Teen osa-aikatyötä ja saan asumistukea, sekä soviteltua työmarkkinatukea. Voisiko joku selittää, miten olen kannustinloukussa?
Työmarkkinatuki pienenee sitä myötä, mitä enemmän saan palkkaa, mutta työ kuitenkin kannattaa, sillä siltikin jää enemmän käteen mitä enemmän töitä teen ja yritän tehdä niin paljon kuin pystyn ja töitä saan. Mikä tässä on sitä kannustinloukkua? Jos taas nuo tuet poistetaan, niin eihän minun ole mitään järkeä tehdä enää ollenkaan töitä, kun en palkallani pärjää. Ainut mikä siinä tilanteessa on kannattavaa ja pakollista, on jättäytyä kokonaan toimeentulotuelle.
Kommentit (359)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö kannattaisi etsiä lisää tunteja toisesta firmasta?
Eihän ole mitään järkevää syytä odotella kun firmallakin on useita tulijoita tunneille. Ota itsekin 2-3 firmaa joista saat 40-50 tuntia viikolle. Varmasti pärjäät.
Ok, olen puolisairas 56-vuotias ihminen ja luuletko, että minut otetaan noin vaan töihin kun satun töitä pyytämään? Jos työpaikan saanti on noin helppoa, että tunteja vain otetaan, niin eihän niitä työttömiä oli ollenkaan. Minua ei vaan huolita, vaikka kuinka hakemuksia lähetän.
Vastaa nyt, miten nuo tuet on kannustinloukku, sillä teen töitä niin paljon kuin pystyn ja miten töitä saan.
On tilanteesi kannustinloukku, kun ei ole pakko tehdä enempää, kun tukia virtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Soviteltu päiväraha poistetaan ja asumistukea ei saa enää omistusasuntoon.
Miten tuo kannustaa ihmisiä muuhun kuin hakemaan toimeentulotukea?
Jos kaikki siirtyvät toimeentulotuelle jää yrityksillä saamatta työntekijät. Jospa sitten työnantajalta kun alkaa löytymään niitä täysiä työviikkoja.
Toki, jos kaikki jäävät työttömiksi ei ole enää rahaa, josta jakaa tukia tai ne pienenee entisestään.
Kannattaa muistaa, että työttömyysturvan suojaosa nostettiin 300€ > 500€ koronan aiheuttamien tulonmenetysten ja työttömäksi jääneiden turvaksi. Ajatuksena siis että osa-aika -ja keikkatöitä kannattaa ottaa vastaan.
Kuinka siis tuo suojaosa, joka on nyt 300€, onkin muuttunut kannustinloukuksi? Joku mättää.
Ja mitä tulee tuohon, että tehdään vain minimimäärä töitä, niin näin varmaan osa ihmisistä toimii. Suurin osa kuitenkin ei, kyllä töitä tehdään niin paljon kuin tunteja on mahdollista saada.
Ja onhan se parempi että henkilö, joka tekee vain minimimäärän töitä, tekee edes sen verran kuin että olisi kokonaan työttömänä. Kyllähän siitäkin maksetaan veroa.
Hallitus hei, nyt jotain tolkkua!
Ap, koska saat tukia, et suostu menemään mihinkään lukuisista tarjolla olevista kokoaikaisista työpaikoista vaikka työnantaja-parat sinua itku kurkussa odottavat. Siis näin oikeiston mielestä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän ole mitään järkevää syytä odotella kun firmallakin on useita tulijoita tunneille. Ota itsekin 2-3 firmaa joista saat 40-50 tuntia viikolle. Varmasti pärjäät.
Ok, olen puolisairas 56-vuotias ihminen ja luuletko, että minut otetaan noin vaan töihin kun satun töitä pyytämään? Jos työpaikan saanti on noin helppoa, että tunteja vain otetaan, niin eihän niitä työttömiä oli ollenkaan. Minua ei vaan huolita, vaikka kuinka hakemuksia lähetän.
Vastaa nyt, miten nuo tuet on kannustinloukku, sillä teen töitä niin paljon kuin pystyn ja miten töitä saan.
