Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?
Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.
Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.
Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.
Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, täällä on paljon työttömien puolestapuhujia "en tunne ketään joka olisi valinnut olla työtön" "tunnen vain yhden, joka haluaa olla työtön".
Mitenhän vastaisivat vaikka aikuissosiaalityössä työskentelevät, paljonko näkevät niitä jotka ei viitsi tosissaan työtä hakea, tai jos laitetaan valmiiksi osoitettuun työhön, niin vain istuvat?
Tai tekevät lapsen kun pitäisi alkaa työnhakuun?
Töitähän on aina ollut tarjolla esim maataloudessa. Myös ihan tänä päivänä.
Mutta se on kesän parhaaseen aikaan, kun olisi kivampi olla rannalla tai terassilla. Jo vuosikymmenet on tuotettu ulkomailta tekijöitä tekemään ne maatalouden "kurjat" työt. Mitä nyt puutarhoilla töitä on. Marjanpoimintaa, vihannesten poimintaa, salaatin pussittamista, kitkemistä, koulintaa, kastelua.
Olin ysärillä joka kesä teininä puutarhalla töissä. Ja joka kesä siellä oli virolaisia, sittemmin myös puolalaisia jne.
Pari aikuista suomalaista oli töissä siellä myös, mutta iso enemmistö ulkomaalaisia.
Ja kun aina vedetään syyksi että ulkomaalaisille ei makseta kunnolla - jokainen sai samaa palkkaa, yhdessähän me työskenneltiin ja olisi tullut pian ilmi, jos joku toinen saa isompaa palkkaa.
Koronakesä näytti kuinka innokkaita suomalaiset maatalousyrittäjät ovat palkkaamaan maanmiehiään. Suomalainen ei kelvannut työhön edes kriisitilanteessa.
Olen ollut viisi vuotta tämänhetkisessä työpaikassa ja alussa viihdyin todella hyvin. Pari vuotta sitten alkoi säästökuuri - eläkkeelle jääneiden tilalle ei otettu enää uusia työntekijöitä, työmäärä kasvoi koko ajan. Porukka on väsynyt, sairastaa paljon, yksi jopa pyörtyi työmatkalla. Monet lähtee muualle töihin. Sijaisia ei ole aina saatavilla ja joutuu hoitamaan sairastuneenkin tehtävät. Aika hyväkuntoinen täytyy olla, että tästä kaikesta selviää.
Mulla on pari lapsuuden kaveria jotka eivät koskaan menneet töihin. Ja kyllä heitä se kaduttaa nyt nelikymppisenä, mutta ei kukaan huoli tuollaisia täyskokemattomia, ei edes mihinkään hanttihommiin. Ainut mihin huolitaan on kuntouttava työtoiminta ja sielläkin saa olla vain rajoitetun ajan.
Että ei kyllä mitenkään kadehdittavalta elämältä kuulosta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään. Hän sanoi suoraan, ettei kiinnosta mennä töihin. Pelaa päivät.
No siellä on peliriippuvuus eli ongelma, joka estää työllistymistä ja muuta aktiivisuutta. Se peliriippuvuus pitää hoitaa ensin pois.
Pelata voi myös työkseen. Pelaaja ansaitsee huomattavasti paremmin kuin valtion virkamies. Näin ollen pelaajan verotettavat tulot ovat myös huomattavasti suuremmat pelaajana kuin valtion virkamiehenä.
Kuulostaa siltä, että haluat ESTÄÄ työllistymistä ja laskea ihmisten tuloja ja näin ollen verotuloja kertyisi vähemmän Suomeen. Ei kovin isänmaalliselta kuulosta toimintasi.
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiintoista, täällä on paljon työttömien puolestapuhujia "en tunne ketään joka olisi valinnut olla työtön" "tunnen vain yhden, joka haluaa olla työtön".
Mitenhän vastaisivat vaikka aikuissosiaalityössä työskentelevät, paljonko näkevät niitä jotka ei viitsi tosissaan työtä hakea, tai jos laitetaan valmiiksi osoitettuun työhön, niin vain istuvat?
Mutta se on kesän parhaaseen aikaan, kun olisi kivampi olla rannalla tai terassilla. Jo vuosikymmenet on tuotettu ulkomailta tekijöitä tekemään ne maatalouden "kurjat" työt. Mitä nyt puutarhoilla töitä on. Marjanpoimintaa, vihannesten poimintaa, salaatin pussittamista, kitkemistä, koulintaa, kastelua.
Olin ysärillä joka kesä teininä puutarhalla töissä. Ja joka kesä siellä oli virolaisia, sittemmin myös puolalaisia jne.
Pari aikuista suomalaista oli töissä siellä myös, mutta iso enemmistö ulkomaalaisia.
Ja kun aina vedetään syyksi että ulkomaalaisille ei makseta kunnolla - jokainen sai samaa palkkaa, yhdessähän me työskenneltiin ja olisi tullut pian ilmi, jos joku toinen saa isompaa palkkaa.
Ysärillä oli moni muukin asia toisin.
