Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Teen osa-aikatyötä ja saan asumistukea, sekä soviteltua työmarkkinatukea. Voisiko joku selittää, miten olen kannustinloukussa?

Vierailija
22.06.2023 |

Työmarkkinatuki pienenee sitä myötä, mitä enemmän saan palkkaa, mutta työ kuitenkin kannattaa, sillä siltikin jää enemmän käteen mitä enemmän töitä teen ja yritän tehdä niin paljon kuin pystyn ja töitä saan. Mikä tässä on sitä kannustinloukkua? Jos taas nuo tuet poistetaan, niin eihän minun ole mitään järkeä tehdä enää ollenkaan töitä, kun en palkallani pärjää. Ainut mikä siinä tilanteessa on kannattavaa ja pakollista, on jättäytyä kokonaan toimeentulotuelle.

Kommentit (359)

Vierailija
201/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukien leikkauksen jälkeen rahatilanne kannustaa sinua kokoaikaisiin töihin. Eli olet nyt kannustinloukussa.

Jos on vajaakuntoinen niin ei ollenkaan välttämättä pysty tekemään kokoaikatöitä. Eikä niitä ole noin vaan tarjolla joka paikassa. Tuommoinen "kannuste" vain ahdistaa ja stressaa kaikkensa yrittävää pientä ihmistä.

Vierailija
202/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset tekevät osa-aikatöitä ja nostavat lopun aikaa tukia pärjätäkseen? Ymmärrän tämän siinä tapauksessa, että taustalla on esim. sairaus, joka estää kokopäiväisen työskentelyn, mutta muussa tapauksessa kuulostaa siltä, että 50% työviikko on mukavampaa kun on enempi aikaa lorvia kotona ja silti rahaa tulee tukiautomaatista niin että pärjää hyvin. Tässä tapauksessa tukien lopettaminen johtaa siihen, että ihmisen on työskenneltävä normaali täysi työviikko, jotta saa elämiseen riittävästi rahaa. Niin kuin meidän muidenkin, jotka ei tukia nostele.

Kokoaikatyötä ei ole kaikille tarjolla. Uskokaa se jo hyvät ihmiset. Älkää leimatko osa-aikatöitä tekeviä kotona lorvijoiksi. Se ei ole totta. Teen osa-aikatöitä ja kyllä, tekisin enemmän kuin mielelläni kokoaikatyötä.

Ps. Olen tehnyt elämässäni myös kokoaikatyötä. N52

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo kahden osa-aika duunin yhteensovittaminen voi olla todella haastavaa. Kaikki kun eivät asu esim Kehä kolmosen sisäpuolella eikä esim Turussa.

Totta kai voi olla, mutta se ei tarkoita että näin olisi kaikilla ja joka tapauksessa. Sen toisen työn voi myös ottaa läheltä sitä ekaa duunipaikkaa tai tehdä vaikka viikonloppuisin vuoroja tokassa paikassa ja sitten arkisin siinä ekassa.

Eli mikä ala ja mikä yritys? Konkreettinen esimerkki?

No sen nykyisen osa-aikatyön päälle tekee vuoron-kaksi viikossa vaikka jossain k-kaupan kassalla.

Se nykyinen osa-aikatyöhän voi olla ihan mitä vaan ja tietenkin vaikka omaa koulutusta vastaavalta alalta, mutta kakkosduunin ei ole mikään pakko olla samalta alalta.

Voihan sitä olla ammatiltaan vaikka optikko, mutta ei saa täysiä työtunteja joten sitten tekee lisätunteja parin työvuoron verran vaikka r-kiskalla tai just jossain ruokakaupassa. Tai vaikka siivoaa jotain toimistoa, jos siinä ekassa työssä on jo omiksi tarpeiksi aspan työtä ja sosiaalisuutta. 

Tai vaihtoehtoisesti toisinpäin, että jos se oma ala on yksinäistä toimistotyötä niin sitten tekee mieluustikin jotain sosiaalisempaa kuten vaikka ohjaa jumppaa lauantaisin (jos siis on jumppapirkko ja omaa kokemusta) tai sitten vaikka myy kahvilassa pullaa.

Tämä kommentti herätti ajatuksia. Vain sen kirjoittajasta tosin.

Onko hän (vanhuus)eläkeläinen vai kolmikymppinen "vaativassa asiantuntijatyössä" oleva?

Vaikea sanoa, onko itse tehnyt silpputyötä opiskelun ohella burnoutin partaalla, vai alkaako kohta tulla juttua firmojen ovilla kiertämisestä.

