Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?
Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.
Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.
Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.
Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan noin 100000. Tämä työkykyisten mutta työhaluttomien määrä nauttii mieluummin yhteiskunnan tukia kuin menisi töihin suurin piirtein samalla palkalla matalapalkka-, osa-aika- ja nollasopimustöihin.
Ja miksi menisikään, kun systeemi sallii lorvimisen.
Nyt onneksi hallitusohjelmassa tehdään muiden rahoilla oleskelu hiukan vaikeammaksi.
Haista home, vain marginaalinen syrjäytyneiden ja ongelmaisten ihmisten joukko toimii näin. Samalla lailla minä voisin yleistää yhden väärin toimineen yrittäjän vuoksi kaikki Suomen yrittäjät, että ne kaikki harjoittavat ihmiskauppaa, kiertävät veroja, huijaavat minkä ehtivät ja tekevät petoksia. Laittavat valtion maksanaan eläkkeensä ja ilmoittavat tulonsa niin pieneksi, jotta saavat asumistukea.
No ei se mene ihan niin.
Mun piireissä oli opiskelujen jälkeen ihan luonnollista todeta, etten kyllä ota tuota tai tuota työtä kun ei se vastaa koulutusta. Jotkut sitten ootteli sitä koulutusta vastaavaa työtä loputtomiin, moni lähti opiskelemaan jatkotutkintoa kun ei mikään tarjolla ollut työ käynyt. Nyt me, jotka otimme vastaan opiskelujen jälkeen lyhyttä pätkää, siivoustyötä, myyntihommia tmv ollaan tehty parikymmentä vuotta uraa ja siis kerrytetty omaisuutta ja säästöjä. Jatko-opintoihin lähteneet ovat tehneet pätkiä projekteissa kolmannella sektorilla tai julkisella, joku vaihtanut täysin alaakin.
Kyllä "huonommankin" työn vastaanottaminen kannattaa, se on aina eteenpäin.
Mikä on noin surkea koulutus ettei kukaan tahdo työllistyä? Sellainenhan pitää lopettaa turhana. Usein käy niin varsinkin naisten kohdalla, jos ottaa työn, joka ei vastaa koulutusta tai osaamista niin sille tielle jää. Saa vähän niin kuin leiman otsaansa.
Korkeakoulutetuista ka 12% (2021) on työtön vielä vuosi valmistumisen jälkeen. Osa tietysti tuostakin 88 prosentista työllistynyt toiselle alalle, startannut yritystoiminnan tai jatkanut opintoja. Keskimäärin valmistumisesta työllistymiseen kuluu 4-5kk. Ei todellakaan poikkeuksellista olla työtön valmistumisen hetkellä, eikä sun ivallinen asenteesi nuorten ahdinkoa tilanteessa paranna.
Ja empiirisen kokemuksen mukaan jälkimmäinen väite ei pidä paikkaansa. Työssäoleva saa paikan jos on 2 tasavahvaa ehdokasta.
Sit pitäisi muistaa että on meidän kaikkien etu että ihan kaikkia ei sinne työelämään normaalien sekaan pakoteta. Miettikää nyt jotain narkkia tai alkoholistia. Kuka ne haluaa työkaveriksi sekoilemaan, pöllimään firman ja muiden tekijöiden tavaroita, olemaan myöhässä tai saikulla, kärsimään vieroitusoireista ja selvittelemään välejään. Minä en ainakaan halua. Ja harvemmin kai nuo millään eläkkeellä on. Kattokaa nyt vaikka monen nuoren rappiotiktokkaamista. Vähiten harmia niistä on kun ovat keskenään ja ryyppäävät.
Ja jos niiltä jotain viimesijaisia tukia aletaan leikellä niin rikoksiahan ne alkaa tekemään. Yhteiskuntarauhastakin voi maksaa jotain niin pitkään kun noita ei pakkohoitoon voi laittaa.
Minä tunnen nyt 50 v. pariskunnan jotka ovat viimeksi olleet töissä 2013....
Ymmärretävää. Ensin terveydenhuolto haistattaa pitkät, sitten poliitikot haistattaa pitkät, ja muut peräjälkeen. Aina kun yrität jotain on joku silkkip&%##e tietämässä paremmin. Sitten vaan aattelet ettet jaksa enää ja tervyeskin alkaa reistailla, kun pääsis eläkkeelle. Ei sinne pääse. Eikä pääse töihinkään. Useimmat alkaa tuhota itseään. Minä olen alkanut asennoitua viralliseen yhteiskuntaa äärimmäisellä vastenmielisyydellä ja itsepintaisella passiivisella vastarinnalla.