Itse olen nyt ansiosidonnaisella, eikä ole mitään hinkua töihin. Tienasin töissä ollessani hyvin, ja sijoituksissa on hyvin rahaa, velkaa ei ole. Vielä 15 vuotta eläkkeeseen, hyvin menee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan noin 100000. Tämä työkykyisten mutta työhaluttomien määrä nauttii mieluummin yhteiskunnan tukia kuin menisi töihin suurin piirtein samalla palkalla matalapalkka-, osa-aika- ja nollasopimustöihin.
Ja miksi menisikään, kun systeemi sallii lorvimisen.
Nyt onneksi hallitusohjelmassa tehdään muiden rahoilla oleskelu hiukan vaikeammaksi.
Minä en usko, että täysin työhaluttomia saadaan koskaan töihin, eikä tarvitse saadakaan (haluatko omalle työpaikallesi heitä?). Sen sijaan heikennykset osuvat pahiten niihin, joilla olisi halua töihin, muttei oteta, ja se on tässä kaikkein surkeinta ja pistää vihaksi.
Kyllä täysin haluttomat saadaan tekemään töitä, mikäli he eivät muuten saa rahaa. Siperia opettaa.
Sinun kommenttisi osoittaa taas kerran todeksi sen, minkä tiesinkin, eli täällä on paljon ihmisiä, joita ei haittaa se, että syyttömät joutuvat kärsimään. Sinäkin vain vihassasi ajat takaa niitä muutamia lusmuja, välittämättä mitä vahinkoa teet samalla. Päässäsi pyörii vain yksi asia ja kaikki muu on sille alisteista.
Täysin työhaluttomia ei saada töihin. He osaavat muut keinot elämänsä ylläpitämiseksi. Rikollisuus ja päihdeongelmat lisääntyvät.
Mikään yritys ei palkkaa työhalutonta. Yritysten tehtävä on tuottaa voittoa, ei palvella poliitikkojen tilastoja.
Vierailija kirjoitti:
Jos on paukkuja pelata niin pelatkoon.- vaikka sossutulolla, tuen antaja päättää.
Onhan niitä kokonaisia sukuja jotka eivät suostu töihin vaan elävät tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen nyt ansiosidonnaisella, eikä ole mitään hinkua töihin. Tienasin töissä ollessani hyvin, ja sijoituksissa on hyvin rahaa, velkaa ei ole. Vielä 15 vuotta eläkkeeseen, hyvin menee.
Se ansiosidonnainen loppuu aika pian ja sitten se hymy hyytyy. Siinä kohtaa olet ollut pitkään pois töistä ja työllistyminen on erittäin haastavaa. Sitten meneekin vuodet työttömyyskorvauksella jolla ei kyllä juhlita.
Vierailija kirjoitti:
Onhan niitä kokonaisia sukuja jotka eivät suostu töihin vaan elävät tuilla.
Laitappa nyt tähän ketjuun jokin esimerkki.
Palstalaisten mielikuvat pyörii romaneissa somaleissa sun muissa?
jotka 0,001 prosenttia kaikesta mutta ottaa silmään ja aavistelaan.
Eikö niin.
No kärsii em syystä satoja tuhansia tavan suomalaisia. PERKELE.
Huvia tuskin työttömyys on, mutta tukia käytetään surutta väärin varallisuudesta (tuloluokka perhe) huolimatta.
Erinäisten tukien "luvallinen" tarpeeton maksattaminen Kelalla, TE keskuksella jne on maan tapa.
Rahastajia löytyy luokkayhteiskunnan jokaiselta tasolta!
Maataloudesta, asumistuesta, yritys tuista työmarkkinatuesta, Kela maksaa kaiken jne.........
Myös miljonäärin puoliso on oikeutettu työmarkkinatukeen,- asumistukeen, lakisääteisiin tukirahoihin!!!!!!!
Rikkaiden "säätiöt" ja yleishyödylliset yhteisöt on suomettunut tapa kiertää kaikesta verojen maksusta???
veronkierto kirjoitti:
Huvia tuskin työttömyys on, mutta tukia käytetään surutta väärin varallisuudesta (tuloluokka perhe) huolimatta.
Erinäisten tukien "luvallinen" tarpeeton maksattaminen Kelalla, TE keskuksella jne on maan tapa.
Rahastajia löytyy luokkayhteiskunnan jokaiselta tasolta!
Maataloudesta, asumistuesta, yritys tuista työmarkkinatuesta, Kela maksaa kaiken jne.........
Myös miljonäärin puoliso on oikeutettu työmarkkinatukeen,- asumistukeen, lakisääteisiin tukirahoihin!!!!!!!
Rikkaiden "säätiöt" ja yleishyödylliset yhteisöt on suomettunut tapa kiertää kaikesta verojen maksusta???
Juuri näin! Tiedän parikin perhettä joissa opiskelevan jälkikasvun asuminen perheen sijoitusasunnoissa on järjestetty niin, että nuori saa asumistuen vaikka ei todellisuudessa maksa asumisesta kuin yhtiövastikkeen.
