Miksi sairasloman ensimmäisen päivän muuttaminen palkattomaksi ärsyttää niin monia? Tunnustatteko ihan avoimesti, että olette ns. saikuttajia? Muiden mielestä palkattomuus on hyvä asia, koska ---->
....muutoksen jälkeen muiden ei enää tarvitse huhkia niin paljon saikuttajilta tekemättä jääneitä hommia.
Koska saikuttajia on osuus on vähemmistö, Orpon hallituksen ajamasta muutoksesta hyötyy valtaosa.
Nimim. saikuttajien jatkuvaan tuuraamiseen kyllästynyt
Kommentit (82)
Ollu pian kaks vuotta sitte viimeksi saikulla, niin kyllä se mua haittaa että lusmujen takia menis päivän palkka. Se on iso raha mulle.
Rahallisesti palkaton saikkupäivä ei minua juuri hetkauta, kun olen muutenkin ollut todella harvoin saikulla. MUTTA tiedän työpaikaltani muutaman pihin tyypin, jotka tulevat vaikka oksennustaudissa tai järkyttävässä räkätaudissa töihin, jos eka saikkupäivä on palkaton. Ja tätä en todellakaan halua. Onneksi nykyisin voi tehdä työtä pääosin etänä.
Huvikseen saikuttajien takia tämä kiristys on tulossa ja minua se kyllä suoraan sanottuna v* tuttaa. Olen niitä, jotka menevät töihin vaikka pää kainalossa, "kiitos" kotikasvatuksen. Olen saanut noottia sairaana töihin menosta, ja tottahan se on, saatan sairastuttaa toiset. En kertakaikkiaan osaa hakea sairauslomaa, kynnys on liian korkealla.
MUTTA pari kertaa vuodessa saan yllättävän vatsataudin ja esim. kaikki noro- epidemiat ovat tuttuja. Olen suoraan sanottuna "kuolemansairas" silloin ja olen ambulanssinkin itselleni vessan lattialta soittanut. Joskus tauti kestää lähes viikon, joskus menee samana päivänä ohi. Minä kärsisin tästä palkattomasta päivästä ilman omaa syytäni.
Muut sairauslomat ovat kohdallani jääneet pitämättä.
Häviäjiä tässä ovat myös pienten lasten vanhemmat, etenkin yksinhuoltajat, joilla ei ole sosiaalista verkkkoa ja jotka joutuvat jäämään pois töistä lapsen sairastuttua. Päiväkoti- ikäisen lapsen kohdalla tämä ei ole kerta eikä kaksi vuodessa.
Miksi v*tussa lintsaajat ovat edes olemassa? Tämä ilmiö on näkyvissä monessa muussakin asiassa, missä väärinkäytöksiin syyllistyvät aiheuttavat seuraamuksia myös muille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus ärsyttää niitä jotka jatkuvasti loistaa poissaoloillaan koska milloinkin.
Nyt toivon että saisi vielä antaa potkut näille jotka viihtyvät enemmän kotona kun töissä.
Enkä puhu nyt oikeasti sairastuneista vaan niistä jotka ovat itse myöntäneet oman loman ottamisen aina sillointällöin.Yhtä palkaton se on tunnollisen työntekijänkin ensimmäinen sairaspäivä.
Ainakaan minua asia ei häiritse. Olen ollut saikulla keskimäärin kerran 10 vuodessa eikä yksi palkaton päivä tunnu kovin suurelta uhraukselta. Sarjasaikuttajiahan tässä pyritään patistamaan töihin sen sijaan että lusmuilevat terveenä kotona tai asioillaan.
Oletko töissä esim päiväkodissa tai koulussa, missä väistämättä sairastut pariin mahatautiin ja muutamaan flunssaan vuodessa, ihan työsuhde-etuna? Tuskin.
Opettajilla on itse asiassa todella vähän sairauspoissaoloja.
