Olen yllättynyt miten nopeasti omistusasumalla rikastuu. :O Vuokralla asuessa tuntui kaikki raha menevän vuokraan.
Meillä on nyt asunnon arvo 250 000 euroa korkeampi kuin mitä on asuntolainaa jäljellä. Asuntolaina loppuu muutaman vuoden päästä ja sen jälkeen maksamme vain vastiketta tässä uudehkossa taloyhtiössä.
Jos olisimme silloin 15 vuotta sitten jääneet vuokralle, vuokra olisi nyt jotain 1500 euroa kuussa ja nousisi edelleen.
Toki voisimme milloin vain palata vuokralle ja saisimme asunnon myymällä muutama satatonnia taskurahaa. Mut arvatkaapa kiinnostaisiko maksaa 1500 euroa kuussa jonkun toisen taskuun, kun voi selvitä 137 eurolla mitä meillä on vastike?
On se vaan jännä juttu, että asumalla ihan tavallinen perhe voi rikastua.
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Juljus kirjoitti:
Mä ostin aikanaan talon 70 000 ja remppasin tätä 50 000. Nyt tästä sais jotain 115 000 ehkä. Et aina ei tee voittoa. En tosin aio tätä myydäkkään, niin sillä ei sinänsä oo hirveesti väliä...
Vähän sama. Ostettiin elämäntapa, ei tämä halpaa lystiä ole, mutta halusimme panostaa joka päiväiseen arkeen. Taloon tulee menemään paljon enemmän rahaa kuin siitä koskaan myymällä saisimme, mutta olemmekin eläjiä emmekä sijoittajia.
Ajattelepa niitä jotka pistävät koko elämänsä merkittävän summan joka kuukausi vuokraisännän taskuun.... ei jää jälkipolville senttiäkään noista rahoista. :(
vuokralla asuminen on tosi kallista. mieluummin maksan asuntolainaa 20 vuotta kuin vuokraa koko loppuelämän eli noin 70 vuotta.
Saahan ap kuvitella mitä haluaa.
Luoja ei ole kieltänyt suuria haaveilemasta.
Onpa taas paljon negatiivista kommentointia. Itse olen asunut omistusasunnoissa 24 vuotiaasta ja nyt parikymmentä vuotta myöhemmin itsellä (siis minulla, ei minulla ja miehellä) on velaton 4hk rivari, arvo n. 300 000 (naapuri myi juuri sillä hintaa). Matkan varrella asuntoja on ollut kolme ja niiden myynnistä on tullut voittoa jotka on taas sijoitettu pörssiin ja rahastoihin. Seuraava asunto tulee olemaan tätä pienempi kun lapset muuttavat pois joten varmaan taas jää hieman voittoa. Pörssissä ja rahastoissa on about saman verran kuin tässä asunnossa. Kaikki raha on alunperin tehty työtä tekemällä, ei perintöjä eikä lahjoja tai takauksia vanhemmilta.
Joki voit toki sanoa että kaikki rahat jos olisin sijoittanut pörssiin niin olisin rikkaampi. Ehkä olisin, ehkä en. Omassa talous- ja sijoitusstrategiassani hajauttaminen ja kuukausittaisten kiinteiden menojen minimointi ovat oleellisessa osassa. On sitten reagointi varaa.
Toki tässäkin raha tulee rahan luokse ja kun varallisuutta on riittävästi niin nollakorkoaikaa ja suhdanteita pystyy käyttämään hyväksi ihan eri tavalla kuin silloin kuin aloittelin tietoista sijoittamista.
Mutta kyllä siis omistusasumisellakin voi vaurastua, asia ei ole joko tai (asunto vs pörssi) niinkuin täällä moni kärkevästi väittää.
Ja niille jotka sanovat ettei ole varaa sijoittaa niin ei ne minunkaan sijoitukset alkuun olleet isoja. Pieniä rahastosäästöjä. Mutta toisaalta valitsin että aktiivisesti kasvatan palkkatuloani urakehityksen ja työpaikkavalintojen kautta. Sekin on osa kokonaisuutta, tulojen kasvattaminen. Nyt tulot n. 150t€ vuodessa minkä ansiosta sijoitusvarallisiuus toki kasvaa jo hyvää vauhtia.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä taas joku hyväosainen keulii varallisuudellaan. Kyllähän jokainen ostaisi asunnon jos vain pystyisi eikä maksaisi vuokraa kiskureille, mutta siihen on "joitain" syitä miksi monellakaan ei ole mahdollisuutta ostaa edes sitä ensimmäistä asuntoa...
Kun kirjoittaa itselleen uhrin tarinan niin uhriksiksi jää. Paljon on kiinni lopulta omista valinnoista ja halusta saada asiat onnistumaan. Pl. tietysti sairaudet ja vastaavat. Voi opiskella alaa mikä työllistää vaikka ei kiinnosta, voi lähteä pienestä jolloin korkoa korolle alkaa pitkällä aikavälillä tuottamaan, voi ostaa ihan pienen ensin ja rempata itse jne.
Senhän takia ihmiset ostavat omistusasuntoja, että se tulee aikaa myöden halvemmaksi. Kummallinen aloitus. Eikö tuo ole itsestäänselvyys?
