Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Emma, 20, muutti Englantiin opiskelemaan tämä asia suomalaisten ulkonäössä tuli paikallisille yllätyksenä

Vierailija
17.06.2023 |

Mikähän se yllätys "suomalaisen" Emman ulkonäössä mahtaakaan olla?

https://www.is.fi/menaiset/ihmiset-ja-suhteet/art-2000009656011.html

Kommentit (326)

Vierailija
101/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juma mikä keskustelu.

Ollaan asuttu samassa kylässä siitä asti kun laskeuduttiin puusta ja niitä aina naapuria tai omaa serkkua. Sitten ylpeillään olevamme niin suomalaisia.

"Meitin suku, mietin keenit!11"

Vierailija
102/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olisko vahva rusketus?

Tai se, että Emma ei ole suomalainen vaan musta.

Entä kun isä tai äiti on valkoinen suomalainen?

Äiti. Äidinkieli suomi. Isä Britannian kansalainen.

Miksi se sitten tarvitsee työviisumin jäädäkseen Englantiin opintojen jälkeen?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio on kehittänyt paksumman ihon, tumman ihonvärin kestämään kuumaa auringonpaistetta päiväntasaajalla.

Pohjoisen asukkailla on vaalea iho.

Ihmisten biologia sopii parhaiten omalle maantieteelliselle alueelle.

Toki Kela-rahat kelpaa kaikille kansoille.

Mikähän minun maantieteellinen alueeni on?

Äitini on Suomesta, ja äidin vanhempien suvut Ruotsista ja pohjoisesta, ilmeisesti saamelaisia. Isäni on Etelä-Afrikasta, hänentoinen vanhempansa on Irlannista ja toinen sieltä Etelä-Afrikasta. Isän puolelta isovanhempien vanhempia on myös Uudesta-Seelannista ja Britanniasta.

Minulla on vaalea iho, vihreä-ruskeat silmät ja ruskeat hiukset.

Pohjois-Eurooppa tietenkin. Olet valkoinen pohjoiseurooppalainen. Luettelemasi esivanhemmat ovat alun perin joko Pohjoismaista tai Britannian saarien alueelta. Älä heittäydy tyhmäksi.

Itseasiassa ainakin yksi isäni isovanhemmista oli tummaihoinen.

Eli kun tiedät itsekin taustasi, niin mikä on ongelmasi? Ja edelleen, jos väität olevasi osaksi Uudesta-Seelannista, niin sinun pitää pystyä todistamaan onko perimäsi maoria vai ei. Sama saamelaisuuden kanssa. Kumpikaan noista etnisistä ryhmistä ei ole sellaisia, että voisit väittää kuuluvasi niihin ilman todisteita. Ja brittiläisyys ei ole etnisyys vaan siinäkin sinun pitäisi tietää taustasi jos haluat siihen identifioitua. Sama irlantilaisuuden kanssa; ovatko esi-isäsi vain asuneet siellä vai ovatko he etnisesti irlantilaisia.

Tosin taisit keksiä koko jutun.

Haastateltavan toinen vanhempi on suomalainen kuten hän itsekin on. Saamelainen lapsi on saamelainen, vaikka toinen vanhempi ei olisi saamelainen, mikäli itse identifioituu saamelaiseksi. Vieläkö on jotain epäselvää?

Vierailija
104/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempani on etelä-amerikkalainen. Isovanhemmistani toinen on Saksasta, toinen Afrikasta. Olen syntynyt Tanskassa. Silti olen koko ikäni esittäytynyt suomalaiseksi. Siinä teille etnisyyshulluille päänvaivaa 😂

Kas kummaa, miksi et ole esittäytynyt vaikkapa zambialaiseksi kun kerran sillä ei ole sulle mitään väliä mikä sun tausta on? Voithan vaikka esittäytyä joka päivä eri kansalaisuudella. Tänään zambialainen, huomenna uighuuri, ylihuomenna kurdi, sitten vaikka navajo ...

Vierailija
105/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toinen vanhempani on etelä-amerikkalainen. Isovanhemmistani toinen on Saksasta, toinen Afrikasta. Olen syntynyt Tanskassa. Silti olen koko ikäni esittäytynyt suomalaiseksi. Siinä teille etnisyyshulluille päänvaivaa 😂

Menepä sanomaan sama vaikka saamelaisille tai kurdeille. Sitten vasta naurattaakin. Reppana pelkuri.