Johtuu vain siitä, että sairastuva opettaja tekee tuplatyön. Kirjoittaa sijaiselle tarkat ohjeet, mitä tunnilla pitää tehdä, viestii sairaana oppilaiden ja vanhempien kanssa, ja sitten töihin palattuaan sammuttaa kaikki tulipalot, mitä poissaolon aikana ehti syntyä. On yksinkertaisesti helpompaa vain ottaa riittävästi Buranaa ja tulla töihin, jos ei ihan hurjan sairas ole. Ja kyllä, jotkut työt sairastuttavat enemmän kuin toiset.
Näinhän se on. Siitä, kuinka helppoa tai vaikeaa eri töistä on jäädä sairauslomalle, kertoo se, että opettajilla on keskimäärin noin 9 sairauslomapäivää vuodessa, koulunkäynnin ohjaajilla 25. Molemmat työskentelevät kuitenkin samassa ympäristössä ja saavat samat flunssat ja vatsataudit.
Koulunkäynninohjaaja on oppilaiden vieressä,opettaja seisoo luokan edessä. Koulunköynninohjaaja tekee fyysistä työtä, opettaja ei tee. Opettajat tunnetusti kyykyttää koulunkäynnin ohjaajia ja teettää kaikki pskaduunit niillä,laittavat haasteellisten oppilaiden viereen istumaan.
LOL, johtuisikohan siitä, että juuri siksi koulunkäynnin ohjaajia on, että auttavat ja tukevat niitä haasteellisia oppilaita! :D
Esimerkiksi migreeniä sairastavana tuo on aika ikävää ja lisäksi, kun kukaan ei niitä sen päivän töitäni tee, vaan saan tehdä ne myöhemmin, niin se tarkoittaa sitä, että joudun tekemään töitäni palkatta. Eli periaatteessa tässä ei puututa poissaoloihin, vaan randomisti otetaan ihmisiltä päivän palkka pois. Migreenissä kun ei kuitenkaan voi puolikuntoisenakaan töihin raahautua.
Vierailija kirjoitti:
Huvikseen saikuttajien takia tämä kiristys on tulossa ja minua se kyllä suoraan sanottuna v* tuttaa. Olen niitä, jotka menevät töihin vaikka pää kainalossa, "kiitos" kotikasvatuksen. Olen saanut noottia sairaana töihin menosta, ja tottahan se on, saatan sairastuttaa toiset. En kertakaikkiaan osaa hakea sairauslomaa, kynnys on liian korkealla.
MUTTA pari kertaa vuodessa saan yllättävän vatsataudin ja esim. kaikki noro- epidemiat ovat tuttuja. Olen suoraan sanottuna "kuolemansairas" silloin ja olen ambulanssinkin itselleni vessan lattialta soittanut. Joskus tauti kestää lähes viikon, joskus menee samana päivänä ohi. Minä kärsisin tästä palkattomasta päivästä ilman omaa syytäni.
Muut sairauslomat ovat kohdallani jääneet pitämättä.Häviäjiä tässä ovat myös pienten lasten vanhemmat, etenkin yksinhuoltajat, joilla ei ole sosiaalista verkkkoa ja jotka joutuvat jäämään pois töistä lapsen sairastuttua. Päiväkoti- ikäisen lapsen kohdalla tämä ei ole kerta eikä kaksi vuodessa.
Miksi v*tussa lintsaajat ovat edes olemassa? Tämä ilmiö on näkyvissä monessa muussakin asiassa, missä väärinkäytöksiin syyllistyvät aiheuttavat seuraamuksia myös muille.
Itse asiassa ei vaikka asia niin toki esitetäänkin. Tämähän on siis ihan suoraan vain yksi tapa vähentää työnantajien kustannuksia ja lisätä sitä kautta voittoja. Ei tässä ajatella niitä työntekijöitä tai onko tämä reilua jonkun kannalta tai vähentääkö se turhaa saikuttamista. Ihan pelkkä raha tässä puhuu koska tämä uudistus tuo yrityksille säästöjä ihan siitä riippumatta miten se vaikuttaa työntekijöihin.
