Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?
Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.
Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.
Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.
Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?
Kommentit (425)
Kyllä niitä melko paljon on valitettavasti näin te-toimiston työntekijän näkökulmasta. Monille kun yrittää tarjota palveluita, esim työvoimakoulutusta, työkokeilua tai valemmennusta niin ei kiinnosta ja jos ehdottaa jotain matalan kynnyksen osa-aikatyötä niin ei kiinnosta sekään. Ainakin itse jos olisin työttönänä yhtään pidempää niin menisin koulutuksiin ja palveluihin tai vaikka siivoamaan tai mitä tahansa. Ja sitten on niitä jotka hakevat työvoimakoulutukseen jotta saavat siitä 9e lisää päivässä. Ei niin väliä onko siitä koulutuksesta hyötyä.
Vierailija kirjoitti:
Usein kun puhutaan näistä, joita "ei työnteko kiinnosta", unohdetaan kolikon kääntöpuoli. Missä työnantajat, jotka olisivat palkkaamaan tällaisen motivaatiovajaan henkilön perseilemään työpaikalle? Luulen vähän, että hiljaista pitää.
Motivaatiota alkaa löytyä jos ei saakaan niin hyviä etuuksia kuin nyt. Raha motivoi. Se on vain näin.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä melko paljon on valitettavasti näin te-toimiston työntekijän näkökulmasta. Monille kun yrittää tarjota palveluita, esim työvoimakoulutusta, työkokeilua tai valemmennusta niin ei kiinnosta ja jos ehdottaa jotain matalan kynnyksen osa-aikatyötä niin ei kiinnosta sekään. Ainakin itse jos olisin työttönänä yhtään pidempää niin menisin koulutuksiin ja palveluihin tai vaikka siivoamaan tai mitä tahansa. Ja sitten on niitä jotka hakevat työvoimakoulutukseen jotta saavat siitä 9e lisää päivässä. Ei niin väliä onko siitä koulutuksesta hyötyä.
Eikö olekkin ihmeellistä että ihmisiä on erilaisia? Saitko peräti Nobel-palkinnon tästä havainnosta? Työssäkäyvissäkin on erilaisia ihmisiä. On laiskoja, on ahkeria, on älykkäitä ja helvetin tyhmiä, on juoppoja ja raittiita. Jatketaanko listaa?
Vierailija kirjoitti:
Usein kun puhutaan näistä, joita "ei työnteko kiinnosta", unohdetaan kolikon kääntöpuoli. Missä työnantajat, jotka olisivat palkkaamaan tällaisen motivaatiovajaan henkilön perseilemään työpaikalle? Luulen vähän, että hiljaista pitää.
Se on tässä yhteiskunnassa ihan jokaisen mahdollista työllistää vaikka itse itsensä, eikä yrittää syyllistää jotain kasvotonta "työnantajat" joukkoa.
Amerikassa on näin. Joko teet duunia, työllistät itsesi, tai asut autossa. Suurin osa ihmisistä pystyy elannon hankkimaan, kun on pakko.
Meillä ei ole pakko.
Vähän liian pitkälle on viety turvaverkkosysteemi meillä, toisaalta osa putoaa siitä vieläkin läpi (sairastuneet esim). Mutta on täysin mahdollista että nuori ja terve ihminen vain nostaa tukia, eikä hakeudu töihin, eikä siihen oikein voi puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö olekkin ihmeellistä että ihmisiä on erilaisia? Saitko peräti Nobel-palkinnon tästä havainnosta? Työssäkäyvissäkin on erilaisia ihmisiä. On laiskoja, on ahkeria, on älykkäitä ja helvetin tyhmiä, on juoppoja ja raittiita. Jatketaanko listaa?