Sanomaan mikä? Taustani? Kyllä minä voi siitä kertoa ihan kenelle tahansa. Miksi minä olen pelkuri?

Vierailija
106/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Evoluutio on kehittänyt paksumman ihon, tumman ihonvärin kestämään kuumaa auringonpaistetta päiväntasaajalla.

Pohjoisen asukkailla on vaalea iho.

Ihmisten biologia sopii parhaiten omalle maantieteelliselle alueelle.

Toki Kela-rahat kelpaa kaikille kansoille.

Mikähän minun maantieteellinen alueeni on?

Äitini on Suomesta, ja äidin vanhempien suvut Ruotsista ja pohjoisesta, ilmeisesti saamelaisia. Isäni on Etelä-Afrikasta, hänentoinen vanhempansa on Irlannista ja toinen sieltä Etelä-Afrikasta. Isän puolelta isovanhempien vanhempia on myös Uudesta-Seelannista ja Britanniasta.

Minulla on vaalea iho, vihreä-ruskeat silmät ja ruskeat hiukset.

Pohjois-Eurooppa tietenkin. Olet valkoinen pohjoiseurooppalainen. Luettelemasi esivanhemmat ovat alun perin joko Pohjoismaista tai Britannian saarien alueelta. Älä heittäydy tyhmäksi.

Itseasiassa ainakin yksi isäni isovanhemmista oli tummaihoinen.

Eli kun tiedät itsekin taustasi, niin mikä on ongelmasi? Ja edelleen, jos väität olevasi osaksi Uudesta-Seelannista, niin sinun pitää pystyä todistamaan onko perimäsi maoria vai ei. Sama saamelaisuuden kanssa. Kumpikaan noista etnisistä ryhmistä ei ole sellaisia, että voisit väittää kuuluvasi niihin ilman todisteita. Ja brittiläisyys ei ole etnisyys vaan siinäkin sinun pitäisi tietää taustasi jos haluat siihen identifioitua. Sama irlantilaisuuden kanssa; ovatko esi-isäsi vain asuneet siellä vai ovatko he etnisesti irlantilaisia.

Tosin taisit keksiä koko jutun.

Ei, jos toinen vanhempi on suomalainen ja toinen jotain muuta, niin henkilö on puoleksi suomalainen. Ei suomalainen.

Mutta selvästi tuo nainen häpeää niin valtavasti afrikkalaista taustaansa että haluaa valehdella siitä.

Haastateltavan toinen vanhempi on suomalainen kuten hän itsekin on. Saamelainen lapsi on saamelainen, vaikka toinen vanhempi ei olisi saamelainen, mikäli itse identifioituu saamelaiseksi. Vieläkö on jotain epäselvää?

Vierailija
107/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kas kummaa, miksi et ole esittäytynyt vaikkapa zambialaiseksi kun kerran sillä ei ole sulle mitään väliä mikä sun tausta on? Voithan vaikka esittäytyä joka päivä eri kansalaisuudella. Tänään zambialainen, huomenna uighuuri, ylihuomenna kurdi, sitten vaikka navajo ...

Miksi niin tekisin, kun olen suomalainen?

Vierailija
108/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei juma mikä keskustelu.

Ollaan asuttu samassa kylässä siitä asti kun laskeuduttiin puusta ja niitä aina naapuria tai omaa serkkua. Sitten ylpeillään olevamme niin suomalaisia.

Mutta Lähi-idän serkusavioliitot, joiden yleisyys on maasta riippuen nykypäivänäkin 40 - 90 %, on ihan eri asia ja ihanan eksoottista! Sitä parempaa sukurutsaa!

Vierailija
109/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, taas tällainen satu. Sori nyt vain, kukaan ei usko.

Mikä siinä on niin uskomatonta?

Onko sinusta siis ihan mahdotonta uskoa, että minulla toinen vanhempi on Suomesta ja toinen Irlannista, isovanhempien vanhemmat tosin on muuttaneet sinne ja Saksasta ja Britanniasta? Olen asunut elämästäni suunnilleen puolet Britanniassa ja puolet Suomessa. Silti olen suomalainen.