Minua ärsyttää, sillä olen matalapalkka alalla päiväpalkan ollessa n. 100€. Päiväkodissa olen töissä ja täällä liikkuu niin paljon tauteja, että olen sairastellut pahimpina kausina kerran kuukaudessa.
Kyllä se ärsyttää, jos pahimpina flunssakausina penenee bruttopalkka satasella kuukaudessa. Vielä kun flunssan saa käymällä töissä. Ennen päiväkodissa työskentelyä olin kipeänä max kerran vuodessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole ns. saikuttaja. Olen IT-alalla asiantuntija töissä ja meillä ei kukaan tee toisten töitä jos joku on sairaslomalla, vaan työt odottavat, että tervehdyt ja sitten vaan pitää tehdä pidempää päivää (joka ei ole ylityötä, vaan saldoja vain kertyy, osalle ei niitäkään), jotta saa kasaantuneet työt tehtyä. Tässä yksi syy miksi oikeasti ärsyttää ajatus siitä, että 1 sairauspäivä olisi palkaton. Täytyy toivoa, että meillä näin ei tule olemaan, koska todellakin työt vain kasaantuvat, menettäisit yhden päivän palkasta ja kuitenkin joudut kaikki työt itse tekemään.
Ja sitten voikin pitää saikuttamisesta kertyneet saldot vaikkapa viikon vapaana itselle sopivana aikana.
No ei nyt mene ihan noin, vaan kun töitä tehdään projekteissa, niiden aikataulujen mukaan. Eli on tiukkoja deadlineja eri tehtäville, joten ei noita saldovapaita pidetä milloin vain. Tosin jo nyt moni tekee mieluummin sairaana töitä, koska jos satut sairastumaan pahaan aikaan projektin aikataulujen kannalta, niin kun kukaan ei pysty toisia korvaamaan, jäisi työt tekemättä ja aikataulut kusahtaisivat (tarkoittaa tällä alalla rahaa). Viime talvena tuli muutama keuhkokuume-tapaus, kun sairaana vaan tehtiin töitä, ja taudit pitkittyivät ja lopuksi tuli sitten jotain vakavampaa.
Tuntuu aika oudolta lukea näistä saikuttajista, kun omassa työpaikassa tehdään töitä tosi sairaanakin. Mikä ei ole ollenkaan järkevää, koska noita tosiaan on nähty aika monta, että sitten sairastaminen pitkittyy ja tulee pakkostoppi esim. keuhkokuumeen muodossa ja ollaan monta viikkoa poissa töistä.
Eikö nyt oikeasti voitaisi kohdistaa tämä siihen ryhmään, joka näin tekee? Eli työpaikalla hoidetaan asia, ei koko kansaa samaan asemaan.
On tosiaan jännä, miten paikallista sopimista hehkutetaan ja ajetaan joka firmaan, mutta sairauspäivän palkattomuutta ei muka pystytä sopimaan paikallisesti.
Olen itsekin ollut keuhkokuumeessa töissä. Sen aikana tekemiäni virheitä sain korjata pitkään.
Vierailija kirjoitti:
Uudistus ei koske kuin korkeintaan 10% palkansaajista, joten turha muutos jos joku jalkapalloilija pitää palkatonta päivän.
Ja sinä reppana luulet, että tuo on pysyvä tilanne. Ei ole, jatkossa työnantajat ottavat tuon esille joka sopimuskierroksella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus ärsyttää niitä jotka jatkuvasti loistaa poissaoloillaan koska milloinkin.
Nyt toivon että saisi vielä antaa potkut näille jotka viihtyvät enemmän kotona kun töissä.
Enkä puhu nyt oikeasti sairastuneista vaan niistä jotka ovat itse myöntäneet oman loman ottamisen aina sillointällöin.Yhtä palkaton se on tunnollisen työntekijänkin ensimmäinen sairaspäivä.
Ainakaan minua asia ei häiritse. Olen ollut saikulla keskimäärin kerran 10 vuodessa eikä yksi palkaton päivä tunnu kovin suurelta uhraukselta. Sarjasaikuttajiahan tässä pyritään patistamaan töihin sen sijaan että lusmuilevat terveenä kotona tai asioillaan.
