Loppuuko omistusasunnon asumistuki kokonaan?
Työtön itsestä riippumattomista syistä, silti pieni omistusasunto on. Ennenkin hädin tuskin selvinnyt työttömyys+asumistuella, mut miten tässä jatkossa sit enää pärjää?
Kommentit (520)
Vierailija kirjoitti:
Ajatelkaapa vaikka ansiosidonnaiselle joutuvaa yksinhuoltajaa, jolle on jäänyt vaikka erosta nuittotappioalueelle omakotitalo, jossa on vielä lainaa.
Moni jättää ja on jättänyt lisaantymattä Suomessa, Jos talous kaadetaan, ketterämpi on jäädä lapsetta.
Lisaksi orpovalta tuo kärsimystä lisää, paitsi herroille ja musuille.
Mika kirjoitti:
Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukea työttömän asumista omistusasunnossa? Täysin älytöntä touhua
Miksikö? No siksi että se on helvetin paljon halvempaa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä valtion pitäisi kustantaa osalle ihmisistä osa omistusasunnosta? En tajua. Hyvä vaan että asumistukea ei saa omistusasuntoon.
Onko käynyt mielessä, vaikka töiden loppuminen, ei omasta tahdosta. Halu opiskella uusi ammatti, yms. Silloinko pitäisi samantien laittaa kämppä myyntiin ja muuttaa kalliille vuokralle ja tuhlata vaivalla kerätty omaisuus, koska kokoomus ei voi tukea asumusta sen aikaa, kun ei itse siihen täysin kykene???? Voi vitalis tätä porukkaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mökkiä eikä säästöjä, niin anoo toimeentulotukea. Jos on mökki tai säästöjä, niin kirjoille halpaan vuokra-asuntoon ja asunnonmyyntirahoilla remontoi mökin hienoksi. Sitten ei ole paljon motiivia enää työllistyä, kun hoitaa mökillä perunamaata.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Ja tulossa työvelvoite.
Tämä tulee kosahtamaan kyllä melko varmasti perustuslakiin. En usko että toteutuu.
Vierailija kirjoitti:
Mika kirjoitti:
Miksi ihmeessä yhteiskunnan pitäisi tukea työttömän asumista omistusasunnossa? Täysin älytöntä touhua
Miksikö? No siksi että se on helvetin paljon halvempaa.
Ja sinä avuton et pysty itse kustantamaan halpaa asumistasi...Outoa.
Vierailija kirjoitti:
asumistuki kuuluu vain köyhille, jotka asuu vuokralla. valtion ei kuulu maksaa kenenkään sijoitusomaisuutta asumistuella.
Köyhät voi muuttaa sinne missä on varaa asua ilman tukia.
Asunto myyntiin. Niinhän se on palkkatyössä käyvällä myös. Niin tässä kävi et dieselin hinta kallistui = autolla ajamisen hinta kasvoi, yhtiövastike nousi 300 euroa, asuntolainan korko nousi samalla = 100 euroa kk , sähkölasku tuplaantui , 5 hengen ruokakulut pomppasivat 10-15%, joukkoliikennelipun hinta nousi.
Ja ihan ITSE pitää selvitä! Ei kukaan anna euron euroa tukia. Mitäs olin niin tyhmä että opiskelin ammatin, olen aina ollut töissä ja maksanut omistusasuntoa.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan tiennytkään että omistusasuntoon saa asumis tukia. Toinen aukko oli sivistyksessä kun en tiennyt että palkkatuki töistä pääsee liiton rahoille. Ennen ei päässyt.
Minä en tiedä ketään joka olisi tuilla maksanut asuntonsa.
Ei sitä asuntoa tuilla maksetakaan. Asumistukea on voinut sada asumisen kuluihin - yhtiövastikkeeseen, sähköön, vesimaksuun, eli käytännössä samanlaisiin menoihin kuin vuokra-asunnossa. Lainanlyhennykseen ei tietenkään ole saanut tukea.
Tässä keskustelussa kaikki kannattavat asumistukea, mikä menee asuntosijoittajien taskuun, mutta omistusasunnossa asuvat ovat kamalia pahiksia, jos saavat 100-200 eur asumistukea hoitovastikkeeseensa. Lainojen maksuun asumistukea ei saa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää paikkansa, omistusasuntoon ei saisi enää tulevaisuudessa asumistukea.
Mutta mites, muutoksia ei ole kai kerrottu tulevan toimeentulotukeen? Jos toimeentulotukea saa edelleen omistusasunnossa asuva, niin eiköhän jatkossa vain suurempi osa paikkaa puuttuvan asumistuen hakemalla työttömyyskorvauksen lisäksi toimeentulotukea.
Se ero on, tt tukea seurataan kuukausittain, asumistuki tarkastetaan 2v välein. Eli tavallaan hyvä niin, ehkä.
Valhe. Asumistuki tarkastetaan 1 vuoden välein.
Mulla tarkastetaan kahden vuoden välein.