Olen ollut amistaustalla noin 40 vuotta työelämässä. Sitä ennen suoritin konekirjoituskurssin ja sain sillä ensimmäisen työpaikkani.
Olen ollut noin 7 eri ammatissa työssä. Aina on koulutettu työhön työpaikassa ja yhdessä olinkin pitkään ja silloin ylenin asiantuntijaksi ja suoritin työn ohessa insinöörin tutkinnon.
Olen ollut työttömänä 5 kuukautta ja silloin sain ansiosidonnaista. Kieltämättä tuli joskus mieleen, että olisihan tämä mukavaa pitempäänkin, koska ansiosidonnaisella jäi rahaa paljon enemmän käteen kuin samalla palkalla työssä, koska silloin oli aikaa harrastaa ja tehdä itse ruokansa, eikä tullut työssäkäyntikustannuksia. Sijoitin hyvikseni silloin sääsyneet rahat indeksirahastoon ja ne olivat sitten poikineet 10 vuodessa moninkertaisiksi.
No sitten taas tarjottiin eri alalta töitä ja minähän menin, koska olen tottelevainen kansalainen. Ja toki eläke viimeisinä vuosina mukavasti kertyi isommaksi.
Vierailija kirjoitti:
Mun exälle tarjottiin töitä, mutta hän kieltäytyi niistä kun töitä olisi ollut myös perjantaisin. Vaahtosi käsittäneensä, että viikonloput ovat vapaita ja hänen mielestään viikonloppu kesti perjantaista sunnuntaisin. Ei onnistuisi viikonlopun vietto, kun kaverit aloittelisivat jo perjantaina ja hän olisi kolmeen saakka töissä.
Taas näitä oikeistotrollin heittoja.
Oikeampi kysymys on se, kuinka suuren osan pitkäaikaistyöttömistä työnantajat ovat valmiita ottamaan töihin. Luulen, että luku on alle 10 prosenttia aikaisemmasta työkokemuksesta riippuen.
Jos on mielenterveystaustaa, aukkoinen seevee ja pitkää työttömyyttä, kukaan ei halua.
Työllistymisen ongelma ei ole työttömissä vaan työnantajissa, joille pitkäaikaistyötön voi lähettää miljoona hakemusta niihin edes vastausta saamatta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan noin 100000. Tämä työkykyisten mutta työhaluttomien määrä nauttii mieluummin yhteiskunnan tukia kuin menisi töihin suurin piirtein samalla palkalla matalapalkka-, osa-aika- ja nollasopimustöihin.
Nyt onneksi hallitusohjelmassa tehdään muiden rahoilla oleskelu hiukan vaikeammaksi.
Haista home, vain marginaalinen syrjäytyneiden ja ongelmaisten ihmisten joukko toimii näin. Samalla lailla minä voisin yleistää yhden väärin toimineen yrittäjän vuoksi kaikki Suomen yrittäjät, että ne kaikki harjoittavat ihmiskauppaa, kiertävät veroja, huijaavat minkä ehtivät ja tekevät petoksia. Laittavat valtion maksanaan eläkkeensä ja ilmoittavat tulonsa niin pieneksi, jotta saavat asumistukea.
No ei se mene ihan niin.
Mun piireissä oli opiskelujen jälkeen ihan luonnollista todeta, etten kyllä ota tuota tai tuota työtä kun ei se vastaa koulutusta. Jotkut sitten ootteli sitä koulutusta vastaavaa työtä loputtomiin, moni lähti opiskelemaan jatkotutkintoa kun ei mikään tarjolla ollut työ käynyt. Nyt me, jotka otimme vastaan opiskelujen jälkeen lyhyttä pätkää, siivoustyötä, myyntihommia tmv ollaan tehty parikymmentä vuotta uraa ja siis kerrytetty omaisuutta ja säästöjä. Jatko-opintoihin lähteneet ovat tehneet pätkiä projekteissa kolmannella sektorilla tai julkisella, joku vaihtanut täysin alaakin.
Mikä on noin surkea koulutus ettei kukaan tahdo työllistyä? Sellainenhan pitää lopettaa turhana. Usein käy niin varsinkin naisten kohdalla, jos ottaa työn, joka ei vastaa koulutusta tai osaamista niin sille tielle jää. Saa vähän niin kuin leiman otsaansa.