Oletko töissä esim päiväkodissa tai koulussa, missä väistämättä sairastut pariin mahatautiin ja muutamaan flunssaan vuodessa, ihan työsuhde-etuna? Tuskin.
Johtuu vain siitä, että sairastuva opettaja tekee tuplatyön. Kirjoittaa sijaiselle tarkat ohjeet, mitä tunnilla pitää tehdä, viestii sairaana oppilaiden ja vanhempien kanssa, ja sitten töihin palattuaan sammuttaa kaikki tulipalot, mitä poissaolon aikana ehti syntyä. On yksinkertaisesti helpompaa vain ottaa riittävästi Buranaa ja tulla töihin, jos ei ihan hurjan sairas ole. Ja kyllä, jotkut työt sairastuttavat enemmän kuin toiset.
Näinhän se on. Siitä, kuinka helppoa tai vaikeaa eri töistä on jäädä sairauslomalle, kertoo se, että opettajilla on keskimäärin noin 9 sairauslomapäivää vuodessa, koulunkäynnin ohjaajilla 25. Molemmat työskentelevät kuitenkin samassa ympäristössä ja saavat samat flunssat ja vatsataudit.
Koulunkäynninohjaaja on oppilaiden vieressä,opettaja seisoo luokan edessä. Koulunköynninohjaaja tekee fyysistä työtä, opettaja ei tee. Opettajat tunnetusti kyykyttää koulunkäynnin ohjaajia ja teettää kaikki pskaduunit niillä,laittavat haasteellisten oppilaiden viereen istumaan.
Opettaja ei teetä eikä kyykytä ohjaajia, opettaja on ohjaajan työkaveri, ei esimies. Mutta se esimies palkkaa sen ohjaajan nimenomaan siksi, että opettaja ei pysty koko luokkaa opettaessaan keskittymään niihin haastaviin oppilaisiin. Eli opettaja tekee työtään, ja opettaa ( kierrellen myös luokassa ja neuvoen oppilaita lähietäisyydeltä) ja ohjaaja tekee työtään ja ohjaa ohjauksen tarpeessa olevia oppilaita.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi saamme palkkaa vaikkapa kesäloman ajalta?
Guugleta vuosilomalaki, siksi siitä maksetaan palkka.
Miksi palkkaa maksetaan arkipyhiltä? Moni on silloinkin paikallisella vapaalla, voisi olla palkattomana kaikilla. Tai sitten voisi olla töissä normaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muut sairauslomat ovat kohdallani jääneet pitämättä.Häviäjiä tässä ovat myös pienten lasten vanhemmat, etenkin yksinhuoltajat, joilla ei ole sosiaalista verkkkoa ja jotka joutuvat jäämään pois töistä lapsen sairastuttua. Päiväkoti- ikäisen lapsen kohdalla tämä ei ole kerta eikä kaksi vuodessa.
Itse asiassa ei vaikka asia niin toki esitetäänkin. Tämähän on siis ihan suoraan vain yksi tapa vähentää työnantajien kustannuksia ja lisätä sitä kautta voittoja. Ei tässä ajatella niitä työntekijöitä tai onko tämä reilua jonkun kannalta tai vähentääkö se turhaa saikuttamista. Ihan pelkkä raha tässä puhuu koska tämä uudistus tuo yrityksille säästöjä ihan siitä riippumatta miten se vaikuttaa työntekijöihin.
"Tuo yrityksille säästöjä"... ja työntekijäpuolelle menetyksiä. Toisin päin käännettynä se olisi hölmöläisen peiton jatkamista.
Koska kommentoit minun mielipidettäni, tarkennan vielä tuota "pää kainalossa" töihin menoa. Olen jo eläkeiän kynnyksellä, eivätkä nämä uudistukset piakkoin minua enää edes koske. Oli kuitenkin yllätys saada kuulla vasta kolmisen vuotta sitten, että migreenikin oikeuttaa palkalliseen sairauslomaan. En ole koko työurani aikana edes perehtynyt sairauslomakäytäntöihin, saati "noudattanut" niitä. Menin 40 vuotta kuukausittain neljä päivää järkyttävässä päänsäryssä hiljaa hiipimällä ja vain varovasti päätä kääntämällä niin työt kuin loma- ajatkin, kunnes muun asian yhteydessä migreenini paljastui ja sain siihen täsmälääkityksen. Sen jälkeen tein työpäiväni täysissä ruumiin ja sielun voimissa.