Sinähän se neropatti olet. Ketju nimenomaan lähti kysymyksestä, onko ihmisissä sellaisia jotka vain nostaa tukia. Eli, myönnätkö siis sinäkin, että ihmisiä on niin erilaisia, että osa vain lokkeilee läpi elämän?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinähän se neropatti olet. Ketju nimenomaan lähti kysymyksestä, onko ihmisissä sellaisia jotka vain nostaa tukia. Eli, myönnätkö siis sinäkin, että ihmisiä on niin erilaisia, että osa vain lokkeilee läpi elämän?
Kyllä, en ole sitä kieltänytkään, mutta miksi nimenomaan vain työttömät niputetaan samaan muottiin? Ja kyllä, työllisissäkin on lokkeilijoita ja toisten hyväksikäyttäjiä. Emme elä niin täydellisessä maailmassa kuin työssäkäyvät kuvittelevat. Ehkä joittenkin ihmisten pitäisi muuttaa johonkin Neuvostoliiton kaltaiseen maahan. Arbeit macht frei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä niitä
melko paljon on valitettavasti näin te-toimiston työntekijän näkökulmasta. Monille kun yrittää tarjota palveluita, esim työvoimakoulutusta, työkokeilua tai valemmennusta niin ei kiinnosta ja jos ehdottaa jotain matalan kynnyksen osa-aikatyötä niin ei kiinnosta sekään. Ainakin itse jos olisin työttönänä yhtään pidempää niin menisin koulutuksiin ja palveluihin tai vaikka siivoamaan tai mitä tahansa. Ja sitten on niitä jotka hakevat työvoimakoulutukseen jotta saavat siitä 9e lisää päivässä. Ei niin väliä onko siitä koulutuksesta hyötyä.Eikö olekkin ihmeellistä että ihmisiä on erilaisia? Saitko peräti Nobel-palkinnon tästä havainnosta? Työssäkäyvissäkin on erilaisia ihmisiä. On laiskoja, on ahkeria, on älykkäitä ja helvetin tyhmiä, on juoppoja ja raittiita. Jatketaanko listaa?
Nobel-palkintokin on tuki siinä missä muutkin tuet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on tässä yhteiskunnassa ihan jokaisen mahdollista työllistää vaikka itse itsensä, eikä yrittää syyllistää jotain kasvotonta "työnantajat" joukkoa.
Amerikassa on näin. Joko teet duunia, työllistät itsesi, tai asut autossa. Suurin osa ihmisistä pystyy elannon hankkimaan, kun on pakko.
Meillä ei ole pakko.
Vähän liian pitkälle on viety turvaverkkosysteemi meillä, toisaalta osa putoaa siitä vieläkin läpi (sairastuneet esim). Mutta on täysin mahdollista että nuori ja terve ihminen vain nostaa tukia, eikä hakeudu töihin, eikä siihen oikein voi puuttua.
Meillä on sen sijaan pakko ryhtyä valtion virkamieheksi ja tai poliitikoksi. Yhdysvalloissa saa sen sijaan vapaasti valita ammattinsa.
Vierailija kirjoitti:
Oisko niin, että sinä yrität estää rahakkaan tuottavan työn tekemisen (ja samalla rahakkaiden verotulojen tulemisen Suomen valtiolle) toiselta ihmiseltä jotta itse saisit boonuksia ja kun itse et saa parempaakaan työtä. Aika julmaa, epäisänmaallista ja itsekästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oisko niin, että sinä yrität estää rahakkaan tuottavan työn tekemisen (ja samalla rahakkaiden verotulojen tulemisen Suomen valtiolle) toiselta ihmiseltä jotta itse saisit boonuksia ja kun itse et saa parempaakaan työtä. Aika julmaa, epäisänmaallista ja itsekästä.
Te-virkamieheksihän päätyy sellaiset luuserit, jotka eivät saa eivötkä viitsi hakea töitä muualta, niitä oikeita töitä. Sen lisäksi te-virkamiehen palkka maksetaan verorahoista. Hankkisit sinäkin työpaikan yksityiseltä sektorilta niin ei tarvitsisi maksaa verorahoista tuollaisesta luuhaamisesta ja laiskottelusta te-virkamiehenä TyönEsto-toimistossa.
