Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

oletko koskaan katkaissut kaverisuhdetta toisen "parempiosaisuuden" vuoksi?

Vierailija
05.07.2024 |

Tutustuin tässä pari vuotta sitten uuteen kaveriin ja aloitettiin ihan vaan niitä näitä juttelemalla ja tekemällä yhdessä asiota, esimerkiksi käymällä leffassa tai liikkumassa. Hänelle työ iso osa elämää ja sitä myöten sivuttiin sitä jonkin verran ja toki arvostan mitä hän tekee työkseen. Omasta työstäni mainitsin lähinnä ylimalkaisesti. Jotenkin vähän välittyi sellainen olo, että hän ajatteli työni olevan vähäpätöisempää kuin se onkaan, mutta en sitten lähtenyt asiaa korjaamaan, koska minulla ei ole tarvetta päteä vapaa-ajalla.

Kun sitten hiljattain mainitsin hakeneeni erääseen aika korkean profiilin paikkaan (josta tietysti sitten pystyi päättelemään rivien välistä nykyisen työni todellisen luonteen), hän jotenkin melkein säikähti ja on sittemmin painottanut kovasti sitä, kuinka minä olen häneen nähden hyväosainen ja piikitellyt millon mistäkin.

Tuntuu vähän tympeältä jutulta, että asiat olivat hyvin niin kauan, kun hän koki olevansa varakkaampi ja koulutetumpi, mutta saatuaan tietää lisää työstäni hän on kovin etäinen.

Muilla samanlaisia kokemuksia?

Kommentit (46)

Vierailija
1/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei ole, LinkedInissä on kaikki ne, joista tietoa tarvitsen ja sieltä saa aika ripeästi haluamansa informaation kaikista muista paitsi Puolustusvoimissa työskentelevistä.

Sinulle on nyt välittynyt semmoinen olo ja sinä koet, että toinen piikittelee, vaikka tosiasiassa mikään muu ei ole muuttunut kuin oma kasvanut epävarmuutesi suhteessa korkean profiilin paikkaan. Olet vasta hakenut sitä, hakeminen ei merkitse, että olisi siihen edes pätevä. Haluat toiselta kehuja ja kannustusta ja nyt suututtaa, kun toinen ei tajua, miten hurjan hieno ja arvokas ystävyytenne on tuolle toiselle. Sinä olet ihan hakenut hienoon paikkaan, headhunter ei ole sinulle soitellut ja kysellyt kiinnostusta.

Vierailija
2/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Useimmat ihmiset luultavasti ajattelee että mun työ on ihan ehtaa paskaduunia. Minulla ei ole mitään ongelmaa kaveeraata "hienoa työtä tekevien" kanssa. Mulle työ ei määritä ihmistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ei ole, LinkedInissä on kaikki ne, joista tietoa tarvitsen ja sieltä saa aika ripeästi haluamansa informaation kaikista muista paitsi Puolustusvoimissa työskentelevistä.

Sinulle on nyt välittynyt semmoinen olo ja sinä koet, että toinen piikittelee, vaikka tosiasiassa mikään muu ei ole muuttunut kuin oma kasvanut epävarmuutesi suhteessa korkean profiilin paikkaan. Olet vasta hakenut sitä, hakeminen ei merkitse, että olisi siihen edes pätevä. Haluat toiselta kehuja ja kannustusta ja nyt suututtaa, kun toinen ei tajua, miten hurjan hieno ja arvokas ystävyytenne on tuolle toiselle. Sinä olet ihan hakenut hienoon paikkaan, headhunter ei ole sinulle soitellut ja kysellyt kiinnostusta.

Jo nykyinen työni on korkean profiilin työ, uusi työ olisi vain vielä korkeamman profiilin. En usko, että välien hiipuminen liittyy niinkään uuteen työhön hakemiseen vaan siihen, että hänen käsityksensä nykytilasta muuttui radikaalisti. Kerroin hakemisesta vain ihan yleisenä kuulumisena sen koommin ajattelematta, miten se häneen vaikuttaisi. En hakenut hänestä mitään tsemppaajaa tai sparrajaa, minusta sellainen rooli ei sovi meidän ystävyyteemme.

