myös perhe, joka on otettava huomioon. Lisäksi asun pienellä paikkakunnalla, jossa niitä avoimia työpaikkoja ei nyt vain ole niin, että sen kun poimii parhaat päältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt uhoamiseen: jään sitten kokonaan työttömäksi jos soviteltu päiväraha poistuu. Siitä vaan!
Kukas sen poistamista on ehdottanut? Ei ainakaan hallitus. Suojaosan poistamisesta vain on puhuttu. Työstä tienattu raha pienentää tukea, mutta poistaa sen vasta kun ei jää erotuksena enää mitään tukea maksettavaksi; ts. kun tulet toimeen omillasi. Seuraisit sinäkin keskustelua tarkemmin ja perehtyisit asioihin sen sijaan, että vedät heti esiin marttyyrikorttia.
Ainakin ansiosidonnaisen kohdalla hyöty oli täysin mitätön, mitä olin viime kesänä osa-aikatöissä komennushommissa. En siis tienannut oikein mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo somealustatyöskentely+tienaaminen on helpommin sanottu kuin tehty, että siitä alkaa jopa tuloja kertymään. Voi kysyä ja seurata mitä somevaikuttajat ovat mieltä. On kuulemma kovan työn takana ja sitoutumista hommaan pitää olla paljon! Mitä sanoo työkkäri tehdyistä tuntimääristä esim kevytyrittäjyyden / yrittäjyyden kautta. Taitaa mennä vähintään sivutoimiseksi yrittäjyydeksi jossa tuntiraja tehty työtä per viikko rajataan noin 5-10h/vko. Ei tuossa mitään tuloja saa ruettua kyhäämään.
Päättäjille: Ottakaa päättäjät selvää kaikesta mitä on käytäntö, miten menee asiat käytännössä ennenkuin teette päätöksiä.
Toisaalta juuri joku mamma kertoi lehdessä tekevänsä onlyfansilla järjettömät tienestit vaikka tekee sen eteen jotain vain joka toinen viikonloppu.
Pointti oli, että keksi itsellesi joku tulonlähde. Ihan vaikka haet kamaa torin annetaan palstalta ja myyt muutamalla eurolla eteenpäin. Maailma on täynnä asioita, joilla voi tienata pientä taskurahaa.
Vierailija kirjoitti:
Tässä voidaan mennä taas siihen että toiset (päättäjät) tekee päätöksiä, eikä välttämättä heillä ole tietoa mitä kaikkia esteitä pitäisi saada purettua. Siksi on tärkeää tuoda näitä ongelmia/haasteita esille, ruohonjuuritasolla on paljon tietämystä mikä toimii ja mikä mättää.
Miten paljon tulee valtiolle kustantamaan työkkärin byrakratia ja te-henkilöiden kontrollityö. Esim vastavalmistunut haastatellaan 5 kertaa tosi lyhyen ajan sisällä. Olen kuullut että määräaikaiset opettajatkin haastatellaan ja tekevät niitä 4 kertaa / kk työhakemuksia ja te-henkilö tarkistaa, vaikka tiedossa olisi että opetustyöt jatkuvat syksyllä. Näitä esimerkkejä riittää.
Mä voisin jopa luottaa kokoomukseen ja perussuomalaisiin, jos heillä olisi oikeasti nyt joku hyvä järki-idea ja toteutus asian suhteen.
Näin just. Esimerkiksi kaupan alalla ei ole tarjota mitään muuta kuin osa-aikatyötä! Mullakin lukee työsopimuksessa 20 h/ vko. Toteutuneet työtunnit vaihtelee kaikkea väliltä minimi 20 h - yli 40 h. Mutta en kyllä nostele tukia silti, että turha tuntea kateutta kotona "makoilusta". Kokoaikatyö olisi toki kiva ja toisia vakautta elämään, mutta eipä nyt sellaista ole tarjolla. Kaikki kun ei edes asu kaupungeissa tai isojen keskusten läheisyydessä, jossa valinnanvaraa ehkä jo on.