Vierailija
204/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla täysin sama tilanne. Olen vakituisessa osa-aikatyössä. Teen sen päälle sijaisuuksia, mutta en kyllä enää pärjää, jos soviteltu päiväraha ja asumistuki poistetaan. En ole onnistunut saamaan kokopäivätyötä. Sitten kai pitää irtisanoutua vakityöstä ja jäädä kokonaan tukien varaan.

Palkkani 50-prosenttisesta työstä on 900 e, soviteltu päiväraha pari sataa ja asumistuki 100 e eli ei näillä tuloilla ole rikastumaan päässyt tähänkään asti.

no myyt sen asuntosi kun kerran et pysty maksamaan. Mikä tässä on epänormalia? Jos sulla ei ole varaa asua jossain sinä muutat halvempaan paikkaan. Tavallaan ihan hyväkin.Miksi ihmeessä valtion pitäisi kustantaa omistusasunnoista yhtään mitään kenellekkään? Sekin on syrjintää niitä kohtaan joilla ei ole sitä omistusasuntoa, ja syynä yleensä vain on ettei ole kukaan rikas sukulainen taa¨'nnut heille lainaa/antanut rahaa heille nuorena. Toisille on. 

Vierailija
205/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainahan voit mennä Orpon erityisavustajaksi. Siellä tuntuu olevan paikkoja kaikille. Mitenköhän paljon Orpoa pitää avustaa?

Voin avustaa Orpoa kertomalla, että hänestä on tullut Kokoomukselle taakka.

Vierailija
206/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset tekevät osa-aikatöitä ja nostavat lopun aikaa tukia pärjätäkseen? Ymmärrän tämän siinä tapauksessa, että taustalla on esim. sairaus, joka estää kokopäiväisen työskentelyn, mutta muussa tapauksessa kuulostaa siltä, että 50% työviikko on mukavampaa kun on enempi aikaa lorvia kotona ja silti rahaa tulee tukiautomaatista niin että pärjää hyvin. Tässä tapauksessa tukien lopettaminen johtaa siihen, että ihmisen on työskenneltävä normaali täysi työviikko, jotta saa elämiseen riittävästi rahaa. Niin kuin meidän muidenkin, jotka ei tukia nostele.

Eli olet sitä mieltä tässä aivan suoraan, että työttömän on väärin ottaa vastaan osa-aikatyötä.

Vierailija
207/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun tuttuni elää juuri näin. Toki elää miehen talossa, sitten tekee minimityöt ja nostaa tukia jotka käyttää esim matkusteluun koska lomaahan on. Käsittämätöntä tämä ihmisten tukeminen toisten verorahoilla

Vierailija
208/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ihmisiä, jotka ovat jopa kymmeniä vuosia tehneet osan vuodesta työtä ja olleet osan vuotta ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella eivätkä ole edes yrittäneet saada toista työtä niiksi kuukausiksi jolloin heillä ei ole töitä eivätkä työvoimaviranomaisetkaan ole tainneet heitä pahemmin patistella työnhakuun heidän joutenolokuukaisinaan. Nyt tästä osittaisesta lorvimisesta halutaan tehdä loppu ja se on ihan hyvä. Jos haluaa tehdä vain osan aikaa töitä niin mikään ei estä siinä tapauksessa, että tienaa tekemästään työstä niin hyvin, että sillä rahalla pärjää nekin kuukaudet jolloin ei tee töitä.

Vierailija
209/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soviteltu päiväraha poistetaan ja asumistukea ei saa enää omistusasuntoon.

Nimenomaan kannustinloukku on se, että soviteltu poistetaan joten rahaa jää köteen saman verran kuin ei tekisi ollenkaan töitä tai jopa vöhemmän. Eli jos tekisi sovitellun mukaan töitä niin jäisi enemmön käteen kuin täysin työttömänä, mutta koska soviteltu poistetaan niin kannattaa heittäytyä töysin työttömäksi.

Tai sitten voi vaikka mennä kokopäivätöihin niin saa vielä enemmän kuin sovitellulla. Onko ihan uusi asia sinulle tämä?

Juu, voi mennä mutta ei sitä kokoaikaista niin vain ole tarjolla, tiedät kyllä sen.

Joka päivä useampikin ihminen aloittaa kokoaikaisessa työssä. Ja kummasti alkaisi sitä sinullekin löytyä, jos Kela pistäisi rahahanat kiinni. Sinulla ei olisi enää varaa nirsoilla, vaan menisit mihin tahansa työhön. 

Onneksi ei tarvitse mennä, olen ollut jo kaksi vuotta vanhuuseläkkeellä, kunhan otin osaa keskusteluun :)

Arvasinkin, ettei sinulla ole mitään käsitystä nykyisisestä työelämästä. 

