Paljonko Suomessa oikeasti on niitä, jotka on ihan huvikseen työttömänä?
Eli niitä, jotka voisi hyvin olla töissä ja voisi saada työn, mutta jotka ovat nyt vain valinneet mieluummin olla työttöminä.
Eli EI niitä, jotka on sen verran kremppasia tai vaikka masentuneita, että eivät pysty työhön, mutta eivät eläkkeellekään pääse. EI alkoholisteja tai vastaavia moniongelmaisia, joita kukaan ei edes halua palkata. EI myöskään niitä, jotka eivät paikkakunnallaan tai tunnin matkan päässä sieltä yksinkertaisesti vain voi saada työpaikkaa, koska töitä ei alueella ole.
Median ja poliitikkojen mielestä huvikseen työttömiä on massoittain. Suorastaan tulvii kelan luukusta sisään niin valtavissa määrin, että kelaan on jouduttu palkkaamaan lapiomiehiä sitä virtaa estämään.
Mutta mikä on totuus? Onko heitä enemmän kuin kourallinen?
Kommentit (425)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole vapaita työpaikkoja kuin muutamia tuhansia. Niistä taistelee laskutavasta riippuen 200-400 tuhatta työtöntä.
Jaa, miten sitten voi olla hoitajapula, lääkäripula, lastentarhanopettajapula, farmaseuttipula, tarjoilijapula esimerkiksi? On varmasti paljon muitakin "pula"-aloja .
Joo, näihin tarvitaan koulutus, mutta vähän on enää nykyään töitä, missä ei koulutusta tarvita. Sellainen pitää hankkia.Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Tradenomiksi opiskelemaan haki vuosi sitten 59952 ja pääsi vain 4781
Mä olen työtön tradenomi. Kaupunki siirtää siivoojia toimistosihteereiksi, kun niillä on terveysvaivaa, no niin on mullakin, siksi luin tradenomiksi. Turha tutkinto.
Täytyy varmaan mennä lääkäriin ja yrittää työkyvyttömyyseläkettä.
Masennus
Masennuksee auttaa säännöllinen töihin meneminen ja liikunta. Vaikka sitten tavaroiden siirtely ulkona tukien saamiseksi.
Ei auta. 150000 ihmistä on Suomessa työkyvyttömyyseläkkeellä.
Hyvin paljon on yh-äitejä, jotka ovat tarkoituksella työttömiä, koska kotona ollessa rullaa niin hyvin tuet sekä päivähoito on täysin ilmaista. Heitä rupeaa yleensä työnteko siinä vaiheessa kiinnostamaan kun lapset ovat kouluikäisiä eikä ilmaiset tarharuokailut enää pyöri ja lasten vaatimuksetkin kasvavat. Osa pääsee töihin pitkän kotona olemisen jälkeen, osa ei.
Toinen joukko on ylimieliset "minähän en mitään paskahommia tee". Eli pitävät itseään uniikkina lumihiutaleena, jolla on paljon esim. "taiteellisia" lahjoja, mutta ei oikeasti mitään taitoja. Voisivat tehdä töitä jos tuo työ sattuisi olemaan juuri oman mielen mukaista, mutta koska sellaisesta ei tässä maailmassa mitään makseta, ovat mieluummin kotona harrastustensa parissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa ei ole vapaita työpaikkoja kuin muutamia tuhansia. Niistä taistelee laskutavasta riippuen 200-400 tuhatta työtöntä.
Jaa, miten sitten voi olla hoitajapula, lääkäripula, lastentarhanopettajapula, farmaseuttipula, tarjoilijapula esimerkiksi? On varmasti paljon muitakin "pula"-aloja .
Joo, näihin tarvitaan koulutus, mutta vähän on enää nykyään töitä, missä ei koulutusta tarvita. Sellainen pitää hankkia.Sairaanhoitajaksi opiskelemaan haki vuosi sitten 27678 ja pääsi vain 2773
Mä olen työtön tradenomi. Kaupunki siirtää siivoojia toimistosihteereiksi, kun niillä on terveysvaivaa, no niin on mullakin, siksi luin tradenomiksi. Turha tutkinto.
Masennus
Masennuksee auttaa säännöllinen töihin meneminen ja liikunta. Vaikka sitten tavaroiden siirtely ulkona tukien saamiseksi.
Ei auta. 150000 ihmistä on Suomessa työkyvyttömyyseläkkeellä.
Miten naapuri erottaa onko ihminen työtön vai työkyvyttömyyseläkkeellä?
Sairaustiedot on salaisia. Vainoaminen tuli tuomittavaksi muutama vuosi sitten. Ei voi siis naapuria kytätä.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin paljon on yh-äitejä, jotka ovat tarkoituksella työttömiä, koska kotona ollessa rullaa niin hyvin tuet sekä päivähoito on täysin ilmaista. Heitä rupeaa yleensä työnteko siinä vaiheessa kiinnostamaan kun lapset ovat kouluikäisiä eikä ilmaiset tarharuokailut enää pyöri ja lasten vaatimuksetkin kasvavat. Osa pääsee töihin pitkän kotona olemisen jälkeen, osa ei.