Omistusasunnossa asumistukea saava on halvempi tuettava kuin vastaavassa vuokraasunnossa asumistukea saava.
saavA*
Oikeistolainen asuntosijoittaja ostaa asuntosi ja voit jäädä vuokralle. Taas tuki juoksee. Tää on niin tätä kokoomusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei ole mökkiä eikä säästöjä, niin anoo toimeentulotukea. Jos on mökki tai säästöjä, niin kirjoille halpaan vuokra-asuntoon ja asunnonmyyntirahoilla remontoi mökin hienoksi. Sitten ei ole paljon motiivia enää työllistyä, kun hoitaa mökillä perunamaata.
Toimeentulotuessa lainat ei ole laskuja eikä kaupunki saa antaa harkinnanvaraista tilalle.
Ja tulossa työvelvoite.
Tämä tulee kosahtamaan kyllä melko varmasti perustuslakiin. En usko että toteutuu.
Perustuslaki on myös sitä vastaan, että asuntosijoittajan omistusasuntoon saa asumistukea, mutta itsensä omistamaan ei saa. Kyllä tuki pitää tulla kulujen perusteella, eikä sen perusteella kuka omistaa, hyötyy ja vetää vielä välistä.
Onhan tämä outoa, että vuokralaisella saa olla pyhistä pyhin eli The Kesämökki (mitä sitäkin voisi vuokrata tuottavana), mutta itse asutettuun omistusasuntoon ei saisi tukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole koskaan tiennytkään että omistusasuntoon saa asumis tukia. Toinen aukko oli sivistyksessä kun en tiennyt että palkkatuki töistä pääsee liiton rahoille. Ennen ei päässyt.
Ei sitä asuntoa tuilla maksetakaan. Asumistukea on voinut sada asumisen kuluihin - yhtiövastikkeeseen, sähköön, vesimaksuun, eli käytännössä samanlaisiin menoihin kuin vuokra-asunnossa. Lainanlyhennykseen ei tietenkään ole saanut tukea.
En usko että kukaan on luullutkaan että olis tai voisi saada tukea lainanlyhennykseen. Ei siihen, mutta korkoihin. Ja korkoja piti maksaa ennen ja pitää maksaa nytkin 0- korkojen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tunnu oikealta että yhteiskunta eli me veronmaksajat kartutamne omistusasumista.
Ajatelkaa vuosia taaksepäin, kun korot olivat vielä suht korkeat niin lapsiperhe ( paljon lapsia, äiti kotona) sai käytännössä veronmaksajilta korvaukset asuntolainan koroista ja lämmityksestä asumistukena kun isä oli vain tulonsaaja. Sen päälle tuli vielä verotuksessa korkovähennys.
Siihen ei pidä haksahtaa, että nytkin asuntojen yksityisomistajat saavat käytännössä tuen, minkä asukas saa. Ei se niin mene.
Vuokra- asuntoja on eniten muilla kuin yksityisillä ja vuokratkin eri tasoa. Yksityisellä on yleensä korkea vuokra, johon ei saa asumistukea kuin tiettyyn rajaan saakka, kela säätämään rajaan.
Se on usein yksin asuvalla 600e ja jos vuokra on vaikka 900e vuokralainen kärsii sen 300e itse ilman tukea.
En ole saanut koskaan asumistukea ja olen asunut eritason asunnoissa. Pidän oikeana sitä alkuperäistä periaatetta, että asumistuki on vain vuokralla asujalle, vuokra - asuntoon ja tuen saaja on varaton ja pienituloinen ja täyttää kriteerit.
Juuri noin. Esimerkkitapauksessa yhteiskunta eli veronmaksajat edistivät ja varmistivat sen, että perhe kartuttaa omaisuutta ( kuviteltuna kyse ok- talosta)kun sai asumistuen korkoihin ja lämmitykseen ( mihin vielä) ja kaiken päälle sai verotuksessa vähennykset koroista.
Ei tunnu oikeudenmukaiselta.
Vierailija kirjoitti:
Voihan se asumistuki poistua mutta sen jälkeen eletään perustoimeentulonormin mukaan ja siirrytään toimeentulotuen asiakkaaksi. Kohtuullinen vesi ja sähkö kuuluvat korvattavien piiriin riippumatta asumistuesta.
Kela saa tietää verottajalta asunnon myyntihinnan ja ne rahat pitää ensin kuluttaa ennenkuin saa toimeentulotukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En usko että kukaan on luullutkaan että olis tai voisi saada tukea lainanlyhennykseen. Ei siihen, mutta korkoihin. Ja korkoja piti maksaa ennen ja pitää maksaa nytkin 0- korkojen jälkeen.
Ensin lasketaan muut tulot, asuntolaina ja yhtiölaina ei ole asumismenoja. Eli ei saa mitään 500 toimeentulotukea.
Aika rankka kohtelu työttömille. Osuus tosin myös kokoomuslaisiin, kun menee vähemmän rahaa asuntomarkkinalle
Niin nykyisen systeemin aikana mutta jatkossa asumistukea ei saa jos on säästöjä ja omaisuutta yli 50 000€. Eli sen asunnon myynnistä saaduilla rahoilla pitää maksaa vuokraa.