Melkein kuolin kirjoitti:
Sairastin vuosi sitten influenssan ja piti hankkia lääkärintodistus, että sain olla pois. Lääkärintodistuksia piti ostaa yksityiseltä 5 kpl, koska tauti oli ankara ja loputtoman pitkä. Terveyskeskukseenhan ei saanut edes mennä niillä oireilla! >:(
Lisäksi tuo saikku oli mulle palkaton.
Jouduin myös olemaan sairaalahoidossa mikä sekin maksoi satoja euroja. Sen jälkeen vielä antibiotteeihin meni rahaa.
Koko sairastuminen maksoi mulle yli 4000 euroa, vaikka palasin ihan puolikuntoisena töihin. Arvatkaapa otinko viime syksynä influenssarokotteen (muutama kymppi)?
Hui, melko kallista!
Ihmettelen, mihin yksityiselle pääsit oireinesi, koska meillä ainakin Terveystalon seinillä ja ovissa oli ehdoton kielto, ettei sairaana saa tulla vastaanotolle. Tätä vähän ihmettelin, koska harvoin itse tulee terveenä lääkäriin hakeuduttua. Itse siis kävin työterveyden sijasta terveyskeskuksessa keuhkoputken tulehduksen ja myöhemmin silmätulehduksen takia. Ja olen muutkin vaivat hoitanut sittemmin terveyskeskuksen kautta. On helpompi, vaikka ensin vähän maksaakin. Sairauslomaa en ole tarvinnut, lääkitystä vain.
Vierailija kirjoitti:
Niin, miksi saamme palkkaa vaikkapa kesäloman ajalta?
Guugleta vuosilomalaki, siksi siitä maksetaan palkka.
Sulle ei ole selvää, että lakeja voidaan muuttaa?
Miksi on olemassa laki, joka pakottaa työnantajan maksamaan työntekijälle palkkaa, vaikka tämä ei ole töissä?
Itse kyllä olen vuosilomapalkan kannalla. Koneilla on vuosihuoltoseisakki, miksei ihmisillä myös.
Vierailija kirjoitti:
No ärsyttäiskö siksi että päiväkodissa on koko ajan tarjolla räkätautia ja vatsatauteja? Sairastut työn takia ja joudut maksamaan omasta pussista - ei kovin reilua.
Ja epäilemättä sitä on jatkossa vielä enemmän tarjolla, kun vanhemmilla ei ole enää varaa ottaa edes sitä ekaa saikkupäivää kun perheissä sairastetaan. Varmasti tämä ulottuu nopeasti myös lapsen sairauteen.
Onneksi olen valmistumassa uuteen ammattiin ja pidän huolen että sen myötä tulee etätyömahikset.
Työskentelin päiväkodissa kuutisen vuotta ja voi sitä sairaslomien määrää... Viimeiset kolme vuotta olen tehnyt töitä terveiden aikuisten parissa sosiaalialalla. Olen sairastanut tänä aikana koronan (sain mieheltäni) ja yhden muun flunssan, josta en tiedä, mistä tuli. Päivähoito on muutenkin kriisissä, palkat aivan olemattomat ja jatkossa, jos nipistetään vielä säännöllisesti se yhden päivän palkka, kun sairaat lapset tartuttavat niin tuo on epäreiluuden huipentuma ja niin huonoa politiikkaa. Omalta kohdaltani voin sanoa, että vastustuskyky edes tällaisella terveellisesti elävällä ihmisellä ei riittänyt torjumaan sitä päiväkodin pöpömäärää ja työn vaihduttua voin todeta sairaslomien olleen työpaikan, ei minun syyni. Työntekijää ei saa rangaista työpaikan olosuhteista!