Elämäni paras hankinta! Jossain on pakko asua, joten miksi asua toisten nurkissa ja vielä maksaa siitä???
Voitosta voi laskea pois korot ja vastikkeet ja remontit
Vuokralla on kiva asua, vuokranantajan vastuulla jos jotain remppaa pitää tehdä. Ja jos halutaan muuttaa niin helppo lähteä, ei tarvi yrittää myydä asuntoa. Ja mitäpä minä niillä rikkauksilla teen, kuolla kupsahtaessa en saa mitään mukaan. Olen mä omistusasunnossakin asunut mutta tällä hetkellä nyt näin ja ihan tyytyväinen olen.
Jeps jos nyt on ostamassa niin velalla käy kalliiksi
No, milloin myyt asunnon pois ja tuhlaat ne rahat, rikas?
Vai onko niin että joudut miettimään joka penniä?
Vierailija kirjoitti:
Vai rikastuu. 🤣
Ilakoi sinä lähes miljoonan vuokriin pitkän ikäsi aikana hussaava vuokra-asuja . Minusta se on iso raha. Omasta maksoin 80t ja nyt loppuelämän pelkät vastikkeet .
Jassos, joku rikastuu myymällä omakotitalon tänä päivänä. Ehkä jos sijainti on hyvä ja hyväkuntoinen asunto maksettu kokonaan jo 20 vuotta sitten.
Itse laskin, että saamastamme "myyntivoitosta" hupeni puolet, kun vähensimme siitä maksamamme korot, remontit ja tietyt palvelut. Kaiken kukkuraksi talossa oli pelkkä sähkölämmitys. Ei ollut pienen paikkakunnan vähäisessä tarjonnassa mistä parempaa asuntoa valita silloin, kun talon ostimme. Homemörskiä ja kipeästi ison remontin vaativia taloja, joista olisi pitänyt maksaa maltaita kuntoonsa nähden.
Jäljelle jäänyt "myyntivoitto" sijoitettiin ja nyt asumme vuokralla. Muutimme töiden vuoksi uudelle paikkakunnalle ja hintataso oli täällä korkeampi muuttaessamme kuin siellä, mistä lähdimme. Eikä ole varmuutta työsuhteiden jatkumisesta. Parit YT:t on jo käyty. Jos jäisimme työttömiksi niin pulassa olisimme asumismenojen kanssa. Edessä olisi varmasti taas muutto työn perässä (olemme muuttaneet usean kertaa yhdessäoloaikanamme). Asunnon myynti ei tänä päivänä ole itsestäänselvyys kaupungissa, jossa on rakennettu liikaa ja asuntojen hinnat laskeneet. Täällä on uusia asuntoja tyhjillään monessa uudisrakennuskohteessa.
Vanhempani asuvat omassa omakotitalossa ikäihmisinä ja hankalaa tuntuu olevan. Sisätilat ovat siinä kunnossa, että vaadittaisiin melko perusteellinen remppa talon kunnostamiseksi, mutta siihen eivät vanhusten varat enää riitä. ILP ja invavessa on sentään hankittu ja katto korjattu.
Älkää haukkuko vuokraloisia. Heidän ansiosta meidän perhe ja suku on saanut vuosikymmenien saatossa merkittävää lisätuloa ja varallisuutta. Tuollaiset velattomat sijoitusasunnot ovat aikamoisia rahantekokoneita. :)
Vierailija kirjoitti:
Jeps jos nyt on ostamassa niin velalla käy kalliiksi
vuokraan menee enemmän kuin asuntolainan korkoon.
Olen yllättynyt, miten yksinkertaisia ihmisiä on olemassa.
Juuri kun luulen pohjan jo häämöttävän, onnistuu joku kirjoittamaan säännöt uusiksi.
Tällä kertaa se olit sinä, ap. Onneksi olkoon!
Voihan sitä viettää elämänsä vuokraisäntää lihottaen ja odottaen sitä rommausta jota ei koskaan tulekaan. :D
Meilläkin asuntolainan tasaerälyhennyksellä tuntuu jo naurettavan pieneltä summalta kun vertaa sitä tämän päivän vuokriin. Siis elintaso on noussut jo lainanmaksuvaiheessa, kun kk-erä ei ole muuttunut 10 vuoteen, mutta tulot ovat nousseet ihan selvästi tuossa ajassa. Ja parasta vuokraan verrattuna on se, että reilun viiden vuoden päästä maksetaan enää vain vastike mikä on näin hyvässä omistusasuntoyhtiössä onneksi hyvin pieni.
Ja ovathan nämä omistusasujille rakennetut talot tasoltaan, siisteydeltään ja rauhallisuudeltaan ihan eri luokkaa kuin vuokratalot. Näissä sentään asuu vain ihmisiä.
Vähän sama. Ostettiin elämäntapa, ei tämä halpaa lystiä ole, mutta halusimme panostaa joka päiväiseen arkeen. Taloon tulee menemään paljon enemmän rahaa kuin siitä koskaan myymällä saisimme, mutta olemmekin eläjiä emmekä sijoittajia.