"Tällä hetkellä keskiluokalta on varaakin ottaa löysät pois"
"Normaalielämän tarpeet ovat Wilskan mukaan kasvaneet koko ajan. Tällä hetkellä keskiluokalta on varaakin ottaa löysät pois.
Hän huomauttaa, että ihmiset kuluttavat myös paljon turhaan. Tarvitsemmeko todella kaikkein uusinta teknologiaa, suoratoistopalveluja, kahta autoa ja aina uusia vaatteita, hän kysyy."
Näin siis kulutustutkija ja sosiologian professori Terhi-Anna Wilska.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009633864.html
Kommentit (374)
Esimerkinomaisesti professori Terhi-Anna Wilskan palkan voisi puolittaa ja vuosilomat myös, tarvitseeko hän oikeasti 38 arkipäivän vuosilomia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Netflix maksaa alle 10 euroa kuukaudessa. En ymmärrä, miksi suoratoistopalveluista on tehty näissä ulostuloissa jonkinlainen äärimmäisen ylellisyyden symboli. On totta, että esimerkiksi 70-luvulla se olisi ollut sitä ja sen toteuttaminen sen ajan tekniikoilla olisi ollut hyvin kallista, mutta nykyään, tässä ja nyt, se on hyvin halpa palvelu.
Tyypillistä ajattelua hyvätuloiselle "köyhälle" ja monelle oikeasti köyhälle. Tämä sama ongelmahan on myös päättäjillä. Pienillä yksittäisillä summilla ei ole väliä, sanovat. NIILLÄHÄN SITÄ JUURI ON VÄLIÄ! Netflix vuodessa 120€, Lotto vuodessa 240€, karkit vuodessa 200€, hiukset vuodessa 1000€ esim. Yhteensä jo noista 1500€. Sama summa säästöön ja teet vuodessa kahden hengen lomareissun ulkomaille tai ostat uuden jääkaapin ja pyykkikoneen, tai lyhennät lainaasi 1500€ ylimääräistä! Pienillä summilla oikeasti on väliä. Tämän kun huomaa ja jättää turhat pienet menot pois, 10 v päästä sinkullakin on jo reilu kymppitonni puskuria eikä mikään noistakaan muuta elämää mitenkään jos ei saakaan niitä. Täysin turhia menoeriä. Lisäksi kun vielä katsoo mitä vaatetta oikeasti tarvitsee eikä osta mielitekoon, ei turhaan lorota vettä hanasta ja pidä päällä valoja joka huoneessa, on yksi 500€ taas jemmassa vuoden aikana. Nämä siis vain yhden ihmisen säästöjä. Suomenkaan ei olisi tarvinnut paljoa ottaa lisää velkaa jos tämä olisi ymmärretty jo muutama vuosikymmen sitten.
Tuhlaajat näppäilee alanuolia kun eivät halua säästää, vaan tuhlata kaiken ja sitten valittaa miksei anneta enemmän rahaa 😄. Ei ole ihme että satoja tuhansia ihmisiä on ulosotossa, köyhiä jopa 4000€ palkalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pahimmin tilanne koettelee niitä, jotka ovat jo valmiiksi pienituloisia. Ihmisiä, jotka eivät ole varautuneet kustannusten nousuun, joilla ei ole puskureita ja jotka kulkevat äärirajoilla.
”On ymmärrettävää että heitä ahdistaa”, Wilska sanoo.
Noinhan se on.
Odottakaa massiivisia mielenosoituksia ja koko Suomen kattavaa lakkoulos marssimista työpaikoilta.. Niitä ihmisiä ei lakkosakot hetkauta kun leipä loppuu.. 👍
Katsotaan ensin mitkä menee läpi lain ja ihmisoikeuksien nimissä... Jos huonosti käy niin hyvä ei heilu.
