Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Teen osa-aikatyötä ja saan asumistukea, sekä soviteltua työmarkkinatukea. Voisiko joku selittää, miten olen kannustinloukussa?

Vierailija
22.06.2023 |

Työmarkkinatuki pienenee sitä myötä, mitä enemmän saan palkkaa, mutta työ kuitenkin kannattaa, sillä siltikin jää enemmän käteen mitä enemmän töitä teen ja yritän tehdä niin paljon kuin pystyn ja töitä saan. Mikä tässä on sitä kannustinloukkua? Jos taas nuo tuet poistetaan, niin eihän minun ole mitään järkeä tehdä enää ollenkaan töitä, kun en palkallani pärjää. Ainut mikä siinä tilanteessa on kannattavaa ja pakollista, on jättäytyä kokonaan toimeentulotuelle.

Kommentit (359)

Vierailija
341/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisjakelulehtien jakoa voi tehdä iltaisin ja muutama päivä viikossa. Tässä kaupungissa, ei Hesa, firma mainostaa, että työ sopii lisäansioksi opiskelijalle, että eläkeläisille.

Tiedättekö te yhtään kauanko aikaa tuohon kuluu verraten siihen palkkaan? Ne lehdet toimitetaan sinulle. Sinun pitää raijata ne asuntoosi ja lajitella ne jakelukelpoisiksi pinkoiksi. Sitten raijaat ne jakelukärryyn ja laukkuun tai pyörään, autoon jne. Sitten saat ravata kuin heikkopäinen ympäri rappukäytäviä todennäköisesti.  Aikaa prosessiiin autottomalta voi kulua 6-8h per jakelupäivä. Kuukaudessa siitä hyvästä saa ruhtinaallisen 100e tai 90e, koska mainoksista maksetaan jotain senttejä. Paksuista kuvastoista vähän enemmän senttejä.

Laskekaa millaista tuntipalkkaa tulee jos teet parina päivänä viikossa. 

Täälläpäin olen myös nähnyt noissa työpaikkailmoituksissa, että jakajilla toivotaan olevan oma auto. Itse meinasin hakea oman alueeni jakajaksi, mutta tyssäsi siihen että siinä ilmoituksessa oli edellytyksenä auto, jota minulla ei ole.

(Oletan, että bensatkin täytyy maksaa itse...)

Vierailija
342/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaisjakelulehtien jakoa voi tehdä iltaisin ja muutama päivä viikossa. Tässä kaupungissa, ei Hesa, firma mainostaa, että työ sopii lisäansioksi opiskelijalle, että eläkeläisille.

Ja montakohan niitä jakelijan paikkoja on tarjolla? Mitäs arvelet, riittääkö kaikille osa-aikatöitä tekeville?

Kun olin lukiossa niitä sai ihan kuka vain halusi. Korvaus oli työtunteihin nähden niin pieni että ei sitä kukaan muu halua tehdä, kuin ne jotka ei syystä tai toisesta pysty saamaan muuta työtä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräiden mielestä sinulle on jossain odottamassa kokoaikatyö, jonka myötä et tarvitse enää tukia, mutta et vain hakeudu siihen.

Eräät eivät vain osoittaa, missä se jossain on.

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/

Esimerkiksi tuolla on vaikka millä mitalla avoimia kokopäiväisiä töitä tarjolla. Ei me muutkaan olla töitä saatu av:lta kyselemällä, vaan ihan pitänyt itse etsiä työnhakusivustoilta. 

Päälle 17000 ja jos ottaa että yli 12kk kestäviä niin päälle 11000. Työttömiä puolisen miljoonaa. Tuosta linkistä sen huomaa ettei kaikille yksinkertaisesti riitä työpaikkoja. Jotkut työpaikat tuolla ovat ns. Lumetyöpaikkoja.