Vierailija
4/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nykyinen työni on korkean profiilin työ, uusi työ olisi vain vielä korkeamman profiilin. En usko, että välien hiipuminen liittyy niinkään uuteen työhön hakemiseen vaan siihen, että hänen

Vielä täydennyksenä, että minulle tosiaan soittelee headhunterit ulkomaita myöten. Se on ihan normaali osa ammatillista puoltani, mutta en ole sellainen, että näistä kavereille jauhaisin, työasiat pysykööt työpaikalla.

Vierailija
5/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lakannut pitämästä yhteyttä ihmisiin, kun he eivät ole tajunneet, että minulla ei oikeasti ole rahaa niihin heidän rientoihinsa. 

Vierailija
6/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut sellainen olo, että selvästi varattomampi ystävä kadehti ja se ystävyys sitten päättyikin. 

Vierailija
7/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en. Mutta jos ihminen on mulkku asemasta riippumatta, silloin olen.

Vierailija
8/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nykyinen työni on korkean profiilin työ, uusi työ olisi vain vielä korkeamman profiilin. En usko, että välien hiipuminen liittyy niinkään u

Aika outoa, että se tuttusi ei ole nähnyt lehtijuttuja, joissa oman alasi asiantuntijana kerrot ajankohtaisista asioista. Itse en tunne yhtäkään korkean profiilin tehtävissä toimivaa, joka ei olisi esillä myös mediassa. Paitsi Puolustusvoimien edustajat, heillä viestintä on keskitetty. Tai sitten se sun korkean profiilin paikkasi on apulaiskirjastonhoitajana Oodissa.

Vierailija
9/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen lakannut pitämästä yhteyttä ihmisiin, kun he eivät ole tajunneet, että minulla ei oikeasti ole rahaa niihin heidän rientoihinsa. 

Minun ei ole tarvinnut kun ovat ihan itse tajunneet, että en anna tulorajoitteisena ja rumana mitään, mitä he tarvitsisivat. 

Vierailija
10/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nykyinen työni on korkean profiilin työ, uusi työ olisi vain vielä korkeamman profiilin. En

Mikä sun ongelma on? Eri

Vierailija
11/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nykyinen työni on korkean profiilin työ, uusi työ olisi vain vielä korkeamman profiilin. En

Aika pirun pieni osa aloista on sellaisia, joka kiinnostaa suurta yleisöä. Medioita on muitakin kuin sanomalehdet.

Vierailija
12/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jo nykyinen työni on korkean profiilin työ,

Ongelma on se, mikä aloituksessakin mainittiin: yhteydenpito hiipui, kun kaveri sai tietää olevani ammatillisesti häntä paremmassa asemassa.

Vierailija
13/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joutunut aikanaan jättäytymään suurilta osin ystäväpiirin ulkopuolelle, koska talous ei kestänyt illanistujaisia ja yhteistä puuhaa.

Mutta välejä en katkonut perhevapaiden synnyttämän talousahdinkon vuoksi. 

Vierailija
14/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen katkaissut välit vuosikausien ystävään, kun hän alkoi yhä katkerammin valittaa rahattomuuttaan. Tuli sellainen olo että hän haluaa minulta suoraan rahaa.

Olin maksanut vuosikaudet hänenkin puolestaan kylpylä- ja elokuvalipun ja kuljettanut omalla autollani odottamatta koskaan bensarahaa tai vastapalvelusta.

Lopulta hänen röyhekteytensä meni minun näkökullmastani liian pitkälle. Ei ole kivaa tavata, kun aika menee toisen ihmisen valittamisen kuuntelemiseen.

Vierailija
15/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa huonon mielen tuottaja mikä tahansa alkavassa ystävyydessä, niin kannattaa lopettaa yhteydenpito alkuunsa, koska tuollaiset asiat eivät mene ohi.

Minulle ilmaantui paljon ns. ystäviä ja seuraan pyrkijiä, kun olin julkisuudessa, suurin osa näistä on kadonnut kuin tuhka tuuleen, kun en ole enää tehnyt asioita, jotka sen julkisuuden aiheuttivat. Saa nähdä haluaako osa noista tuttavuuksista palata, kun jälleen palaan julkisuuteen.

