Nelikymppiset naiset eivät jaksa enää Asiantuntija avaa syyt selittämättömään ahdistukseen
onko palstalaisille tuttua tämä yli 40v jaksamattomuus
https://www.iltalehti.fi/mielijamasennus/a/bede928d-8db2-4ad3-97b1-e96d…
Kommentit (480)
Nyt tän suomalaisten naisten järjettömän itsensä porsaaksi lihottamis - boomin jälkeen puhutaan siitä, etteivät he jaksa. Niin läskit naiset ei jaksa? Jännä juttu :D
Vierailija kirjoitti:
Kaikki on periaatteessa hyvin, mutta välillä tekisi mieli kadota jonnekin kuin pieru Saharaan. N41
Sama täällä.
Joskus olen ollut niin väsynyt että olisi tehnyt mieli häpyä ovesta lopullisesti.
Minusta tuntuu, että monesti se valittaminen on vain tapa. Se on nykyään ajan hengen mukaista olla masentunut, väsynyt ja ahdistunut, stressaantunut ja kiireinen. Sitten siitä puhutaan toisten samanmoisten kanssa, ja se lisääntyy, mihin keskittyy.
Varmasti jokainen tuntee vitutusta, väsymystä, turhautumista ja kaikkea sellaista varmaan viikottain, mutta ei siihen pidä keskittyä! Jos jää oikein muhimaan niihin tunteisiin, niin kyllähän se alkaa vaikuttaa.
Tapasin taannoin n. kolmekymppisiä perheenäitejä ja se puhe oli jännää: oli elämä ennen pikkulapsiarkea, ja sitä muisteltiin naureskellen silloin ennen lapsia me vielä voitiin matkustella ja nyt sitten kuormitutaan siitä, kun lapsen kanssa käydään Prismassa. On hieno talo, osallistuva puoliso, hoitoapua, töitä. Puitteet kunnossa siis.
Tuli tunne, että tuo on täysin opittua puhetta: minun kuuluu nyt tuntea näin. Lapsiperhearki on rankkaa, lapsista pitää päästä vapaalle, minun naisena nyt tässä elämänvaiheessa kuuluu olla tällainen ja puhua näin, koska kaikki muutkin puhuu.
Omat lapseni ovat jo isoja, mutta olen ollut yh:na heidän kanssaan siitä lähtien, kun he olivat alle kouluikäisiä. Näin jälkikäteen en muista, että olisi ollut erityisen rankkaa. Olen käynyt suihkussa, pitänyt kodin kohtalaisen siistinä, laittanut ruokaa, käynyt töissä, opiskellutkin. Ehkä mulla on ollut helpot lapset ja olen saanut välillä hoitoapua isovanhemmilta, mutta ei se mikään automaatio ole ollut.
Lapset asuvat edelleen kotona ja oma
Ikä lähentelee 50:ä. Elämässä olisi nyt varmaan toisenlaisia stressin aiheita kuin kymmenen vuotta sitten, kuten millaiset mahdollisuudet on työmarkkinoilla, miten saan tuettua lapsia opinnoissa jne. Mutta jos nyt keskittyisin tai aikaisemmin olisin keskittynyt murehtimiseen, siihen olisin jäänyt. Keskityn siihen, mihin pystyn vaikuttamaan.
Sairaudet ja muut vakavat tilanteet ovat asia erikseen, mutta monesti vaikuttaa siltä, että ahdistus ja stressi on myös pitkälti omalla sisäisellä puheella aiheutettua. Ja tiedän myös itse, että siihen on tosi helppo ryhtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se miehenä eläminen olekkaan niin hauskaa vaikkei olisi edes miehen vastuita ja olisi koko elämä iisimodella. Maailman pienin viulu soittaa.
Naisella on huomattavasti enemmän vastuita kuin miehellä elämässä. Elämä olisikin helppoa jos voisi heittäytyä miesten elämään. Ei mitään vastuuta mistään, olisi mahtavaa.
laitatko tähän, että mitä vastuita naisella on huomattavasti enemmän? minun vastuulla oli lapset ja koti. nyt koti ja ukon hyvinvointi. se on aika helppoa elämää kotivaimolla, kun lapset on maailmalla, ja ainoastaa ukko, joka ei paljoa vaadi ja koti pysyy siistinä pienellä yrityksellä. eli tämäkö on jollekin valtava vastuu?