Olethan sinä tuon nykyisen työnkin jotenkin saanut, ja ilmeisesti kykenet siellä toimimaan kun et ole saanut potkuja. Selittely alkoi kuitenkin heti ensimmäisessä lauseessa, ja samalla selvisi myös todellinen agendasi eli se, että saisit jatkossakin työskennellä puolella päivällä mutta täydellä tulolla. Eli ikäänkuin puolieläkeläisenä. Se, että sanot että kohta on "järkevää heittäytyä kokonaan toimeentulotuelle", todistaa ettet halua tehdä yhtään minuuttia enempää työtä johon olet tottunut.
Joten pudotetaas ne maskit. Kuinkas tosissasi olet etsinyt kakkostyötä, tai edes pyrkinyt saamaan nykyisestä työstäsi niitä lisätunteja? 56v ei ole vanha, joten tuotko hakemuksissasi esiin puutteitasi kuten puolisairautesi? Paljonko ongelmassasi on selittelylisää, ja että olet tosiasiassa ihan tyytyväinen nykyiseen työmäärääsi mutta nyt pelottaa, jos "ilmaiselle lisälle" tuleekin stoppi ja elintasosi sen myötä laskee: ja että sen palauttamiseksi niitä töitä on otettava lisää, mutta se ei käy sillä sitä et halua tehdä? Kuinka tottunut olet siihen, että Suomessa elää ihan hyvin tuillakin?
-sivusta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vastaa nyt, miten nuo tuet on kannustinloukku, sillä teen töitä niin paljon kuin pystyn ja miten töitä saan.Olethan sinä tuon nykyisen työnkin jotenkin saanut, ja ilmeisesti kykenet siellä toimimaan kun et ole saanut potkuja. Selittely alkoi kuitenkin heti ensimmäisessä lauseessa, ja samalla selvisi myös todellinen agendasi eli se, että saisit jatkossakin työskennellä puolella päivällä mutta täydellä tulolla. Eli ikäänkuin puolieläkeläisenä. Se, että sanot että kohta on "järkevää heittäytyä kokonaan toimeentulotuelle", todistaa ettet halua tehdä yhtään minuuttia enempää työtä johon olet tottunut.
Joten pudotetaas ne maskit. Kuinkas tosissasi olet etsinyt kakkostyötä, tai edes pyrkinyt saamaan nykyisestä työstäsi niitä lisätunteja? 56v ei ole vanha, joten tuotko hakemuksissasi esiin puutteitasi kuten puolisairautesi? Paljonko ongelmassasi on selittelylisää, ja että olet tosiasiassa ihan tyytyväinen nykyiseen työmäärääsi mutta nyt pelottaa, jos "ilmaiselle lisälle" tuleekin stoppi ja elintasosi sen myötä laskee: ja että sen palauttamiseksi niitä töitä on otettava lisää, mutta se ei käy sillä sitä et halua tehdä? Kuinka tottunut olet siihen, että Suomessa elää ihan hyvin tuillakin?
-sivusta
Sinähän tuossa selittelet. Lue kunnolla mitä ihmiset kirjoittavat. Minkälainen tilanne ja terveydentila on. Älä oleta, että muut toimivat kuinka sinä ehkä itse toimisit. -eri
Vierailija kirjoitti:
En tiedä miten yleistä on, mutta itse tunnen ihmisiä, jotka sovitellulla tekevät vain minimimäärän tunteja. Raha riittää ja vapaa-aikaa on enemmän. Kyllähän tällaiset systeemit ajavat myös väärinkäytöksiin.
Sama juttu! Tekisivät varmasti enemmän jos olisi pakko. Pitävät myös kunnolla lomia koska Kela maksaa.
Eli lyhyet viikot,pitkät lomat. Ei mielestäni ole reilua että näille maksetaan tukea tästä.
