Halusin palvelua suomeksi - minua pyydettiin lähtemään
Tähän on tultu Helsingissä: pyysin palvelua suomeksi kahvilassa ja minua pyydettiin lähtemään, kun uskalsin sanoa, että Suomessa on osattava suomea (kukaan henkilökunnasta ei siis puhunut suomea). Puhun itse muuten neljää kieltä ja olen asunut ulkomailla pitkään. Haluan kuitenkin kotimaassani palvelua omalla kielelläni. Miksi nämä tyypit tulevat Suomeen, jos he suhtautuvat pilkallisesti suomalaisiin ja maamme virallisiin kieliin?
Kommentit (495)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
The mind boggles kirjoitti:
Kyseessä ei ollut mikään etninen paikka, vaan rantakahvila. Selitin jo tilanteen.
Selitä uudestaan, et selittänyt tarpeeksi hyvin.
1. Menit rantakahvilaan.
2. Sinulta kysyttiin ruotsiksi/englanniksi mitä saisi olla?
3. Ryhdyit huutamaan raivokkaasti, että sinua pitää palvella suomeksi ja solvasit tarjoilijaa rasistisesti?
4. Sinua pyydettiin poistumaan, koska käytöksesi pelotti henkilökuntaa ja häiritsi maksavia asiakkaita.
5. Tulit vauvapalstalle valittamaan ja kerjäämään säällä. Näinkö se meni?Ei se mitään sääliä kerjää, vaan yrittää lietsoa ulkomaalaisvastaisuutta. Koko juttu voi olla mielikuvituksen tuotetta.
Tässä juuri se villakoiran ydin. Näitä on palstalla vähän väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.
Eihän tuokaan yrittäjä kieltäytynyt palvelemasta.
Pyyntö poistua ei kyllä mielestäni ole kovinkaan hyvää palvelua.
Ap kertoi asian vain omasta näkökulmastaan, joten voisin vahvasti epäillä, että antoi sellaista palautetta, joka antoi syyn kehottaa poistumaan.
Siis 1. halusin palvelua suomeksi ja 2. sanoin, että Suomessa on osattava suomea. En myöskään käyttäytynyt uhkaavasti enkä huutanut. Olen 160-senttinen nainen ja olin päiväkävelyllä. Jos olisin 185-senttinen mies, minua olisi takuulla kohdeltu kohteliaammin.
Miten niin "Suomessa on osattava suomea"? Mikä laki näin määrää? Ravintola-ala ei ole vieläkään toipunut koronavuosista ja kielitaito ei ole se ensimmäinen, mitä työntekijältä vaaditaan.
Ei silti luulisi olevan mahdotonta järjestää työvuoroja niin että paikalta löytyisi edes yksi suomea osaava, jotta asiakas halutessaan voi asioida suomeksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että jos olisist oikeasti halunnut sieltä palvelua, olisit kokeillut jotain niistä osaamistasi kielistä.
Tulee mieleen, että oli joku muu tarkoitus mennä sinne?No entä ihmiset jotka oikeasti eivät osaa muuta kuin suomea? Onko tosiaan niin että 80-vuotiaalla isälläni ei ole enää nykypäivänä oikeutta käydä kahvilla?
Miten isälläsi ei ole enää oikeutta käydä kahvilassa? Menikö vähän liian pitkälle tuo kitinäsi?
Laittasvat lapun ovelle "emme puhu täällä suomea, piste". Ruokakaupassa ei onneks tarvii osata kieliä.
Mä kieltäydyn kategorisesti puhumaan Suomessa ravintoloissa tai muualla kuin suomea tai ruotsia. Eilen Helsingin Oliviassa tarjoilija puhui vain englantia, pudistelin päätäni ja sanoin muutamaan otteeseen suomeksi, että en ymmärrä ja haluan suomea puhuvan tarjoilijan. Kyllä se lopulta onnistui. Siihen että opiskelee menun ja ykkösestä sataan jotta voi sanoa hinnan suomeksi ymmärrettäväksi menee aikaa ihan maksimissaan kuukausi. Sen verran pitää viitsiä jokaisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että jos olisist oikeasti halunnut sieltä palvelua, olisit kokeillut jotain niistä osaamistasi kielistä.
Tulee mieleen, että oli joku muu tarkoitus mennä sinne?No entä ihmiset jotka oikeasti eivät osaa muuta kuin suomea? Onko tosiaan niin että 80-vuotiaalla isälläni ei ole enää nykypäivänä oikeutta käydä kahvilla?
Jos yhdessä kahvilassa asiakasta ei palvella suomeksi, se ei tarkoita ettei missään kahvilassa palveltaisi.
Kirjoitat yleisöosastoon hs:ään jos sanomasi totta.. Toimittajat kyllä tarttuvat mielellään tähän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.
Ap kertoi asian vain omasta näkökulmastaan, joten voisin vahvasti epäillä, että antoi sellaista palautetta, joka antoi syyn kehottaa poistumaan.
Siis 1. halusin palvelua suomeksi ja 2. sanoin, että Suomessa on osattava suomea. En myöskään käyttäytynyt uhkaavasti enkä huutanut. Olen 160-senttinen nainen ja olin päiväkävelyllä. Jos olisin 185-senttinen mies, minua olisi takuulla kohdeltu kohteliaammin.
Miten niin "Suomessa on osattava suomea"? Mikä laki näin määrää? Ravintola-ala ei ole vieläkään toipunut koronavuosista ja kielitaito ei ole se ensimmäinen, mitä työntekijältä vaaditaan.