Nyt lihavat nelikymppiset naiset ei enää "jaksa". Ja liikkunastahan ei palstan läskien mielestä ole juuri mitään hyötyä?
Vierailija kirjoitti:
Vähän aikaa sitten oli lehdessä juttu, kuinka moni nelikymppinen uupuu oman lapsuudenperheen takia. Dynamiikat on perseellään, ylisukupolvisia traumoja ja konflikteja, marttyyrivanhempia, jotka syyllistävät ja vievät kaiken energian. Tämä on totta ainakin omalla kohdalla, neljäkymppiä alkaa lähestyä ja siinä kohtaa jaksaminen loppui aivan täysin. Tajusin vihdoin katkaista välit, kun rajojen asettaminen aiheutti mutsissa jonkun järkyttävän raivoreaktion. Surullista, mutta jaksaminen on tuplasti parempaa, kun perheen draamailu ei kuormita.
Nelikymppiset on lisäksi milleniaaleja, jotka on tutkitusti huonommassa asemassa kuin muut sukupolvet. Ovat joutuneet näkemään useamman laman, kansainvälisen finanssikriisin, pandemiaa, sotaa jne. Asuminen on järkyttävän kallista, samoin muut elämisen kustannukset. Palkkakehitys laahaa vuosikymmeniä kulujen kasvun jäljessä. Monia ahdistaa syvästi kiihtyvä luontotuho ja se, että yhteiskunnassa kaikki tuntuu nyt menevän takapakkia. Sosiaaliturvaa heikennetään, kovat arvot on vallalla ja se aiheuttaa arvoristiriitaa, joka on hemmetin kuormittavaa.
Tuotakin on tutkittu, että työntekijät uupuu pahiten työpaikoilla, joiden arvot on ristiriidassa omien arvojen kanssa. Mitäs sitten, kun joudut elämään sellaisessa yhteiskunnassa, jonka arvot tuntuu olevan omien vastakohta? Milleniaalit on myös sukupolvi, joita ei motivoi juosta oravanpyörässä tuottamassa paskalla korvauksella rahaa jollekin pörssiyhtiölle, samalla kun työ nielee muun elämän ja et silti saa edes hyvää elintasoa palkaksi sielusi myymisestä. Tämän myös tunnistan itsessäni.
Keksin miljoona muutakin syytä ahdistumiselle. Liikaa velvollisuuksia, uutiset tuuttaa maailman kaaosta silmille 24/7, planeetta tuntuu olevan roihuava roskistulipalo, usko ihmisyyteen on koetuksella, kehityksen sijaan otetaan takapakkia ihmisoikeuksista ja sosiaaliturvasta, tasa-arvokuilu, miesten huono taso ja sitoutumiskammoisuus, traumaattinen lapsuus ja se, että apua ei terveydenhuollosta saa mihinkään. Naisten vaivoja vähätellään siellä oikein urakalla. Yksinäisyys, urapaineet, ulkonäköpaineet, someahdistus, puhelinriippuvuus, peliriippuvuus, työelämän kasvaneet vaatimukset, unettomuus, huono ruokavalio, koska ei vaan jaksa laittaa paukkuja ruuanlaittoa, liikkumattomuus samasta syystä. Oman ajan puute. Perfektionismi. Mitä näitä nyt on.
olipas vuodatus. pari neuvoa: poista somet, sulje tv. uutisissa on nykyään seiska lehden tasoisia turhia juttuja. tuo arvo juttu on minulle outo käsite. mitä ne on? ja miksi työpaikalle viedään omat arvot? miksi kukaan sotkee omia asioita ja työpaikan asioita? sitten se tärkein: muiden mielipiteillä ei ole mitään arvoa, eikä merkitystä. esim. ulkonäöllesi et mitään mahda. ukko opetti minulle jo 25 vuotta sitten, että jos elämässä haluaa menestyä, pitää tuijottaa vain omaan napaan. yksikään menestyjä ei saavuta asemaansa ajattelemalla muiden etua. tämä pätee ihan kaikilla aloilla.
En pääse lukemaan artikkelia. Mitkä ne syyt sitten oli?