Tarkoitatko että jotakin on ratkaisevasti muuttunut työelämässä kahden viime vuoden aikana? 

Vierailija
210/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ihmisiä, jotka ovat jopa kymmeniä vuosia tehneet osan vuodesta työtä ja olleet osan vuotta ansiosidonnaisella työttömyyskorvauksella eivätkä ole edes yrittäneet saada toista työtä niiksi kuukausiksi jolloin heillä ei ole töitä eivätkä työvoimaviranomaisetkaan ole tainneet heitä pahemmin patistella työnhakuun heidän joutenolokuukaisinaan. Nyt tästä osittaisesta lorvimisesta halutaan tehdä loppu ja se on ihan hyvä. Jos haluaa tehdä vain osan aikaa töitä niin mikään ei estä siinä tapauksessa, että tienaa tekemästään työstä niin hyvin, että sillä rahalla pärjää nekin kuukaudet jolloin ei tee töitä.

kun ajattelet asiaa pitemmälle, ymmärrät varmaan että tää, mitä sinä kutsut lorvimiseksi, voi olla esimerkiksi opettajan kesäloma  tai mikä muu hyvänsä katkos.  Mitä sinä täydellinen neuvoja sitten teet ja pidätkö lomaa? 

Vierailija
211/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Soviteltu päiväraha poistetaan ja asumistukea ei saa enää omistusasuntoon.

Nimenomaan kannustinloukku on se, että soviteltu poistetaan joten rahaa jää köteen saman verran kuin ei tekisi ollenkaan töitä tai jopa vöhemmän. Eli jos tekisi sovitellun mukaan töitä niin jäisi enemmön käteen kuin täysin työttömänä, mutta koska soviteltu poistetaan niin kannattaa heittäytyä töysin työttömäksi.

Tai sitten voi vaikka mennä kokopäivätöihin niin saa vielä enemmän kuin sovitellulla. Onko ihan uusi asia sinulle tämä?

Juu, voi mennä mutta ei sitä kokoaikaista niin vain ole tarjolla, tiedät kyllä sen.

Joka päivä useampikin ihminen aloittaa kokoaikaisessa työssä. Ja kummasti alkaisi sitä sinullekin löytyä, jos Kela pistäisi rahahanat kiinni. Sinulla ei olisi enää varaa nirsoilla, vaan menisit mihin tahansa työhön. 

Onneksi ei tarvitse mennä, olen ollut jo kaksi vuotta vanhuuseläkkeellä, kunhan otin osaa keskusteluun :)

Arvasinkin, ettei sinulla ole mitään käsitystä nykyisisestä työelämästä. 

Tarkoitatko että jotakin on ratkaisevasti muuttunut työelämässä kahden viime vuoden aikana? 

Jotain muuttuu jatkuvasti. Nykyään on erilaista kuin eläkeläisten nuoruudessa. Jos henkilö on ollut vanhuuseläkkeellä kaksi vuotta, niin hänen nuoruutensa ja työelämän alku sijoittuu 80- luvulle, jolloin työtä oli tarjolla kaikille mielin määrin.

Vierailija
212/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sun ei kannata hakea kokoaikatyötä, koska veronmaksajat maksaa osan sun asumisesta ja muusta kulutuksesta erilaisina tukina. Jos joutuisit itse kustantamaan kaiken, niin tuskin osa-aikatyötä tekisit kovin pitkään.

Niitä työpaikkoja voi tosta vaan ottaa. Kerropa missä on se hylly josta voin käydä nappaamassa itselleni työpaikan.

eri

Vierailija
213/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sun ei kannata hakea kokoaikatyötä, koska veronmaksajat maksaa osan sun asumisesta ja muusta kulutuksesta erilaisina tukina. Jos joutuisit itse kustantamaan kaiken, niin tuskin osa-aikatyötä tekisit kovin pitkään.

Niitä työpaikkoja voi tosta vaan ottaa. Kerropa missä on se hylly josta voin käydä nappaamassa itselleni työpaikan.

eri

Työttömät ne tarvii av:n apua tähän. En ole koskaan kysynyt täällä mistä saan töitä 😅

Vierailija
214/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli olet sitä mieltä tässä aivan suoraan, että työttömän on väärin ottaa vastaan osa-aikatyötä.

En vaan, että hän voisi samantien ottaa niitä osa-aikatöitä vaikka kaksi, jotta siitä saisi kokoaikaisen elannon. Olen itsekin näin joutunut tekemään aikoinaan ennen kuin sain täysiaikaisen työpaikan.

