Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Tällä hetkellä keskiluokalta on varaakin ottaa löysät pois"

Vierailija
19.06.2023 |

"Normaalielämän tarpeet ovat Wilskan mukaan kasvaneet koko ajan. Tällä hetkellä keskiluokalta on varaakin ottaa löysät pois.

Hän huomauttaa, että ihmiset kuluttavat myös paljon turhaan. Tarvitsemmeko todella kaikkein uusinta teknologiaa, suoratoistopalveluja, kahta autoa ja aina uusia vaatteita, hän kysyy."

Näin siis kulutustutkija ja sosiologian professori Terhi-Anna Wilska.
https://www.hs.fi/hyvinvointi/art-2000009633864.html

Kommentit (374)

Vierailija
261/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meiltä on vaikeaa ottaa mitään pois. Ei ole velkaa ja muutenkin kulutustottumukset on vaatimattomat.

Et kai sitten oikein ole keskiluokkainen vaan ainoastaan tuloluokaltasi keskiluokkaa vastaava?

Ei kai nyt keskiluokalla sentään kulutuspakkoa ole?

-eri.

Vierailija
262/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka senkun ajelee volvoilla, mersuilla, bemareilla ja audeilla. Autoista päätellen vaikuttaa siltä, että sitä ylimääräistä rahaa on ja rutkasti. Ei täällä pienituloiset audeilla ajele. Miksi keskiluokka saisi nauttia tämmöisestä herkusta?

käyneet koulut ja saavat palkkaa

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa eletään kuin Pohjois-Koreassa. Ruoka maksaa maltaita, keskiluokka pohtii onko varaa tankata auto tai vuokrata mökki viikonlopuksi. Lentoreitti toisensa perään lakkautetaan kannattamattomana. 

Et ole varmaan koskaan käynyt Pohjois-Koreassa. Siellä on ihan muut ongelmat kuin lentoreitit tai keskiluokan mökinvuokraukset.

Vierailija
264/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Netflix maksaa alle 10 euroa kuukaudessa. En ymmärrä, miksi suoratoistopalveluista on tehty näissä ulostuloissa jonkinlainen äärimmäisen ylellisyyden symboli. On totta, että esimerkiksi 70-luvulla se olisi ollut sitä ja sen toteuttaminen sen ajan tekniikoilla olisi ollut hyvin kallista, mutta nykyään, tässä ja nyt, se on hyvin halpa palvelu.

Netflixin tilaamista arvostelevat ne, joiden mielestä köyhällä kansalla ei saisi olla mitään, kirjaimellisesti mitään mukavaa elämässä. Samaan aikaan parempiosa matkustavat kesällä mökille, kesällä ja talvilomalla ulkomaille, istuvat terasseilla, syövät ravintolassa, ostavat kalliita vaatteita, uusia huonekaluja, elektroniikkaa ja muuta. Netflixin kuukausihinnalla köyhä pääsisi elokuviin yhden kerran kuukaudessa vai riittääkö tuo summa nykyisin? Köyhästä perheestä elokuviin pääsisi vain yksi henkilö.

Käytiin viime viikonloppuna leffassa Finnkinolla. Oli lahjaksi saadut liput, mutta lippujen normaalihinta samaan näytökseen oli melkein 24 €. Eli koko perheen Netflixin hinnalla yksi ihminen pääsisi leffateatteriin noin joka kolmas kuukausi, kunhan menee sinne kävellen eikä syö tai juo mitään (omat eväät kielletty).

Mä käyn välillä töissä, aina kun pääsee ja muuten olen työtön. Olen keski-ikäinen ja ollut jääkiekko-ottelussa 2 kertaa, baarissa noin 7 kertaa elämän aikana, elokuvissa alle 10 kertaa, osa on käyty koulusta. Uimahalliin en meinaa mennä enää ikinä. Ulkomailla olen ollut kerran. En juo alkoholia enkä olta tupakkaa.

60 000 ihmistä kuolee vuodessa. Eläkeläisten tilalle jää palkaton työkokeilu köyhälistö. Tavallaan käy yrityksia sääliksi.

Kun kuuntelee vakituisten juttuja kahvitauolla niin on aika pihalla.

Mun puoliso on ollut kerran junassa elämässään nyt tässä 3 vuoden sisällä ja on 50. Eli oli melkein 50, kun meni ekan kerran junaan.

Mulla on tuttuja jotka on yli 50 eikä ole vielä koskaan olleet lentokoneessa.

Jaa mun isäukko on 75v eikä ole koskaan ollut junassa. Omalla autolla se on joka paikkaan ajanut. Mutta ei ole varmaan kovin montaa kertaa taksin kyydissä ollut kun se on kuulemma kallista.

