Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Halusin palvelua suomeksi - minua pyydettiin lähtemään

The mind boggles
17.06.2023 |

Tähän on tultu Helsingissä: pyysin palvelua suomeksi kahvilassa ja minua pyydettiin lähtemään, kun uskalsin sanoa, että Suomessa on osattava suomea (kukaan henkilökunnasta ei siis puhunut suomea). Puhun itse muuten neljää kieltä ja olen asunut ulkomailla pitkään. Haluan kuitenkin kotimaassani palvelua omalla kielelläni. Miksi nämä tyypit tulevat Suomeen, jos he suhtautuvat pilkallisesti suomalaisiin ja maamme virallisiin kieliin?

Kommentit (495)

Vierailija
41/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleen, että jos olisist oikeasti halunnut sieltä palvelua, olisit kokeillut jotain niistä osaamistasi kielistä.

Tulee mieleen, että oli joku muu tarkoitus mennä sinne?

Vierailija
42/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.

Eihän tuokaan yrittäjä kieltäytynyt palvelemasta.

Pyyntö poistua ei kyllä mielestäni ole kovinkaan hyvää palvelua.

On se niitä muita asiakkaita kohtaan, jos yksi käyttäytyy huonosti.

Onko palvelun pyytäminen suomeksi huonoa käytöstä?

Kyllä se on, jos sitä ei ole tarjolla. Fiksu ihminen ymmärtää, että suomeksi ei ole palvelua ja suorittaa asiansa annetulla kielellä tai poistuu. Alatko sinä ranttaloimaan myös, jos kahvilassa ei tarjoilla kalakukkoa?

Jos kyseessä on kalakukkokahvila niin varmasti. Normaalin kahvilan valikoimaan se ei kuulu niin en tietenkään. Sen sijaan normaaliin suomalaiseen kahvilaan kuuluu suomenkielinen palvelu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa kiertää kaikki liikkeet joissa yritetään tarjota palvelua muulla kuin suomen kielellä.

En todellakaan kierrä. Moni upea ruokakokemus jäisi väliin.

Kuten ruokamyrkytys :D

Vierailija
44/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomalainen yrittäjä ei voi valita asiakasta, jos kieltäytyy palvelemasta etnisiä vähemmistöjä se on syrjintää.

Jännä että kebab mestojen työmtekijät oppivat parissa viikossa sellsisen suomen etä pystyvät meille suomeksi myymään mutta stadin baareissa js kahviloissa valkonaama duunarit kieltäytyvät puhumasta suoma vaan heidän kansaan on asopitava englann7ksi

Vierailija
45/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin new yorkissakan kaikissa ulkkisravintoloissa on new yorkia puhuva henkilökunta...

Vierailija
46/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi asian vain omasta näkökulmastaan, joten voisin vahvasti epäillä, että antoi sellaista palautetta, joka antoi syyn kehottaa poistumaan.

Siis 1. halusin palvelua suomeksi ja 2. sanoin, että Suomessa on osattava suomea. En myöskään käyttäytynyt uhkaavasti enkä huutanut. Olen 160-senttinen nainen ja olin päiväkävelyllä. Jos olisin 185-senttinen mies, minua olisi takuulla kohdeltu kohteliaammin.

Miten palvelu oli huonoa kun sinua kehitettiin menemään muualle saadaksesi palvelua suomeksi?

Vierailija
47/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin new yorkissakan kaikissa ulkkisravintoloissa on new yorkia puhuva henkilökunta...

Joo ei todellakaan ole. Ja vaikka sattumalta osaisivatkin englantia, aksentti on sellainen, että suomalainen ei ymmärrä mitään. Edelleen, sielläkään ei oletusarvoisesti ajatella, että yrityksen kohderyhmä on englanninkielinen valkoinen ihminen.

Vierailija
48/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

The mind boggles kirjoitti:

Kyseessä ei ollut mikään etninen paikka, vaan rantakahvila. Selitin jo tilanteen.

Selitä uudestaan, et selittänyt tarpeeksi hyvin.

1. Menit rantakahvilaan.

2. Sinulta kysyttiin ruotsiksi/englanniksi mitä saisi olla?

3. Ryhdyit huutamaan raivokkaasti, että sinua pitää palvella suomeksi ja solvasit tarjoilijaa rasistisesti?

4. Sinua pyydettiin poistumaan, koska käytöksesi pelotti henkilökuntaa ja häiritsi maksavia asiakkaita.

5. Tulit vauvapalstalle valittamaan ja kerjäämään säällä. Näinkö se meni?

Vierailija
49/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jännä että kebab mestojen työmtekijät oppivat parissa viikossa sellsisen suomen etä pystyvät meille suomeksi myymään mutta stadin baareissa js kahviloissa valkonaama duunarit kieltäytyvät puhumasta suoma vaan heidän kansaan on asopitava englann7ksi

Jännä että sinä tiedät kuinka kauan kukakin on ollut Suomessa. Muuta jännää viestissäsi ei ollut.