Olen kyllästynyt uhoamiseen: jään sitten kokonaan työttömäksi jos soviteltu päiväraha poistuu. Siitä vaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokopäivätyön tekemisestä tehdään kannattavaa. Näitä osa-aikatöitä alkaa tekemään enimmäkseen opiskelijat, joiden tulorajoja nostetaan. Hyvä uudistus.
Kokoaikatyö on aina ollut kannattavaa, Kokoaikatöitä ei vaan riitä kaikille eikä kaikille tarjota kokoaikaisen työtunteja, vaikka niitö itse pyytäisi. Suurin osa työpaikoista on osa-aikaisia tai sitten lyhyitä määräaikaisia kokoaikatöitä. Nythän tuossa nimenomaan laiskottelusta kotona tehdään kannattavaa.
Väärin. Jos saan kokoaikatyöstä palkkaa esim. 1500€/kk ja tukina 1300€/kk, silloin kokoaikatyö ei ole kannattavaa. Pari sataa kun hukkuu helposti työmatkoihin, siisteihin vaatteisiin jne. Kannattavampaa siis jäädä tukien varaan, jos tilanne on tuo.
Mites urakehityksen laita sieltä kotosohvalta? Siirtyminen saumattomasti työpaikasta toiseen? Ajattelitko cv:een laittaa aukkoa paikkaamaan esim. Netflix-asiantuntija?
Väittäisin kyllä, ettei tuossa skenaariossasi tukien varaan jättäytyminen ole kannattavampaa. Vaikka nettoraha olisi sama (väliaikaisesti, kunnes löytyy maksavampi työ), niin kotiin jäämisen valitsemalla kyllä löisi kepin polkupyöränsä pinnojen väliin ja pitkäaikaistyöttömyyden riski kasvaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki tukia saavat ovat kannustinloukussa.
Tietenkin ilmainen raha houkuttaa.Onneksi orpo tekee tästä löysäilystä lopun.
Juurikin noin.
Mielestäni kaikki tuet pitäisi poistaa.
Vain terveyteen ja koulutukseen liittyvä tulee säilyttää. Kyllä ihmisten pitäisi pitää itsestä huolta, kun kailki voi opiskella, jos haluaa
Vierailija kirjoitti:
Olen kyllästynyt uhoamiseen: jään sitten kokonaan työttömäksi jos soviteltu päiväraha poistuu. Siitä vaan!
Kukas sen poistamista on ehdottanut? Ei ainakaan hallitus. Suojaosan poistamisesta vain on puhuttu. Työstä tienattu raha pienentää tukea, mutta poistaa sen vasta kun ei jää erotuksena enää mitään tukea maksettavaksi; ts. kun tulet toimeen omillasi. Seuraisit sinäkin keskustelua tarkemmin ja perehtyisit asioihin sen sijaan, että vedät heti esiin marttyyrikorttia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä kaikki tukia saavat ovat kannustinloukussa.
Tietenkin ilmainen raha houkuttaa.Onneksi orpo tekee tästä löysäilystä lopun.
Juurikin noin.
Mielestäni kaikki tuet pitäisi poistaa.
Vain terveyteen ja koulutukseen liittyvä tulee säilyttää. Kyllä ihmisten pitäisi pitää itsestä huolta, kun kailki voi opiskella, jos haluaa
Jos demari/vasemmistovetoinen hallitus olisi ollut vallassa seuraavankin kauden, sen seurauksena näin olisi voinut käydäkin. Nyt sentään onnistutaan säilyttämään sosiaaliturvasta melko paljon. Mutta sitähän nämä minäminä-tyypit eivät ymmärrä ja hyväksy. Ei tajuta sitä, että nyt säästetty euro tarkoittaa, että vuosien päästä ei tarvitse tehdä kymmenien eurojen säästöjä. Silloin nämä tuilla eläjät vasta kusessa olisivatkin olleet.
Vierailija kirjoitti:
Sen sanon, että jos soviteltu poistetaan, EN tee töitä enää lainkaan. Nyt saa edes soviteltua, kun tämän ikäiselle (56v) ei kokopäivä töitä vaan löydy. Kokeiltu on ja monesti. Ihme, että sain edes tämän osa-aikatyön! 2 vuotta työttömyyttä siihen meni ja varmaan ilman alun palkkatukea olisi jäänyt tämäkin paikka.