Ei silti luulisi olevan mahdotonta järjestää työvuoroja niin että paikalta löytyisi edes yksi suomea osaava, jotta asiakas halutessaan voi asioida suomeksi.
Mene suunnittelemaan kahviloiden työvuorolistoja niin saat niistä mieleisesi. Et välttämättä kauaa siinä työssä ole mutta kannattaa kokeilla ennen kuin tulee neuvomaan muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä pitää osata ruotsia. Kohta vain venäjää.
Vierailija kirjoitti:
Laittasvat lapun ovelle "emme puhu täällä suomea, piste". Ruokakaupassa ei onneks tarvii osata kieliä.
Laittaisit lapun kaulaan ettet puhu muuta kuin suomea, piste.
The mind boggles kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tulee mieleen, että oli joku muu tarkoitus mennä sinne?Voi jestas, halusin palvelua suomeksi, SUOMESSA. Minusta on äärimmäisen loukkaavaa, etten saa palvelua suomeksi omassa maassani. Ja, kyllä, he saivat minulta kielinäytteet englanniksi, ranskaksi ja italiaksi. Ruotsia en viitsinyt edes yrittää, eivät olisi ymmärtäneet sitäkään.
Miten ja miksi he saivat kielinäytteet englanniksi, ranskaksi ja italiaksi? Mitä tapahtui, jotta aloit puhumaan kolmea eri kieltä heille ja eivätkö he ymmärtänert näitäkään (erityisesti englantia)? Millä kielellä he yrittivät sinua palvella? :O
Kun suomalainen lähtee vaikka vain lomalle, kohdemaan fraasit voi opetella viimeistään lentokoneessa. Jos muutetaan ulkomaille opetellaan kohdemaan kieli. Tämä on jotenki aivan selvää.
Niin sitten on absurdia ettei eräät viitsi opetella edes palvelusanoja, noin 20. Niillä on paha asennevamma.
Jos ei osaa lukea, voi oppia auditiivisesti.
Olen 28-vuotias korkeakoulutettu helsinkiläisnainen. Olen asunut Helsingin lisäksi myös Münchenissä ja Krakovassa. Puhun suomen lisäksi myös sujuvasti enkkua, puolaa, saksaa ja ruotsia. Minulle on aina ollut itsestään selvää, että en voi olettaa ulkomailla muiden osaavan muuta kieltä oman sopeutumiskyvyttömyyteni takia heidän kotimaassaan ja siksi osaan koulukielten lisäksi myös puolaa ja saksaa. Suomessa tilaan aina suomeksi. Olen kohtelias, en esitä ärtymystä mikäli tarjoilija ei aluksi ymmärrä tilaustani. Toistan sen kohteliaasti suomeksi enkä yksinkertaisesti käytä englantia. Olen tehnyt näin myös työillallisella muiden tilatessa englanniksi. Kaikki on aina mennyt hyvin, vaikka tarjoilija ei selkeästi puhuisikaan suomea juurikaan.
Ei mikään ihme ettei suomalaisia enää saada ravintola-alalle töihin kun asiakkaat on nykyään tuollaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten isälläsi ei ole enää oikeutta käydä kahvilassa? Menikö vähän liian pitkälle tuo kitinäsi?
Miten niin? Jos kerran ei suomeksi saa tilata?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tutustut lainsäädäntöön niin tulet huomaamaan, että 80-vuotiaalla isälläsi tai kellään muullakaan ei ole lakiin kirjattua oikeutta saada kahvilassa palvelua haluamallaan kielellä, oli se sitten suomi tai mikä hyvänsä. Vaade palvelusta omalla kielellä pätee vain virkamiesten osalta, ei yksityisten palvelujen.
Vierailija kirjoitti:
Olen 28-vuotias korkeakoulutettu helsinkiläisnainen. Olen asunut Helsingin lisäksi myös Münchenissä ja Krakovassa. Puhun suomen lisäksi myös sujuvasti enkkua, puolaa, saksaa ja ruotsia. Minulle on aina ollut itsestään selvää, että en voi olettaa ulkomailla muiden osaavan muuta kieltä oman sopeutumiskyvyttömyyteni takia heidän kotimaassaan ja siksi osaan koulukielten lisäksi myös puolaa ja saksaa. Suomessa tilaan aina suomeksi. Olen kohtelias, en esitä ärtymystä mikäli tarjoilija ei aluksi ymmärrä tilaustani. Toistan sen kohteliaasti suomeksi enkä yksinkertaisesti käytä englantia. Olen tehnyt näin myös työillallisella muiden tilatessa englanniksi. Kaikki on aina mennyt hyvin, vaikka tarjoilija ei selkeästi puhuisikaan suomea juurikaan.
Sinua ei varmaan myöskään ole koskaan heitetty ulos ravintolasta Suomessa? Aloittaja ei kerro kaikkea.
Söin nepalilaisessa, jossa tapahtui jotain mielenkiintoista. Tarjoilija puhui alusta alkaen meille englantia- mutta kun naapuripöytään tuli kiinalainen tms. asiakas, joka puhui vain suomea, yhtäkkiä asiointi onnistuikin suomeksi alusta loppuun!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten niin? Jos kerran ei suomeksi saa tilata?
Ukolla on oikeus mennä toiseen kahvilaan, jossa palvellaan kielitidottomiakin.
No perusta oma kahvila perkele, jos se pitää olla juuri sellainen kuin sinä haluat. Selvästi ko. kahvila pärjää ilman sinuakin.