0. Työttömiä tunnen jotain tusinan verran. Useimmat saa kuulla, että ovat liian vanhoja. Samanikäiset aikanaan verkostoituneet ovat aina saaneet hyvin töitä, että muistakaa ihmiset verkostoitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole pakko.
Jep. Työpaikkoja syntyy, kun ihmiset aktivoituvat ja alkavat esim. kehittämään taitojaan ja tarjoamaan työtään. Ei ole todellakaan sen kuuluisan jonkun muun vastuulla luoda kenellekään työpaikkaa.
Oliko tää jo täällä?
Ossi Nyman on "ideologisesti työtön" eli juuri tän ketjun otsikon mukainen.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/79f070aa-3642-41b5-a68f-82f791224a2d
Vierailija kirjoitti:
0. Työttömiä tunnen jotain tusinan verran. Useimmat saa kuulla, että ovat liian vanhoja. Samanikäiset aikanaan verkostoituneet ovat aina saaneet hyvin töitä, että muistakaa ihmiset verkostoitua.
Miten verkostoituminen tapahtuu? Mitä siinä oikeasti tehdään? Ystäviä ei viitsisi rasittaa pyytämällä heitä auttamaan työn saannissa. Sukulaisten suosiminen on nepotismia. Kenen kanssa pitäisi verkostoitua ja miten?
"Oikeasti sairaat on eri asia", tästä olen samaa mieltä! Mutta laki on sama kaikille. Kela tai Te keskus ei katso oletko 17 vuotias nisti vai 40 vuotias jolla on 20 vuotta työhistoriaa. Kuntoutus ja eläkelaki on nivottu samaan pakettiin sekavasti, jotta kaikki kuntoutus voidaan evätä. Nisti joka ei edes halua töitä ja joku jolla on vuosia työkokemusta ovat samalla viivalla. Itse haluaisin vain kuntoutusta ja on velat maksettavana.
Vierailija kirjoitti:
Teitä te- toimiston työntekijöitä ei oikeasti kiinnosta etsiä työttömälle sopivaa työtä, heittelette vaan niitä työtarjouksianne umpimähkään. Osa-aikaisuus ei ratkaise mitään kun vaikka olisi lähes täydet tunnit niin se ei teille kelpaa, siltä täytyy rampata siellä työnhakukeskusteluissa ja hakea työpaikkoja joissa on ehkä yksi tunti enemmän viikossa. Olen todella pettynyt te-toimistoon.
Kaikki kotiäidit ja yh mammat jotka elättää itsensä tuilla eikö suostu töihin menemään
Yksikin sellainen on liikaa jos tekee sen toisten rahoilla. Jos on työllään ansainnut varallisuuden ja elää sillä niin se on ihan eri asia.
Minä olen yksi näistä työttömien puolestapuhujista. En siis tietenkään elämäntapatyöttömyyden. Olen itse töissä, mutta olen myös ollut vuoden työttömänä ja muistan kuinka ahdistavaa se oli. Sinä aikana minut pakotettiin kahdelle kurssille ja työkokeiluun, ehdotettiin myös muuttoa Helsinkiin. Rupesin opiskelemaan alaa joka ei kiinnostanut pätkääkään, ihan vaan siksi että pääsisin siitä ahdistuksesta. Olin nuori ja vielä hukassa kun en tiennyt mitä haluan tehdä, ja olisin tarvinut siihen tukea ja opastusta. Nyt olen töissä ollut jo pitkään, alalla joka ei kiinnosta. Harmittaa etten silloin saanut miettiä rauhassa ja kokeilla asioita. Olisin todennäköisesti päätynyt ihan eri alalle.
Nykyisessä epävarmuuden tilassa en myöskään voi laskea sen varaan että työpaikkani säilyisi ikuisesti, tai saisin heti uuden työn. Harva työttömien tukia vastustava tuntuu ymmärtävän että voivat joskus itsekin joutua työttömäksi.