Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halusin palvelua suomeksi - minua pyydettiin lähtemään

The mind boggles
17.06.2023 |

Tähän on tultu Helsingissä: pyysin palvelua suomeksi kahvilassa ja minua pyydettiin lähtemään, kun uskalsin sanoa, että Suomessa on osattava suomea (kukaan henkilökunnasta ei siis puhunut suomea). Puhun itse muuten neljää kieltä ja olen asunut ulkomailla pitkään. Haluan kuitenkin kotimaassani palvelua omalla kielelläni. Miksi nämä tyypit tulevat Suomeen, jos he suhtautuvat pilkallisesti suomalaisiin ja maamme virallisiin kieliin?

Kommentit (495)

Vierailija
81/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

The mind boggles kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että jos olisist oikeasti halunnut sieltä palvelua, olisit kokeillut jotain niistä osaamistasi kielistä.

Tulee mieleen, että oli joku muu tarkoitus mennä sinne?

Voi jestas, halusin palvelua suomeksi, SUOMESSA. Minusta on äärimmäisen loukkaavaa, etten saa palvelua suomeksi omassa maassani. Ja, kyllä, he saivat minulta kielinäytteet englanniksi, ranskaksi ja italiaksi. Ruotsia en viitsinyt edes yrittää, eivät olisi ymmärtäneet sitäkään.

Miten ja miksi he saivat kielinäytteet englanniksi, ranskaksi ja italiaksi? Mitä tapahtui, jotta aloit puhumaan kolmea eri kieltä heille ja eivätkö he ymmärtänert näitäkään (erityisesti englantia)? Millä kielellä he yrittivät sinua palvella? :O

Mua kanssa kiinnostaa, mikä se kieli oli, millä yritettiin palvella, jos se ei ollut englanti.

Vierailija
82/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen 28-vuotias korkeakoulutettu helsinkiläisnainen. Olen asunut Helsingin lisäksi myös Münchenissä ja Krakovassa. Puhun suomen lisäksi myös sujuvasti enkkua, puolaa, saksaa ja ruotsia. Minulle on aina ollut itsestään selvää, että en voi olettaa ulkomailla muiden osaavan muuta kieltä oman sopeutumiskyvyttömyyteni takia heidän kotimaassaan ja siksi osaan koulukielten lisäksi myös puolaa ja saksaa. Suomessa tilaan aina suomeksi. Olen kohtelias, en esitä ärtymystä mikäli tarjoilija ei aluksi ymmärrä tilaustani. Toistan sen kohteliaasti suomeksi enkä yksinkertaisesti käytä englantia. Olen tehnyt näin myös työillallisella muiden tilatessa englanniksi. Kaikki on aina mennyt hyvin, vaikka tarjoilija ei selkeästi puhuisikaan suomea juurikaan.

Sinua ei varmaan myöskään ole koskaan heitetty ulos ravintolasta Suomessa? Aloittaja ei kerro kaikkea.

Ei ole heitetty. Kohtaamisista on jäänyt yleensä vähintään kohtalainen mieli kaikille osapuolille.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätähän persut halusivat; työtätekeviä ulkomaalaisia. Ei haittaa, vaikkeivat he puhu suomenkieltä. 

Vierailija
84/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 28-vuotias korkeakoulutettu helsinkiläisnainen. Olen asunut Helsingin lisäksi myös Münchenissä ja Krakovassa. Puhun suomen lisäksi myös sujuvasti enkkua, puolaa, saksaa ja ruotsia. Minulle on aina ollut itsestään selvää, että en voi olettaa ulkomailla muiden osaavan muuta kieltä oman sopeutumiskyvyttömyyteni takia heidän kotimaassaan ja siksi osaan koulukielten lisäksi myös puolaa ja saksaa. Suomessa tilaan aina suomeksi. Olen kohtelias, en esitä ärtymystä mikäli tarjoilija ei aluksi ymmärrä tilaustani. Toistan sen kohteliaasti suomeksi enkä yksinkertaisesti käytä englantia. Olen tehnyt näin myös työillallisella muiden tilatessa englanniksi. Kaikki on aina mennyt hyvin, vaikka tarjoilija ei selkeästi puhuisikaan suomea juurikaan.

Toivottavasti yleistyy ap saama kehotus poistua että palvelualat pääsisi eroon asennevammaisista jotka huvikseen vaikeuttaa toisten työtä.

Tunnet itsesi varmasti nyt tosi paljon paremmaksi kuin muut mutta kerron salaisuuden, et ole sitä muiden silmissä tuolla käytöksellä.

Vierailija
85/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että jos olisist oikeasti halunnut sieltä palvelua, olisit kokeillut jotain niistä osaamistasi kielistä.

Tulee mieleen, että oli joku muu tarkoitus mennä sinne?

No entä ihmiset jotka oikeasti eivät osaa muuta kuin suomea? Onko tosiaan niin että 80-vuotiaalla isälläni ei ole enää nykypäivänä oikeutta käydä kahvilla?

Jos yhdessä kahvilassa asiakasta ei palvella suomeksi, se ei tarkoita ettei missään kahvilassa palveltaisi.

Voi kun olisikin vain yksi kahvila.

Vierailija
86/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti yleistyy ap saama kehotus poistua että palvelualat pääsisi eroon asennevammaisista jotka huvikseen vaikeuttaa toisten työtä.