Lapselle tiedoksi, että työpaikoista ilmoitellaan lukuisilla muillakin sivustoilla. Et siis voi pelkän te-toimiston sivun perusteella tehdä yhtään minkäänlaisia päätelmiä. 

Jep. Just osui toissapäivänä silmiin oman lähikaupan facesivulta, että sinne haetaan osa-aikaista kassamyyjää. Tuollainen 10-15h/viikko on just passeli lisätyö opiskelijan lisäksi esim sellaiselle, jolla on vain osa-aikatyö vaikka haluaisi tehdä mieluummin kokoaikatyötä.

Onhan se passeli jos ne työtunnit eivät mene päällekkäin!

Ihannetilanne olisikin, että saisi osa-aikatöitä joissa on selkeät työvuorot. Että tuossa paikassa käyn töissä maanantaina ja tiistaina, tuolla keskiviikkona, tuolla torstaina ja lauantaina, tai miten vaan.

Mutta kun jostain syystä tuollaiset työpaikat ovat kiven alla. Olen hakenut tuollaisia paikkoja, että haetaan myyjää tiistaiksi ja torstaiksi 10 h/vko, tms, ja niihin on aina niin paljon hakijoita ettei yleensä edes vastausta saa.

Ylivoimainen enemmistö tarjotuista osa-aikatöistä on nimenomaan työntekijöiden roikottamista. Minun työnantajani ilmoittavat usein jopa edellispäivänä, että nyt olisi huomenna työtunteja tarjolla. Tietysti lain mukaan vuorot pitäisi tietää vähintään viikkoa ennen, ja tietysti noin lyhyellä varoitusajalla voi sanoa ettei sovi kun on muuta menoa, mutta jos en ota noita lyhyellä varoitusajalla tarjottuja tunteja vastaan, en saa mitään. Joten mieluummin otan ne enkä valita. Mutta se tekee useamman osa-aikatyön yhteensovittamisesta vaikeaa.

Ja useammasta työnantajasta huolimatta on viikkoja, jolloin en saa MITÄÄN vuoroja MISTÄÄN. Sitten taas on viikkoja, jolloin useampi työnantaja haluaisi minun tulevan töihin juuri samana päivänä.

Sama. En esimerkiksi tiedä onko maanantaina töitä vai ei. Tai tiistaina. Tai ensi viikolla ollenkaan. Tai sitä seuraavalla viikolla. Tällä viikolla oli töitä, öh, 2 tuntia(!). Työnantaja painotti työsopimusta kirjoittaessa, että töitä tulee sitten ovista ja ikkunoista, ylitöitäkin on, ihan HIRVEE tarve saada lisää työntekijöitä!! Kissankuset :D

Vierailija
344/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soviteltu päiväraha poistetaan ja asumistukea ei saa enää omistusasuntoon.

Nimenomaan kannustinloukku on se, että soviteltu poistetaan joten rahaa jää köteen saman verran kuin ei tekisi ollenkaan töitä tai jopa vöhemmän. Eli jos tekisi sovitellun mukaan töitä niin jäisi enemmön käteen kuin täysin työttömänä, mutta koska soviteltu poistetaan niin kannattaa heittäytyä töysin työttömäksi.

Tai sitten voi vaikka mennä kokopäivätöihin niin saa vielä enemmän kuin sovitellulla. Onko ihan uusi asia sinulle tämä?

Juu, voi mennä mutta ei sitä kokoaikaista niin vain ole tarjolla, tiedät kyllä sen.

Kokoaikaisia töitä on vaikka kuinka paljon. Enemmän kuin osa-aikaisia.

Vierailija
345/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedättekö te yhtään kauanko aikaa tuohon kuluu verraten siihen palkkaan? Ne lehdet toimitetaan sinulle. Sinun pitää raijata ne asuntoosi ja lajitella ne jakelukelpoisiksi pinkoiksi. Sitten raijaat ne jakelukärryyn ja laukkuun tai pyörään, autoon jne. Sitten saat ravata kuin heikkopäinen ympäri rappukäytäviä todennäköisesti.  Aikaa prosessiiin autottomalta voi kulua 6-8h per jakelupäivä. Kuukaudessa siitä hyvästä saa ruhtinaallisen 100e tai 90e, koska mainoksista maksetaan jotain senttejä. Paksuista kuvastoista vähän enemmän senttejä.