Toinen joukko on ylimieliset "minähän en mitään paskahommia tee". Eli pitävät itseään uniikkina lumihiutaleena, jolla on paljon esim. "taiteellisia" lahjoja, mutta ei oikeasti mitään taitoja. Voisivat tehdä töitä jos tuo työ sattuisi olemaan juuri oman mielen mukaista, mutta koska sellaisesta ei tässä maailmassa mitään makseta, ovat mieluummin kotona harrastustensa parissa.
Mulla on terveydelliset syyt ja sitä varten haen vain toimistotöitä. Tosin nyt kun palkkatukitöistä ei kerry enää ansiosidonnaista eikä toimistotöitä ole kaikille niin työkyvyttömyyseläke voi olla yksi vaihtoehto.
Itse olin kanssa mutta sain työpaikan onnella koska en omista autoa.Matka yli 30 kilometriä suunta.Pääsin erään henkilön kyydissä nämä matkat.Linja-auto ei sinne kulje työajan puitteissa vaan paljon myöhemmin koska koulu vuorot jotka tulevat tänne päin kun pitäisi mennä sinne työpaikalle päin.Tämä on suuri ongelma monelle hakijalle jos ei ole varaa korttiin ja autoon.Aina ei voi olettaa että pystyy muuttamaan töiden perässä varsinkin jos ei ole siihen varaa.Kaikkihan palveluista heti vaativat rahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus
Naisten pitäisi ottaa mallia miehistä
Vierailija kirjoitti:
Itse olin kanssa mutta sain työpaikan onnella koska en omista autoa.Matka yli 30 kilometriä suunta.Pääsin erään henkilön kyydissä nämä matkat.Linja-auto ei sinne kulje työajan puitteissa vaan paljon myöhemmin koska koulu vuorot jotka tulevat tänne päin kun pitäisi mennä sinne työpaikalle päin.Tämä on suuri ongelma monelle hakijalle jos ei ole varaa korttiin ja autoon.Aina ei voi olettaa että pystyy muuttamaan töiden perässä varsinkin jos ei ole siihen varaa.Kaikkihan palveluista heti vaativat rahansa.
Työtön voidaan määrätä työkokeiluun työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja. Jos ei mene niin tulee karenssi. Työmarkkinatukitöitä on nyt tarkoitus lisätä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Masennus
Älä puhu paskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työtön voidaan määrätä työkokeiluun työmarkkinatuella 580 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Työtön ei saa kilometrikorvauksia eikä kela maksa auton kuluja. Jos ei mene niin tulee karenssi. Työmarkkinatukitöitä on nyt tarkoitus lisätä.
Tämä on väärin. Työkokeilu ei ilmeisesti edes kerrytä eläkettä. sivusta
Työttömyys on mukavaa. Saa ilmaista rahaa, kun on tarvetta lomailla vaikkapa puolivuotta mailmaa kierrellen.
Vierailija kirjoitti:
Minulla tilttasi 12 vuoden duunaamisen jälkeen pää ja sillä omalla hermolomalla olen ollut nyt kolmatta vuotta. Tiedostan, että mitä pidemmäksi tämä venyy niin sen heikommat on työllistymismahdollisuudet muihin kuin tähän entiseen työpaikkaan, missä tiedetään millainen työntekijä olen. Eipä tullut kauheasti saikuteltua ja sen oman mielenterveyden uhrasin siihen työpanostukseen.
Mitä työtä teit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tiedän erään. Hän sanoi suoraan, ettei kiinnosta mennä töihin. Pelaa päivät.
No siellä on peliriippuvuus eli ongelma, joka estää työllistymistä ja muuta aktiivisuutta. Se peliriippuvuus pitää hoitaa ensin pois.
Täällä yksi pitkäaikaistyötön joka pelaa päivät pitkät. Naisten yleinen viha ja tyytymättömyys kohdallani johtanut siihen, että en halua käydä ihmisten ilmoilla enää ja pelaan päivät pitkät.
Koska en ole naisten mielestä kelvollinen parisuhteeseen, en halua viedä työpaikkaa sellaiselta josta on sellaiseen. En ansaitse työpaikkaa koska olen aina ollut hylkiö. Lapsuudessa tytöt osoitti vielä mielenkiintoa, mutta 23v jälkeen ei ole yhtä ainoaa hyvää kokemusta naisista, joten pysyn kaukana niistä.
Menee nämä 2 tutkintoa osaamista melko hukkaan, mutta niin on mennyt koko elämä muutenkin. Kiitos niille kymmenille naisille jotka mitätöivät arvoni, en häiritse enää ketään.
noh. tunnen yhden joka irtisanottiin omasta pyynnöstään. Oli kypsynyt työhönsä. Ei hae juuri nyt töitä oikeasti (kirjoittaa hakemuksia koska pitää). Toinen haluaisi todella työhön, mutta vain yhteen yhtiöön, jossa vaaditaan kielitaitoa, jota hänellä ei ole.