Vierailija
265/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lakkautetaan ennemminkin ylirikkaiden jettilentely ja huvijahteilu, ei luonnon tuhoaminen saa olla mikään rikkauteen liittyvä etu. Katsokoot rikkaat Netflixiä, suon sen heille.

Vierailija
266/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toisaalta keskiluokka on habitukseltaan myös löysää. Heidän lähes aikuiset lapset ovat löysiä ja ei löydy työtehoja. Muiden pitäisi ahertaa kun nämä löysään elämään tottuneet ottavat vähän rennommin.

Sellainen mersumaha on monilla iseillä ja löysähkö olemus. Missä on työväenluokkainen jäntevyys ja tekemisen meininki. Todella länsimaistunutta menoa ja löysää on paljon.

Löysää otettavaa löytyy etenkin vyötäröiltä.

Mitä jos kerrankin työtä ahkerasti tekevät wolt-kuskin tyyliset ihmiset pääsisivät säästämään ja nousemaan ylöspäin. Kaikenlaisia insinöörejä on ansiosidonnaisilla elätetty. Tilaavat vain työttömyysrahoillaan ruokaa että toiset pääsee polkemaan. Nää tuet on enemmän kuin wolt-kuski saa ylitöineen kuussa palkkana.

Tämmöstä löysää menoa löytyy. Se näkyy oikeasti habituksesta. Milloin matalapalkka-alan työläiset pääsee keräämään puskurirahastoa itselleen?

Keskiluokka on keränyt ja mällännyt muiden rahoilla jo tarpeeksi. Milloin on oikeiden työntekijöiden vuoro saada ansiota?

Vierailija
267/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

milloin eriväriset saa rahaa työstä? kirjoitti:

Toisaalta keskiluokka on habitukseltaan myös löysää. Heidän lähes aikuiset lapset ovat löysiä ja ei löydy työtehoja. Muiden pitäisi ahertaa kun nämä löysään elämään tottuneet ottavat vähän rennommin.

Sellainen mersumaha on monilla iseillä ja löysähkö olemus. Missä on työväenluokkainen jäntevyys ja tekemisen meininki. Todella länsimaistunutta menoa ja löysää on paljon.

Löysää otettavaa löytyy etenkin vyötäröiltä.

Mitä jos kerrankin työtä ahkerasti tekevät wolt-kuskin tyyliset ihmiset pääsisivät säästämään ja nousemaan ylöspäin. Kaikenlaisia insinöörejä on ansiosidonnaisilla elätetty. Tilaavat vain työttömyysrahoillaan ruokaa että toiset pääsee polkemaan. Nää tuet on enemmän kuin wolt-kuski saa ylitöineen kuussa palkkana.

Tämmöstä löysää menoa löytyy. Se näkyy oikeasti habituksesta. Milloin matalapalkka-alan työläiset pääsee keräämään puskurirahastoa itselleen?

Keskiluokka on keränyt ja mällännyt muiden rahoilla jo tarpeeksi. Milloin on oikeiden työntekijöiden vuoro saada ansiota?

Tämä olisi myös työttömien isoihin palkkoihin tottuneiden etu, että työnteko kannattaisi. Olisi kannattavaa mennä polkemaan wolt-kuskina mahaa pienemmäksi ja insinöörinä voisi tuoda alalle uusia innovaatioita työnantajille tavallaan lisäetuna.

Meillä on paljon töitä joihin tarvittaisi myös korkeastikoulutettuja tekemään ihan tavallista työtä, jossa koulutus voisi näkyä uusina innovaatioina ja työtehona myöhemmin.

Se on kurjaa kun on eriarvoisia työttömiä. Parempia joille maksetaan isompia tukia kuin jotkut saa palkkoja kuukaudessa. Ajatella millaista luokkayhteiskuntaa meillä ylläpidetään.

Vierailija
268/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä, mitä jenkeissä tapahtuu, on jotain ihan käsittämätöntä. Miten voi yhteiskunta hyväksyä tuollaisen?

Ei Neuvostoliitossa tuollaista näkynyt. Kamalan näköistä.

Näyttäisi sille ettei kapitalismikaan toiminut ja jenkit on hajoneet.

Onko Kiina nyt sitten se mallimaa. Näyttäisi olevan.

Ei siellä näy tuollaista ja ei näkynyt Neukkulassakaan.

Vierailija
269/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun työskentelin siivoojana, sain surkeaa palkkaa. Ko. Työtä väheksymättä päätin muutaman vuoden jälkeen opiskella itselleni keskiluokkaisen ammatin. Nyt olen tässä oman alan työssäni ja todellakin olen sitä mieltä, että eri ammateilla kuuluu olla erisuuruisia tuloja. Ei ihmisiä kiinnosta kehittää itseään, ammattiaan tai panostaa yhteiskuntaan jos ponnistelusta ei palkita vaan "otetaan löysät pois".