Laskekaa millaista tuntipalkkaa tulee jos teet parina päivänä viikossa. 

Täälläpäin olen myös nähnyt noissa työpaikkailmoituksissa, että jakajilla toivotaan olevan oma auto. Itse meinasin hakea oman alueeni jakajaksi, mutta tyssäsi siihen että siinä ilmoituksessa oli edellytyksenä auto, jota minulla ei ole.

(Oletan, että bensatkin täytyy maksaa itse...)

Minun asuinalueella teinit jakavat, heillä ei ole autoa. Kuljettavat kärryissä. Teinit asuvat lähellä. Lehdet toimitetaan heille kotiin. On myös paikkoja, joihin auton vaatimuksena, näillä on isompi jakopiiri.

Vierailija
346/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siinä ilmaisjakelulehden jakotyössä tarvitse olla autoa. Ihan jaetaan kärryllä kävellen. Tiedän monta ihmistä jotka ovat sitä tehneet. Myös alaikäisenä. Postilla voidaan vaatia ajokorttia. Mutta en ole varma.

Vierailija
347/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei siinä ilmaisjakelulehden jakotyössä tarvitse olla autoa. Ihan jaetaan kärryllä kävellen. Tiedän monta ihmistä jotka ovat sitä tehneet. Myös alaikäisenä. Postilla voidaan vaatia ajokorttia. Mutta en ole varma.

Postilla ei vaadita ajokorttia. Työajat ovat usein hyvinkin myöhäisiä ja päivät osa-aikaisia. Ei oikein sovi perheelliselle. Kohtahan ei sovi kellekään, koska osa-aikatyöllä ja palkalla ei elä. Itsehän en kyllä ole päässyt ikinä sinne, en edes nuorena.

Sanomalahdenjakajatkin tienaavat nykyään vain muutaman satasen jatkuvasta yövalvomisesta.

Vierailija
348/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos minä joudun pulaan ilman omaa syytäni, kun työtunnit putoavat, niin seurauksena joudun asunnottomaksi. Jos Petteri Orpo joutuu pulaan ilman omaa syytään sydämen petettyä, niin miksi hän ei myös joudu myymään kotiaan ennen kuin saa hoitoa ja asumaan jossain kuusen alla? Miksi hän saa nauttia yhteiskunnan avusta, vaikka hänellä on omistusasunto, paljon rahaa eikä hän ole eläkeläinen? Käyttäköön Orpo rahansa omavastuuna ja myyköön asunnon ja muuttakoon vuokralle. Kilpailuttakoon sairaalat ja tilatkoon ambulanssin elvyttämään halvimmasta paikasta. Jos on vielä sitten elossa, niin sitten saakoon apua yhteiskunnalta.

Kun puretaan hyvinvointiyhteiskunta, niin puretaan se sitten kaikilta. Ei voi olla niin, että vain se apu lopetetaan, jota Petteri Orpo ei itse ikinä kuvittele tarvitsevansa. Hänhän ei pelkää työttömyyttä, koska puolue pelastaa hänet hyväpalkkaisiin suojatöihin, vaikka hän ei osaa mitään. Puolue pelastakoon hänet sitten myös sairaalaan. Se on se apu, mitä hän tarvitsee, joten ei anneta sitä hänelle. Pieni omavastuinen kävelymatka ambulanssiin kannustaa huolehtimaan terveydestä. Jos ei kävely luonnistu, niin se on vain luonnonlaki, että heikot karsitaan.