Minun tuttavapiiristä tiedän useamman jotka voisivat tehdä töitä mutta päättivät toisin. Kaveripariskunta on tällaisia työnvieruksujia joita kiinnostaa lähinnä kotona lusmuilu. Molemmat fiksuja ihmisiä, toisella korkeakoulututkinto ja toinen voisi hyvin opiskella sellaisen. Nyt kumpikin hakee vain paikkoja joihin heillä ei ole koulutusta ja/tai kokemusta ja valittavat kun työnantajat eivät anna heille mahdollisuutta. Heidän kauttansa tiedän useamman työttömän myös, mutta heillä on jo mielenterveydellisiä ongelmia. Sitten tiedän myös perheen jossa kaikki 4 lasta (25-35v) ovat korkeakoulutettuja pitkäaikaistyöttömiä. Eivät suostu hakemaan muita kuin omanalan hommia. Yksi lapsista on jo muuttanut takaisin vanhempiensa luo kun ei rahat riitä vuokraan.
Joten kyllä, hyvä jos uusi hallitus potkii näitä ihmisiä töihin. Ei minulle ole tullut mieleenkään että istuisin p"rseelläni vuodenpäivät odottamassa omanalan hommia vaan olen työttömänä etsinyt mitä vain väliaikaishommaa jonka aikana olen sitten voinut rauhassa odotella parempaa pestiä.
Vierailija kirjoitti:
Palstalaisten mielikuvat pyörii romaneissa somaleissa sun muissa?
jotka 0,001 prosenttia kaikesta mutta ottaa silmään ja aavistelaan.
Eikö niin.
No kärsii em syystä satoja tuhansia tavan suomalaisia. PERKELE.
Minun tuntemat loiset ovat ihan kotosuomalaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koronakesä näytti kuinka innokkaita suomalaiset maatalousyrittäjät ovat palkkaamaan maanmiehiään. Suomalainen ei kelvannut työhön edes kriisitilanteessa.
Onko tuo muna vai kana- ongelma, eli toisaalta voidaan kysyä, ovatko maatalousyrittäjät nähneet, että maanmiehet eivät kauan pysy työmaalla jos heidän pitäisi tehdä samoilla ehdoilla ja samoissa olosuhteissa kuin ulkomaisten työntekijöiden?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No siellä on peliriippuvuus eli ongelma, joka estää työllistymistä ja muuta aktiivisuutta. Se peliriippuvuus pitää hoitaa ensin pois.
Pelata voi myös työkseen. Pelaaja ansaitsee huomattavasti paremmin kuin valtion virkamies. Näin ollen pelaajan verotettavat tulot ovat myös huomattavasti suuremmat pelaajana kuin valtion virkamiehenä.
Kuulostaa siltä, että haluat ESTÄÄ työllistymistä ja laskea ihmisten tuloja ja näin ollen verotuloja kertyisi vähemmän Suomeen. Ei kovin isänmaalliselta kuulosta toimintasi.
Voi lotossakin ansaita paremmin kuin valtion virkamiehenä, mutta ei kenellekään kannata moista uraa suositella. Pelaaminen on myös kokonaisnettovaikutuksiltaan huomattavan haitallista yhteiskunnalle, vaikka totta kai aina joku pystyy esittelemään suurvoittoja.
Kolme mulle on näin julistanut. Mutta näistäkin yksi meni kouluun, toinen vapaaehtoisesti työkokeiluun harrastukseensa liittyvään yhdistykseen ja kolmas heittelee keikkaa kuljetusalalla.
Tuskin kukaan osaa vastata tuohon ap:n kysymykseen, mutta kyllähän niitä jonkin verran löytyy.
Ymmärrän ihan täysin niitä, jotka eivät ole työelämässä itsestä riippumattomista syistä (ei tule palkatuksi, on oikeasti sairas ja kykenemätön töihin tms.), mutta entä nämä huvikseen pitkäaikaistyöttömät ja valtion tuilla elävät? En ihan täysin ymmärrä heitä, mutta ehkä minun ei tarvitsekaan ymmärtää. Yllättävää kyllä, että löytyy ylipäänsä tällaisia ihmisiä, joita ei yhtään kiinnosta toisten mielipiteet. Kyllähän sen nyt jokainen normaali kansalainen tietää, että näitä huvikseen työstä kieltäytyjiä ja tukia nostavia lusmuja ei katsota kovin hyvällä meillä Suomessa ja se asia tulee tuskin ikinä muuttumaan. Niitähän pidetään ihan pohjasakkana. Mä en itse viitsi sanoa kenellekään tuollaiselle kasvokkain mun ajatuksia, mutta kyllähän se tuntuu aina vähän omituiselle, jos itse on tehnyt paljon töitä, opiskellut ja muutenkin kehittänyt itseään esim. 10 vuoden sisällä ja niiden samojen vuosien sisään toinen kertoo vaan tyytyväisesti lähinnä makoilleensa kotona ja kääntäneensä kylkeä. Blää. Jokainen tehkööt miten itse tykkää, mutta onko se toisaalta ihme, jos saa tuolla elämäntyylillä paljon kritiikkiä tai sitä hiljaista mulkoilua?