Voi tosiaan pohtia sitäkin, tarviiko tosiaan kahta autoa? Nyt kun pensakin on huippulukemissaan niin ei pitäisi olla varaa ajella huvikseen ja vielä kahdella autolla. Arvatenkin audeja, mersuja tai bemareita kaikki. Köyhäkin joutuu tyytyä kiiaan, niin miksi keskiluokka saa herkutella audeilla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi Netflix maksaa alle 10 euroa kuukaudessa. En ymmärrä, miksi suoratoistopalveluista on tehty näissä ulostuloissa jonkinlainen äärimmäisen ylellisyyden symboli. On totta, että esimerkiksi 70-luvulla se olisi ollut sitä ja sen toteuttaminen sen ajan tekniikoilla olisi ollut hyvin kallista, mutta nykyään, tässä ja nyt, se on hyvin halpa palvelu.
Netflixin tilaamista arvostelevat ne, joiden mielestä köyhällä kansalla ei saisi olla mitään, kirjaimellisesti mitään mukavaa elämässä. Samaan aikaan parempiosa matkustavat kesällä mökille, kesällä ja talvilomalla ulkomaille, istuvat terasseilla, syövät ravintolassa, ostavat kalliita vaatteita, uusia huonekaluja, elektroniikkaa ja muuta. Netflixin kuukausihinnalla köyhä pääsisi elokuviin yhden kerran kuukaudessa vai riittääkö tuo summa nykyisin? Köyhästä perheestä elokuviin pääsisi vain yksi henkilö.
Ei se ihan täysin kohtuuton vaatimus ole. Sellaisessa tilanteessa jossa muiden ihmisten rahalla mahdollisestaan tämä elintaso. Onko sosiaaliturvan tarkoituksena tarjota perus elintaso vai siihen päälle vähän luksusta? Mikä on yksilön oma vastuu omasta elämästään? Jos haluaa Netflixit ja ulkomaanmatkat niin mitä jos tekisi itse jotain ne ansaitakseen? Miksi jonkun muun pitää tehdä töitä jotta tukien varassa elävä saa nauttia luksuksesta?
Se mikä on luksusta ja mikä ei on aina ajasta riippuvainen. Asia joka oli luksusta 10 vuotta sitten ei välttämättä ole sitä enää nykyään.
Eikö sitä voi ajatella, että luksusta on kaikki sellainen mikä ei ole perus elämisen kannalta välttämätöntä. Kukaan ei voi väittää tarvitsevansa amerikkalaista suoratoistopalvelua selviytyäkseen. Ihminen tarvitsee välttämättä ruokaa ja asunnon, mutta ei suoratoistopalvelua tai etelänmatkaa. Siinä on ihan selkeä ero näiden kahden välillä. Toinen on välttämätöntä ja toinen on luksusta. Minusta sosiaaliturvan peruslähtökohta on tarjota kaikille varmuus perusvälttämättömyyksien saamisesta. Jos haluaa enemmän niin sitten pitää itse osallistua myös.
Nykykäsitys ihmisarvoisesta elämästä ei ole se että ihminen pysyy vain hengissä. Vaan että se elämä sisältää myös jotain muuta mielekästä. On sitten ihmisen oma valinta että onko se joku suoratoistopalvelu vai vaikka kahvilla käynti kahvilassa. Pieni määrä täytyy kuitenkin olla rahaa johonkin muuhun kuin ihan selviytymiseen.
Älä unohda mahdollisuuksien vapautta! Kenellä tahansa on vapaus hankkia vaikka kaikki maailman suoratoistopalvelut, himmelit ja härvelit. Kysymys on siitä onko muilla ihmisillä velvollisuus omalla työllään kustantaa pelkän sosiaaliturvan varassa elävälle nämä mukavuudet?
Jos haluaa notkua kahviloissa ja katsella suoratoistopalvelusta hömppäsarjoja niin ei kai se kohtuuton vaatimus ole, että osallistuu itse kustannuksiin?
Keskiluokalla pitääkin olla varaa siihen autoon ja matkoihin, se että tarvitseeko niitä kukaan on eri juttu. Mikä järkion kouluttautua ja tehdä vastuullista, hyvin palkattua työtä, jos saa saman elintason kuin vaikka kaupan kassa, jos verotus ja muut maksut vie kaikein välistä?