Korkeakoulutetuista ka 12% (2021) on työtön vielä vuosi valmistumisen jälkeen. Osa tietysti tuostakin 88 prosentista työllistynyt toiselle alalle, startannut yritystoiminnan tai jatkanut opintoja. Keskimäärin valmistumisesta työllistymiseen kuluu 4-5kk. Ei todellakaan poikkeuksellista olla työtön valmistumisen hetkellä, eikä sun ivallinen asenteesi nuorten ahdinkoa tilanteessa paranna.
Ja empiirisen kokemuksen mukaan jälkimmäinen väite ei pidä paikkaansa. Työssäoleva saa paikan jos on 2 tasavahvaa ehdokasta.
Alasi on?
Vierailija kirjoitti:
Entäs nämä, jotka roikkuvat työpaikalla turhanpanttina?
Eli saikuttavat aina kun voivat. Raahautuvat tiistaina töihin vanhalle viinalle haisten.
Kun kulkee ohi, niin selain on auki ja siinä on jonkun nettikaupan sivut auki.Ruokatunnit venyvät puolella. Työaikana kadotaan hoiteleen omia juttuja, annetaan "työhullujen" hoidella omatkin työt.
Mutta ovat niin "hyviä tyyppejä". Esimiestä nuoleskellaan ja mielistellään ja viedään surutta kunnia muiden tekemistä töistä.
Entinen työkaveri oli aina saikulla perjantaina. Hän teki työaikana omaa bisnestä, kävi kampaajalla keskellä päivää ja sysäsi omat työt aina jollekin harjoittelijalle. Tämä onnistui, koska pomo on hänen aviomiehensä pitkäaikainen kaveri ja liiketuttava. Lisäksi rouva juorusi kaikista selän takana ja kertoi ihmisten yksityisasioita. Hän ei suostunut millään jäämään eläkkeelle silloin, kun olisi päässyt ikänsä puolesta, ja koki lopulta lempeän patistelun kiusaamisena. Kaksi nuorempaa työntekijää odottivat, että jompikumpi saisi hänen virkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se mene ihan niin.
Ja empiirisen kokemuksen mukaan jälkimmäinen väite ei pidä paikkaansa. Työssäoleva saa paikan jos on 2 tasavahvaa ehdokasta.Alasi on?
Ict insinööri olin kun valmistuin, jos sillä nyt on jotain merkitystä. Kitkatyöttömyyttä on käytännössä kaikilla muilla korkeakoulutetuilla kuin lääkäreillä ja juristeilla. Kerro sinä nyt että olet lääkäri niin minä suosittelen sitten äänestämään persuja ja maksamaan liiton maksut jatkossakin niin saat pidettyä erioikeutetun asemasi.
Vierailija kirjoitti:
Niitä on oikeasti todella vähän, kaikki oikeasti työkykyiset ja suurinosa osatyökykyisistä haluaa tehdä töitä.
Mielikuva on tarkoituksella rakennettu sillä sen verukkeella voidaan perustella päätöksiä ja leikkauksia. Vaikka työllisyys saataisi 90% samaa mantraa tullaan hokemaan vielä pitkään.
Se on jännä että työttömyys myös johtuu aina työttömästä, eikä ikinä siitä työnantajasta joka niitä työpaikkoja luo.
Ainoa syy miksi tuntemani ihmiset eivät ole ottaneet tiettyjä töitä vastaan on se että niistä tietyistä töistä ei haluta maksaa palkkaa jolla tulisi toimeen, jos niistäkin töistä maksettaisi palkka jolla tulisi toimeen ne vietäisi käsistä heti.
Kaiken logiikan mukaan sanktiot ja karenssit kuuluisivat työnantajille eikä työntekijöille, paitai tientenkin jos tahallaan töpeksii.
Työpaikkahaastatteluun kutsutuista on 30-50% kieltäytynyt työpaikasta eri tavoin ilmaisten. Palkka TESin mukainen, töissäolijat viihtyvät.
Vierailija kirjoitti:
Oikeampi kysymys on se, kuinka suuren osan pitkäaikaistyöttömistä työnantajat ovat valmiita ottamaan töihin. Luulen, että luku on alle 10 prosenttia aikaisemmasta työkokemuksesta riippuen.
Jos on mielenterveystaustaa, aukkoinen seevee ja pitkää työttömyyttä, kukaan ei halua.
Työllistymisen ongelma ei ole työttömissä vaan työnantajissa, joille pitkäaikaistyötön voi lähettää miljoona hakemusta niihin edes vastausta saamatta.