Minua ahdistaa eniten työ. Sellaista jatkuvaa kilpailua työpaikoista. Olin 2 vuotta määräaikaisessa, joka päättyi. Ei löytynyt uutta vastaavaa työtä, joten 3 viikon työttömyyden jälkeen otin vastaan koulutusta vastaamattoman, joka siis sopiva aiemmin hankitulle koulutukselle.
Meitä korkeakoulutettuja maistereita on jo liikaa. Moni jämähtää tekemään sitä perustyötä, johon on alun perin kouluttautunut. Miksi joku käy amk;n ja sitten maisteriksi, niin tietysti haluaisi edetä uralla. Tunnen myös terveystieteiden tohtorin, joka tekee edelleen sairaanhoitajan työtä, koska muuta ei ole tarjolla.
Olen myös ammatillinen opettaja, päivääkään en ole sitä työtä tehnyt, kun elämänvaiheeseen ei ole sopinut lyhyt keikkatyö/määräaikainen. Ope, jolla ei ole työkokemusta, ei saa suoraan vakkaripaikkaa. Työpaikkoja on avoinna ainakin silloin tällöin, mutta niihin on paljon hakijoita ja yleensä valitaan se, joka on jo samassa yksikössä samaa työtä tehnyt vuosia määräaikaisuuksissa.
Vierailija kirjoitti:
Nyt lihavat nelikymppiset naiset ei enää "jaksa". Ja liikkunastahan ei palstan läskien mielestä ole juuri mitään hyötyä?
Mun tuntemat yli nelikymppiset naiset on hoikempia ja fitimmässä kunnossa kuin pari- ja kolmekymppiset, ja olen kolmekymppinen itse :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se miehenä eläminen olekkaan niin hauskaa vaikkei olisi edes miehen vastuita ja olisi koko elämä iisimodella. Maailman pienin viulu soittaa.
Naisella on huomattavasti enemmän vastuita kuin miehellä elämässä. Elämä olisikin helppoa jos voisi heittäytyä miesten elämään. Ei mitään vastuuta mistään, olisi mahtavaa.
laitatko tähän, että mitä vastuita naisella on huomattavasti enemmän? minun vastuulla oli lapset ja koti. nyt koti ja ukon hyvinvointi. se on aika helppoa elämää kotivaimolla, kun lapset on maailmalla, ja ainoastaa ukko, joka ei paljoa vaadi ja koti pysyy siistinä pienellä yrityksellä. eli tämäkö on jollekin valtava vastuu?
Olisit mennyt kokopäivätöihin äitiyslomien päätteeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tuntemat yli nelikymppiset naiset on hoikempia ja fitimmässä kunnossa kuin pari- ja kolmekymppiset, ja olen kolmekymppinen itse :D
Ja taatusti hoikempia kuin nelikymppiset miehet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä kotivaimoilun lomassa olisi voinut myös kehittää itseään ja ajatteluaan niin ehkä ymmärtäisi kuinka erilainen tilanne on naisilla jotka tekevät kaiken sen minkä sinäkin ja käyvät lisäksi päivätyössä.
En pääse lukemaan juttua, kun en ole tilaaja. Tässä kuitenkin oma veikkaukseni.
Naisiin (miksei miehiinkin) kohdistuu koko ajan paineita siitä, millainen pitäisi olla tai mitä pitäisi olla saavutettuna. Tässäkin keskustelussa syyllistetään, jos ei ole tietyssä iässä parisuhteessa tai jos on ylipainoa.
Pitäisi olla itselleen armollisempi. Varmasti jokaisella on jotain, mitä ei ole (vielä) saavuttanut tai mitä haluaisi muuttaa elämässään. Pitäisi myös osata ohittaa muiden kommentit, koska ei muiden miellyttäminen maksa vaivan.
Ei elämän ole tarkoituskaan olla helppoa. Eikä se ole ikinä aiemminkaan sitä ollut.
Nykypäivän ihmiset ovat vaan henkisesti niin hauraita ja heikkoja, että ihan tavallinenkin elämä ilman mitään sen kummempia vastoinkäymisiä suistaa jotkut ihmiset ihan raiteiltaan.
Meni varmaan raskaaksi, kun kaikki piti saada.