Tunnet itsesi varmasti nyt tosi paljon paremmaksi kuin muut mutta kerron salaisuuden, et ole sitä muiden silmissä tuolla käytöksellä.

Itse koen asian niin, että paikallista kieltä on mahdotonta oppia, jos kukaan paikallinen ei ole halukas puhumaan sitä. En olisi ikinä oppinut osaamiani kieliä, mikäli minulle olisi automaattisesti aina puhuttu englantia.

Vierailija
87/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut täysin paskaa. Yksityinen palveluntarjoaja voi ihan vapaasti valita kielet, millä palvelee.

Miten niin paskaa? Tottahan tuo puhui. Etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Vierailija
88/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhut täysin paskaa. Yksityinen palveluntarjoaja voi ihan vapaasti valita kielet, millä palvelee.

Perustuslakimme turvaa Suomen kansalaisille oikeuden käyttää maassamme jompaa kumpaa virallista kieltä, siis Suomea tai Ruotsia!

Vierailija
89/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mikään ihme ettei suomalaisia enää saada ravintola-alalle töihin kun asiakkaat on nykyään tuollaisia.

Ketjua lukiessa ajattelin että jos työttömäksi päätyisin niin nukkuisin kyllä mieluummin katsojassa kuin palaisin ravintola-alalle kohtaamaan näitä ihmisiä. Sellaista saastaa vaikuttaa nykypäivän asiakkaat olevan.

Vierailija
90/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.

Eihän tuokaan yrittäjä kieltäytynyt palvelemasta.

Pyyntö poistua ei kyllä mielestäni ole kovinkaan hyvää palvelua.

Ap kertoi asian vain omasta näkökulmastaan, joten voisin vahvasti epäillä, että antoi sellaista palautetta, joka antoi syyn kehottaa poistumaan.

Siis 1. halusin palvelua suomeksi ja 2. sanoin, että Suomessa on osattava suomea. En myöskään käyttäytynyt uhkaavasti enkä huutanut. Olen 160-senttinen nainen ja olin päiväkävelyllä. Jos olisin 185-senttinen mies, minua olisi takuulla kohdeltu kohteliaammin.

Eli olet siis idiootti, joka ei tajua, että yksityinen palveluntarjoaja voi valita palvelukielensä.

Vierailija
91/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä voi valita. Sitäpaitsi minkä helvetin takia sinä kirjoitat suomeksi?

Voit ihan vapaasti linkittää sen lakipykälän, joka todistaa minun olevan väärässä. Ja miksen kirjoittaisi, ääliö?

Vierailija
92/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perustuslakimme turvaa Suomen kansalaisille oikeuden käyttää maassamme jompaa kumpaa virallista kieltä, siis Suomea tai Ruotsia!

Valtion virastoissa. Miten ihmiset ei tiedä perusasioita siitä mistä tulevat tänne kirjoittamaan? Jotain vanhan kansan apukouluporukkaa?

Tämä ei ole edes mikään yleissivistävä tieto, ihan vaan tieto joka jokaisella normaalijärkisellä on.

Vierailija
93/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Virkamiesten kanssa asioidessa. Ei koske yksityisiä palveluntarjoajia.

Vierailija
94/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.

Suomalaisen ei ole pakko palvella muulla kielellä kuin suomeksi.

Olen itsekin kieltäytynyt puhumasta englantia asiakkaimme, jotka eivät ole vaivautuneet opettelemaan edes tervehtimään suomeksi.

Vierailija
95/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saat ihan vapaasti käyttää maassamme kumpaa tahansa kieltä (vaikka olisi toki mukavampaa jos opettelisit kirjoittamaan niiden nimet oikein). Mutta et voi olettaa että jokainen vastaantulija niitä käyttää.

Vierailija
96/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itsekin kieltäytynyt puhumasta englantia asiakkaimme, jotka eivät ole vaivautuneet opettelemaan edes tervehtimään suomeksi.

Minäkin palvelin vain suomeksi mutta se johtui siitä ettei työpaikka maksanut kielilisää.

Vierailija
97/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

The mind boggles kirjoitti:

Kyseessä ei ollut mikään etninen paikka, vaan rantakahvila. Selitin jo tilanteen.

Tätä kohtelua saat tammisaaressakin ihan suomenruotsalaisilta.

Vierailija
98/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten niin paskaa? Tottahan tuo puhui. Etkö ymmärtänyt lukemaasi?

Ainoa tässä olet sinä, joka ei ymmärrä. 

Vierailija
99/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap:tä täysin, koska minusta se on kettuilua, ettei vaivauduta ottamaan tilausta suomeksi. Ei siihen tarvita viikkoa pidempää kielikurssia. Ihan pienen kielialueemme suojelemiseksi haluaisin, ettei täällä saisi edes asua, jos ei jaksa opetella edes alkeita.

Vierailija
100/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ulkomaalainen kaverini osaa vähän suomea. Tervehtii siis suomeksi ja sen jälkeen ne aspat jatkaa selittämistään suomeksi. Hän joutuu usein pitämään osaisiko aspa toistaa englanniksi. Kaikille olisi helpompaa että hän heti aloitaisi sillä kielellä millä varmasti ymmärtää kaiken.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä viisi