Työttömiähän ei kukaan yksityiseltä sektorilta työllistä, vaan heidät pistetään välityömarkkinoille, eli orjanvälitysfirmoihin ja työkkärin alihankintakursseille. Ongelma on vähän se, että ekan tai tokan reissun jälkeen hitaampikin huomaa kusetuksen nimen, ja säätää työtahdin ja -laadun palkan mukaiseksi eli 9 euroon per päivä, jolloin homman kustannukset karkaavat uusiin sfääreihin ja työ muuttuu koko lailla tuottamattomaksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei taatusti kukaan! Jokaisella työttömällä on omat painavat syynsä olla työtön: Joko vaikeuksia työnsaannissa, huonoa työhönohjausta ja neuvontaa TE-toimistolta tai muita ongelmia elämässä kuten päihdeongelmia tai terveyshuolia.
Kun puhutaan todella isoista ihmismääristä, on aivan varmaa, että sekaan mahtuu myös elämäntapatyöttömiä. Ei sellaisia paljon ole, mutta on kuitenkin. Kokonaisuuden kannalta tämä ryhmä on merkityksetön, vaikka yhteiskunnan moraalin ja oikeudenmukaisuuden kokemuksen kannalta heidän merkityksensä voi olla iso.
Toinen ryhmä ovat ne, jotka virallisesti ovat työttömiä, mutta joilla on ainakin jonkin verran pimeitä sivutuloja. Tehdään käteismaksua vastaan töitä kavereille, pyöritetään pientä bisnestä eli tehdään maksua vastaan palveluita tai tuotteita, eikä ilmoiteta tuloja verottajalle. Nämä ovat oikeasti ongelma, koska he haluavat tehdä ainakin jonkin verran töitä, mutta eivät halua osallistua yhteiskunnan pyörittämiseen. Jos pimeitä tuloja tai bisneksiä on paljon, nämä ihmiset muuttuvat yrittäjiksi, jotka kehuvat olevansa nettomaksajia (jopa silloin, kun eivät sitä ole) ja yhteiskunnan tukipilareita ja vaativat tukia pois huijareilta.
Kolmas ryhmä ovat ne, jotka oikeasti pärjäävät pienillä tuilla. He saattavat olla maalla asuvia itse hankitussa tai vanhemmilta perityssä talossa asuvia ihmisiä, jotka hankkivat ruokansa kotitarveviljelyllä, marjoja ja sieniä keräämällä, kalastamalla ja metsästämällä. Heillä voi olla pieniä laillisia sivutuloja (marjat vaikkapa). He voisivat ottaa työtä vastaan, jos sitä olisi tarjolla kotipaikkakunnalla, mutta he eivät ole valmiita muuttamaan työn perässä, koska kotiseudullaan he pärjäävät ihan hyvin pienillä tuilla, itse hankituilla pienillä lisätuloilla ja kaverien avulla.
Mitä näille pitäisi tehdä? Ensimmäiselle ryhmälle ei välttämättä kannata tehdä mitään, koska se maksaisi enemmän kuin tuottaisi. Kolmas ryhmä saattaisi pärjätä jopa ilman tukia, mutta on ehkä parempi maksaa pientä tukea ja pitää heidät edes jollain tavalla kiinni yhteiskunnassa. Ainoa ongelma on toinen ryhmä, joka käyttää järjestelmää hyväkseen.
10 vuotta työttömänä, pitkä ura oli takana ja leikkaus vei työkyvyn. Muutaman heiton jos saisi sanoa.
-Luotit että pitkät päivät kannattaa ja jos jotain sattuu sinusta pidetään huolta? Väärin ja arvaa uudelleen.
-Leikkaava tai vastuussa oleva lääkäri ottaa vastuun. Arvaa udelleen, lääkärit ovat nimettömiä ja kasvottomia.
-No viet asian oikeuteen ja saat oikeutta. Väärin ja arvaa udelleen. Sinä maksat oikeuden kulut ja olet vielä syvemmässä paskassa.
-Sait lausunnon ylilääkäriltä ja nyt saat kuntoutuksen, väärin. Vakuutusyhtiön lääkäri toteaa ettei sinussa ole vikaa ja Kela komppaa sitä lausuntoa.