Koulutus ehkä vähentää, mutta ei poista typeryyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri on mielestäni Feminismin suurin epäonnistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kohtaa tapahtui virhe ja naisten täytyy nykyään olla sekä naisia että miehiä.
Miehetkään eivät voi hyvin.
Rikkinäisillä työkaluilla tulee rikkinäisiä lopputuloksia. Feminismi on harhainen vihaideologia, terroristinen kultti.
Miten miellät feminismin?
Itse olen aina ajatellut sen niin, että naiset ja miehet ovat ihmisinä yhtä arvokkaita. Että naisellakin on oikeus vapauteen ja fyysiseen koskemattomuuteen, turvallisuuteen. Ja että nainenkin saa opiskella ja yrittää tavoitella unelmiaan. Että nainen saa vapaasti valita puolisonsa tai lähteä väkivaltaisesta parisuhteesta.
Mikä ajattelussani on mielestäsi vihaideologiaa?
Mikä ajattelussasi on feminismiä eikä tasa-arvoa?
Feminismin tarkoitushan on saavuttaa tasa-arvo.
Joidenkin naisten harjoittama syvä miesviha ja mieheksi muuttuminen ei ole sitä, miksi itse ymmärrän feminismin.
Pitääkö meidän keksiä uusi termi rauhantahtoiselle, molempien sukupuolten oikeuksia ajavalle liikkeelle?
Miten olisi kaikkien yksilöiden tasa-arvoon tähtäävä egalitarismi? Niin kauan kuin ihmisten tasa- ja samanarvoisuus määritellään vain yhden sukupuolen lähtökohdista (kuten esimerkiksi feminismissä), niin on hyvin vaikea kuvitella, että todellista ja toimivaa tasa-arvoa saavutetaan ikinä.
Feminismi ajaa naisten oikeuksia ja asiaa? Mikä tässä on vaikeaa? Miehet ovat itse sortaneet naisia tuhansia vuosia, tälläkin hetkellä meillä on Antero-taateli joka uhkaa naisia oikeuksien viemisellä. Enpä näe miehiänne huolestumassa vihasta, lähinnä pesevät käsiään.
Mitäa abortoitte vain tyttöjä, syytätte VAIN naisuhreja väkivallasta ja levitätte sairasta naisvihaa. Vaikka feminismi olisi VAIN naisten asiaa, ei sinulla ole siihen mitään sanomista. Ajaahan miesjärjestötkin VAIN miehen asiaa ja miehillä on lukuisia ideologioita joissa valta on heillä.
Puhutko oikeasti jostain Andrew Tatesta ihan oikeana vaikuttajana? Ihan samalla tavalla hulluja feministejä löytyy paasaamasta miesvihaansa somessa. Pikkuisen perspektiiviharhaa sulla nyt.
Mitä hel*ettiä te vähättelette? Yksikään feministi ei uhkaile miehiä tosissaan väkivallalla samalla kun joukko akkoja tukee häntä. Tate on viraali henkilö. Uhkaileeko naiset rai*kauksilla? Ajaako naiset alas miesten perusihmisoikeuksia?
Näettekö miten te VÄHÄTTELETTE? Mies- ja naisvihaa ei voi edes verrata, naiset ei ole sortaneet miehiä eikä naiset ilku systemaattisesti väkivallan uhreille?
Miten oikeasti edes kehtaat? Olette viimeisen viikon kiusanneet väkivallan naisuhreja, ja väitätte että miehet on heikossa asemassa? Mene itseesi.
Tutkitusti nimenomaan naisvihaa on netissä, ei miesvihaa. Oikeasti tehkää jotain!
Tässä yllä kirjoittaa miesvihaaja, joka "yrittää" hillitä itseään.
Mikäli pieniä lapsia niin ei siinä ehdi humputella omia menoja, työ, perhe ja jos mieskin olemassa hän myös ottaa vastuun kotitöistä jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Naisten pitää lopettaa miesten syyllistäminen.
Hanki koulutus.
Hanki työ.
Laihduta.
Kehitä luonteesi siedettäväksi.
Etsi mies.Et ole tässäkään vaiheessa oikeutettu hyvään mieheen. Joten lopeta valittaminen ja kehitä itseäsi.
Kaikki yllämainitut on useimmilla naisilla, ei vaan pitäisi dekaantua ensimmäiseenkään mieheen. Kaikki luusereita joilla ei ole mitään annettavaa kuin...
