Miksi sairasloman ensimmäisen päivän muuttaminen palkattomaksi ärsyttää niin monia? Tunnustatteko ihan avoimesti, että olette ns. saikuttajia? Muiden mielestä palkattomuus on hyvä asia, koska ---->
....muutoksen jälkeen muiden ei enää tarvitse huhkia niin paljon saikuttajilta tekemättä jääneitä hommia.
Koska saikuttajia on osuus on vähemmistö, Orpon hallituksen ajamasta muutoksesta hyötyy valtaosa.
Nimim. saikuttajien jatkuvaan tuuraamiseen kyllästynyt
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatus ärsyttää niitä jotka jatkuvasti loistaa poissaoloillaan koska milloinkin.
Nyt toivon että saisi vielä antaa potkut näille jotka viihtyvät enemmän kotona kun töissä.
Enkä puhu nyt oikeasti sairastuneista vaan niistä jotka ovat itse myöntäneet oman loman ottamisen aina sillointällöin.Yhtä palkaton se on tunnollisen työntekijänkin ensimmäinen sairaspäivä.
Ainakaan minua asia ei häiritse. Olen ollut saikulla keskimäärin kerran 10 vuodessa eikä yksi palkaton päivä tunnu kovin suurelta uhraukselta. Sarjasaikuttajiahan tässä pyritään patistamaan töihin sen sijaan että lusmuilevat terveenä kotona tai asioillaan.
Kesäaikaan, kun on työpaikassa paljon nuoria töissä saisi kyllä kivan tilaston , miten maanantaina festarien jälkeen moni on aina kipeänä.
Itse menen sairaana töihin, jos tuo toteutuu. Sitten ollaankin ihmeissään, kun työkaveritkin sairastuu ja kohta ei ole ketään töissä. Sekä on halpaa ja kannattavaa työnantajalle.
Nyt vatsa tulee kipeäksi perjantaina ja jos muutos astuu voimaan vatsa tulee kipeäksi jo keskiviikkona.
Päin vastoin, olen todella harvoin saikulla. Silloin kun jään töistä pois, olen todellakin oikeasti kipeä. Edellisen 3 vuoden aikana olen ollut pois ainoastaan koronan ja keskenmenon vuoksi. Niistäkinkö olisi pitänyt tulla vielä taloudellista tappiota? Tai tulla sairaana ja kivuista kärsivänä töihin?
Ärsyttää siksi, että palkka on jo valmiiksi ihan riittävän pieni. En saikuta, edellisen kerran olin sairaana puoli vuotta sitten, kiitos tuplarokotuksen (korona tehoste ja influenssa), josta nousi kesken töiden kuume ja iholle nokkosihottuma.
Mutta varmaan ihan oma vika ottaa sellaisia rokotteita. Ne kun ovat vapaaehtoisia, vaikkakin lääkärin suosittelemia, sillä kuulun riskiryhmään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Että migreenistä kärsivän pitäisi joka kerran olla palkattomana sairaana?
Vain siksi, että 1 % on saikuttajia?
Meidän työpaikalla on 1 kpl, ja työntekijöitä on 150.Kysymyksen voi esittää myös niin, että miksi minun, työnantajasi, pitäisi maksaa sinulle joka vuosi kymmeniä saikkupäiviä? Joudun hommaamaan sijaisen. Se maksaa. Ei kai tuo minun vikani ole, että sinulla on tuollainen sairaus, mikä muuten ei tullut puheeksi haastattelussa, eikä ilmennyt koeaikana.
Miksi sinä työantajana haluat rangaista 149/150 työntekijää palkanalennuksella, jos he sairastuvat?
Miksi et muuten vain voisi päättää maksaa ensi kuusta lähtien kaikille työntekijöille vähemmän kuukauspalkkaa kuin sopimuksessa lukee?
Uudistus ei koske kuin korkeintaan 10% palkansaajista, joten turha muutos jos joku jalkapalloilija pitää palkatonta päivän.