Ystävyydessä on tärkeää samantyyppinen asema, varsinkin uusissa, aikuisena syntyneissä ystävyyksissä. Lapsena solmittuihin ystävyyksiin eivät ole vaikuttaneet suuretkaan varallisuuserot ainakaan itselläni. Minusta on kiva tarjota ja muuta vastaavaa, enkä usko, että se aiheuttaa mitään kiitollisuudenvelkaa eikä ole muutakaan pahaa aiheuttanut.

Oikeastaan tiedän jo tähän ikään mennessä ne ihmiset, joiden kanssa ystävyys jatkuu olosuhteista piittaamatta. Ne vähemmän luotettavat olen jo aikoja sitten siirtänyt hyvän päivän tuttavuuksiksi. Sairastuttuani vakavasti erottuivat jyvät akanoista.

Kun luottamus toisen hyväntahtoisuuteen on mennyt, ei ystävyyttä enää ole. Kuulostaa, ettei teillä oikeasti ole mitään ystävyyttä ollutkaan.

Vierailija
16/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katkaissut välit vuosikausien ystävään, kun hän alkoi yhä katkerammin valittaa rahattomuuttaan. Tuli sellainen olo että hän haluaa minulta suoraan rahaa.

Olin maksanut vuosikaudet hänenkin puolestaan kylpylä- ja elokuvalipun ja kuljettanut omalla autollani odottamatta koskaan bensarahaa tai vastapalvelusta.

Lopulta hänen röyhekteytensä meni minun näkökullmastani liian pitkälle. Ei ole kivaa tavata, kun aika menee toisen ihmisen valittamisen kuuntelemiseen.

Miksi ihmeessä lähdit tuolle tielle alkujaankin?

Vierailija
17/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa huonon mielen tuottaja mikä tahansa alkavassa ystävyydessä, niin kannattaa lopettaa yhteydenpito alkuunsa, koska tuollaiset asiat eivät mene ohi.

Minulle ilmaantui paljon ns. ystäviä ja seuraan pyrkijiä, kun olin julkisuudessa, suurin osa näistä on kadonnut kuin tuhka tuuleen, kun en ole enää tehnyt asioita, jotka sen julkisuuden aiheuttivat. Saa nähdä haluaako osa noista tuttavuuksista palata, kun jälleen palaan julkisuuteen.

Ystävyydessä on tärkeää samantyyppinen asema, varsinkin uusissa, aikuisena syntyneissä ystävyyksissä. Lapsena solmittuihin ystävyyksiin eivät ole vaikuttaneet suuretkaan varallisuuserot ainakaan itselläni. Minusta on kiva tarjota ja muuta vastaavaa, enkä usko, että se aiheuttaa mitään kiitollisuudenvelkaa eikä ole muutakaan pahaa aiheuttanut.

Oikeastaan tiedän jo tähän ikään mennessä ne ihmiset, joiden kanssa ystävyys jatkuu olosuhteista piittaamatta. Ne vähemmän luotettavat olen jo aik

Oli meillä tosi vastavuoroista yhteydenpitoja ja varmasti molemmin puolin antoisia keskusteluja. Toki huomasin välillä vähän rivien välistä, että hän ajatteli olevansa vaativammassa työssä ja sitä myöten yhteisissä menoissa huomioitiin tarkkaan hänen aikataulut.

Olen varmaan itsekin syypää tilanteeseen, koska en yleensä halua tuoda omista työkuvioistani liikaa esille. Osa ihmisistä nimittäin on sellaisia, että alkavat heti vertailemaan eikä siitä minusta seuraa mitään hyvää.

Vierailija
18/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktat. Korkean profiilin tehtävissä ollaan näkyvästi edustamassa omaa alaa. Joku osastopäällikkö Kemirassa ei tällainen ole.

Vierailija
19/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kiitos, kun pidät ketjua ylhäällä!

Vierailija
20/46 |
05.07.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kun ei pääse edes oman alan julkaisuihin, niin jotain on pahasti pielessä "korkean profiilin tehtävissä". Nimenomaan niissä oman alan seminaareissa puhujana ja sitä kautta nimeä saaneena luulisi ap:nkin olevan ja sitä kautta satunnaiset tuttavat häneen algortmienkin avulla törmäisivät. Mutta jos ei ole medianäkyvyyttä millään tavalla, ei algoritmi löydä.

Mikä on sellainen korkean profiilin tehtävä, josta kukaan ei tiedä mitään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan neljä