-Laki on varmasti kirjoitettu hyvin, ja väärin taas. Eläke ja kuntoutus laki on yksi ja sama. Ympäripyöreä laki
joka antaa oikeuden päättää mitä haluavat. Jos ei ole vaaraa että joudut eläkeelle, et saa kuntoutusta ja kuntoutusta myönnetään vain jos on mahdollisuus että joudut eläkeelle. Miksi kuntouttaa ihmisiä jotka kuuluu eläkkeelle, eikö kannata kuntouttaa ihmisiä joilla on mahdollisuus olla tuottavia ja jotka eivät ole iällä pilattuja? Miten eläke ja kuntoutus laki voivat olla samassa kirjelmässä.
Et ikinä tiedä koska sattuu omalle kohdalle ja se ei katso edes ikää. Sairaseläke ja kuntoutus pitäisi olla omina lakeina, ei yhteen nivottuna. Outo asia on sairaspäivärahan loppuminen vuoden jälkeen, jos ihmistä tutkitaan ja hutkitaan vuosia. Jos sairaus jatkuu yli vuoden, miten sairaspäiväraha loppuu ennen diaknoosia? Jos nuori haluaa kuntoutusta ja takisin töihin, eläkelaki voi kumota kuntoutuksen?
Tukimukset ja hutkimukset kesti vuosia itsellä. Eräs tuttu olisi tarjonnut kevyttä työtä muutamaksi kuukaudeksi. Lääkäri ja kela ilmoitti että jos otan mitään työtä vastaan tuona aikana, hutkimukset ja tutkimukset loppuvat siihen. Samoin sairauden tutkimisen aikana et voi opiskella mitään. Tuo paska on kestänyt nyt 10 vuotta ja maksanut minulle parisuhteen. Onko outoa että olen vähän masentunut ja juoppo nykyään. Enkä edelleen halua eläkkeelle, jos saisi kuntoutusta ja uudelleen koulutuksen uuteen ammattiin.
Olen myös osallistunut ammattiopilaitoksen kiinteistönhuolto kurssille, jossa opettaja sanoi suoraan että tuhlaan aikaani siellä. Kysyin että voinko suorittaa välittömästi kurssin läpäisemiseen vaadittavat näytöt. Se kurssi oli täynnä ihmisiä jotka eivät halua ikinä töihin. Jännä maailma, jos osaa ja tajuaa eikä se riitä. Pitää olla tutkinto, vaikkei asiaa tajuaisi tai osaisi.
Avoimesti vähemmän mutta tuhottomasti näitä tekosyillä töitä hakemattomat.
"ei meidän kylällä ole mun koulustusta vastaavaa", "on muitakin hakijoita", "palkasta jäisi vain vähän enemmän kuin tuista" jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entäs nämä, jotka roikkuvat työpaikalla turhanpanttina?
Eli saikuttavat aina kun voivat. Raahautuvat tiistaina töihin vanhalle viinalle haisten.
Kun kulkee ohi, niin selain on auki ja siinä on jonkun nettikaupan sivut auki.Ruokatunnit venyvät puolella. Työaikana kadotaan hoiteleen omia juttuja, annetaan "työhullujen" hoidella omatkin työt.
Mutta ovat niin "hyviä tyyppejä". Esimiestä nuoleskellaan ja mielistellään ja viedään surutta kunnia muiden tekemistä töistä.
Entinen työkaveri oli aina saikulla perjantaina. Hän teki työaikana omaa bisnestä, kävi kampaajalla keskellä päivää ja sysäsi omat työt aina jollekin harjoittelijalle. Tämä onnistui, koska pomo on hänen aviomiehensä pitkäaikainen kaveri ja liiketuttava. Lisäksi rouva juorusi kaikista selän takana ja kertoi ihmisten yksityisasioita. Hän ei suostunut millään jäämään eläkkeelle silloin, kun olisi päässyt ikänsä puolesta, ja koki lopulta lempeän patistelun kiusaamisena. Kaksi nuorempaa työntekijää odottivat, että jompikumpi saisi hänen virkansa.
Tällaisten estämiseksi ei tarvita palkattomia sairaslomia, riittää että pomo tekee työnsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No ei se mene ihan niin.
"Ka" kun ammattikorkean käyneistä 88% ei tajua mitä tekevät, he suorittivat vain koulutuksen. No olipa hyvä koulutus.
Vierailija kirjoitti:
Avoimesti vähemmän mutta tuhottomasti näitä tekosyillä töitä hakemattomat.
"ei meidän kylällä ole mun koulustusta vastaavaa", "on muitakin hakijoita", "palkasta jäisi vain vähän enemmän kuin tuista" jne.
Sinä kävit lukion ja ammattikorkean? Etkä osaa mitään?
Näistä Suomessa syntyneitä on n. 2000.