Se on sovitellussa näet se, että siinä jää edes jotain käteen. Työssäkäyntikulut eivät koskaan ole sen halvemmat, kuin kokoaikatyötä tekevälläkään. Ihan saman auto vie, tekipä 2h tai 8h. Siitä sitten käyttämään matikkaa kumpi kannattaa enempi 5h osa-aikatyönä, kun viedään 300e suojaosa ja jos soviteltukin katoaa, niin ihan varmasti täällä on yksi täystyötön lisää!!! Tulen tekemään kaikkeni, että viimeisenkin sentin vedän valtiolta!
Minä olen samassa tilanteessa. Tässä iässä 57 voi olla tyytyväinen edes osa-aikatyöhön. Olen lähettänyt hakemuksia kokopäiväisiin, en edes haastatteluun päässyt. Ei niitä tunteja niin vain oteta. En tajua kuinka pärjään, kun asumistukea pienennetään ja soviteltu poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannustinloukkua on se, että kun teet enemmän töitä niin loppuu työmarkkinatuki ja asumistuki ja maksat enemmän veroja. Rahaa jää käteen ehkä vähän enemmän, mutta teet töitä paljon enemmän.
Työn verotus on huomattavasti alhaisempi kuin työttömyysetuuden ja muiden etuuksien joista maksetaan veroja. Kun tekee osa-aikatyötä pienelläkin palkalla, veroprosentti putoaa aika monta pykälää.
Ai on vai? Miksi sitten osa-aikatyön palkastani otetaan 32.5% ja anssarista vain 11.5%??? Saan enempi käteen anssarista kuin töistä. Mutta tykkään töistäni ja haluan tehdä sitä. Enempää tunteja en vain saa, vaikka kuinka yritän. Kas, kun se on se raha mikä puhuu. Jos ei tuu firmaankaan hyvää, niin sitä voi palkollisillekaan jakaa! Olin vaarassa lentää kokonaan pihalle mutta onneksi sain edes nää Tunnit sovittua jotenkuten. Paljo tästä en hyödy. Kulut ja kulkukustannukset pois, niin sohvaloikoilu tulisi kannattavammaksi. Mutt
A kuten edellä sanoin. Haluan tehdä jotain en vain jaksa istuskella tuvassa. Muuta rivarissa oikein ole, jos ei huvikseen lapioi hiekkaa paikasta toiseen...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen sanon, että jos soviteltu poistetaan, EN tee töitä enää lainkaan. Nyt saa edes soviteltua, kun tämän ikäiselle (56v) ei kokopäivä töitä vaan löydy. Kokeiltu on ja monesti. Ihme, että sain edes tämän osa-aikatyön! 2 vuotta työttömyyttä siihen meni ja varmaan ilman alun palkkatukea olisi jäänyt tämäkin paikka.
Se on sovitellussa näet se, että siinä jää edes jotain käteen. Työssäkäyntikulut eivät koskaan ole sen halvemmat, kuin kokoaikatyötä tekevälläkään. Ihan saman auto vie, tekipä 2h tai 8h. Siitä sitten käyttämään matikkaa kumpi kannattaa enempi 5h osa-aikatyönä, kun viedään 300e suojaosa ja jos soviteltukin katoaa, niin ihan varmasti täällä on yksi täystyötön lisää!!! Tulen tekemään kaikkeni, että viimeisenkin sentin vedän valtiolta!
Taas yksi, joka ei ymmärrä sovitellun päivärahan ja suoja-osan eroa. Mutta tervemenoa sille toimeentulotuelle sitten. Voit alkaa jo valmistautua sille luopumalla kaikista säästöistäsi ja omaisuudestasi, sillä niitä ei toimeentulotuella käytännössä voi juurikaan olla. Kun olet sillä toimeentulotuella, saat kuussa rahaa murto-osan siitä mitä nyt, mutta sehän ei vissiin haittaa. Sitten enää vain reippaana siihen ilmaispakkotyöhön joka sinulle tullaan osoittamaan, jotta saat säilyttää tukesi. Onhan tuo kyllä ihan ammattilaistason lopputyöelämän suunnitelma.