Juuri nyt en tunne ketään muuta joka olisi vailla työtä, enkä siis työhaluista työtöntä. En saanut yhtään hakemusta työttömältä paikkaan johon hain työntekijää reilu vuosi sitten. Johtunee työn sijainnista.
Vuosia sitten yksi joka joutui luopumaan yritystoiminnasta olisi todella halunnut töitä. Kun työtä ei löytynyt oli eläkeikään tempputyöllistettynä koulussa. En tiedä oliko se oikein, teki kuitenkin vuosia ihan oikeaa työtä, mut ilman palkkaa.
Trollin vakioaloitus sisältää aina kysymyksen?
Riippuu siitä, miten huvikseen työttömänä oleva määritellään. Minusta tyypillinen millenniaali, joka valikoi mielensä mukaan työpaikkoja eikä suostu ottamaan vastaan vaikka puhelinmyyjän, siivojan ym. "hanttihommia" on juuri tällainen huvikseen työtön. Vasemmistolaisten mielestä tällainen valikointi (ja silti toisten kustannuksella eläminen) on ihmisoikeus, joten heidän mittareillaan huvikseen työttömiä on paljon vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikista meistä tulisi kremppaisia, laiskoja tai alkoholisteja mikäli putoaisimme työelämästä tarpeeksi pitkäksi aikaa pois. Itselleni riittää jo 4 viikon kesäloma siihen ettei voisi vähempää kiinnostaa töihin paluu enkä pidä itseäni työkykyisenä. Mutta pakko mikä pakko, periaatteen takia itsensä elättää.
Luulen että tosi harva haluaa pudota työelämän ulkopuolelle. Saman ikäiset kaverit valmistuu ammattiin , saa työn, ostaa auton, asunnon, tavaroita, matkoja. Tosi harva haluaa mieluummin möllöttää iän kaiken kotona ilman rahaa. Syyt on syvällä ja kärsimys on kovaa.
Puolen vuoden vuorotteluvapaan jälkeen on palattu töihin levänneenä, terveenä ja hyväntuulisena. 😊
Vierailija kirjoitti:
Riippuu siitä, miten huvikseen työttömänä oleva määritellään. Minusta tyypillinen millenniaali, joka valikoi mielensä mukaan työpaikkoja eikä suostu ottamaan vastaan vaikka puhelinmyyjän, siivojan ym. "hanttihommia" on juuri tällainen huvikseen työtön. Vasemmistolaisten mielestä tällainen valikointi (ja silti toisten kustannuksella eläminen) on ihmisoikeus, joten heidän mittareillaan huvikseen työttömiä on paljon vähemmän.
Puhelinmyyjän työ on viheliäistä, koska asiakkaat kokevat sen soittelun usein lähinnä maanvaivaksi. Jotkut asiakkaat tilaavat säälistä, kun eivät kehtaa kieltäytyä. Lisäksi puhelinmyyjillä on usein huono palkka.
Yhtä lailla säälittää nuoret, jotka kauppakeskuksissa yrittävät myydä jotain Hesaria.
Vierailija kirjoitti:
Tilastokeskuksen tutkimuksen mukaan noin 100000. Tämä työkykyisten mutta työhaluttomien määrä nauttii mieluummin yhteiskunnan tukia kuin menisi töihin suurin piirtein samalla palkalla matalapalkka-, osa-aika- ja nollasopimustöihin.
Ja miksi menisikään, kun systeemi sallii lorvimisen.
Nyt onneksi hallitusohjelmassa tehdään muiden rahoilla oleskelu hiukan vaikeammaksi.
Haista home, vain marginaalinen syrjäytyneiden ja ongelmaisten ihmisten joukko toimii näin. Samalla lailla minä voisin yleistää yhden väärin toimineen yrittäjän vuoksi kaikki Suomen yrittäjät, että ne kaikki harjoittavat ihmiskauppaa, kiertävät veroja, huijaavat minkä ehtivät ja tekevät petoksia. Laittavat valtion maksanaan eläkkeensä ja ilmoittavat tulonsa niin pieneksi, jotta saavat asumistukea.
Kautta historian on ollut "kunnon työtä" vältteleviä henkilöitä. Reilu sata vuotta sitten heitä kutsuttiin irtolaisiksi, eli henkilöiksi, jotka olisivat kykeneviä työhön, mutta ovat työttömiä tai harjoittavat siveetöntä ja säädytöntä elämää. Näitä henkilöitä varten on perustettu mm. pakkotyölaitoksia ja erillisiä poliisiosastoja.
Porukka on marginaalista, mutta sitä on kyllä olemassa. Se, että voidaanko asialle mitään ja kannattaako heitä edes yrittää töihin, on taas eri asia.