Vierailija kirjoitti:
Työskentelen alalla, jolla työntekijöillä on keskimäärin hyvin vähän sairauspoissaoloja. Määrähän vaihtelee valtavasti aloittain, mikä kertoo siitä, että toisilla aloilla saikuttamista on enemmän kuin toisilla. Sairastamisen määrässähän ei sinänsä pitäisi olla eroa. Toki työn luonne vaikuttaa, eli jos on mahdollisuus etätöihin tai joustaviin työaikoihin eikä työ ole fyysisesti vaativaa, on helpompi tehdä lievästi sairaana töitä.
Ymmärrän kyllä työnantajan näkökulman asiaan. On varmasti turhauttavaa, jos huomaa ilmeisellä tavalla oikeutta sairauslomaan käytettävän väärin. Vastikään lehdissä kirjoitettiin työntekijästä, joka oli toistuvasti sairauslomalla mutta jonka somepäivityksistä näki tämän olleen "sairaana" koiranäyttelyissä. Oikeus ratkaisi kiistan työntekijän eduksi. Tämä tuntui käsittämättömältä ratkaisulta. Rehelliset työntekijät kärsivät siitä, että osa on epärehellisiä. Toki myös ne työntekijät, joille sairauslomia ei kerry, kärsivät paljon sairastavien vuoksi myös silloin, kun sairausloma on aiheellinen. On hankala kehittää järjestelmää, joka olisi täysin tasapuolinen ja eduksi kaikille osapuolille.
Tottakai alojen välillä on eroja. Jos on päivittäin tekemisissä sairaiden ihmisten kanssa, kuka olettaa, että nämä työntekijät pysyisivät yhtä terveenä, kuin muut?
Mikä tuo mainitsemasi jutun sairaus oli ja mikä oli työntekijän työtehtävä? Onhan se nyt aivan eri asia olla vaikka hoitajana kuumeen takia kotona, kuin selkäkipujen. Molemmat aiheuttaa (väliaikaista) työkyvyttömyyttä, mutta vain toinen estää kotoa poistumisen. Jos työnantaja ei voi osoittaa tehtäviä, joita vaiva ei estä tekemästä, on pakko olla saikulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Enkä puhu nyt oikeasti sairastuneista vaan niistä jotka ovat itse myöntäneet oman loman ottamisen aina sillointällöin.Yhtä palkaton se on tunnollisen työntekijänkin ensimmäinen sairas814
päivä.
On tietenkin, mutta se on eri asia kun kyse ei ole lintsaamisesta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koska pitää tehdä sijaiselle ohjeet tai hankkia sijainen, ja kuroa kiinni tekemättä jääneet asiat kun palaa töihin. Tämän takia opet eivät jää pois kuin jos on ihan pakko. Käytännössä tehdään töitä flunssassa. Koulunkäynnin ohjaajaat saikuttavat paljon enemmän, koska heille on helpompi jäädä pois. Ei sen takia että sairastaisivat enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Kun aloitin työelämän 20 vuotta sitten niin firmassa oli tämä käytäntö ja luulin että se on normaalia. Omavastuupäivänä käytiin hakemassa saikkutodistus jos tarvitsi palkallista sairaslomaa. Itseasiassa se teki yhden päivän saikuttamisen paljon helpommaksi kuin ei omatunto kolkuttanut kun se oli palkaton muutenkin. Aika moni perjantai jäi pois.
Niin, itsekin olen toivonut voivani tehdä 80 % työaikaa mutta se i ole ollut mahdollista. Olen kuitenkin aina mennyt velvollisuudentuntoisesti töihin kun en ole ollut virallisesti sairas. Nyt voin laillisesti ja hyvällä omatunnolla jäädä 80 % työajalle koska ensimmäinen sairauspäivä (lorvikatarri) on palkaton.
Opettajan työ ei olekaan fyysistä, eikä siinä joudu olemaan lähikontaktissa kuten esim vakaopet joutuvat. Tai hoitajat. Tai poliisit.