Vierailija
215/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En vaan, että hän voisi samantien ottaa niitä osa-aikatöitä vaikka kaksi, jotta siitä saisi kokoaikaisen elannon. Olen itsekin näin joutunut tekemään aikoinaan ennen kuin sain täysiaikaisen työpaikan.

Itse halusin enemmän rahaa niin olen tehnyt jo muutaman vuoden kokoaikatyön lisäksi osa-aikaista keikkaa. Siksi ihmettelen että jollekin on mahdoton tehdä kahta osittaista. Tulee vääjäämättä olo että kun sen rahan nyt saa muutenkin

Vierailija
216/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siten, että lokkeilet veronmaksajien rahoilla.😁

Vierailija
217/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannustinloukkua on se, että kun teet enemmän töitä niin loppuu työmarkkinatuki ja asumistuki ja maksat enemmän veroja. Rahaa jää käteen ehkä vähän enemmän, mutta teet töitä paljon enemmän.

Tämä. Se raja missä kannustinloukku syntyy vaihtelee paitsi saatujen tukien määrän mukaan, myös elämäntilanteen mukaan. Osalle se tarkoittaa heti sitä pistettä, missä tuet loppuu. Silloin verot saattaa nyyskäistä rahasta sen verran, että käteen jääkin vähemmän kuin ennen.

Lapsiperheillä kannustusloukku syntyy kun kuvioon tulevat päivähoitomaksut. Ne saattavat lohkaista sellaisen summan, että enemmän jää käteen kun elää tuilla eikä joudu maksamaan.

Opiskelijoilla kannustinloukkuna on tietysti tuloraja, jonka jälkeen joutuu maksamaan kelalle korkoineen. Monet joutuu joka tapauksessa tekemään kesät töitä, eli sitä tulorajaa on säästettävä siihen. Eli lukuvuoden aikana ei välttämättä kannata mennä töihin tai ainakaan sitä ei kannata ottaa vastaan kovin paljon. Ylimennyt määrä kun on maksettava seuraavana vuonna takaisin oli töitä tai ei.

Itse ratkaisin tämän ongelman tekemällä 8h opintojen päälle 8h työpäivän. Eli siis en nostanut mitään tukia koko yliopiston aikana, vaan tein oman alan töitä (virastossa). Tämä oli kuitenkin äärettömän raskasta ja tietysti näkyi opinnoissa. Voimia ei vain ollut panostaa kumpaankin 100%. Käytännössä päivät oli sellaisia, että töihin menin 7.00 kävin luennoilla sillon kun niitä oli, olin taas töissä 18/19 asti tehdäkseni tunnit takaisin ja 19-02 tein koulujuttuja. 02-06 nukuin.

Työttömillä ongelma on usein se, että määräaikaisuudet eivät kannata paitsi pitkinä. Kela katkaisee tuet ja ei ole läpihuutojuttu saada niitä takaisin.

Suomen sosiaaliturva on käsittämätön ja kankea himmeli, joka ei salli mitään poikkeamaa mihinkään suuntaan. Eli lyhyet työpätkät eivät kannata suurimmalla osalla.

Perustulo ratkaisisi näistä ongelmista kaikki, jos poisto tietyn rajan jälkeen olisi euro eurosta. Silloin ei voi syntyä tilannetta, että tuet olisivat kannattavammat kuin työ.

Vierailija
218/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse halusin enemmän rahaa niin olen tehnyt jo muutaman vuoden kokoaikatyön lisäksi osa-aikaista keikkaa. Siksi ihmettelen että jollekin on mahdoton tehdä kahta osittaista. Tulee vääjäämättä olo että kun sen rahan nyt saa muutenkin

Sama täällä ja tiedän useamman henkilön, jotka tekee näin tällä hetkellä ihan yleisten hintojen ja korkojen nousun vuoksi. 

Vierailija
219/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomeen ajetaan amerikkalaista mallia, joutuu tekemään useita töitä. Olen yli 50 v, en ole saanut yrityksistä ei huolimatta kokoaikaista. Olen perusterve ja jaksaisin ihan hyvin kokoaikaista työtä. On selvää, jos nämä leikkaukset tulevat, en pärjää.

Vierailija
220/359 |
23.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse tiedän useamman nuoren, jotka tekee useaa työtä. Ovat esim kaupankassalla, liikunnanohjaajina elixialla ja valmentavat jossain urheiluseurassa lisäksi. Myös lapseni opettaja tekee opetuksen lisäksi keikkaa jumppaohjaajana.

Usean työn tekeminen on mahdollista. Se vaatii vain viitseliäisyyttä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän yhdeksän