Ongelma on siinä, että mies rakastaa naista - nainen vain sitä mitä mies voi naiselle tarjota. Mies on siis vain väline.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä juuri on mielestäni Feminismin suurin epäonnistuminen.
Vierailija kirjoitti:
Jossain kohtaa tapahtui virhe ja naisten täytyy nykyään olla sekä naisia että miehiä.
Miehetkään eivät voi hyvin.
Rikkinäisillä työkaluilla tulee rikkinäisiä lopputuloksia. Feminismi on harhainen vihaideologia, terroristinen kultti.
Miten miellät feminismin?
Itse olen aina ajatellut sen niin, että naiset ja miehet ovat ihmisinä yhtä arvokkaita. Että naisellakin on oikeus vapauteen ja fyysiseen koskemattomuuteen, turvallisuuteen. Ja että nainenkin saa opiskella ja yrittää tavoitella unelmiaan. Että nainen saa vapaasti valita puolisonsa tai lähteä väkivaltaisesta parisuhteesta.
Mikä ajattelussani on mielestäsi vihaideologiaa?
Mikä ajattelussasi on feminismiä eikä tasa-arvoa?
Feminismin tarkoitushan on saavuttaa tasa-arvo.
Joidenkin naisten harjoittama syvä miesviha ja mieheksi muuttuminen ei ole sitä, miksi itse ymmärrän feminismin.
Pitääkö meidän keksiä uusi termi rauhantahtoiselle, molempien sukupuolten oikeuksia ajavalle liikkeelle?
Miten olisi kaikkien yksilöiden tasa-arvoon tähtäävä egalitarismi? Niin kauan kuin ihmisten tasa- ja samanarvoisuus määritellään vain yhden sukupuolen lähtökohdista (kuten esimerkiksi feminismissä), niin on hyvin vaikea kuvitella, että todellista ja toimivaa tasa-arvoa saavutetaan ikinä.
Feminismi ajaa naisten oikeuksia ja asiaa? Mikä tässä on vaikeaa? Miehet ovat itse sortaneet naisia tuhansia vuosia, tälläkin hetkellä meillä on Antero-taateli joka uhkaa naisia oikeuksien viemisellä. Enpä näe miehiänne huolestumassa vihasta, lähinnä pesevät käsiään.
Mitäa abortoitte vain tyttöjä, syytätte VAIN naisuhreja väkivallasta ja levitätte sairasta naisvihaa. Vaikka feminismi olisi VAIN naisten asiaa, ei sinulla ole siihen mitään sanomista. Ajaahan miesjärjestötkin VAIN miehen asiaa ja miehillä on lukuisia ideologioita joissa valta on heillä.
Puhutko oikeasti jostain Andrew Tatesta ihan oikeana vaikuttajana? Ihan samalla tavalla hulluja feministejä löytyy paasaamasta miesvihaansa somessa. Pikkuisen perspektiiviharhaa sulla nyt.
Mitä hel*ettiä te vähättelette? Yksikään feministi ei uhkaile miehiä tosissaan väkivallalla samalla kun joukko akkoja tukee häntä. Tate on viraali henkilö. Uhkaileeko naiset rai*kauksilla? Ajaako naiset alas miesten perusihmisoikeuksia?
Näettekö miten te VÄHÄTTELETTE? Mies- ja naisvihaa ei voi edes verrata, naiset ei ole sortaneet miehiä eikä naiset ilku systemaattisesti väkivallan uhreille?
Miten oikeasti edes kehtaat? Olette viimeisen viikon kiusanneet väkivallan naisuhreja, ja väitätte että miehet on heikossa asemassa? Mene itseesi.
Tutkitusti nimenomaan naisvihaa on netissä, ei miesvihaa. Oikeasti tehkää jotain!
Tässä yllä kirjoittaa miesvihaaja, joka "yrittää" hillitä itseään.
Kyllä tuo tapaus vihaa naisiakin. Ainakin heteronaisia.
taisi monilla 40v naisilla nirsous kumppanin valinnassa ajallisesti tulla päätökseen ja se niistä perhe haaveista. Nähty tyttöystävän lähipiirissä ja kyse vielä korkeasti koulutetuista!.