Vierailija
349/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajan kannattaa irtisanoutua ja kieltäytyä töistä, niin menettää työttömyyskorvauksen ja saa toimeentulotukea. Jos ei ole kotona lapsia, niin kannattaa mennä kännissä kaikkiin tapaamisiin. Pääsee eläkkeelle. Juoppoja ei pakkohoideta.

Vierailija
350/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljän vuoden on päästä uudet vaalit. Se kannattaa aina muistaa kuka näitä päätöksiä tekeekään!

Vierailija
351/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nimenomaan kannustinloukku on se, että soviteltu poistetaan joten rahaa jää köteen saman verran kuin ei tekisi ollenkaan töitä tai jopa vöhemmän. Eli jos tekisi sovitellun mukaan töitä niin jäisi enemmön käteen kuin täysin työttömänä, mutta koska soviteltu poistetaan niin kannattaa heittäytyä töysin työttömäksi.

Tai sitten voi vaikka mennä kokopäivätöihin niin saa vielä enemmän kuin sovitellulla. Onko ihan uusi asia sinulle tämä?

Juu, voi mennä mutta ei sitä kokoaikaista niin vain ole tarjolla, tiedät kyllä sen.

Silti kukaan ei voi kouluttautua joka alan ammattilaiseksi. Sekin on nähty, miten koulutuksen alussa on valtava työvoimapula, mutta koulutuksen loputtua koko ala on täysin kuollut.

Vierailija
352/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa muistaa, että työttömyysturvan suojaosa nostettiin 300€ > 500€ koronan aiheuttamien tulonmenetysten ja työttömäksi jääneiden turvaksi. Ajatuksena siis että osa-aika -ja keikkatöitä kannattaa ottaa vastaan.

Kuinka siis tuo suojaosa, joka on nyt 300€, onkin muuttunut kannustinloukuksi? Joku mättää.

Ja mitä tulee tuohon, että tehdään vain minimimäärä töitä, niin näin varmaan osa ihmisistä toimii. Suurin osa kuitenkin ei, kyllä töitä tehdään niin paljon kuin tunteja on mahdollista saada.

Ja onhan se parempi että henkilö, joka tekee vain minimimäärän töitä, tekee edes sen verran kuin että olisi kokonaan työttömänä. Kyllähän siitäkin maksetaan veroa.

Hallitus hei, nyt jotain tolkkua!

Ei ole mitään kannustinloukkuja. Tulevat työllisyystoimenpiteet ovat ihan puhtaasti ainuastaan ja vain leikkauksia. Rahansäästöjuttuja valtiolle. Sen on jo valmiiksi nujertetulta niin helppo ottaa. Yhtään hallitus ei leikannut 3.4 miljardin junarata hankkeesta eikä reilusti yli 10 miljardin joutavista hyväveli yritystuista...

Juu, minua ei haittaa. Olen töissä. Mutta mietin vain, että väärin menee. Säästetään taas väärässä paikassa... Suomi elää ostovoimasta eli rahaactarvitaa palveluiden ja tavaroiden hankintaan. Jos viedään 1500 tienaavalta liki puolet osa-aikatyön palkasta, niin ei sellanen enää mitään kulutuksia harrasta! Miettikääpä sitä... kaikille EI LÖYDY TÖITÄ! Se on muuten sitten ihan päivän selvä juttu. Ei ole koskaan löytynyt eikä tule löytymään, jos puhutaan palkallisista testin mukaisista paikoista. Siihen ei vaikuta työhalut eikä mitkään. Nytkin tunnen useita ihmisiä, jotka haluaisivat töitä. Etsivät, kyselevät mutta töitä ei vain niin oteta. Itsekin omassa työssäni as.palvelija. vaikka työni ei mitenkään liity työhönottoon, niin viikottaun joku kokeilee "kepillä jäätä", josko olisi ja "voisitko vielä pomolle sanaa?"

Tässä totuus... jatkakaa paskanjauhantaa taas... lähden syömään makkaran ja saunaan. Ts. Lomille lomps. Hyvää juhannusta!