Lääkäri on palkkansa ansainnut ja ansaitsee ne löysät, jotka kyseiseen palkkaan kuuluu. Jos siivoojaa kismittää pienituloisuutensa, voi hän ottaa vaikka matematiikan kirjan käteen ja petrata loogista päättelykykyään, jolla pääsee pääsykokeissa pitkälle hakiessaan keskituloisen ammatin koulutukseen. Näin minäkin tein, koska en sietänyt sitä kitkutusta siivoojan palkalla. Harrastin ohjelmointia samalla ja nyt työskentelen IT-alalla. Tiedoksi vaan, että peruskoulussa ja lukiossa (jolloin aloin työskennellä siivoojana) matematiikan arvosanani oli hädin tuskin 6. Eli kyllä, kaikilla on mahdollisuus opetella ja oppia asioita kunhan malttaa istua aloilleen ja käydä kärsivällisesti aihe aiheelta opiskeltavaa asiaa läpi.

Ahkeruudesta kuuluu palkita, henkisestä laiskuudesta ei.

Vierailija
270/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on sitä pöhköismaista hyvinvointia, että insinöörinä tienaa 45k josta käteen jää 26k.

Ameriikan ihmemaassa saman tason insinööriheppu tienaa 80-100k dollaria. Käteen jää 60-70k.

Toki hän amerikassa maksaa siitä mitä käyttää, eikä veroina tehottomaan terveydenhuoltoon jossa kolmentoista viikon jono hammaspäivystykseen, paitsi sinä aamuna virolainen lääkäri jäikin saikulle kun ei saanut kunnallisesta aikaa tenniskyynärpäähän.

Vierailija
271/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä veronmaksajien painolastista voisi vähentää yhden veronmaksajan kannalta totaaliturhan kulutustutkijan ja sosiologian professorin. 

Vierailija
272/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on sitä pöhköismaista hyvinvointia, että insinöörinä tienaa 45k josta käteen jää 26k.

Ameriikan ihmemaassa saman tason insinööriheppu tienaa 80-100k dollaria. Käteen jää 60-70k.

Toki hän amerikassa maksaa siitä mitä käyttää, eikä veroina tehottomaan terveydenhuoltoon jossa kolmentoista viikon jono hammaspäivystykseen, paitsi sinä aamuna virolainen lääkäri jäikin saikulle kun ei saanut kunnallisesta aikaa tenniskyynärpäähän.

Pelleltä tuli sieltä säälittävä vertaus, jossa ei tiedä edes perusfaktoja. Siellä Amerikan ihmemaassa nimittäin terveydenhoitoon kuluu bruttokansantuotteesta valtavasti enemmän kuin meillä. Toki, jos et sairastu, voitat siinä. Muutoin tilanne on helposti toisin päin. Se on nimittän melkolailla sama monenko viikon jono hammaspäivystykseen on, jos siellä ei olekaan varaa käydä. 

Vierailija
273/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun työskentelin siivoojana, sain surkeaa palkkaa. Ko. Työtä väheksymättä päätin muutaman vuoden jälkeen opiskella itselleni keskiluokkaisen ammatin. Nyt olen tässä oman alan työssäni ja todellakin olen sitä mieltä, että eri ammateilla kuuluu olla erisuuruisia tuloja. Ei ihmisiä kiinnosta kehittää itseään, ammattiaan tai panostaa yhteiskuntaan jos ponnistelusta ei palkita vaan "otetaan löysät pois".

Lääkäri on palkkansa ansainnut ja ansaitsee ne löysät, jotka kyseiseen palkkaan kuuluu. Jos siivoojaa kismittää pienituloisuutensa, voi hän ottaa vaikka matematiikan kirjan käteen ja petrata loogista päättelykykyään, jolla pääsee pääsykokeissa pitkälle hakiessaan keskituloisen ammatin koulutukseen. Näin minäkin tein, koska en sietänyt sitä kitkutusta siivoojan palkalla. Harrastin ohjelmointia samalla ja nyt työskentelen IT-alalla. Tiedoksi vaan, että peruskoulussa ja lukiossa (jolloin aloin työskennellä siivoojana) matematiikan arvosanani oli hädin tuskin 6. Eli kyllä, kaikilla on mahdollisuus opetella ja oppia asioita kunhan malttaa istua aloilleen ja käydä kärsivällisesti aihe aiheelta opiskeltavaa asiaa läpi.

Jälleen yksi omaa itseään täynnä oleva omahyväinen "nousukas" ilmoittautui. Kun minä voin, niin kaikki muutkin voi! Jessus, työnnä ne ahkeruudet ja matikan kirjat ahteriis ja syvälle!