Ärsyttää, koska näin terveydenhuollon työntekijänä näen tässä ihan järjettömät riskit jos alaa ei pidetä työehtosopimuksella tämän ulkopuolella. Yksi nuhainen hoitaja vaikka keskososastolla tai tehohoidossa ja kustannukset nousee yhteiskunnalle yhtäkkiä kymmeniä kertoja suuremmaksi (tehohoitovuorokausi maksaa tuhansia euroja vuorokaudessa) kuin sen hoitajan kaksi nuhatonta sairauslomapoissaolopäivää. Epäeettistä ja todella pelottavaa niin työntekijän kuin omaisen näkökulmasta.
Ei ärsytä. Lähinnä ärsyttää, jos on kipeenä. Ei ole kiva sairastaa.
Migreenin takia saikkupäiviä tulee just ehkä se 1/kk. Vuodessa menetän 1800e migreenin takia. Tosi kiva on joo. En ees tarvi tuuraajaa työssäni.
No minuahan tämä ei koske, kun palkka maksetaan tehtyjen tuntien mukaan. Voin saikuttaa omalla ilmoituksella niin paljon kuin haluan, mutta palkkaa ei tule yhdeltäkään saikkupäivältä. Vähän sama kuin yrittäjällä. Onneksi olen hyvin harvoin sairaana.
En silti pidä tätä päätöstä kovin järkevänä julkisen puolen ja isojen yritysten kohdalla. Pienille yrityksille ihan hyvä asia.
Koska työkyvyttömyys on työkyvyttömyyttä, oli peruste mikä tahansa.
Mua ei haittaa ollenkaan, saikutan nyt aina useamman päivän, saapahan levätä enemmän. Aikaisemmin migreenin riitti päivä, menin vajaakuntoisia töihin ja työkavereita auttaakseni tein mitä pystyin, nyt n mene.
Vierailija kirjoitti:
Koska työkyvyttömyys on työkyvyttömyyttä, oli peruste mikä tahansa.
Laki olisi syrjivä, koska se asettaa ihmiset tilapäisen työkykyttömyyden perusteella eriarvoiseen asemaan työkykyisen kanssa. Työkyvyttömyys ei ole hyväksyttävä peruste. "Ketään ei saa ilman hyväksyttävää perustetta asettaa eri asemaan sukupuolen, iän, alkuperän, kielen, uskonnon, vakaumuksen, mielipiteen, terveydentilan, vammaisuuden tai muun henkilöön liittyvän syyn perusteella."
Vierailija kirjoitti:
Migreenin takia saikkupäiviä tulee just ehkä se 1/kk. Vuodessa menetän 1800e migreenin takia. Tosi kiva on joo. En ees tarvi tuuraajaa työssäni.
Kai sulla tessi on työssäsi voimassa? Ei tämä laki tessiä muuta miksikään.
Eipä mitään. Minä tulen siinä tapauksessa AIVAN varmasti sairaana töihin ja tartutan koko toimiston. Siinäpä sitten imevät peukkujaan, kun yhden sijaan poissa onkin 20.
Olisi ennemmin puututtu ja lisätty jokin uhkasakko feikkisaikutteluun. Konkreettisesti tämä tarkoittaa sitä että kaupan kassa, tarjoilija tai oikeastaan kuka tahansa asiakaspalveluja johon törmäät tulee kipeänä töihin sikäli suoli ei vuoda housuun. Koronasta ei opittu mitään ja kohta taas ihmetellään kun kaiken maailman kulkutaudit on nousussa, todella hyväksi taloudelle.
Työskentelen myös alalla, jossa kukaan ei tuuraa. Jos olet sairaana, niin painat parannuttuasi kahta kovempaa, että saat kiinni. Aikataulut eivät anna armoa ja saldoja ei pysty noin vain pitämään pois. Kärsin myös stressin aiheuttamasta migreenistä ja liian monta kertaa painanut hommia myös migreenin kourissa ja levännyt vasta kun on "pakko". Joten tuo muutos tuntuisi aika pahalta rankaisulta. Eikä munkaan työpaikalla ole sarjasaikuttajia näkynyt. Jos sellainen henkilö olisi, niin siihen pystyy kyllä työnantaja muilla keinoilla puuttumaan. Silloin asia käydään läpi ko. henkilön kanssa ja jos käytös ei huomautuksista huolimatta muutu, niin hänet varmasti voidaan irtisanoa. Ei sen kummempaa mielestäni.