Suomi elää kylläkin viennistä. Kaikki muut palvelut on mahdollistettu sillä, että meillä on joitakin firmoja jotka ovat onnistuneet rakentamaan bisneksensä ulkomaanviennin ympärille.

Miten moni paperitehdas on lakkautettu ja paljonko siitä on kertynyt tappiota yhteiskunnalle.

Vierailija
353/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halutaan, että ihmiset tekevät kokoaikatyötä.

Vierailija
354/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halutaan, että ihmiset tekevät kokoaikatyötä.

Sähän nyt välkyllä päällä oot.

Vierailija
355/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka typerät ihmiset täällä oikein kommentoi??

"Jos tuet katkeaa, niin pakko lopettaa työnteko kokonaan ja jäädä toimeentulotuelle." MITEN NIIN? Toimeentulotukea voi kyllä saada palkan LISÄKSI ja niin moni saakin. Missä siis on se "pakko"? Toimeentulotukea ette tule saamaan senttiäkään enemmän työttömänä vs. töissä käyvänä. Ainoa ero mikä siinä on on se, kuinka paljon teet töitä sen rahasi eteen. Jos mieluummin jäätte toimeentulotuelle niin sitten se tarkoittaa sitä että kannustiloukku nappasi teidät. "Ei kannata koska saman rahan saan tekemättä mitään."

Vierailija
356/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin minäkin tiedän, itsekin jaoin kaverini kanssa mainoksia teininä. Nykyään kuitenkin tällä samalla alueella ilmaisjakelulehdet jaetaan autoilla, ja työpaikkailmoituksissa edellytetään autoa.

En ole toki väittänyt, että joka puolella Suomea olisi samoin. Mutta en minä silti muuta toiselle puolelle Suomea, jotta pääsisin (ehkä) jakamaan lehtiä polkupyörällä.

Vierailija
357/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eräiden mielestä sinulle on jossain odottamassa kokoaikatyö, jonka myötä et tarvitse enää tukia, mutta et vain hakeudu siihen.

Eräät eivät vain osoittaa, missä se jossain on.

https://paikat.te-palvelut.fi/tpt/

Esimerkiksi tuolla on vaikka millä mitalla avoimia kokopäiväisiä töitä tarjolla. Ei me muutkaan olla töitä saatu av:lta kyselemällä, vaan ihan pitänyt itse etsiä työnhakusivustoilta. 

Päälle 17000 ja jos ottaa että yli 12kk kestäviä niin päälle 11000. Työttömiä puolisen miljoonaa. Tuosta linkistä sen huomaa ettei kaikille yksinkertaisesti riitä työpaikkoja. Jotkut työpaikat tuolla ovat ns. Lumetyöpaikkoja.

Lapselle tiedoksi, että työpaikoista ilmoitellaan lukuisilla muillakin sivustoilla. Et siis voi pelkän te-toimiston sivun perusteella tehdä yhtään minkäänlaisia päätelmiä. 

Jep. Just osui toissapäivänä silmiin oman lähikaupan facesivulta, että sinne haetaan osa-aikaista kassamyyjää. Tuollainen 10-15h/viikko on just passeli lisätyö opiskelijan lisäksi esim sellaiselle, jolla on vain osa-aikatyö vaikka haluaisi tehdä mieluummin kokoaikatyötä.

Onhan se passeli jos ne työtunnit eivät mene päällekkäin!

Ihannetilanne olisikin, että saisi osa-aikatöitä joissa on selkeät työvuorot. Että tuossa paikassa käyn töissä maanantaina ja tiistaina, tuolla keskiviikkona, tuolla torstaina ja lauantaina, tai miten vaan.

Mutta kun jostain syystä tuollaiset työpaikat ovat kiven alla. Olen hakenut tuollaisia paikkoja, että haetaan myyjää tiistaiksi ja torstaiksi 10 h/vko, tms, ja niihin on aina niin paljon hakijoita ettei yleensä edes vastausta saa.