Vierailija
274/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, mutta se että siivooja tienaa tällä hetkellä vain parihunttia enemmän mitä työttömänä saa, niin ei niinkään.

Kyllä siivoustyöstä pitäisi saada helposti lähes kolmedonaa ylitöineen ja viikonloppulisineen.

Ongelma on ettei matalapalkka-alan hommat kannata lainkaan.

Kaikkia töitä tarvitaan tässä maailmassa.

Itse dipaninssinä saan tuplasti enemmän ansiosidonnaisella tekemättä yhtään mitään, mitä siivooja saa. Se ei ole reilua.

Vierailija
275/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskiluokka senkun ajelee volvoilla, mersuilla, bemareilla ja audeilla. Autoista päätellen vaikuttaa siltä, että sitä ylimääräistä rahaa on ja rutkasti. Ei täällä pienituloiset audeilla ajele. Miksi keskiluokka saisi nauttia tämmöisestä herkusta?

käyneet koulut ja saavat palkkaa

On mullakin AMK tutkinto ja silti olen joutunut työkokeiluun.

Vierailija
276/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole töitä, mutta mulla on vuokra-asunnon siivous kesken just nyt.

Vierailija
277/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole töitä, mutta mulla on vuokra-asunnon siivous kesken just nyt.

Juhannus on tulossa

Vierailija
278/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Esimerkiksi Netflix maksaa alle 10 euroa kuukaudessa. En ymmärrä, miksi suoratoistopalveluista on tehty näissä ulostuloissa jonkinlainen äärimmäisen ylellisyyden symboli. On totta, että esimerkiksi 70-luvulla se olisi ollut sitä ja sen toteuttaminen sen ajan tekniikoilla olisi ollut hyvin kallista, mutta nykyään, tässä ja nyt, se on hyvin halpa palvelu.

Halpahan se on, mutta sitten kun alkaa laskea se kymmenen euroa kuukaudessa netflix, spotify, joku lehtitilaus j ne. Siitä kertyy äkkiä vuodessa melkoinen potti vaikka tuntuu halvalta. Laskekaapa itse omanne jos uskallatte.

Suoratoistopalvelujen energiajalanjälki on sitten ihan oma lukunsa. Vanhanaikaisen telkkariohjelman katsominen silloin kun se lähetetään on paljon energiatehokkaampaa.

Suoratoistopalveluista ja muista vastaavista apeista tulee kuukaudessa äkkiä monta kymmentä tai yli satakin euroa. Tämä kun kerrotaan 12 tulee summaksi lomamatkan hinta. Yllätys?

Lisäksi koneiden ääressä viihtyminen on kaikki pois liikunnasta, ulkoilusta, ihmisten kanssa olemisesta, lukemisesta jne.

Vierailija
279/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paluu juurille.

Ei ennenkään muut kuin rikkaat matkustelleet ulkomaille lomalle vaan keskiluokka meni telttaretkelle kotimaahan makkaraa paistamaan.

Vierailija
280/374 |
19.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Pahimmin tilanne koettelee niitä, jotka ovat jo valmiiksi pienituloisia. Ihmisiä, jotka eivät ole varautuneet kustannusten nousuun, joilla ei ole puskureita ja jotka kulkevat äärirajoilla.

”On ymmärrettävää että heitä ahdistaa”, Wilska sanoo."

Noinhan se on.

Minä taas kyseenalaistaisin mieluummin se että pienituloisilla ja pelkillä avustuksilla elävillä on nykyisin sama elintaso sekä samat pelit ja vehkeet kuin ylemmällä keskiluokalla.

Olen jo eläkeiässä ja muistan kun lapsuudessani kotikylällä oli muutama rikas, kuten apteekkari ja pankinjohtaja. Kaikki muut olivat rutiköyhiä 60-luvun kehitysmaa-Suomessa. Nyt kaikilla, myös tukien varassa elävillä, pienituloisillakin on sama elintaso kuin apteekkarilla.

Itse itsensä ja perheensä työllä elättävällä on oikeus elintasoonsa, mutta tukien varassa eläviltä voisi ottaa löysät pois ja tehdä näin työnteosta kannattavaa.

Ei todellakaan ole samoja pelejä ja vehkeitä. Missä maailmassa sä elät? Meillä ei ole autoa, koska sen ylläpitämiseen ei olisi rahaa, asutaan ongelmalähiössä, penskoilla on puhelimet ja toisella läppäri, joka oli pakko hankkia lukioon. Ihan halvimmasta päästä kaikki. Meillä ei ole merkkivaatteita, leikkaan itse kaikkien hiukset, emme syö ulkona ikinä, emme matkustele. Jos keskiluokan tilanne on sama, niin ihmettelen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän neljä