Vierailija kirjoitti:
Mitähän löysiä tässä enää on?
Mun teinitkin kulkee jo vaatteissa jotka löydän Torista ilmaiseksi.
Itse ostin viimeksi vaatteita 2014.
Teineille (17 ja 19) sain hommattua viime kesänä ulkomaanmatkan niin että majoitin Espanjassa asuvaa tuttua meillä ja teinit pääsi viikoksi kahden kaverinsa kanssa hänen asuntoonsa. Muuten ei ole matkailtu.
Ruoka ostetaan tarjouksista ja yritän lasvattaa itse.
Kampaajalla kävin vuosi sitten.
No et oo sitten keskiluokkainen vaan aika köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pahimmin tilanne koettelee niitä, jotka ovat jo valmiiksi pienituloisia. Ihmisiä, jotka eivät ole varautuneet kustannusten nousuun, joilla ei ole puskureita ja jotka kulkevat äärirajoilla.
”On ymmärrettävää että heitä ahdistaa”, Wilska sanoo.
Noinhan se on.
Odottakaa massiivisia mielenosoituksia ja koko Suomen kattavaa lakkoulos marssimista työpaikoilta.. Niitä ihmisiä ei lakkosakot hetkauta kun leipä loppuu.. 👍
Katsotaan ensin mitkä menee läpi lain ja ihmisoikeuksien nimissä... Jos huonosti käy niin hyvä ei heilu.
Kokoomuksen vetämä perustuslakivaliokunta arvioimassa kokoomuksen lakialoitteen laillisuutta. Hmm.. Miten mahtaa käydä - meneekö aloite läpi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokalta löysät pois ja nämäkin eurot pörssiyhtiöiden osingonmaksuun. Raha tulee rahan luokse. Tavalliset työmuurahaiset voi vaikka mennä uimarannalle. Siihen ei tarvitse rahaa.
Kyllähän keskiluokalla on itselläänkin osakkeita, joista saa osinkoja.
Tai sitten ei. Minä ja vaimoni olemme suomalaisittain selvästi keskiluokkaa. Itse olen 10 parhaan prosentin joukossa vaimo 15%. Kolme lasta.
Ja kun katsomme vaikka rikkaita ja rahattomia, niin on niillä rahattomilla paremmat puhelimet ja hienompi sisustus kuin meillä ja paremmat vaatteet.
Lomamatkalla käydään lähilammen rannassa. Että hienoa, löysiä riittää, eikä verotus vie ostovoimaa...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Netflixin tilaamista arvostelevat ne, joiden mielestä köyhällä kansalla ei saisi olla mitään, kirjaimellisesti mitään mukavaa elämässä. Samaan aikaan parempiosa matkustavat kesällä mökille, kesällä ja talvilomalla ulkomaille, istuvat terasseilla, syövät ravintolassa, ostavat kalliita vaatteita, uusia huonekaluja, elektroniikkaa ja muuta. Netflixin kuukausihinnalla köyhä pääsisi elokuviin yhden kerran kuukaudessa vai riittääkö tuo summa nykyisin? Köyhästä perheestä elokuviin pääsisi vain yksi henkilö.
Juu, ja syödä pitäisi pettuleipää ja lanttua. Satasella kuussa pärjää kuulemma ihan hyvin.
Satasella syö hyvää lihaakin kuukaudessa, ei tarvitse pettuleipää leipoa. Lanttu on terveellistä ja hyvää, ei mitään köyhän ruokaa. Mutta jos ei osaa niin pitää itkeä rahanpuutetta. Kyllä tulee taas selityksiä ettei tarvitse luopua saavutetuista eduista ja opituista tavoista. Ruoastakin on tehty näköjään statussymboli.
Vierailija kirjoitti:
Keskiluokalta löysät pois ja nämäkin eurot pörssiyhtiöiden osingonmaksuun. Raha tulee rahan luokse. Tavalliset työmuurahaiset voi vaikka mennä uimarannalle. Siihen ei tarvitse rahaa.