Ylivoimainen enemmistö tarjotuista osa-aikatöistä on nimenomaan työntekijöiden roikottamista. Minun työnantajani ilmoittavat usein jopa edellispäivänä, että nyt olisi huomenna työtunteja tarjolla. Tietysti lain mukaan vuorot pitäisi tietää vähintään viikkoa ennen, ja tietysti noin lyhyellä varoitusajalla voi sanoa ettei sovi kun on muuta menoa, mutta jos en ota noita lyhyellä varoitusajalla tarjottuja tunteja vastaan, en saa mitään. Joten mieluummin otan ne enkä valita. Mutta se tekee useamman osa-aikatyön yhteensovittamisesta vaikeaa.

Ja useammasta työnantajasta huolimatta on viikkoja, jolloin en saa MITÄÄN vuoroja MISTÄÄN. Sitten taas on viikkoja, jolloin useampi työnantaja haluaisi minun tulevan töihin juuri samana päivänä.

Sama. En esimerkiksi tiedä onko maanantaina töitä vai ei. Tai tiistaina. Tai ensi viikolla ollenkaan. Tai sitä seuraavalla viikolla. Tällä viikolla oli töitä, öh, 2 tuntia(!). Työnantaja painotti työsopimusta kirjoittaessa, että töitä tulee sitten ovista ja ikkunoista, ylitöitäkin on, ihan HIRVEE tarve saada lisää työntekijöitä!! Kissankuset :D

Heh, minulle kerrottiin samoin. Että kesällä on valtava kiire ja töitä saa tehdä ihan niin paljon kuin vain jaksaa. Ja että ahkerille tekijöille annetaan tunteja koko ajan enemmän.

Käytännössä ottivat vain nollatuntisopimuksella ison kasan ihmisiä varalle, jos joku vakituinen haluaa kesällä bilettää ja levätä.

Vierailija
358/359 |
24.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuinka typerät ihmiset täällä oikein kommentoi??

"Jos tuet katkeaa, niin pakko lopettaa työnteko kokonaan ja jäädä toimeentulotuelle." MITEN NIIN? Toimeentulotukea voi kyllä saada palkan LISÄKSI ja niin moni saakin. Missä siis on se "pakko"? Toimeentulotukea ette tule saamaan senttiäkään enemmän työttömänä vs. töissä käyvänä. Ainoa ero mikä siinä on on se, kuinka paljon teet töitä sen rahasi eteen. Jos mieluummin jäätte toimeentulotuelle niin sitten se tarkoittaa sitä että kannustiloukku nappasi teidät. "Ei kannata koska saman rahan saan tekemättä mitään."

Sinä itse olet typerä. Jos saa vain osa-aikatyötä, jolla ei elä, työttömyyskorvaus pienennetään ja lisäksi ei saa enää asumistukea omistusasuntoon, niin silloin ei pysy hengissä. Kun vaihtaa toimeentulotukeen, niin saa säilyttää asunnon, maksetaan laskut ja asuminen. Vai itsekö myisit asuntosi saadaksesi tehdä työtä, jonka ansioilla et pysty elämään? Tienaisit esim. 1000 e kuussa, siitä maksaisit asunnon ja itsesi ja kahden lapsen ruoat ja vaatteet? Tätä jatkaisit vuosia?

Vierailija
359/359 |
25.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Silti kukaan ei voi kouluttautua joka alan ammattilaiseksi. Sekin on nähty, miten koulutuksen alussa on valtava työvoimapula, mutta koulutuksen loputtua koko ala on täysin kuollut.

Joka työhön vaaditaan viiden vuoden koulutus. Jokaiseen eri. Paitsi sitten kun on se koulutus, niin siihen hommaam otetaankin suhteilla joku, jolla ei ole kyseistä koulutusta.