Tokihan tämä voi olla ihan ennenkuulumatonta sellaiselle, jonka kaikki vanhemmat, isovanhemmat ja muut esivanhemmat on Suomesta tai Suomen alueelta. Mutta eikö se ole paljon epätodennäköisempää, että kaikki esivanhemmat muka olisi suomalaisia?

Vierailija
110/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Menepä sanomaan sama vaikka saamelaisille tai kurdeille. Sitten vasta naurattaakin. Reppana pelkuri.

Sanomaan mikä? Taustani? Kyllä minä voi siitä kertoa ihan kenelle tahansa. Miksi minä olen pelkuri?

Opettele lukemaan. Mene esittäytymään saamelaisille saamelaiseksi ilman mitään yhteyttä kyseiseen etnisyyteen tai kurdeille kurdiksi. Tai vaikka japanilaisille japanilaiseksi. Ja ihmettele sitten kun ihmiset nauravat sinulle.

- eri

Vierailija
111/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi suomalainen ei voisi esittäytyä suomalaisena?

Vierailija
112/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jaa, taas tällainen satu. Sori nyt vain, kukaan ei usko.

No uskot tai et, totta se kuitenkin on. Mutta ymmärtäähän sen, että se on vaikeaa uskoa siellä Öyhönperällä.

Vierailija
113/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettele lukemaan. Mene esittäytymään saamelaisille saamelaiseksi ilman mitään yhteyttä kyseiseen etnisyyteen tai kurdeille kurdiksi. Tai vaikka japanilaisille japanilaiseksi. Ja ihmettele sitten kun ihmiset nauravat sinulle.

- eri

Osaatko lukea? Missä lukee, ettei ole yhteyttä suomalaisuuteen? Jos saamelaisella on kaksi isovanhempaa vaikka Timbuktusta, hän on edelleen saamelainen.

Katsos kun saamelaisen määritelmään ei mitenkään sisälly se, että kaikkien isovanhempien pitäisi olla saamelaisia.

Vierailija
114/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten teillä joillain muka koko suku voi olla vain Suomesta?

Vierailija
115/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi niin tekisin, kun olen suomalainen?

Koska et ole suomalainen.

Sinänsä imartelevaa, jos joku saksalais-afrikkalais-etelä-amerikkalainen (BTW, Etelä-Amerikka ei ole maa, joten keksi parempi tarina, yritä vaikka miettiä mikä maa kyseisessä maanosassa ja mikä etnisyys ... Afrikka ei myöskään ole maa eikä tietty etnisyys) ei-suomalainen haluaisi noin innokkaasti identifioitua suomalaiseksi että lähtee siitä valehtelemaan. Tekee selväksi, että sulle se on tosi haluttava ja tavoiteltava juttu. Koska muutenhan toteaisit, että olet saksalais-afrikkalais-etelä-amerikkalainen.

M.O.T.

Vierailija
116/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

En ole väittänyt, etteikö minulla ole yhteyttä suomalaisuuteen. Toinen vanhempani on suomalainen.

Vierailija
117/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sellaista se on Impivaarassa.

Vierailija
118/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi herranjestas joidenkin maailmankuva on sitten yksinkertainen. Joko pitää olla suomalainen siten että kaikki geenit on suomalaisia tai sitten ei voi olla kokonaan suomalainen.

Aika karua.

Ja varsin harvinaista, että jollakulla koko perimä olisi Suomesta.

Esim Marja Hintikalla on 100% suomalainen perimä. 👌

Vierailija
119/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- eri

Osaatko lukea? Missä lukee, ettei ole yhteyttä suomalaisuuteen? Jos saamelaisella on kaksi isovanhempaa vaikka Timbuktusta, hän on edelleen saamelainen.

Katsos kun saamelaisen määritelmään ei mitenkään sisälly se, että kaikkien isovanhempien pitäisi olla saamelaisia.

Opettele itse lukemaan. Kyseinen henkilö vain itse arvailee olevansa osaksi saamelainen. Eli hänellä ei ole tietoa eikä todisteita siitä että olisi. Ja saamelaisuus ei toimi niin, että kuka vain voi vain keksiä että "hei, kyllä joku on mun suvusta varmaan on mun mielestä ollut saamelainen".

Vierailija
120/326 |
17.06.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

🤦🏻🤦🏻🤦🏻

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kaksi