Juuri niin ja osinkojen verotusta ei ole varaa nostaa edes prosenttia!! Se on jännä miten leikkaustalkoisiin ei raharikkaat osallistu! Niin, uimarannoistahan voisi tehdä myös maksullisia samoin kuin puistoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten ei. Minä ja vaimoni olemme suomalaisittain selvästi keskiluokkaa. Itse olen 10 parhaan prosentin joukossa vaimo 15%. Kolme lasta.
Ja kun katsomme vaikka rikkaita ja rahattomia, niin on niillä rahattomilla paremmat puhelimet ja hienompi sisustus kuin meillä ja paremmat vaatteet.
Lomamatkalla käydään lähilammen rannassa. Että hienoa, löysiä riittää, eikä verotus vie ostovoimaa...
Me olemme akateeminen perhe, ihan ok tuloisia, yksi lapsi. Auto on kohta 20 vuotta vanha, puhelimet halvimpia androideja. Mutta on meillä osakkeita ja sijoituksissa useampi sata tuhatta. Se on ihan mihin sen rahansa haluaa laittaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Järjenköyhyyttä tuijotella jotain netflixiä. Teinille tuota maksan kuukauden silloin tällöin kun on jotain minkä haluaa nähdä. Samalla olen sitten itsekin valikoimia selannut... enimmäkseen ihan kakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Tottakai uusia vaatteita tarvitaan koko ajan koska ne kuluvat ja hajoavat. Sama kuin kysyisi miksi uutta ruokaa tarvitaan koko ajan.
kirpputorit, UFF
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu, ja syödä pitäisi pettuleipää ja lanttua. Satasella kuussa pärjää kuulemma ihan hyvin.
Satasella syö hyvää lihaakin kuukaudessa, ei tarvitse pettuleipää leipoa. Lanttu on terveellistä ja hyvää, ei mitään köyhän ruokaa. Mutta jos ei osaa niin pitää itkeä rahanpuutetta. Kyllä tulee taas selityksiä ettei tarvitse luopua saavutetuista eduista ja opituista tavoista. Ruoastakin on tehty näköjään statussymboli.
Älä viitsi jauhaa paskaa. Ostan perheelle tavallista arkiruokaa ja hintojen nousun kaupassa huomaa selvästi kassakuitissa. Ja olen työssäkäyvä eli minulla on vielä ihmisarvo palstaporvareille tiedoksi!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harmittaahan se että köyhäkin on ollut joskus parempituloinen eikä pudottuaan köyhyyteen olekaan joutunut luopumaan kaikesta. Ehkä teillä on vain huonommat taloustaidot.
Tiedän moniakin hyvätuloisia "köyhiä". Haaveilen siitä päivästä että pääsen neuvomaan talousasioissa, monella on taloustaidot ihan pielessä.
Vierailija kirjoitti:
Joo joo, uskotaan jo että keskiluokan kulutustottumulset on aina liikaa tai liian vähän.
Keskiluokka on kuitenkin se luokka joka eniten käyttää rahaa tavalliseen kulutuksen jolloin palvelutkin pyörii. Kun keskiluokan kulutus lasketaan pienituloisten tasolle niin palvelut kuihtuvat pois. Yksinään suurituloisten ostovoima ei riitä kattamaan palveluita.
Mutta olkoon, olen kurkkua myöten täynnä tätä jatkuvaa keskiluokan syyllistämistä.
Suomessa on edelleen vallalla kekkoslovakian kulttuuri jossa kaikkien palveluiden ostaminen on törsäämistä:
- ravintolassa syöminen
- kahvilassa käynti
- kotisiivous
- remonttimies
- kampaaja
- hieroja
Kaikki pitäisi tehdä itse että ei vaan maksa kenellekään! Ja vasemmiston mielestä on inhottava alistaja jos vaikka tilaa siivojan kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuka vaan saa itsensä tuohon tilanteeseen jos ei ymmärrä mihin on varaa. Ei ole yhteiskunnallinen ongelma vaan henkilökohtainen.
Vierailija kirjoitti:
Joo, ajetaan vain kansa köyhyyteen ja ihannoidaan sitä. Kaikille sama palkka.
kommunismiA