Vierailija kirjoitti:
Mitä jos ihan ensin ottaisit selvää mistä puhutaan? Tässä ketjussa puhutaan työttömyysturvan suojaosan poistosta.
Miksi ihmiset tekevät osa-aikatöitä ja nostavat lopun aikaa tukia pärjätäkseen? Ymmärrän tämän siinä tapauksessa, että taustalla on esim. sairaus, joka estää kokopäiväisen työskentelyn, mutta muussa tapauksessa kuulostaa siltä, että 50% työviikko on mukavampaa kun on enempi aikaa lorvia kotona ja silti rahaa tulee tukiautomaatista niin että pärjää hyvin. Tässä tapauksessa tukien lopettaminen johtaa siihen, että ihmisen on työskenneltävä normaali täysi työviikko, jotta saa elämiseen riittävästi rahaa. Niin kuin meidän muidenkin, jotka ei tukia nostele.
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että työttömyysturvan suojaosa nostettiin 300€ > 500€ koronan aiheuttamien tulonmenetysten ja työttömäksi jääneiden turvaksi. Ajatuksena siis että osa-aika -ja keikkatöitä kannattaa ottaa vastaan.
Kuinka siis tuo suojaosa, joka on nyt 300€, onkin muuttunut kannustinloukuksi? Joku mättää.
Ja mitä tulee tuohon, että tehdään vain minimimäärä töitä, niin näin varmaan osa ihmisistä toimii. Suurin osa kuitenkin ei, kyllä töitä tehdään niin paljon kuin tunteja on mahdollista saada.
Ja onhan se parempi että henkilö, joka tekee vain minimimäärän töitä, tekee edes sen verran kuin että olisi kokonaan työttömänä. Kyllähän siitäkin maksetaan veroa.
Hallitus hei, nyt jotain tolkkua!
Ei ole mitään kannustinloukkuja. Tulevat työllisyystoimenpiteet ovat ihan puhtaasti ainuastaan ja vain leikkauksia. Rahansäästöjuttuja valtiolle. Sen on jo valmiiksi nujertetulta niin helppo ottaa. Yhtään hallitus ei leikannut 3.4 miljardin junarata hankkeesta eikä reilusti yli 10 miljardin joutavista hyväveli yritystuista...
Juu, minua ei haittaa. Olen töissä. Mutta mietin vain, että väärin menee. Säästetään taas väärässä paikassa... Suomi elää ostovoimasta eli rahaactarvitaa palveluiden ja tavaroiden hankintaan. Jos viedään 1500 tienaavalta liki puolet osa-aikatyön palkasta, niin ei sellanen enää mitään kulutuksia harrasta! Miettikääpä sitä... kaikille EI LÖYDY TÖITÄ! Se on muuten sitten ihan päivän selvä juttu. Ei ole koskaan löytynyt eikä tule löytymään, jos puhutaan palkallisista testin mukaisista paikoista. Siihen ei vaikuta työhalut eikä mitkään. Nytkin tunnen useita ihmisiä, jotka haluaisivat töitä. Etsivät, kyselevät mutta töitä ei vain niin oteta. Itsekin omassa työssäni as.palvelija. vaikka työni ei mitenkään liity työhönottoon, niin viikottaun joku kokeilee "kepillä jäätä", josko olisi ja "voisitko vielä pomolle sanaa?"
Tässä totuus... jatkakaa paskanjauhantaa taas... lähden syömään makkaran ja saunaan. Ts. Lomille lomps. Hyvää juhannusta!
En tiedä miten yleistä on, mutta itse tunnen ihmisiä, jotka sovitellulla tekevät vain minimimäärän tunteja. Raha riittää ja vapaa-aikaa on enemmän. Kyllähän tällaiset systeemit ajavat myös väärinkäytöksiin.