Vierailija
50/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sen ravintolan asiakaspalvelijan  olisi pitänyt tehdä? Tilata tulkkipalvelu paikalle? Ota ensi kerralla itse tulkki mukaan jos et pärjää millän muulla kielellä kuin suomeksi.

Vierailija
51/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä sen ravintolan asiakaspalvelijan  olisi pitänyt tehdä? Tilata tulkkipalvelu paikalle? Ota ensi kerralla itse tulkki mukaan jos et pärjää millän muulla kielellä kuin suomeksi.

Tässä on nyt kyse siitä kun MÄ HALUAN!! Lapseni eivät ole ikinä käyttäytyneet noin lapsellisesti kuin ap.

Vierailija
52/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sano nyt vielä, että menit johonkin etniseen paikkaan 😄 Kahvilassa ei ole pakko osata suomea, sairaalassa hoitohenkilöstönä kylläkin.

Oon käyny ties missä kebabpizzerioissa ja kiinalaisissa ja aina saanut palvelua suomeksi. Nyt kun menee fiiniin ravintolaan tai kahvilaan Helsingissä ei saa palvelua suomeksi.

Vuosia sitten kävin Helsingissä ravintola Juuressa ja palvelu oli englanniksi, vaikka suomalaista ruokaa mainostivat tarjoavansa. Eri

Vierailija
53/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyseessä ei ollut mikään etninen paikka, vaan rantakahvila. Selitin jo tilanteen.

Selitä uudestaan, et selittänyt tarpeeksi hyvin.

1. Menit rantakahvilaan.

2. Sinulta kysyttiin ruotsiksi/englanniksi mitä saisi olla?

3. Ryhdyit huutamaan raivokkaasti, että sinua pitää palvella suomeksi ja solvasit tarjoilijaa rasistisesti?

4. Sinua pyydettiin poistumaan, koska käytöksesi pelotti henkilökuntaa ja häiritsi maksavia asiakkaita.

5. Tulit vauvapalstalle valittamaan ja kerjäämään säällä. Näinkö se meni?

Ei se mitään sääliä kerjää, vaan yrittää lietsoa ulkomaalaisvastaisuutta. Koko juttu voi olla mielikuvituksen tuotetta.

Vierailija
54/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on vaan hurjaa että suomalainen alkaa olla vähemmistöä Suomessa.

Vierailija
55/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eiköhän käydä heittämässä polttopullo mokomaan paikkaan.

Vierailija
56/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleen, että jos olisist oikeasti halunnut sieltä palvelua, olisit kokeillut jotain niistä osaamistasi kielistä.

Voi jestas, halusin palvelua suomeksi, SUOMESSA. Minusta on äärimmäisen loukkaavaa, etten saa palvelua suomeksi omassa maassani. Ja, kyllä, he saivat minulta kielinäytteet englanniksi, ranskaksi ja italiaksi. Ruotsia en viitsinyt edes yrittää, eivät olisi ymmärtäneet sitäkään.

Vierailija
57/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi jestas, halusin palvelua suomeksi, SUOMESSA. Minusta on äärimmäisen loukkaavaa, etten saa palvelua suomeksi omassa maassani. Ja, kyllä, he saivat minulta kielinäytteet englanniksi, ranskaksi ja italiaksi. Ruotsia en viitsinyt edes yrittää, eivät olisi ymmärtäneet sitäkään.

MUT KUN MÄ HALUUN!!!

*hän polki jalkaansa uhmakkaasti*

Vierailija
58/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraavan kerran menet tiskille ja sanot "Ökkärö pöks tökilä uga puga hunk kun dippelis dooppelis pölipöppelö" osoittelet sormella kaikkea ja toistelet molotustasi, saat jotakin tiskiltä, menet pöytään syömään ja juomaan, lähdet maksamatta pois koska molotuksellasi pyysit ilmaisia maistiaisia. 

Vierailija
59/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kertoi asian vain omasta näkökulmastaan, joten voisin vahvasti epäillä, että antoi sellaista palautetta, joka antoi syyn kehottaa poistumaan.

Siis 1. halusin palvelua suomeksi ja 2. sanoin, että Suomessa on osattava suomea. En myöskään käyttäytynyt uhkaavasti enkä huutanut. Olen 160-senttinen nainen ja olin päiväkävelyllä. Jos olisin 185-senttinen mies, minua olisi takuulla kohdeltu kohteliaammin.

Miten niin "Suomessa on osattava suomea"? Mikä laki näin määrää? Ravintola-ala ei ole vieläkään toipunut koronavuosista ja kielitaito ei ole se ensimmäinen, mitä työntekijältä vaaditaan.

Vierailija
60/495 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No entä ihmiset jotka oikeasti eivät osaa muuta kuin suomea? Onko tosiaan niin että 80-vuotiaalla isälläni ei ole enää nykypäivänä oikeutta käydä kahvilla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan