Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi sairasloman ensimmäisen päivän muuttaminen palkattomaksi ärsyttää niin monia? Tunnustatteko ihan avoimesti, että olette ns. saikuttajia? Muiden mielestä palkattomuus on hyvä asia, koska ---->

Vierailija
22.06.2023 |

....muutoksen jälkeen muiden ei enää tarvitse huhkia niin paljon saikuttajilta tekemättä jääneitä hommia.

Koska saikuttajia on osuus on vähemmistö, Orpon hallituksen ajamasta muutoksesta hyötyy valtaosa.

Nimim. saikuttajien jatkuvaan tuuraamiseen kyllästynyt

Kommentit (82)

Vierailija
1/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että migreenistä kärsivän pitäisi joka kerran olla palkattomana sairaana?

Vain siksi, että 1 % on saikuttajia?

Meidän työpaikalla on 1 kpl, ja työntekijöitä on 150.

Vierailija
2/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun aloitin työelämän 20 vuotta sitten niin firmassa oli tämä käytäntö ja luulin että se on normaalia. Omavastuupäivänä käytiin hakemassa saikkutodistus jos tarvitsi palkallista sairaslomaa. Itseasiassa se teki yhden päivän saikuttamisen paljon helpommaksi kuin ei omatunto kolkuttanut kun se oli palkaton muutenkin. Aika moni perjantai jäi pois.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse on asenteellisuudesta. Sääntöähän ei tarvittaisi, ellei tietty norsunluutornissa elelevä osa kuvittelisi tekosairastelun, lorvimisen ja päihteiden käytön olevan ongelmallista. Omalla työpaikalla ei tällaista kulttuuria ole, vaan ihmisiin pääsääntöisesti luotetaan, elleivät faktat toisin osoita.

Vierailija
4/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajatus ärsyttää niitä jotka jatkuvasti loistaa poissaoloillaan koska milloinkin.

Nyt toivon että saisi vielä antaa potkut näille jotka viihtyvät enemmän kotona kun töissä.

Enkä puhu nyt oikeasti sairastuneista vaan niistä jotka ovat itse myöntäneet oman loman ottamisen aina sillointällöin.

Vierailija
5/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hassuja nää incelit, jotka ei ole koskaan olleet töissä. Eikä kyllä mihinkään pääsekään. Jos ei edes trollaus suju, ei ole tulevaisuus ole valoisa.

Vierailija
6/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ajatus ärsyttää niitä jotka jatkuvasti loistaa poissaoloillaan koska milloinkin.

Nyt toivon että saisi vielä antaa potkut näille jotka viihtyvät enemmän kotona kun töissä.

Enkä puhu nyt oikeasti sairastuneista vaan niistä jotka ovat itse myöntäneet oman loman ottamisen aina sillointällöin.

Yhtä palkaton se on tunnollisen työntekijänkin ensimmäinen sairas814

päivä.

Vierailija
7/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sairasta usein. Mutta kun lapset olivat pieniä, minulla oli paljon sekä flunssia että mahatauteja. Kyllä se olisi palkassa tuntunut. Ja nuorena rahaa tarvitsi enemmän, kun oli lainaa yms menoja. Joten olisi varmaan tullut sairaana usein töihin, ja minun töissäni mahataudin levittäminen ei ole hyvä asia.

Nyt ehkä tuntuisi siltä, että jos yhden päivän sairastamisen jälkeen muuten olisin palannut töihin, niin miksipä en ottaisi sitä ohjeen mukaista oireetonta päivää vielä vapaata, kun kerran minä joka tapauksessa menetän sen rahan.

Kumpikaan ei ole työnantajan etu.

Vierailija
8/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palkan leikkaus (josta tässä oikeasti on kysymys) koskee pääasiassa niitä oikeasti sairastuneita, jotka ovat ylivoimainen enemmistö.

Tietysti kateellista suomalaista lämmittää kun joku toinen menettää sairausloman palkan, vaikka menettäisi itse vielä enemmän.

Vierailija
9/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymyksen voi esittää myös niin, että miksi minun, työnantajasi, pitäisi maksaa sinulle joka vuosi kymmeniä saikkupäiviä? Joudun hommaamaan sijaisen. Se maksaa. Ei kai tuo minun vikani ole, että sinulla on tuollainen sairaus, mikä muuten ei tullut puheeksi haastattelussa, eikä ilmennyt koeaikana.

Vierailija
10/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole ns. saikuttaja. Olen IT-alalla asiantuntija töissä ja meillä ei kukaan tee toisten töitä jos joku on sairaslomalla, vaan työt odottavat, että tervehdyt ja sitten vaan pitää tehdä pidempää päivää (joka ei ole ylityötä, vaan saldoja vain kertyy, osalle ei niitäkään), jotta saa kasaantuneet työt tehtyä. Tässä yksi syy miksi oikeasti ärsyttää ajatus siitä, että 1 sairauspäivä olisi palkaton. Täytyy toivoa, että meillä näin ei tule olemaan, koska todellakin työt vain kasaantuvat, menettäisit yhden päivän palkasta ja kuitenkin joudut kaikki työt itse tekemään. 

Vierailija
11/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä ei oikein ole mitään järkeä aloilla joissa ollaan töissä myös ne viikonloput. Ei ole niitä ma ja pe saikuttajia näkynyt. Mutta sitten taas, kun ollaan työssä jossa saat tauteja vähän väliä itsestä riippumattomista syistä, niin kyllähän se pistää ärsyttämään.

Vierailija
12/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole ns. saikuttaja. Olen IT-alalla asiantuntija töissä ja meillä ei kukaan tee toisten töitä jos joku on sairaslomalla, vaan työt odottavat, että tervehdyt ja sitten vaan pitää tehdä pidempää päivää (joka ei ole ylityötä, vaan saldoja vain kertyy, osalle ei niitäkään), jotta saa kasaantuneet työt tehtyä. Tässä yksi syy miksi oikeasti ärsyttää ajatus siitä, että 1 sairauspäivä olisi palkaton. Täytyy toivoa, että meillä näin ei tule olemaan, koska todellakin työt vain kasaantuvat, menettäisit yhden päivän palkasta ja kuitenkin joudut kaikki työt itse tekemään. 

Ja sitten voikin pitää saikuttamisesta kertyneet saldot vaikkapa viikon vapaana itselle sopivana aikana.

Vierailija
13/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen hyvin harvoin niin sairas, että pitäisi jäädä saikulle. Siksi harmittaa edun mahdollinen poistuminen.

Ymmärrän kyllä perusteluja, joita on esitetty. Onneksi en ole ikinä työskennellyt sellaisissa työyhteisöissä, joissa on paljon saikuttajia syystä tai toisesta. En ehkä kestäisikään sellaisessa kovin pitkään :)

Vierailija
14/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan sama sillä ei ainakaan aluksi koske itseäni eikö valtaosaa muistakaan työssäkäyvistä. Ehkä joskus tulevaisuudessa mutta en viitsi vielä asiaa edes pohtia.

Vierailija
15/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää koska ->

Sillä ei ole mitään muuta merkitystä kuin lähityötä tekivien työntekijöiden kyykyttäminen. Todelliset sairaslomien aiheuttamat kustannukset tulevat pitkistä työkyvyttömyysaikuista, ei yhden, kahden päivän poissaoloista. Jos yhden päivän saikkuja käytetään rokulipäivinä, paljon tehokkaampaa on puuttua asiaan työpaikalla yksittäisen työntekijän kohdalla, kuin rankaisemalla kaikkia.  

Vierailija
16/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja sitten voikin pitää saikuttamisesta kertyneet saldot vaikkapa viikon vapaana itselle sopivana aikana.

No ei nyt mene ihan noin, vaan kun töitä tehdään projekteissa, niiden aikataulujen mukaan. Eli on tiukkoja deadlineja eri tehtäville, joten ei noita saldovapaita pidetä milloin vain. Tosin jo nyt moni tekee mieluummin sairaana töitä, koska jos satut sairastumaan pahaan aikaan projektin aikataulujen kannalta, niin kun kukaan ei pysty toisia korvaamaan, jäisi työt tekemättä ja aikataulut kusahtaisivat (tarkoittaa tällä alalla rahaa). Viime talvena tuli muutama keuhkokuume-tapaus, kun sairaana vaan tehtiin töitä, ja taudit pitkittyivät ja lopuksi tuli sitten jotain vakavampaa. 

Tuntuu aika oudolta lukea näistä saikuttajista, kun omassa työpaikassa tehdään töitä tosi sairaanakin. Mikä ei ole ollenkaan järkevää, koska noita tosiaan on nähty aika monta, että sitten sairastaminen pitkittyy ja tulee pakkostoppi esim. keuhkokuumeen muodossa ja ollaan monta viikkoa poissa töistä. 

Eikö nyt oikeasti voitaisi kohdistaa tämä siihen ryhmään, joka näin tekee? Eli työpaikalla hoidetaan asia, ei koko kansaa samaan asemaan.

Vierailija
17/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ärsyttäiskö siksi että päiväkodissa on koko ajan tarjolla räkätautia ja vatsatauteja? Sairastut työn takia ja joudut maksamaan omasta pussista - ei kovin reilua.

Ja epäilemättä sitä on jatkossa vielä enemmän tarjolla, kun vanhemmilla ei ole enää varaa ottaa edes sitä ekaa saikkupäivää kun perheissä sairastetaan. Varmasti tämä ulottuu nopeasti myös lapsen sairauteen.

Onneksi olen valmistumassa uuteen ammattiin ja pidän huolen että sen myötä tulee etätyömahikset.

Vierailija
18/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällään ihan ok. Olen aina välillä pyytänyt pomolta palkatonta vapaapäivää ihan omien asioiden hoitamiseen, mutta palkattoman vapaan myöntäminen tuntuu pomolle olevan jotenkin iso issue. Huom, olen vapaat pyytänyt aina siten, että vaikutusta omien töitteni tekemiselle ei vapaapäivällä olisi ollut. No, nyt sitten voin olla palkattomasti sairaana, niin ratkeaapa tuokin.

Vierailija
19/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

toi palkattomuus on nimen omaan migneeristä kärsivien onni. nykyisellään työnantajat eivät uskalla palkata migneeri immeisiä tai antavat heille potkut. meidänkin firmasta jatkuvasti migreenin takia saikutellut sai potkut ja ymmärrän kyllä hyvin työnantajaa tässä vaikeassa asiassa. työntekijään pitää pystyä luottamaan että hän tulee töihin.

Vierailija
20/82 |
22.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairastin vuosi sitten influenssan ja piti hankkia lääkärintodistus, että sain olla pois. Lääkärintodistuksia piti ostaa yksityiseltä 5 kpl, koska tauti oli ankara ja loputtoman pitkä. Terveyskeskukseenhan ei saanut edes mennä niillä oireilla! >:(

Lisäksi tuo saikku oli mulle palkaton.

Jouduin myös olemaan sairaalahoidossa mikä sekin maksoi satoja euroja. Sen jälkeen vielä antibiotteeihin meni rahaa.

Koko sairastuminen maksoi mulle yli 4000 euroa, vaikka palasin ihan puolikuntoisena töihin. Arvatkaapa otinko viime syksynä influenssarokotteen (muutama kymppi)?